تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815535448




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چالش‌هاي سوئيس براي عضويت در اتحاديه اروپا


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: چالش‌هاي سوئيس براي عضويت در اتحاديه اروپا


اروپا- شقايق لامع‌زاده:
اين نكته كه سوئيس كه همواره به عنوان يكي از مهمترين كشورهاي اروپا به‌شمار مي‌آيد هنوز به عضويت اتحاديه اروپا در نيامده سئوالي است كه جاي پردازش بسيار دارد

حدود يك دهه است كه موضوع پيوستن سوئيس در اتحاديه اروپا در محافل سياسي قاره سبز مطرح بوده و همچنان نيز هست.

سياستمداران و مردم سوئيس هنوز نتوانسته‌اند به نظر واحدي در اين زمينه دست پيدا كنند، همين باعث شده كه عضويت اين كشور در اتحاديه اروپا به عكس ساير كشورهاي علاقه‌مند كه به عضويت در آمده‌اند، به تعويق بيفتد.

بسياري از سياستمداران راست‌‌گرا در سوئيس معتقدند كه با عضويت اين كشور در اتحاديه اروپا از اقتدار سوئيس كاسته خواهد شد. آنها معتقدند كه با عضويت سوئيس در اتحاديه اروپا، اين كشور تنها موظف به اجراي مصوبات اتحاديه مي‌شود و اين امر براي آنان به معناي از دست ‌رفتن استقلال كشور و تصميمات داخلي است.

اين در حالي است كه منتقدان اين نظريه معتقدند موفقيت و پيشرفت سوئيس در گرو عضويت اين كشور در اتحاديه اروپاست.

مردم سوئيس نيز نظرات متفاوتي در اين باره دارند. برخي از آنها معتقدند كه چون كشورشان در اروپا واقع شده، الزاما بايد عضو اتحاديه اروپا نيز باشد و برخي ديگر از موقعيت موجود ابراز رضايت مي‌كنند و عضويت در اتحاديه اروپا را مساوي با محدود شدن كشور مي‌دانند.

«هانس هيرتر» استاد علوم سياسي در دانشگاه برن سوئيس درباره نظرات موافق و مخالف در مورد عضويت اين كشور در اتحاديه اروپا مي‌گويد:

«از ديد سوئيس، مشكلات اساسي وجود دارد كه اين كشور علاقه‌مند است با همكاري اتحاديه اروپا آنها را رفع كند. اينها در چهارچوب روابط مشتركي است كه وجود دارد. اما به طور قطع در سوئيس فراكسيوني نيز وجود ندارد كه خواستار عضويت بي قيد و شرط اين كشور در اتحاديه اروپا باشد.

از طرف ديگر هيچ نوع تلاش جدي و مستمري از سوي موافقان عضويت سوئيس در اتحاديه اروپا مشاهده نمي‌شود.»

در حال حاضر بحث عضويت سوئيس در اتحاديه اروپا از تب و تاب افتاده است. زيرا كه بنا بر آمارهاي ارائه شده، تنها يك پنجم مردم سوئيس از عضويت اين كشور در اتحاديه اروپا استقبال خواهند كرد.

عضويت در اتحاديه اروپا براي دولتمردان سوئيسي ديگر به عنوان يك هدف قلمداد نمي‌شود، بلكه اين خواسته كه در سال 1992 ميلادي در بروكسل مطرح شد، نقش گزينه‌اي را ايفا مي‌كند كه در وقت مناسب از آن استفاده خواهد شد.

با وجود اين مسائل، جامعه سوئيس هيچ نوع مخالفتي با اروپا و ديگر كشورهاي اروپايي ندارد. بين اين كشور و بروكسل روابط دوجانبه بسيار وسيع و محكمي برقرار است. علاوه بر اين در اواخر دهه 1990 ميلادي يادداشت‌هاي تفاهمي بين سوئيس و اتحاديه اروپا به امضا رسيد.

از جمله اين پيمان‌ها مي‌توان به همكاري‌هايي در زمينه تحقيق و پژوهش، حمل و نقل مسافر و ويزاي شنگن اشاره كرد.

اين قراردادها مزيت‌هاي فراواني براي سوئيس به همراه داشته، از همين رو بسياري از صاحبنظران بر اين باورند كه از اين ديد كه اتحاديه اروپا تنها نقش ديكته‌كردن وظايف را دارد و كشورهاي عضو مجبور به اجراي مصوبات هستند، بايد فاصله گرفت.

اين استاد دانشگاه سوئيس همچنين معتقد است كه همكاري بيشتر سوئيس با اتحاديه اروپا، نقش مهمي در پيشرفت بيشتر اين كشور خواهد داشت. او بر اين باور است كه :

«سوئيس در زمينه حمل‌ونقل مسافر احتياج به نيروهاي انساني كارآمد از كشورهاي آلمان، فرانسه و پرتغال دارد اين افراد مي‌توانند به رشد بازار اقتصادي ما كمك كنند و ما نيز بايد از اين نيروها بهره ببريم. ما در هر صورت احتياج به مبادلات كالا داريم و اتحاديه اروپا نيز يكي از بزرگترين شركاي تجاري سوئيس است.

پس مي‌بينيم كه آنها در ارتباطات بسيار فشرده و مرتبط با يكديگر هستند.

وي در ادامه خاطر نشان مي‌كند : من معتقدم كه مردم سوئيس نيز به اين نكته واقف هستند كه اتحاديه اروپا يك كشور معمولي نيست كه بتوان از آن به آساني چشم پوشي كرد، بلكه اين اتحاديه مهمترين شريك سوئيس است و اين شراكت در تمامي زمينه‌هاي ممكن وجود دارد.»

همشهري امارات - روزنامه دي ولت

تاريخ درج: 7 خرداد 1387 ساعت 11:33 تاريخ تاييد: 7 خرداد 1387 ساعت 23:28 تاريخ به روز رساني: 7 خرداد 1387 ساعت 22:53
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 275]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن