تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر بنده اى بر همان چيزى كه در درون داشته و با آن از دنيا رفته، برانگيخته مى شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815982700




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سامانه معاملات از ماه آينده راه‌اندازي مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: سامانه معاملات از ماه آينده راه‌اندازي مي‌شود
بورس تهران 5/1ميليون كد معاملاتي فعال داردگروه بورس – رييس شركت سپرده‌گذاري مركزي و تسويه وجوه مي‌گويد: هنوز هيچ كس نمي‌داند كه دقيقاً چه تعداد سهامدار در ايران وجود دارد.
علي حاجي نوروزي در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: آخرين آمار سهامداران بورس مي‌گويد: مطابق بررسي‌هايي كه ما به عنوان تنها مرجع رسمي اعلام تعداد سهامداران انجام داده‌ايم، 3ميليون و 800هزار كد وجود دارد.اما اين رقم مربوط به سهامداراني است كه به صورت مشترك در چندين شركت مختلف سهام دارند اما آمار خالص كدها 2ميليون و 200هزار نفر است. ولي با توجه به حدس‌هايي كه مي‌زنيم و اصلاح كدهايي كه انجام شده احتمالا تعداد سهامداران بورس كمتر از يك ميليون و 500هزار نفر است.
300 تا 400هزار كد مخدوش
وي در خصوص چرايي نبود آمار روشن از تعداد سهامداران و اعلام آمار متفاوت و در پاره‌اي موارد متناقض به خبرنگار ما مي‌گويد: در سيستم فعلي معاملات اشكالات زيادي وجود دارد و درحال حاضر شركت ما در حال پاكسازي و جداسازي كدهاي مخدوش از ساير كدهاست.
وي در مورد برآوردهايي كه از كدهاي مخدوش وجود دارد، نيز اضافه مي‌كند: احتمال تعداد كدهاي مخدوش سيستم فعلي بين 300 تا 400 هزار كد باشد كه اين كدها با راه‌اندازي سامانه جديد معاملاتي كه قرار است 12 تيرماه سال‌جاري افتتاح شود، اجازه ورود به اين سامانه و انجام خريد و فروش را نخواهد داشت.
كد سهام عدالت لزوما كد سهامداري نيست
وي تاكيد مي‌كند: بايد توجه داشت افرادي كه مشمول دريافت سهام عدالت هستند و كد سهامداري عدالت را دارند، لزوما كد بورسي ندارند. از اين رو بايد توجه داشت كه نمي‌توان اعلام كرد كه تعداد سهامداران بورس 10 ميليون يا بيشتر است.
حاجي نوروزي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ما كه به سوءاستفاده برخي از كارگزاران از سهامداران متوفي يا ساير سهامداران غيرفعال مربوط مي‌شد، گفت: ممكن است كدهايي وجود داشته باشند كه متعلق به افراد خاصي نباشند؛ به اين معني كه فرد فوت شده يك كد غيرفعال است كه كد سهامداري دريافت كرده و ديگر خريد و فروش در بورس انجام نداده است. ممكن است احتمال سوء استفاده از اين قبيل كدها وجود داشته باشد، ولي تلاش ما اين است كه با راه‌اندازي سيستم جديد معاملاتي كه در آن، كدها بر مبناي شماره ملي افراد تعريف مي‌شود، ديگر شاهد بروز اين معضل در بورس تهران نباشيم.وي درباره ارزيابي وي از موفقيت اين شركت در بازار سرمايه كشور ابراز اميدواري كرد: CDS، شركتي است كه در تمام دنيا در حال رشد است، به طور مثال وظيفه شركت سپرده‌گذاري مركزي در تركيه بر عهده يك بانك تخصصي به نام «تاكاس بانك» است كه با زيرمجموعه‌هاي بيشماري كه در اختيار دارد، خدمات CDS را به مشتريان خود ارائه مي‌كند.
به دنبال نمايش نيستيم
وي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ما در خصوص برنامه‌هاي اين شركت براي فرهنگ‌سازي و آشنا كردن سهامداران با عملكرد شركت CDS گفت: ما به دنبال نمايش نيستيم و قصد داريم كه برنامه‌هاي مورد نظر براي سهامداران را پياده كنيم. البته در نظر داريم كه از طريق زيرنويس در تلويزيون و همچنين راديوپيام زمينه‌هاي آشنايي ضمني سهامداران را با فعاليت‌ها و برنامه‌هاي اين شركت فراهم كنيم.حاجي نوروزي با اشاره به راه‌اندازي سيستم جديد معاملات اظهار كرد: در شركت سپرده‌گذاري مركزي اين نياز احساس شد تا شركت بتواند فعاليت‌هاي خود را به صورت مستقل انجام دهد بنابراين قراردادي با شركت EMS جهت تهيه سامانه جديد منعقد شد. وي يادآور شد: بخش پس از معاملات (POST traiding) به عهده شركت سپرده‌گذاري بوده و بخش معاملات سامانه خريداري شد و مقرر شد از طرف ايراني در تهيه نرم‌افزار مشاركت داشته باشند.
وي بزرگترين مزيت سامانه جديد را انتقال فناوري دانست و گفت: قرار است بخش معامله و پس از معامله كه در حال حاضر ادغام هستند در سامانه آتي جدا شود و شركت سپرده‌گذاري قادر است سامانه جديد را تهيه كند.
اول تيرماه سيستم جديد عملياتي مي‌شود
وي در ادامه از راه‌اندازي بخش معاملات سامانه جديد از 20 خرداد به صورت آزمايشي و عملياتي شدن آن در تيرماه خبرداد و افزود: بايد اقداماتي صورت گيرد كه بخش پس از معامله EFA به بخش پس از معامله اتوس وصل شود كه اين كار توسط شركت سپرده‌گذاري مركزي صورت مي‌گيرد.
حاجي نوروزي در توضيح اين مطلب گفت: بين راه‌اندازي بخش سامانه معاملاتي و سامانه پس از معاملات فاصله زماني يكساله پيش‌بيني مي‌شود كه از آن به عنوان دوران گذار نام برده مي‌شود كه بايد در اين مدت بخش جديد سامانه معامله با بخش پس از معامله سامانه فعلي فعاليت كند يعني بايد اين دو سامانه چندان به هم نزديك شوند تا بتوانند با هم فعاليت كنند. به همين منظور بايد در سامانه قبلي تغييراتي رخ دهد كه اين تغييرات تقريبا صورت گرفته و زماني كه هر دو در سامانه آتي ايجاد شوند هر دو آماده بهره‌برداري خواهند بود.
مديرعامل شركت سپرده‌گذاري مركزي با بيان اينكه اين تغييرات نسبت به شرايط فعلي اتفاق مي‌افتد مهمترين تغيير اين سامانه را مورد توجه قرار داد و عنوان كرد: در اين سامانه هر سهامداري از طريق هر كارگزاري اقدام به خريداري سهم كند بايد از طريق همان كارگزاري سهام خود را بفروشد و اين امر زماني اتفاق مي‌افتد كه هر دو سامانه جديد فعال باشند.
وي اشاره كرد: با تغييراتي كه در سامانه فعلي رخ مي‌دهد محدوديت‌هايي براي فعاليت‌ سامانه جديد وضع مي‌شود كه در اين محدوديت‌ هر فردي براي هر نماد معاملاتي يا هر شركت فقط مي‌توانند با يك كارگزار فعاليت كنند.
آخرين كارگزار، كارگزار ناظر خواهد بود
وي ابراز كرد: تا زمانيكه نرم‌افزار جديد راه اندازي شود آخرين معامله‌اي كه توسط كارگزار فروشنده صورت مي‌گيرد آن كارگزار به عنوان كارگزار ناظر انتخاب خواهد شد و در صورت فراموش كردن كارگزار فروشنده با اعلام كد از طريق تلفن و سپس سايت آخرين كارگزار معرفي مي‌شود.
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 249]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن