تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى‏خواهد خداوند او را از زبانيه (فرشتگان عذاب) نوزده‏گانه برهاند، بسم الل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816762794




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليلطلوع جديد بر صنعت پودر شوينده


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: تحليلطلوع جديد بر صنعت پودر شوينده
مهدي جاريانيخبر آزادسازي قيمت پودر شوينده و حذف سوبسيد آن مطلب مهمي بود كه در لابه‌لاي ساير رويدادهاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي به نحوي كم‌رنگ منعكس شد.
اگر قدري به سابقه چگونگي سيستم نظارتي و حمايتي از پودر شوينده مراجعه كنيم، شاهد فراز و نشيب‌هاي بسياري در اين زمينه خواهيم شد.
در آغاز جنگ تحميلي يكي از صنايعي كه مورد آسيب جدي قرار گرفت، صنعت پودر شوينده بود. با اشغال خرمشهر ترمينال‌هاي مواد اوليه صنعت شوينده كه شامل مخازن بزرگ ذخيره مواد اوليه اين محصول بود، به اشغال عراق درآمد. مهم‌ترين ماده اوليه ال ا بي و ديگر سودكاستيك كه هر دو مايع بودند، سديم تريپلي فسفات و سديم سولفات و سيليكات سديم كه به شكل پودر و جامد بودند و نيز مواد اوليه‌هاي ديگر كه با تناژ كمتر از مواد ذكر شده به طور مرتب به خرمشهر مي‌رسيد و از آنجا براي كارخانه‌ها ارسال مي‌شد، به دست عراقي‌ها افتاد.
بنابراين صنعت شوينده در ابتداي جنگ از بعد لجستيك ضربه شديدي خورد و كارخانجات براي تامين محصول مورد نياز خانوار دچار مشكل شدند. لازم به يادآوري است كه پاك‌كننده مهم ديگر كه صابون بود، همين وضعيت را داشت.
از اين رو پودر شوينده به دليل نقش مهمي كه در بهداشت خانواده داشت، در سبد كالاهاي مورد حمايت دولت قرار گرفت و به صورت كوپني و سهميه‌بندي در سطح كشور توزيع شد. اين روند تا پايان جنگ تحميلي و اوايل دوران سازندگي ادامه داشت. با توجه به شروع سياست آزادسازي كالاها، پودر شوينده از كوپني و سهميه‌بندي خارج شد و توزيع آن آزاد شد. ليكن با پرداخت سوبسيد، دولت مصرف‌كنندگان را مورد حمايت قرار داد.
از دهه هفتاد كه محصولات مختلف كه قبلا تحت پوشش حمايتي و قيمتي بودند به تدريج به صورت عرضه آزاد درآمدند كه مهم‌ترين آنها صابون، مايعات ظرفشويي و شامپو و حتي دارو كه داراي اهميتي به مراتب بيشتر از پودر شوينده داشتند، از چتر حمايتي دولت خارج شدند. بعضي اقلام نيز همچون روغن نباتي به صورت دو قيمت آزاد و حمايت در دسترس مردم قرار گرفت. تنها پودر شوينده بود كه دولت، حاضر به آزادسازي آن نشد. دارندگان صنعت شوينده ظرف ده سال گذشته مكررا به عوامل مهم تصميم‌ساز در اين زمينه اعلام كردند كه تمايلي به ادامه سوبسيد ندارند و مي‌خواهند آزادانه توليد و عرضه كنند. سازمان‌هاي موثر در اين مساله عبارت بودند از: سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، وزارت بازرگاني (معاونت بازرگاني داخلي، سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان) وزارت صنايع، شوراي اقتصاد و با اقدامات صورت گرفته در چند مرحله به تصميم جمعي براي آزادسازي هم رسيد. ليكن رياست قوه مجريه با آن مخالفت كرد.از مشكلاتي كه صنعت پودر شوينده در سال‌هاي گذشته با آن مواجه بوده مي‌توان به اين موارد اشاره كرد:
ميزان سوبسيد تكافوي جبران هزينه‌ها و سود معقول را نمي‌كرد، به شدت در بوروكراسي اداري با تعويق پرداخت مي‌شد، پايين بودن قيمت در داخل، صادرات قاچاق آن را در پي داشت، سهميه پودر دستي و ماشيني براي توليد كننده و جامعه مشكل آفرين بود و معمولا كمبود پودر ماشيني و مازاد پودر دستي وجود داشت و در شرايط سوبسيد مارك‌هاي بين‌المللي قدرت حضور نداشتند و روند كيفي محصول تقريبا ثابت بود.
سوبسيد پرداختي 250ميليارد تومان براي 400هزار تن پودر شوينده دستي و ماشيني به معني سرانه 3500 تومان در سال است و اگر تفاوت نرخ پودر ماشين را هم به عنوان يك فاكتور موثر در نظر بگيريم، براي يك نفر مصرف كننده شهري حداكثر 5هزار تومان سوبسيد تعلق مي‌گيرد كه رقم تاثيرگذاري نخواهد بود.
به‌رغم تاثيرگذاري پايين سوبسيد در سبد خانوار، تلاش‌هاي مستمر شوراي توليدكنندگان پودر شوينده و كارخانه‌ها به نتيجه‌اي نرسيد.
آزاد سازي قيمت پودر شوينده از چند جنبه حايز اهميت و توجه است:
1 - دولت نهم نشان داد كه چنانچه كاري به صلاح باشد، بدون فوت وقت و به دور از بوروكراسي‌ها كه متاسفانه در گذشته بسيار زياد بودند، انجام مي‌دهد.
اين امر را به ديد مثبت مي گيريم و از وزارت بازرگاني و ساير عوامل ذي‌مدخل در اين امر بايستي تشكر كرد كه يكي از دردسرها را از راه صنعت بزرگ كشور برداشت.
2 - ما در راه ورود به WTO هستيم و بايستي در آزادسازي كسب‌وكارو واگذاري امور به عرضه و تقاضا قدم برداريم. از طرفي آزادسازي‌ها در برنامه چهارم توسعه نيز آورده شده است. پودر شوينده به كشورهاي مختلف صادر مي‌شود و داراي مزيت نسبي است؛ از اين رو مي‌تواند در بهبود جايگاه آن كمك نمايد.
3 - كاهش تعرفه پودرهاي خارجي تصميم مهم‌تري است كه امكان توزيع پودرهاي روز جهان با فرمولاسيون‌هاي متنوع را در داخل امكان‌پذير مي‌سازد و اين عامل نيز باعث ارتقاي اين صنعت خواهد شد. از طرفي زمينه سرمايه‌گذاري‌ها را فراهم خواهد ساخت.
4 - در رقابت داخلي در ظرف مدت كوتاهي با بهترين قيمت و شرايط مي‌تواند محصول مورد علاقه خود را خريداري نمايد.
آزادسازي پودر شوينده خبر خوبي بود كه بسيار آرام در جامعه انعكاس پيدا كرد.
اميد است اين موضوع گامي باشد در راه ساير آزادسازي‌هاي عوامل كسب‌وكار كه مي‌تواند اقتصاد ملي را تحت تاثير قرار دهد.
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن