تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816653048




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همزمان با خشكسالي صورت مي گيرد؛ قاچاق گندم از فارس به افغانستان و عراق!


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: همزمان با خشكسالي صورت مي گيرد؛ قاچاق گندم از فارس به افغانستان و عراق!
خبرگزاري دانشجويان ايران - شيراز
سرويس: بازرگاني

در حالي كه با بروز خشكسالي شديد در سال زراعي جاري، پيش بيني مي شود حجم توليدات گندم در كشور به خصوص استان فارس به عنوان قطب كشاورزي ايران كاهش يابد، قاچاق اين محصول استراتژيك به كشورهاي عراق و افغانستان آغاز شده است!

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، همه ساله برداشت گندم از نيمه دوم ارديبهشت ماه و از شهرهاي جنوبي استان فارس كه عمدتا اراضي ديم هستند، شروع مي شود. گرچه تاكنون جهادكشاورزي و ديگر دستگاه‌هاي مسوول از ميزان برداشت گندم در مزارع جنوب استان اطلاعاتي منتشر نكرده اند، اما گزارش ها حاكي از تلاش اتباع كشورهاي عراق و افغانستان براي خريد و خروج قاچاق اين محصول به كشورهاي خود مي باشد.

يك كشاورز منطقه فيروزآباد فارس به خبرنگار ايسنا گفت: يك تبعه كشور افغانستان محصول گندم امسال را به ازاء هر كيلو 350 تومان پيش خريد كرده است.

رضا بخشي پور گفت: حدود 20 روز ديگر محصول را درو مي كنم اما اين تبعه افغاني هزينه‌هاي كمباين براي درو گندم و هزينه هاي حمل آن به خارج از زمين را نيز پذيرفته است.

اين گندم كار فارس يادآور شد: ما فقط قرار است قسمتي از زمين و برق را براي بوجاري و بسته بندي گندم در اختيار آنها بگذاريم. حتي هزينه هاي كارگري را هم قبول كرده‌اند.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اين اقدام خود را مخالف منافع ملي نمي داند؟ گفت: امسال دولت تغيير چنداني در خصوص قيمت گذاري گندم انجام نداد و قرار بود هر كيلوگندم را 290 تومان از ما خريداري كند در حاليكه من گندم را كيلويي 350 تومان بدون هر گونه هزينه درو و حمل و نقل و كارگر به افغاني‌ها فروختم. اين خودش درآمد براي كشور است!

بخشي پور افزود: حدود 12 ميليون تومان به بانك بدهكار هستم و هر روز بانك فشار وارد مي كند كه پول را برگردانم. از بخشش جرائم تسهيلات هم چيزي اعمال نشد ضمن اينكه نرخ تورم هم به شدت بالا رفته و هزينه‌ها پاسخگوي توليد نيست.

وي گفت: در تابستان هم آب نداريم كه بتوانم محصولي بكارم و ما را مجبور كرده‌اند كه در تابستان چيزي نكاريم.

وي گفت: تبعه ديگري از كشور عراق هم مابقي محصول را به قيمت400 تومان براي هر كيلو خريداري كرد كه من هم فروختم.

زارع گفت: قيمت 290 تومان دولت در برابر افزايش هزينه هاي توليد مثل كارگر، بذر، كود و سم و هزينه هاي حمل ونقل و برداشت منطقي نيست.

وي ادامه داد: سال گذشته دولت قيمت‌ها را تغييري نداد در حاليكه طبق مصوبه مجلس شوراي اسلامي، نرخ خريد تضميني بايستي مطابق تورم افزايش يابد.

اين كشاورز منطقه مرودشت خاطرنشان كرد: امسال هم گفته اند كه نرخ خريد تضميني 290 تومان است ولي هيچ كس به صورت قاطع اين را تأييد نكرده است.

وي گفت: 30 درصد قيمت گندم‌ها را از اتباع افغاني و عراقي نقد گرفته‌ام كه بتوانم بخشي از هزينه‌هاي توليد و وام‌هاي بانكي را پرداخت كنم و مابقي قيمت را پس از برداشت و وزن كشي قرار است پرداخت كنند.

زارع اين اقدام خود را در راستاي اهداف ملي دانست وگفت: اولا دولت توجهي به توليد در كشاورزي نمي كند در حاليكه در همه جاي دنيا بيشترين حمايت‌ها و يارانه‌ها در كشاورزي پرداخت مي شود. ثانيا فروش 290 توماني مطابق منافع ملي نيست چون با اين وضع قادر به تأمين هزينه هاي توليد نيستيم و بايد اعلام ورشكستگي كنيم.

غضنفر روستا در منطقه پاسارگاد هم به ايسنا گفت: در منطقه ما هم اتباع افغاني و عراقي تا400 تومان به ازا هر كيلو گندم از كشاورزان خريداري كرده اند.

وي با رد فروش گندم به اتباع خارجي گفت: من حتي يك دانه از گندم خود را حتي اگر همه آنها آتش بگيرد، به خارجي ها نمي دهم. آمريكايي و افغاني و لبناني هم فرقي نمي كند.

وي گفت: كشاورزاني كه گندم خود را به اين افراد عراقي يا افغاني مي فروشند، از قيمت‌هاي بازار جهاني خبر ندارند.

روستا با بيان اينكه كشاورزان از شدت فشارهاي اقتصادي مجبور به فروش محصولات خود به خارجي‌ها هستند، ادامه داد: تا آنجا كه خبر دارم هر كيلو گندم در بازارهاي جهاني بدون هزينه حمل از هزار تومان هم بيشتر است و دولت اگر بخواهد گندمي وارد كند بايد چهار برابر قيمتي كه به كشاورزان داخلي مي پردازد، در بازارهاي جهاني پرداخت كند.

وي با انتقاد از سياست‌هاي دولت در خصوص حمايت از كشاورزان گفت: دولت هيچ سياست مشخصي ندارد. فقط نامه‌اي به دست ما داده‌اند كه به خاطر خشكسالي، كشت تابستاني نداشته باشيم و معلوم نيست كشاورز چه بايد بكند تا معيشت زندگيش بگذرد.

اين كشاورز منطقه پاسارگاد گفت: دل خوش كرده‌اند كه 50 هكتار زمين كشاورزيمان را مثلا چند صد ميليون تومان مي خرند ولي درآمد ما با اين حجم سرمايه گذاري همخواني ندارد.

وي كشاورزي را توليدي پر هزينه دانست و گفت: دولت اگر مي خواهد از كشاورز حمايت كند، همان سياست خريد تضميني را درست اجرا كند، مشكل ما حل مي شود.

وي گفت: از آبان ماه سال گذشته تاكنون نتوانسته ايم پول10 تن چغندري را كه به كارخانه‌هاي قند تحويل داده‌ايم، بگيريم. پس كشاورز حق دارد محصول خود را به بيگانه بفروشد، اگرچه همانگونه كه گفتم، من تن به اين كار نمي دهم.

روستا گفت: زماني كه دولت مجبور شد گندم كيلويي هزار تومان را وارد كند، آن وقت قدر كشاورز دانسته مي شود.

وي نرخ واقعي توليد گندم در كشور را غيرقابل محاسبه دانست و گفت: منابع آبي كه ما در منطقه از دست داديم تا گندم كيلويي 100 هزار تومان هم قابل برگشت نيست چراكه الان چاه با عمق 250 متر هم آب ندارد.

به اعتقاد اين كشاورز فارس اگر دولت نرخ خريد تضميني گندم را بين 350 تا 400 تومان تعيين كند، كشاورز مي تواند به درآمد شغلي خود مطمئن بوده و حداقل ها را دريافت كند.

وي از همكاران خود هم انتقاد كرد و گفت: منابع داخلي را نبايد به خارجي ها بفروشيم. اگر كشاورزان قيمت دولت را قبول ندارند، محصولات خود را به بازار عرضه كنند. در بازار مشتري با همين قيمت ها وجود دارد.

به گزارش ايسنا، عبدالسلام ـ تبعه افغاني ـ كه اين روزها در فارس مشغول خريد و انتقال گندم به كشورش است گفت: كشاورزان اشتياق خوبي براي فروش گندمشان به ما دارند و حتي خود آنها تماس مي گيرند كه محصولشان را بخريم.

وي گفت: برخي از كشاورزان همه منابع و مواد را هدر داده اند و مثلا در يك هكتار كمتر از دو تن گندم نامرغوب برداشت خواهند كرد اما كشاورز هم هست كه در هر هكتار پنج تن به بالا گندم خوب توليد مي كند و ما فقط از اين كشاورزان خريد مي كنيم.

عبدالسلام در پاسخ به اين سوال كه چرا محصولات مورد نياز خود را از بازارهاي جهاني تامين نمي كنند؟ گفت: پاكستان صادرات گندم خود را به افغانستان را ممنوع كرده و براي خريد گندم از ديگر كشورها هم امكانات وارداتي نداريم و برخي از كشورها با تجار افغاني معامله نمي كنند.

وي قيمت كنوني گندم در افغانستان را هم اكنون 70 دلار به ازا هر100 كيلوگرم اعلام كرد و گفت: ما در ايران هر 100 كيلو گندم را كمتر از 40 دلار مي خريم و با هزينه‌هاي بوجاري و حمل ونقل تا كابل به 55 دلار مي رسد.

اين تبعه افغانستان گفت: در ديگر استان‌ها هم گندم مي خريم و پس از بوجاري و بسته بندي با كاميون به لب مرز حمل مي كنيم.

وي درباره چگونگي انتقال گندم‌ها به خارج از ايران نيز گفت: با استفاده از حيوانات و به صورت قاچاق از كوه‌هاي مرزي اين گندم‌ها را به افغانستان حمل مي كنيم.

عبدالسلام در پاسخ به اين سوال كه چرا گندم را از طريق قانوني و گمركات از ايران خارج نمي كنيد؟ گفت: تعرفه‌هايي كه دولت ايران براي صادرات گندم وضع كرده ، بسيار بالاست و به همان قيمت‌هاي جهاني مي رسد.

اين تبعه افغاني معتقد است: كشاورزان با ميل و رغبت محصولات خود را مي فروشند و هيچ گونه غارت منابع از ايران صورت نمي گيرد.

مهندس عبدالكريم رضوي ـ رييس جهادكشاورزي فارس ـ هم در گفت‌وگو با ايسنا گفت: من هم شنيده‌ام كه محصول گندم استان تا قيمت 400 تومان به كشورهاي عراق و افغانستان قاچاق مي شود.

وي افزود: تا زماني كه قيمت‌هاي خريد تضميني را به صرفه نكنيم، اين امكان وجود دارد كه كشاورز محصول خود را به اتباع بيگانه بفروشد.

به گزارش ايسنا، خروج قاچاق محصولات كشاورزي زماني براي كشور مهم تلقي مي شود، كه مواريث و ذخائر ژنتيكي كشور را از دست مي دهيم.

يك استاد دانشگاه به ايسنا گفت: در حالي كه كشورهاي پيشرفته به شدت به ذخائر ژنتيكي خود توجه دارند و در كشور ما بي توجه به آن و بي هيچ قيد و شرطي صادر مي كنيم و گاهي قاچاق مي شود.

وي گفت: امروز بسياري از محصولات وارداتي فاقد قدرت باروري و تكثير هستند اما محصولات ايراني به هنگام صادرات همچنان قدرت باروري دارند.

اين استاد دانشگاه افزود: كارشناسان خارجي هم اكنون در داخل كشور به دنبال ذخائر ژنتيكي هستند و بسياري از ذخائر را از كشور خارج كرده‌اند.

وي گفت: ذخائر ژنتيكي كمتر از مفاخر فرهنگي و هنري و حتي نام خليج فارس نيست. اگر نام مفاخر آشكارا مورد تهاجم قرار مي گيرد اما ذخائر ژنتيكي را به آرامي از كشور خارج مي شود.

به اعتقاد اين كارشناس كشاورزي، ذخائر ژنتيكي گندم در دنيا منحصر به فرد هستند و بايد نسبت به آنها و جلوگيري از خروج آنها تلاش كنيم.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 302]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن