تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827780272




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حوالي اتوبان، فيلمي با موضوع ملتهب و درونمايه اجتماعي


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا،اين كارگردان جوان و آتيه دار سينماي ايران با بهره گيري از چند شخصيت و ايجاد رابطه ميان آنها،بي نياز از شخصيت هاي فرعي متعدد داستانش را به شكل جذابي تعريف كرده و پيش برده است. معرفي شخصيت هاي اصلي - سيما و پرديس- در ابتداي فيلم،چندان خوب انجام نگرفته و برخوردشان در فروشگاه آن هم پس از دو سال اندكي گل درشت و شبيه به فيلم هاي هندي است، اما ديالوگ هاي نوشته شده براي آنها در صحنه بعدي بسيار هوشمندانه و رمز گشا بوده و تماشاگر را كاملا با وضعيت گذشته هردو آشنا مي سازد.با اين حال بي پروايي حاكم بر گفت وگوهاي اين دو سكانس -فروشگاه و اتومبيل سيما- را كمي بيش از حد بوده كه مي توانسته با توجه به ساختار جامعه ايران اندكي تعديل شود. ايده تصادف اتومبيل سيما با يك ميني بوس براي وارد شدن پاشا -همسر سيما- بسيار هوشمندانه بوده كه از اتلاف وقت جلوگيري كرده است.در ادامه رفتن پاشا به منزل پرديس نيز كه با جزييات مفصلي نوشته شده،زمينه را براي انفجار سيما فراهم مي سازد.اما پرسشي كه براي هر تماشاگري پيش مي آيد اين است كه سيما با داشتن چنين سند تصويري ننگيني چرا باز به سراغ پرديس مي رود؟ سوالي كه هيچگاه بدان جوابي داده نمي شود! شخصيت پرديس با وجود آنكه نمونه مشابهي همچون:ليلاي فيلم آب و آتش دارد،فوق العاده از كار درآمده و چند وجهي بودنش كمك شاياني به پيشرفت داستان مي كند.به عنوان مثال به گريه پاياني وي در اتومبيل كرايه پس از ريختن آبروي سيما توجه كنيد. اما فيلم درست از جايي كه پاشا سيما را از خانه بيرون مي كند، لحن ديگري به خود گرفته و از يك اثر اجتماعي به يك فيلم خانوادگي پر اشك و آه -ملورام- تغيير مسير مي دهد! به يكباره خانه پدري كه سيما هيچ تعلق خاطري به آن نداشته، به بهترين خانه دنيا مبدل شده و مادر و خواهرش نيز همچنين. اين تحول شخصيت ها كه مختص به مجموعه ها و فيلم هاي تلويزيوني است در حوالي اتوبان لطمه سنگيني به كليت كار وارد كرده و از اين منظر اسعدي مي بايست توجه بيشتري به كار فيلمنامه نويس خود -سعيد نعمت الله- كه اين فيلم نخستين كار سينمايي اش به حساب مي آيد،داشت. نكته ديگر اينكه حوالي اتوبان چند پايان داشته و اين معضل قديمي سينماي ايران را به همراه دارد. فيلم درست پس از حركت ماشين گل زده عروس به پايان رسيده و عملا ايده مرگ مادر فقط براي نمايش تنهايي سيما به كار گرفته شده كه صحنه قبلي آن را به تماشاگر انتقال داده بود. سياوش اسعدي با اين فيلم نشان داده كه سينما و عنصري به نام عمق ميدان را مي شناسد و براي به تصوير كشيدن فيلمنامه اش ايده هاي فني فوق العاده اي دارد كه به عنوان مثال مي توان به نشان دادن مرگ مادر از طريق انعكاس چشمان وي در آب داخل كاسه اشاره كرد كه به لحاظ بصري عالي از كار درآمده است. وي در انتخاب بازيگران هم -به جز نورا هاشمي كه بازي ضعيفش به پاشنه آشيل فيلم تبديل شده- خوب عمل كرده و گلچهره سجاديه اي كه بخشي از بهترين خاطراتمان از سينما در دهه 1360 و 70 شكل داده را پس از مدتها كم كاري با نقشي جذاب و به يادماندني به سينما آورده است. بازي عالي او كه چيزي از استانداردهاي جهاني كم ندارد، به شخصيت پرديس عمق بخشيده و آن را از ديگر نقش ها متمايز كرده است. شهاب حسيني هم كه اين سال ها نقش هاي مهمي را ايفا كرده، شخصيت مرموز و تا اندازه اي پيچيده پاشا را به گونه اي بازي كرده كه تماشاگر تا انتها براي نزديكي يا دوري از او سرگردان بوده كه وجوه خاكستري اش موجبات اين امر را فراهم آورده است. فيلم سينمايي حوالي اتوبان با وجود داستان ملتهب و حساسيت زايش به خوبي توانسته از بزنگاه هاي فيلم هاي مشابه خود به سلامت عبور كرده و ثابت كند كه فيلمسازان جواني از جنس سياوش اسعدي حرف هاي زيادي در حوزه اجتماع براي گفتن دارند به شرط آنكه امكانات براي آنان فراهم شود. از:محمد جليلوند فراهنگ**1983**




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 297]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن