واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نقد متون علوم اسلامي / 28حفظ استقلال حوزههاي فلسفه و كلام اسلامي مورد اهتمام «خواجهنصير» بوده است
گروه انديشه: «خواجه نصيرالدين طوسي» در «تجريدالاعتقاد» تا ابتداي بخش سوم يك فيلسوف است؛ چون به بيان مسائل فلسفي پرداخته، اما از ابتداي بخش سوم تا پايان كتاب در پي اثبات اعتقادات خود است و نقش يك متكلم را ايفا كرده است و اين امر اصولا خلط فلسفه با كلام نيست.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، نشست «نقد متون علوم اسلامي»، با ريزموضوع فلسفه اسلامي، با حضور دكتر «خليل علاقهبند طوسي»، دكتراي فلسفه از دانشگاه انگليس و معاون پژوهشي كالج اسلامي انگليس در محا خبرگزاري ايكنا برگزار شد.
دكتر طوسي بعد از بيان اهميت فعاليتهاي قرآني، به خصوص در بخش ترجمه اين علوم به زبانهاي ديگر ، به بحث در رابطه با موضوعيت فلسفه اسلامي پرداخت و گفت: نظر كساني كه معتقدند امري به عنوان فلسفه اسلامي وجود ندارد و فلسفه يك علم يوناني و برگرفته از آنان است، مورد پذيرش نيست.
نويسنده كتاب «فلسفه اخلاق و فلسفه سياسي ملاصدرا» علت اين سخن را اينگونه اظهار كرد: ما فلسفه الهي داريم؛ زيرا اگر فرض كنيم صد قاعده فلسفي يوناني داريم، بيش از دويست قاعده فلسفي اسلامي داريم و حتي آن صد قاعده فلسفه يوناني نيز «اسلاميزه» شده است.
طوسي براي توضيح مسئله فوق گفت: براي نمونه، قاعده «الواحد لا يصدر عنه الا الواحد» يك قاعده عقلي است و زماني كه وارد مباحث اسلامي ميشود، به صورت «اول ما خلق الله حقيقة المحمدية» يا «قال رسول الله(ص): اول ما خلق الله نوري» تجلي ميكند. پس اين ديگر فلسفه يوناني نيست. درست است كه اصول عقلاني آن در فلسفه يونان آمده است، ولي با استفاده از تعاليم اسلامي، ما استدلالات فلسفه اسلامي خودمان را آوردهايم.
وي در ادامه اظهار كرد: اين حرف بيربطي است كه تمامي فلسفه ما بايد از اسلام سيراب شود و اگر ما آموزهاي را از فلسفه يوناني گرفتيم، پس يوناني شديم. انديشه بشري كه در صد سال و دويست سال ساخته نشده است، بلكه طي هزاران سال اين انديشه بوده است و از زماني كه بشر بوده است، عقل بوده و انسان تفكر ميكرد و اين امر هميشه هم خواهد بود.
اين دكتراي فلسفه از دانشگاه انگليس در ادامه افزود: اينكه بگوييم چون اين سخن در فلسفه يونان بوده، پس فلسفه ما اسلامي نيست، حرف صحيحي نيست، چون تفكر عقلاني منحصر به فلسفه اسلامي يا يوناني نيست، بلكه در طول تاريخ بوده و همه ما عقل داريم، انسان و صاحب انديشه هستيم و اگر كسي يك آموزه عقلي كه افلاطون گفته است را بگويد نبايد مهر يوناني شدن به او زد.
وي در بخشي از سخنانش با بيان اين مطلب كه يك شخصيت واحد هم ميتواند فيلسوف باشد، هم متكلم، هم مفسر و ...، اظهار كرد: اينكه برخي ميگويند خواجهنصير در تجريدالاعتقاد كه بيش از ششصد شرح از شيعه و سني بر آن نوشته شده است، به خلط و تلفيق ميان فلسفه و كلام پرداخته است، حرف صحيحي نيست.
وي افزود: همانطور كه گفتم خواجهنصير در عين فيلسوف بودن، متكلم هم هست؛ يعني خواجهنصير در تجريدالاعتقاد تا ابتداي بخش سوم يك فليسوف است؛ چون به بيان مسائل فلسفي پرداخته است، اما از ابتداي بخش سوم تا پايان كتاب در پي اثبات اعتقادات خود است.
طوسي خاطرنشان كرد: خواجهنصير به عبارتي متكلم است و يك متكلم از هر راهي براي اثبات عقيدهاش بهره ميبرد، از عقل، قرآن، حديث، شعر، شهرت و ...؛ زيرا فقط قصد اثبات كردن سخن خود را دارد.
مشروح اين گفتوگو در بخشهاي بعدي تقديم حضورتان ميشود.
سه شنبه 7 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 438]