واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا،فيلم هاي يادشده در گونه هاي مختلف توليد شده و از اين حيث شاهد تنوع چشمگيري بوده ايم كه مي تواند از ريزش مخاطبان سينما كه در سال هاي اخير به پاشنه آشيل اين سينما تبديل شده،جلوگيري كند. فيلم هاي به اصطلاح اجتماعي را مي توان پررنگ ترين گونه سينمايي سال دانست كه بخش عمده اي از سيمرغ هاي جشنواره را به خود اختصاص داد.به عنوان مثال مي توان به جدايي نادر از سيمين ساخته اصغر فرهادي اشاره كرد كه به واسطه ساختار حرفه اي و كارگرداني پر ظرافت خود مورد توجه عموم و منتقدين قرار گرفت. اين فيلم تاثيرگذار از آن جهت حايز اهميت است كه استقبال مردم از فيلم هاي جذاب و آبرومند را بارديگر يادآور شد و خوش سليقگي تماشاگران سينماي ايران را به رخ كشيد كه اكران موفق آن در آينده اي نزديك - اكران نوروزي- مي تواند در توليدان آينده سينماي كشورمتاثيرگذار باشد. در كنار اين فيلم بايد به سعادت آباد ساخته مازيار ميري اشاره كرد كه رگه هايي از فيلم هاي اخير فرهادي را در خود داشته اما هويت مستقل خود را حفظ كرده است. در اين فيلم هم تصوير نسبتا كاملي از طبقه متوسط رو به بالا را شاهديم بي آنكه تاكيدهاي گل درشت و آزاردهنده اي را در رابطه با شخصيت ها و روابطشان شاهد باشيم. نقطه قوت اين فيلم بازي هاي بازيگرانش همچون:حامد بهداد،مهناز افشار و ليلا حاتمي است كه كيفيت ويژه اي به آن بخشيده است. جرم ساخته مسعود كيميايي نيز حاوي نگاه فيلمساز به جامعه از نگاه خودش است كه به مانند هميشه موافقين و مخالفان بسيار داشته است. رضا به عنوان قهرمان تازه ترين فيلم اين فيلمساز كهنه كار پايبند به اصولي است كه براي تماشاگر چندان قابل باور نيست و در انتها نيز به مانند هميشه به انتقام گيري شخصي منتهي مي شود!. با اين حال نمي توان به اشاره هنرمندانه كيميايي به تظاهرات منتهي به انقلاب در يك صحنه آن هم با تاكيد بر روي كلاه افتاده بر روي روزنامه،اشاره نكرد كه خوب از كار درآمده است. سينماي دفاع مقدس نيز پس از مدتها ركود در جشنواره بيست و نهم تولدي دوباره داشته و با فيلم هاي سيزده59 ساخته سامان سالور ،گلوگاه شيطان به كارگرداني حميد بهمني خون تازه اي به رگ هاي اين گونه سينمايي تزريق كرد. در اين بين فيلم سيزده 59 كار جذاب تر و منسجم تري بوده و با استقبال بيشتري نيز روبه رو شده است. بازي درخشان پرويز پرستويي پس از مدتي دوري از سينما در كنار ايده جذاب آن از نقاط قوت كار به حساب مي آيد كه مي تواند گيشه موفقي هم داشته باشد. سينماي سياسي نيز با فيلم هاي پايان نامه ساخته حامد كلاهداري و 33 روز اثر جمال شورجه حضور پررنگي در جشنواره 29 داشته است. اولي با توجه به فيلم قبلي فيلمساز نتوانست انتظارات تماشاگرانش را برآورده سازد كه بررسي و تحليل آن را به اكران عمومي اش واگذار مي كنيم. در 33 روز نيز كارگردان به جنگ سي و سه روزه لبنان و مقاومت جانانه مردم پرداخته كه حاوي ارزش هاي بسياري است كه در صورت بازاريابي صحيح مي تواند مخاطبين زيادي خارج از مرزهاي ايران داشته باشد. سينماي كمدي كه در سال هاي اخير به وجه قالب سينماي ايران تبديل شده در سال پيش رو كم رنگ تر از قبل بوده اما نمونه هاي استانداردي همچون:ورود آقايان ممنوع ساخته رامبد جوان در آن به چشم مي خورد كه اميدواري هايي را براي بهبود كيفي اين گونه آثار به وجود آورده است. فيلم يادشده كه توجه مخاطبين مختلف را به خود جلب كرده به واسطه فيلمنامه جذاب پيمان قاسم خاني و بازي هاي عالي رضا عطاران و ويشكا آسايش به اثري استاندارد تبديل شده كه مي تواند الگوي مناسبي براي سينماي كمدي كشورمان باشد. با اين حال در كنار اين فيلم همچنان شاهد توليد كمدي هاي پيش پا افتاده هستيم كه تنها مي توان به عدم استقبال تماشاگران از فيلم هاي منظور و بهبود كيفيت شان در آينده اميدوار بود. اما در كنار اين آثار بايد به فيلم هايي اشاره كرد كه در هيچ گونه خاصي جاي نگرفته و ملغمه اي از همه آنها بوده است!. از شاخص ترين اين آثار مي توان به آسمان محبوب ساخته داريوش مهرجويي اشاره كرد كه تركيبي از سبك هاي مختلف بوده و به همين خاطر نيزعدم رضايت اغلب تماشاگرانش را فراهم كرده است. البته در كنار اين فيلم نمونه هاي ديگري هم وجود داشته كه هنگام اكران عمومي به تفصيل درباره آن خواهيم نوشت. با اوصاف يادشده سينماي ايران در سال پيش رو، ايامي موفق و پرباري را خواهد داشت چرا كه به لحاظ موضوعي با تنوع بسياري روبه رو بوده و فيلمسازان نسل هاي مختلف سينماي ايران را براي نخستين بار گردهم آورده است. فراهنگ**
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 542]