تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز دل به باطل بودن حق و به حق بودن باطل يقين نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799033581




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حرکت و زمان


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: View Full Version : حرکت و زمان kimia_sadra23rd January 2009, 08:45 PMمقدمه: موانعی كه بر سر راه كشف حقیقت موجودند، نمی توانند جلوی پیشرفت علم را بگیرند و همیشه مغلوب سعی و همت و نبوغ دانشمندان می شوند. دانشمندان انسانهایی راستینند كه دائما به دنبال حقایق محض هستند و از كینه توزی مغرضان و سیاستمداران خودكامه هراسی به دل راه نمی دهند و از اشتیاقشان ذره ای كاسته نمی شود. زیرا كه راه علم راه منطق است و برای ذهن انسان هیچ چیز لذت بخش تر از رویارویی با منطق نیست. هنگامیكه برخی از روابط بین اجزای هستی بر ما آشكار می شود، بی اختیار به دنبال این سرنخ می رویم و می خواهیم تمام این روابط را كشف كنیم و همینطور كه پیش می رویم متوجه می شویم كه این رشته به ظاهر ساده به قدری پیچیده و طولانی است كه گویا هیچ انتهایی ندارد و كشف حقایق آن بسیار دشوار است. علم حركت نیز یكی از این رشته های پیچیده و بی انتهاست كه اذهان بسیاری را به خود مشغول ساخته است. و جایگاه قابل توجهی در تاریخ علم و تاریخ انسانها دارد. وقتی به اطراف خود می نگریم، متوجه حركاتی عادی می شویم مانند حركات انسانها، حیوانات، حركت اتومبیلها و هواپیمایی كه از بالای سر ما می گذرد. و اگر بیشتر دقت كنیم، متوجه رقص درختان صنوبر در یك روز بادی یا ریزش مقداری خاك از سقف قدیمی یك ساختمان می شویم. ولی آیا حركت به همینجا ختم می شود؟ البته نه ! حركتهای جهان مادی بسیار متنوعند و از حركات اجرام سماوی تا گردش الكترون به دور هسته اتم طیف وسیعی از اتفاقات طبیعت را در بر می گیرند. همین گستردگی باعث شده تا سر و كار افراد زیادی به این دانش بیفتد و هر كدام نظرات خود را در آن داخل كنند. از نظریات ارسطو كه به سكون ترجیهی معتقد بود تا نظریات گالیله كه حركت را اصل و سكون را استثناء می دانست و بعد از آن نظریات نیوتون كه هر حركتی را به نیرویی وابسته می كرد و در آخر نیز نظریات نابغه قرن بیستم « اینشتین» كه هیچ چیز در جهان را به جز سرعت نور مطلق نمی پنداشت. به این ترتیب فراز و نشیبهای زیادی بر سر این دانش به وجود آمده است و اكنون نیز كه ظاهرا پیشرفت زیادی در آن حاصل شده، هنوز معلوم نیست كه روابط دیگری موجود نباشند كه ما از آنها غافل مانده باشیم و هنوز هم جای مطالعه و پیشرفت زیادی دارد. اگر بخواهیم در مورد زمان سخن بگوییم، با مبحثی دور از ذهن روبرو می شویم. همه ما به خوبی زمان را می شناسیم و در گفتارهای روزمره خود از آن استفاده می كنیم ولی آیا به راستی كدامیك از ما به ماهیت و بْعد زمان اندیشیده ایم؟ و اینكه آیا خود زمان در زمانی معین به وجود آمده یا ازلی است؟ در این تحقیق قصد دارم اولا" به تاریخچه ای از حركت و كسانی كه به طور جدی درباره آن به مطالعه و تحقیق پرداخته اند و نظریه داده اند بپردازم و نحوه تكامل آنرا بررسی كنم و سپس جویای ماهیت و بعد زمان و رابطه آن با مكان شوم. البته حركت و زمان به ظاهر جدا از هم هستند ولی در واقع پیوستگی ذاتی با هم دارند. مثل اینكه تغییر مكان حتما دلیلی است بر تغییر زمان و تا زمان تغییر نكند حركت نیز بوجود نمی آید و تمام حركتهای طبیعت و حركات خود ما وقایعی زمان بندی شده و دارای فرمولی ریاضی هستند. و اینشتین چه زیبا می گوید كه: « به راستی خدا برای آفرینش جهان تاس نینداخته است» ادامه دارد... kimia_sadra28th January 2009, 10:02 AMپیدایش ریاضیات در یونان: نخستین تلاشها برای استفاده از ریاضیات در مكانیك به وسیله ارسطو و پیروان نزدیك او به عمل آمد. در « مساله های مكانیك » برای نخستین بار به شكلها و علامت گذاریهای حرفی برای كمیتها بر می خوریم. ولی آگاهی های ریاضی یونانیان باستان خیلی بیشتر از چیزی بود كه به وسیله فیلسوفان و در مكانیك مورد استفاده قرار می گرفت. ریاضیات یونانی در خلأ و در « زمینه ای خالی » به وجود نیامد؛ مصریها و بابلیها خیلی پیش از یونانیها در دانش ریاضی پیش رفته بودند. یونانیها ضمن ارتباط دائمی كه با این ملتها داشتند، توانستند دانش آنها را فرا گیرند و سپس آنرا تكامل بخشند. در همان زمان، ریاضیات هندی هم به وجود آمد. بعد از لشكر كشی اسكندر مقدونی به هند، تعدادی حكومتهای یونانی در مرزهای این كشور ایجاد شد، از طریق همین حكومتها بود كه یونانیها به رابطه بازرگانی خود و به تبادل آگاهیها با ملتهای هند ادامه می دادند. معماران قربانگاههای هندی، حتی در سده چهارم پیش از میلاد، از رابطه وتر با ضلعهای مجاور به زاویه قائمه در مثلث قائم الزاویه، آگاه بودند. هندیها این رابطه را اینطور بیان می كردند: « قطر مستطیل همان چیزی را تولید می كند كه ضلعهای بلند و كوتاه مستطیل به طور جداگانه به وجود می آورند.» یعنی آنها قضیه فیثاغورث را می شناختند. در سده های پنجم و ششم میلادی، كسرها هم – درست به همان صورت امروزی خود – به وسیله هندیها كشف شدند؛ صورت كسر در بالا و مخرج كسر در پایین؛ تنها تفاوتی كه داشت این بود كه صورت و مخرج را با خط كوتاه افقی از هم جدا نمی كردند. هندیها از اعداد منفی هم استفاده می كردند و برای اینكه از عدد های مثبت تمییز داده شوند، روی آنها یك نقطه می گذاشتند. آنها ریشه های منفی معادلات را به رسمیت می شناختند؛ چیزی كه حتی دیوفانت ریاضیدان یونانی سده های سوم و چهارم آنها را غیر قابل قبول می دانست. وقتی كه فیلسوفان یونانی از طریق مصر با هندسه آشنا شدند، به ارزش عملی ریاضیات پی بردند. طالس فیلسوف[1] (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند*****.com/club.php?id=32595#_ftn1) و شاگرد او آناكسی مندروس[2] (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند*****.com/club.php?id=32595#_ftn2) از آگاهیهای هندسی خود برای حل مساله های « اختر شناسی » استفاده می كردند. نخستین ریاضیدانان یونانی، تنها آگاهیهایی از ریاضیات مقدماتی داشتند. طالس، از ویژگیهای مثلث متساوی الساقین، برابری دو زاویه روبرو ( زاویه های روبرو كه ضمن برخورد دو خط راست پدید می آیند ) و تقسیم دایره بوسیله قطر آن به دو بخش برابر اطلاع داشت. او این مطالب را از كاهنان مصری یاد گرفته بود. مهر و نشان عرفان كاهنان را همه جا در آموزش فلسفی فیثاغورث نیز می توان دید. حتی ریاضیات، به نحوی كه او مطرح می كند، جنبه ای عرفانی دارد. هندسه در «مقدمات» اقلیدس برای نخستین بار به صورت دستگاهی منظم عرضه شده است. این اثر، نمونه ای است برای استدلال دقیق و توالی منطقی موضوعها. در طول بیش از دوهزار سال، «مقدمات» كتاب درسی معتبری برای آموزش هندسه به شمار می رفت. همه ریاضیدانان گذشته، آشنایی با هندسه را از این كتاب آغاز كرده اند. اقلیدس كاری به این نداشت كه از امكانهای ریاضی خود در فیزیك یا صنعت استفاده كند. درست است كه او درباره انعكاس نور از آینه مسطح یا منحنی به مطالعه پرداخت؛ ولی در واقع این مطالعه هم برای او یك بحث خالص هندسی بود. بنا به گواهی سندها، اقلیدس درباره كاربرد هندسه در مكانیك هم كاری نكرده است. روایت می كنند كه وقتی جوانی از او پرسید: از یادگرفتن هندسه، چه فایده ای نصیب او می شود،‌ اقلیدس رو به مستخدم خود كرد و گفت: « به این مرد چند شاهی بدهید، او در هندسه به دنبال سود است. » حركت از دید شیخ الرئیس ابوعلی سینا: برای حركت حدود مختلف مشتبه آورده اند بواسطه اینكه در طبیعت او اشتباه كرده اند زیرا كه آن طبیعتی است كه احوالش ثابت بالفعل نیست و در مواردی كه به چشم دیده می شود، وجودش این قسم است كه پیش از حركت چیزی بود و باطل شد. سپس چیزی از سر گرفت. اما آنچه قدما در استعمال لفظ حركت بر آن متفق بودند، جمیع اقسام فعلیت یافتن قوه نباشد بلكه آنست كه تدریجا" به فعل آید نه دفعتا" و این قسم در همه مقولات ممكن نمی شود. مثلا در كم و در كیف ممكن است كه به تدریج و كم كم فعلیت حاصل شود. در مقام تعریف حركت آسان است بگوییم: از قوه به فعل در آمدن در زمان یا بر وجه پیوستگی یا به طور غیر دفعی، ولیكن زمان را چون بخواهیم تجدید كنیم، ناچار باید حركت را به میان بیاوریم. در حد پیوستگی و تدریج هم ناچار زمان داخل می شود. و همچنین است حال امر دفعی، یعنی در حد او «لحظه» داخل است. كه می گویند: دفعی امری است كه در «آن» واقع می شود. پس در تحدید او هم زمان داخل است. در صورتیكه زمان در حد حركت هم دخیل است. بنابراین اگر تعریف حركت را به عبارتی كه گفتیم بنماییم، همه تعریفات بطور خفی دوری می شود. به این واسطه ابوعلی سینا در این علم مجبور شده است در این باب طریق دیگری اختیار كند و متحرك را بخودی خود در نظر گرفت و تأمل كرد در اینكه چه نحو وجودیست كه حركت خود به آن اختصاص می یابد و دریافت كه حركت بخودی خود كمال و فعل است. یعنی بالفعل شدن چه در برابر آن، قوه ایست زیرا هر چیزی گاهی متحرك بالقوه است و گاهی متحرك بالفعل. و به كمال و فعل و كمال او همان حركت است. حركت از این جهت كه كمال است با باقی كمالات مشترك است و فرق آن با باقی كمالات این است كه آنها چون حاصل شدند، به آن واسطه شیئی بالفعل می شود و بعد از آن در یك شئ چیزی متعلق به آن فعل به حال قوه باقی نمی ماند. تعریفهای قدما از حركت: بعضی حد حركت را غیریت گفته اند بواسطه اینكه موجب تغییر حال است و آنچه را بود، دگرگون می كند. اما ندانستند كه آنچه غیریت را می دهد واجب نیست كه خودش غیریت باشد و هر چه چیزی را می دهد عین آن چیز نمی شود. و اگر غیریت حركت بود، هر غیری متحرك بود و حال آنكه چنین نیست. جماعتی گفته اند حركت طبیعتی است نامحدود ولیكن حق این است كه اگر این صفت را دارد مخصوص او نیست و غیر از حركت هم چیزی است كه این صفت را داشته باشد. مثل امور نامتناهی و زمان. بعضی گفته اند حركت، بِدُر شدن از یكسانی است، به این معنی كه بر یك صفت ماندن چیزی یكسان بودن اوست نسبت به هر زمانی كه بر او بگذرد. و حركت در زمانهای مختلف نسبت به اجزاء و احوالش به چیزی یكسان نیست زیرا كه متحرك در هر آنی در مكان دیگری است و آنچه تغییر حال می یابد در هر آنی كیفیت دیگری دارد. اما این تعریفها را از روی ناچاری و تنگ دستی كرده اند و برای رد و ابطال آنها احتیاج به دلایل فراوان نیست. در تعریف دیگری از حركت گفته اند: زوال از حالی است به حالی یا از قوه به فعل رفتن است. آن هم غلط است زیرا كه زوال و رفتن نسبتش به حركت مانند نسبت جنس یا شبه جنس نیست، بلكه مانند نسبت الفاظ مترادف است زیرا كه آن دو لفظ اولا" برای تغییر مكان وضع شده اند و بعد به احوال نقل گردیده اند و آنچه در این مقام دانستنی است، این است كه اگر حركت را درست درك كنیم، مفهومش اسمی است برای دو معنی كه یكی از آنها ممكن نیست برای بالفعل قائم در اعیان حاصل شود و دیگری ممكن است. آنكه ممكن نیست، حركت به این معنی است « امر متصل مفعول برای متحرك میان آغاز و انجام مسافت » زیرا كه امر برای متحرك مادام كه میان آغاز و انجام باشد، حاصل نیست و فقط وقتی كه به انجام رسید می توان گفت نحوی از حصول دست می دهد ولی در آن وقت آن امر متصل معقول وجودش از میان رفته است و ممكن نیست وجودش حصول حقیقی پیداكند چه در حقیقت امریست كه در اعیان ذات قائمی ندارد و فقط در ذهن و در خیال صورتش مرتسم می شود و سبب آن نسبتی است كه شئ متحرك دارد و به مكانی كه آنرا ترك كرده و مكان دیگری كه به آن رسیده است؛ به این معنی كه شئ متحرك در حالیكه در مكانی است و با اجسام دیگر دوری و نزدیكی مخصوصی دارد صورتش در خیال نگاشته می شود. پس از آن چون به مكان دیگر رسید و دوری و نزدیكی دیگری پیدا كرد، صورتی دیگر از جهت حس به صورت اول ملحق می گردد و این هر دو صورت با هم ادراك می شوند ولیكن هردو یك صورتند برای یك حركت و آن قسم كه در ذهن وجود دارند در خارج وجود ندارند زیرا كه متحرك در یك آن در دو مكان وجود نمی یابد و حالتی هم كه میان آنهاست وجود قائم ندارد. در مورد اینكه گفته اند هر حركتی در زمان است، باید دید حركت را به چه معنی می گیرند؟ اگر به این معنی است كه حركت حالت متحرك است از مبدأ تا انتها خواه به انتها برسد یا نه و اگر رسید متوقف شود یا نه؛ این حالت ممتده در زمان هست اما وجودش مانند وجود امر ماضی است با این تفاوت كه امور موجود در ماضی در آنی از زمان وجود داشته و در آن حاضر بوده است ولی این امر آن قسم نیست و مقصود از این حركت، حركت قطعیه است و اگر حركت را به آن معنی كه ما ذكر كردیم می گیرند، كه كمال اول است، بودن او در زمان چنین نیست كه منطبق بر زمان باشد بلكه به این معنی است كه حصول قطع به واسطه اوست و چون حركت قطعیه منطبق بر زمان است حركت توسعیه هم خالی از حدوث زمان نیست و چون این معنی در هر آنی از آن زمان، ثابت و مستمر بود، پس به واسطه او در زمان ثابت است. به نظر بوعلی سینا، حركت بسته به شش امر است: 1.متحرك 2.محرك 3.مسافت 4.مبدأ 5.منتها 6.زمان او در توضیح بستگی به متحرك و محرك می گوید: 1.بستگی حركت به متحرك محل شبه نیست. 2.بستگی به محرك به سبب آن است كه هر ممكنی علت می خواهد و علت یا باید ذات جسم باشد یعنی حركت ذاتی جسم باشد از حیث اینكه جسم طبیعی است یا باید از سببی بر آید: اگر حركت ذاتی جسم بود، باید مادام كه ذات جسم طبیعی متحرك موجود است حركت هم موجود باشد و معدوم نشود و حال آنكه حركت از بسیاری از اجسام معدوم می شود در صورتی كه ذات آن اجسام موجود است و اگر ذات متحرك سبب حركت بود، و خود جسم متحرك محرك هم بود، حركت برای ذات او واجب می بود و حال انكه چنین نیست زیرا بسا می شود كه ذات جسم موجود است و حركت معدوم و اگر بعضی از اجسام طبیعی دائما" متحركند به واسطه حركتی است زائد بر جسمیت طبیعی كه آن صفت یا در خود اوست در صورتیكه حركت از خارج نباشد و یا در خارج است در صورتیكه حركت از خارج باشد و نتیجه اینكه ذات چیزی سبب حركت او نمی تواند باشد و ممكن نیست كه یك چیز هم متحرك باشد هم محرك. [1] (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند*****.com/club.php?id=32595#_ftnref1) پایان سده هفتم و آغاز سده ششم پیش از میلاد [2] (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند*****.com/club.php?id=32595#_ftnref2) حدود 610 – 546 پیش از میلاد kimia_sadra28th January 2009, 10:14 AMدر میان كارهای فیلسوفان یونان باستان، ارسطو توانست به مكانیك پیشرفت زیادی بدهد. با اینكه این فیلسوف، مشاهده و تجربه را برای مطالعه مكانیك ضروری می دانست، آموزش او درباره حركت غالبا" با حقیقت متناقض است. به اعتقاد او هرچه جسم سنگینتر باشد سریعتر به زمین می افتد. آنطور كه ارسطو گمان می كرد، مثلا" یك قطعه سنگ بزرگ خیلی زودتر از یك سنگ ریزه كه از همان ارتفاع رها شده باشد به زمین می افتد. احتمالا" او به این دلیل به این نتیجه رسیده بود كه می دید برگ درخت دیرتر از سیب به زمین می افتد. ولی این یك مشاهده كاملا" سطحی است. ارسطو از مقاومت هوا اطلاع داشت، مقاومتی كه طبعا" بر برگ آزاد شده از درخت بیشتر اثر می كند تا سیب. احتمال بیشتر این است كه ارسطو،‌ به طور ذهنی به این نتیجه رسیده باشد: نیرویی كه جسم را به سمت پایین می كشد بر جسم سنگینتر بیشتر اثر می كند و بنا بر این، نسبت به یك جسم سبكتر باید با سرعت بیشتری سقوط كند. تنها تجربه بود كه می توانست بی ارتباطی سرعت سقوط جسم با وزن آنرا نشان دهد. البته، توضیح این پدیده تنها بعد از پی بردن به قانون جاذبه عمومی ممكن بود. ارسطو می دانست كه جسم در حال سقوط آزاد شتاب دارد ولی تلاشی برای روشن كردن علت این پدیده نكرد. ضمنا" شتاب می توانست او را به فكر درباره اینرسی حركت بكشاند. ارشمیدس، بزرگترین و مشهورترین ریاضیدان یونان باستان نخستین كسی بود كه پایه های مكانیك امروزی را بنیان نهاد. ارشمیدس فرزند فیدیا اخترشناسی نامدار ولی فقیر از شهر سیراكوز بود. او آموزش خود را در شهر اسكندریه بدست آورد و در همانجا بود كه با كارهای اقلیدس و سایر ریاضیدانان آشنا شد. ارشمیدس بر خلاف اقلیدس نه تنها به مكانیك بلكه به صنعت هم علاقه داشت. او برای نشان دادن اهمیت محاسبه های مكانیكی،‌ یك ماشین دستی ( جرثقیل دستی ) ساخت كه با كمك آن می شد با نیروی دست، بارهای عظیمی را حركت داد و بالا برد. نقل می كنند یك بار با این ماشین یك كشتی سه دكلی بزرگ را كه پر از بار و مسافر بود به ساحل آورد. البته برای اینكه ارشمیدس بتواند با نیروی شخصی چنین كاری را انجام دهد، باید در زمانی طولانی پیچ خود را بچرخاند؛ شاه هرون كه در این نمایش حیرت انگیز حضور داشت به سختی تحت تاثیر قرار گرفت. ولی ارشمیدس به او گفت: تكیه گاهی به من بدهید، زمین را به حركت خواهم انداخت. كشفهایی كه ارشمیدس در زمینه صنعت كرده بود، او را به بررسی تعادل اجسام كشانید. او نخستین كسی بود كه قانون ریاضی اهرم را به دست آورد. البته باید گفت كه تا نزدیك به دو هزار سال بعد از ارشمیدس، كسی نتوانست به نتیجه گیری بهتری دست پیدا كند. ارشمیدس اثبات قانون اهرم را در كتاب خود به نام « تعادل صفحه » به جای نهاده است. در همین اثر مفهوم مربوط به مركز ثقل برای نخستین بار به صورت كامل بیان شده است. البته در تصورهای باستانی تصورهای مبهم و آشفته ای درباره شرطهای تعادل داشتند. مصریها برای ساختن اهرام و معبدها، از شاقول استفاده می كردند و به تجربه می دانستند كه ارابه در شیبهای تند ممكن است واژگون شود. ولی هیچ كس نمی توانست با دقت بیان كند كه جسم با چه نیرویی تعادل خود را حفظ می كند. ارشمیدس، كار خود را به مطالعه تعادل اجسام صلب محدود نكرد. او در واقع پایه های هیدرواستاتیك ( دانش تعادل مایع ها ) را هم بنا نهاد. او در این زمینه توانست یكی از مساله های عملی را حل كند. فرمانروای سیراكوز، شاه هرون، به استاد كاری دستور داد تا تاجی از طلا برای او درست كند. وقتی كه سفارش انجام شد، این سوء ظن برای شاه بوجود آمدكه نكند استاد زرگر بخشی ازفلز قیمتی را در تاج مصرف نكرده باشد و برای خود نگه داشته باشد. البته وزن تاج درست به اندازه وزن طلایی بود كه به او داده بودند. ارشمیدس دشوارترین مساله ها را با تكیه بر نبوغ خود حل می كرد، در این مورد هم چنین شد. هرچه جسم متراكم تر باشد، به ازای وزن برابر، حجم كمتری خواهد داشت. درباره حجم هم می توان به سادگی و از روی مقدار آبی كه از ظرف ضمن فرو بردن جسم در آن بیرون می ریزد، داوری كرد. ارشمیدس به حل این مساله علمی اكتفا نكرد؛ او از این تجربه نتیجه ای كلی به دست آورد: «‌ اگر جسمی را كه سنگینتر از مایع است درون مایع بیندازیم، تا زمانی كه در مایع غرق باشد، و به ته ظرف نرسیده باشد، به اندازه وزن مایع هم حجم آن، از وزنش كم می شود ». قانون ارشمیدس در زمان ما به اینصورت تنظیم شده است: مایع، با نیرویی قائم و به طرف بالا و برابر وزن مایع هم حجم یا بخشی از جسم كه در مایع فرو رفته است، به جسم عمل می كند. به عنوان مشهور ترین مكانیك دانان قدیم، بعد از ارشمیدس، می توان از كته سیبیوس و هرون نام برد. كته سیبیوس كه حدود میانه های سده اول پیش از میلاد زندگی می كرد، برای نخستین بار در یونان ساعت آبی را درست كرد و ماشین آتش نشانی، ارغنون آبی و خیلی چیزهای دیگر را اختراع كرد. به اعتقاد بسیاری از محققان تاریخ دانش، كته سیبیوس در ساعت آبی خود از چرخ دندانه دار استفاده كرده بود.ماشین آتش نشانی كته سیبیوس، تقریبا" با مشابه امروزی خود تفاوتی نداشت. در این ماشین، سوپاپهایی تعبیه شده بود كه اجازه نمی داد آب تحت فشار به استوانه برگردد. فكر تعبیه سوپاپ، متعلق به آفریننده ماشینهای آتش نشانی است. هرون، شاگرد كته سیبیوس هم به عنوان مخترع و مكانیك دان یونانی شهرت بسیاری دارد. او همچون معلم خود، ابزارهای فیزیكی و دستگاههای خودكار جالب زیادی ساخته است. از هرون، نوشته ای هم در زمینه مكانیك باقی مانده است. هرون می نویسد: « برای اینكه یك بار سنگینی را بالا ببریم، باید ریسمانی را كه به آن بسته شده است، با نیرویی برابر سنگینی بكشیم. اگر یك سر ریسمان را در نقطه بی حركتی ثابت كنیم و سر دیگر آنرا كه به سنگینی بسته شده است از روی قرقره ای به طرف دیگر آن بیندازیم، آن وقت بالا بردن سنگینی آسانتر می شود ». به این ترتیب ، هرون از ویژگی قرقره متحرك آگاه بوده است. و با استفاده از آن جعبه قرقره را ساخته است. هرون با با بررسی كار ماشینهای ساده به اصطلاح « قانون طلایی » ماشینهای ساده را نتیجه گرفته است. او این قانون را به این صورت بیان می كند: «‌ نسبت زمانها، برابر است با عكس نسبت نیروهای محركه ». هرون، تنها نظریه گوه و پیچ را تنظیم نكرد. برای این منظور، باید از قانون سطح شیبدار استفاده می كرد كه در سده سیزدهم و به وسیله سازندگان ساختمانها كشف شد. kimia_sadra28th January 2009, 10:25 AMكیهان، عبارتست از خورشید، ستاره ها و سیاره ها كه به طور آزاد در فضا حركت می كنند. برای اینكه از ساختمان كیهان سر در آوریم، باید از قانونهای حركت جسم آگاه باشیم. نخستین چیزی كه هر ناظر آسمان را دچار حیرت می كند، حركت ظاهری ستارگان یعنی حركت دورانی شبانه روزی آنهاست. به فكر دانشمندان دنیای قدیم نمی رسید كه گردش شبانه روزی آسمان، پدیده ای است كه به نظر می رسد. آنها طلوع و غروب را مربوط به حركت دورانی واقعی ستارگان می دانستند. در عین حال نمی توانستند تصور كنند كه یك جسم آزاد چگونه می تواند در فضا چنین حركتی را انجام دهد. به همین مناسبت، اختر شناسان یونانی رأی دادند كه ستارگان، سیاره ها و ماه و خورشید در درون یك كره دوار سخت میخكوب شده اند و سطح درونی همین كره است كه به اعتقاد دانشمندان باستانی به صورت آسمان آبی دیده می شود. چنین طرح ساده ای از كیهان تا مدتها دانشمندان را راضی می كرد. خورشید، ماه و سیاره ها به جز گردش شبانه روزی، حركتهای دیگری هم دارند. در حالیكه موضع ستارگان نسبت به هم ثابت می ماند، این جرمهای آسمانی، در میان آنها و در جهت عكس گردش شبانه روزی جابجا می شوند. به همین مناسبت، طلوع این جرمها هر روز تأخیر دارد. اختر شناسان یونانی، حركت مركب ماه را به این صورت روشن می كردند: ماه به كره ای چسبیده است كه روی محوری از غرب به شرق در طول 27.3 شبانه روز دور می زند. ضمنا"، كره ستارگان ثابت هم در گردش شبانه روزی خود، كره ای را هم كه ماه به آن چسبیده است، با خود می برد. بنا بر این، كره مربوط به ماه در جریان هر شبانه روز ماه را به اندازه 27.3/360 درجه یعنی تقریبا" 13.2 درجه ب سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1006]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن