تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816608032




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخلاق ديني در فضاي سايبر/ 1مسئول گروه حديث پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي حوزه علميه:فضاي مجازي اصول حاكم بر حوزه اخلاق ديني را نقض نمي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: اخلاق ديني در فضاي سايبر/ 1مسئول گروه حديث پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي حوزه علميه:فضاي مجازي اصول حاكم بر حوزه اخلاق ديني را نقض نمي‌كند
گروه وبلاگ و IT: مسئول گروه حديث پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي حوزه علميه با اشاره به تغيير لحظه‌اي فضاي مجازي، گفت: به‌روز بودن فضاي مجازي موجب نقض و از بين رفتن اصول كلي حاكم بر حوزه اخلاق ديني نمي‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمين «خدامراد سليميان» در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، درباره مفهوم اخلاق ديني گفت: اخلاق ديني يك سري اصول و قواعدي هستند كه ارتباطي با فضاهاي متفاوت ندارند، يعني ما پايبند يك سري معيارها و اصول و ملاك‌ها هستيم كه اين تفاوتي نمي‌كند در فضاي واقعي و عيني خارجي باشد يا در فضاي ناپديد مجازي.

وي در ادامه افزود: بنابراين ما يك سري اصول و مباني در حوزه مباحث اخلاق ديني داريم، كه خيلي تفاوتي نمي‌كند در شرايط و فضاهاي مختلفي مورد بررسي قرار بگيرد.

سليميان اظهار كرد: براي نمونه دورغ، تهمت و افتراء چه در فضاي عيني جامعه و چه در ابزار نوين و فضاي مجازي از رذائل اخلاقي است. و لذا پايبندي‌ها به اين اصول تفاوت آن‌چناني نمي‌كند اگرچه ممكن است اين شرايطي كه به نوعي حاكم بر آن فضا هست تا حدودي تأثير بگذارد.

وي با اشاره به اينكه اصول اخلاق ديني در هر شرايط و هر موقعيتي نسبت به كسي كه خود را متعهد نسبت به اين اصول مي‌داند همچنان باقي خواهد ماند و نقشش را ايفا مي‌كند، بيان كرد: يعني كسي كه به همان اندازه از مطلب يك كتابي نقل كند و نگويد كه اين از كدام منبع است مرتكب خلاف اخلاقي شده كه بيايد در فضاي مجازي از يك وبلاگ يا سايتي مطلبي را بدون ذكر منبع استفاده ‌كند.

مسئول گروه حديث پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي حوزه علميه خاطر نشان كرد: بنابراين عرصه‌هايي كه جديد به وجود آمده به هيچ وجه آن اصول كلي را كه بر فضاي اخلاق ديني حاكم است را نقض نمي‌كند و حتي گاهي نگاه ما به مباني اصول اخلاقي دوچندان نيز مي‌شود زيرا در فضاي مجازي منابعي كه مي‌تواند در دسترس ديگران قرار بگيرد راحت‌تر شده، و اين مي‌طلبد كه حقوق معنوي افراد مورد توجه قرار بگيرد و لحاظ شود.

سليميان يادآور شد: فضاي مجازي يك نوع ابزاري است كه در اختيار افراد براي نشر آنچه كه مد نظرشان است، قرار گرفته يعني اين فضا اسمش «فضاي مجازي» است به دليل اينكه انتقال مطالب و اطلاعات در يك سيستم و ساز و كار جديدي ارائه مي‌شود اما به نوعي فضاي حقيقي هم هست و حقيقتش آن است كه به همان ميزاني كه مراجعه كنندگان به اين فضاها اطلاعات را دريافت مي‌كند همان ميزاني هست كه با مراجعه به رسانه‌هاي مكتوب مانند ماهنامه‌ها، مجله‌ها، كتاب‌ها، نشريات و غيره اطلاعات به دست ‌مي‌آورند.

وي در ادامه متذكر شد: شايد مجاز بودنش به اين دليل است كه جايي مشخصا ثبت نيست و مدام در حال تغيير باشد ولي در كنار اين تغييرات لحظه‌اي تمام پايبندي‌هاي كه در ارائه اطلاعات در فضاي واقعي وجود دارد در فضاي مجازي نيز موجود است و رعايت مي‌شود و تفاوت چنداني نمي‌كند و چه بسا بايد جدي‌تر نيز باشد زيرا مخاطبان و گستره مخاطبان در اين فضا بسيار بيشتر از فضاهاي معمول است.

مسئول گروه حديث پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي حوزه علميه، درباره كپي‌برداري از مطالب در فضاي مجازي بدون ذكر منبع، تصريح كرد: در بعضي از سايت‌ها و وبلاگ‌هاي فضاي مجازي حتما قيد مي‌شود كه استفاده از اين موضوع يا از اين مطلب منوط به ذكر منبع است و در اين موارد ذكر منبع بايد اخلاقا رعايت شود.

سليميان افزود: ولي بعضي از پايگاه‌ها به دليل اينكه هدفشان رواج تفكرات ديني است تأكيدي بر ذكر منبع و مأخذ ندارند و مقاله يا هر چيزي كه از مطلب ذكر مي‌شود مجاز است بنابراين آن دسته از پايگاه‌هايي كه هيچ تأكيد و اصراري بر ذكر منبع ندارند طبيعي است كه ذكر از آنها بدون حفظ حقوق معنوي اشكالي ندارد.

وي خاطرنشان كرد: بنابراين به نظرم مي‌رسد اگر در مواردي كه قيد شده ذكر منبع رعايت نشود به نوعي تضييع حقوق معنوي آنهاست و در مجموع در حال حاضر نمي‌شود يك ديدگاه مطلقي را در اين خصوص بيان كرد كه آيا حق كپي‌رايت رعايت مي‌شود يا نمي‌شود.

مسئول گروه حديث پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي حوزه علميه، تأكيد كرد: مي‌توان گفت در عرصه‌هايي كپي‌رايت رعايت نمي‌شود و مي‌بينيم كه گاهي ذكر نويسنده و پديدآورنده هم رعايت نمي‌شود و مي‌طلبد كه فعالان در اين عرصه به اين موضوع توجه ويژه‌اي داشته باشند به دليل اينكه بين يك مقاله‌اي كه در كتاب منتشر شده و يا در يك سايت يا وبلاگ تفاوتي وجود ندارد.

سليميان درباره راهكارهاي شبيه‌سازي اخلاق ديني در فضاي مجازي اظهار كرد: كاربراني كه در فضاي ديني فعاليت مي‌كنند متوجه اين معنا هستند كه به هر جهت يك سري حقوقي براي پديد آورنده وجود دارد و مي‌شود با يك سري پيام‌هايي كه در فضاي مجازي ارسال مي‌شود اين موضوع را تذكر داد.

وي خاطرنشان كرد: كاربران اينترنتي مي‌توانند در كنار تبليغات فرهنگي يا اقتصادي كه در وبلاگ‌ها و سايت‌ها ديده مي‌شود تذكرات اين چنيني را با يك اطلاع‌رساني مختصر و تبليغاتي ارئه بدهند و گاهي با ذكر سخنان و رواياتي از بزرگان به نوعي اخلاق ديني را يادآوري كنند به مخاطبان فضاي مجازي.

مسئول گروه حديث پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي حوزه علميه، در پايان بيان كرد: به نظرم پيام‌هاي كوتاه در كنار پيام‌هاي دفعي مي‌تواند مؤثر باشد در عين اينكه گروه‌هاي ديني كه در زمينه ترويج اخلاق ديني فعاليت مي‌كنند، تذكراتشان در مجموعه‌هايشان مي‌تواند مؤثر باشد.

پايگاه اينترنتي حجت‌الاسلام والمسلمين «خدامراد سليميان» را اينجا كليك كنيد!
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 297]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن