تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ردم دو گروه‏اند: دانشمند و دانش‏اندوز و در غير اين دو، خيرى نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805465049




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجلس قدرتمند ، آرزوي دولت قانونمند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مجلس قدرتمند ، آرزوي دولت قانونمند
سياسي. قوه مقننه. مجلس
رئوف پيشدار : مجلس شوراي اسلامي جايگاه رفيعي در نظام اسلامي ايران دارد.

مجلس مومن و مستقل و شجاع و مدبر، نماد پايداري و ثبات الگوئي از مردمسالاري است كه انقلاب اسلامي در برابر چشم جهانيان قرار داد و ملت بزرگ ايران با اتكال به خدا و با عزم راسخ خود آن را ماندگار كرد.

بر طبق قانون اساسي كه ميثاق ملت و دولت به معناي عام آن دانسته مي‌شود ، مجلس تبلور اراده مردم است كه با آراي مستقيم آنها شكل مي‌گيرد و خواسته‌ها و آمال ملت را نمايندگي مي‌كند . اين عبارت مشهور از رهبر كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره) كه مجلس در راس امور است ، يك محور اساسي در سيره آن حضرت در بنيانگذاري جمهوري اسلامي ايران است و مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه‌اي نيز با همين نگاه بارها بر اهميت و منزلت و اعتبار مجلس شوراي اسلامي در نظام جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرده اند.

قرارداشتن مجلس در راس امور به قانون اساسي نيز مستظهر است . عمده وظايفي كه براساس قانون اساسي برعهده مجلس شوراي اسلامي نهاده شده ، قانونگذاري ، نظارت به صورت و شكل عام در خصوص همه ي امور و ارايه مشورت است.

درنگاه به كارنامه دوره‌هاي مختلف مجلس شوراي اسلامي روشن مي‌شود كه مجلس در همه ي دوره‌ها به اين سه وظيفه خود درحد مقدورات و نيازهاي كشور پرداخته و پاسخ داده است . نظارت و همكاري صميمانه، در تعامل با قواي ديگر همانطور كه رهبر معظم انقلاب نيز در پيام شان به مجلس هشتم بر آن تاكيد گذاشتند ، دو عنصر تفكيك ناپذير در فعاليت‌هاي مجلس است ، در عين اينكه مسئوليت نظارتي مجلس هرگز نبايد به دست اهمال سپرده شود ، و البته هم نبايد نظارت مجلس به معناي رقابت با دولت و نشنيدن نيازها و ضرورتها و تنگناهاي آن شمرده شود.

نمايندگان ملت در مجلس شوراي اسلامي عنايت دارند كه محور كار و عمل در كشور و نماد داخلي و خارجي نظام جمهوري اسلامي، عمدتا قوه ي مجريه است.

همه بايد به آن كمك كنند و هرگاه دولتي با نشاط بيشتر و همت بالاتر و ارزشگرائي قويتر در صحنه است، اين كمك بايد مضاعف گردد. و متقابلا دولت بايد مجلس قانون‌گذاري را راهنماي عمل خود بداند و به قوانين مجلس، يكسره پايبند باشد و از آن تخلف نكند.

يك ويژگي اساسي مجلس هشتم شوراي اسلامي ،همزماني دوره فعاليت آن با دهه ي چهارم حيات جاويد انقلاب اسلامي است . گفتمان اصلي انقلاب در اين دهه كه رهبري معظم انقلاب نيز در پيامشان به مجلس هشتم بر آن تاكيد گذاشتند پيشرفت در همه ي ابعاد علمي و اقتصادي و اخلاقي و فرهنگي ، و عدالت همه جانبه در توزيع فرصتها و امكانات مادي و معنوي است . براي پيشرفت ، معطوف كردن نگاه به استعدادهاي بيشمار پراكنده در ميان ملت يك اصل اساسي است و عنايت به اين اصل است كه ظرفيتهاي توليد و خلاقيت و درخشش توانائيهاي گوناگون در همه ي زمينه‌ها را در نگاه ما برجسته مي‌كند. و عنصر عدالت بايد نابرخورداران از فرصتها و توانائيهاي كشور را، از اين مواهب الهي و عمومي برخوردار سازد. مجلس كه پديدآورنده ي نرم افزار اصلي حركت كشور است ، بايد لحظه ئي از اين تكليف غفلت نورزد.

تدوين قانون يكي از سه وظيفه اصلي مجلس شوراي اسلامي است . هنر قانون نويسي و قانون گذاري، از برترينهاي نمايندگي است. قانون بايد كارآمد، روان، شفاف، روزآمد و با اين حال با نگاه بلندمدت، داراي گستره ئي هرچه پهناورتر و قابل ماندگاري، و يكسره معطوف به نيازهاي مردم و منافع عمومي باشد. و در اين مسير بايد عنايت داشت كه نگرش جزئي، بخشي، شخصي و يا خداي نخواسته با نگاه لجاجت آميز در قانون گذاري، بي‌سود و احيانا زيانبار است. اولويتها بايد ترجيح يابد، تناقض و تكرار در قوانين بايد ريشه كن شود، و از خرد جمعي و كارشناسي در تدوين قوانين بيشترين بهره گرفته شود.

انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي در شرايطي برگزار شد كه دشمنان اين ملت و كشور ، نه تنها به دشمني‌هاي ديرينه خود ادامه دادند ، كه بر شدت و حدت آن افزودند. با اين وصف حضور پرشور و آگاهانه آحاد ملت در صحنه ، حركت مباركي را رقم زد كه به تعبير دكتر محمود احمدي نژاد رييس جمهوري حيات و نشاط سياسي ملت و اقتدار ايران زمين و همدلي ، وحدت و دلدادگي به ارزشهاي انساني و پايداري بر اصول انساني و هوشمندي و مايوس كردن دشمنان از پيام‌هاي آن بود كه در عين حال بايد آنرا تاكيدي مجدد از سوي مردم و نظام بر اهميت و جايگاه رفيع مجلس شوراي اسلامي در ساختار نظام مقدس جمهوري اسلامي دانست و برشمرد.

از ويژگي‌هاي اساسي يافتن افتخار خدمت به مردم در نظام اسلامي ايران اين مهم است كه همه مسوولان درهر رتبه و مقام و درهر پست و منصب ، شان خود را از مردم مي‌گيرند و لذا خود را وكيل الرعايا و وكيل ارزشهاي بلند ملت ايران مي‌دانند كه هرگز نبايد از حقوق موكلان خويش بگذرند كه غير از اين خروج از وظيفه است.

براي دولت قانونمند كه خدمت به مردم را نشان افتخار خويش مي‌داند مجلس قدرتمند يك آرزوي نيك است . چنين دولتهايي نظارت مجلس آگاه ، مومن ، شجاع و ناظر و حاضر را پشتوانه صحت عمل خود مي‌دانند . درچنين ساخت سياسي ، اصل تفكيك قوا ، اقدامي براي اجراي بهتر امور و نه رقابت و تقابل دانسته مي‌شود و قوا باور و ايمان دارند كه در همدلي و اتحاد و هم نظري با هم است كه مي‌توانند آرمانها و مسووليت‌هاي مشترك را كه همانا خدمت به مردم است ، به پيش ببرند .
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 362]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن