تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هيچ شفيعى براى زن نزد پروردگارش نجات بخش تر از رضايت شوهرش نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831400555




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اصل مصونيت ديپلماتيك در حقوق بين الملل و اسلام‏


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اصل مصونيت ديپلماتيك در حقوق بين الملل و اسلام‏
اصل مصونيت ديپلماتيك در حقوق بين الملل و اسلام‏     در قلمرو سياست، ديپلماسى داراى دو مفهوم و دو بعد مختلف است. در واقع، اين مفهوم دو روى يك سكه را تصوير مى‏كنند: از سويى اين واژه، مترادف «سياست خارجى»(1) استعمال مى‏شود. از اين ديدگاه است كه ما از خوبى يا بدى ديپلماسى يك كشور سخن مى‏گوييم و منظور ما دقيقا توفيق يا شكست سياست خارجى يك دولت است. از سوى ديگر اين كلمه به مجموعه ى كارگزاران و مقامات رسمى يك مملكت گفته مى‏شود كه مسؤوليت اجراى تصميمات مربوط به سياست خارجى را دارند... در واقع، سياست خارجى يك دولت كه براساس هدف‏ها و خط مشى ملى تدوين مى‏گردد، به وسيله ى مأموران ديپلماتيك در خارج از كشور به اجرا در مى‏آيد(2). 1. اصل مصونيت ديپلماتيك در حقوق بين الملل‏   فرآيند تحقق مسؤوليت‏هاى فراملى هر كشور و اجراى تصميمات سياست خارجى آن، فراسوى مرزهاى جغرافيايى- كه از حاكميت و قدرت آن دولت بيرون است و چه بسا در كشورهايى كه نسبت به دولت مفروض دشمن تلقى مى‏شوند- نيازمند برخوردارى مأموران ديپلماتيك آن دولت از امنيت جانى، مالى و شغلى است، از اين امنيت مى توان با عنوان مصونيت ديپلماتيك ياد كرد: مصونيت به طور كلى بدين معنا است كه دارنده ى آن از تعقيب قانون و مأموران كشور در امان است، و مقصود از مزايا آن است كه امتيازاتى به كسى داده شود كه ساير مردم از آن، حق استفاده ندارند(3). مصونيت ديپلماتيك، امروزه يكى از اصول به رسميت شناخته شده ى روابط بين الملل است و ابعاد مختلف آن قانون مند شده و مورد توجه جهانيان است. آن چه در اين مبحث لازم است به آن پرداخته شود، پيشينه و مبناى نظرى اين حق و چگونگى برخورد دين اسلام با آن خواهد بود: مأموران سياسى در گذشته و در هر زمان و هر تمدنى از اين مصونيت‏ها مزايا، حداقل در زمان صلح برخوردار بوده اند. تا سال 1961 اين مقررات جنبه عرفى داشت، ليكن با انعقاد عهدنامه وين به صورت نوشته و مدون در آمد(4). اين اصل كه سابقه‏اى ديرينه در حيات اجتماعى بشر و روابط بين ملت‏ها دارد، داراى كاربردى بس وسيع و مثبت مى‏باشد، و هر دولتى كه از رفتار منطقى‏ترى در صحنه جهانى برخوردار باشد، براى ديپلماسى و مصونيت ديپلماتيك ارزش بيش‏ترى قایل است: مصونيت‏ها بر حقوق بين الملل استوارند، در حالى كه امتيازات و مزاياى سياسى مبتنى بر مقررات ساده نزاكتى مى‏باشند كه حقوق بين الملل آنان را به صورت تجويزى و نه امرى بيان داشته است، و تحقق وجودى آن بستگى به قوانين داخلى كشورها دارد. گرچه تعداد محدودى از آن مزايا، مانند برخى معافيت‏هاى مالى و گمركى ريشه حقوقى بين المللى دارند(5). سفرا و ديپلمات‏ها از ديرباز، زبان و سخن گوى ملل جهان در قبال هم بوده اند. هنگامى دول حاكم بر دو كشور توانسته‏اند به تفاهم برسند و رفتار مسالمت آميزترى در برابر هم داشته باشند كه سفيران آنان نقش فعالى ايفا مى‏كردند. امروزه نيز وظايفى، چون حفاظت از منافع ملى كشور فرستاده، بالا بردن سطح روابط و برقرارى مناسبات دوستانه، نقش نمايندگى دولت متبوع، انجام مذاكره براى دست يابى به تفاهم و هم‏كارى، جمع آورى اطلاعات ممكن و ارایه نظر و مشاركت در سياست گذارى‏هاى دولت خويش را براى سفرا و ديپلمات‏ها برشمرده اند. لازمه ى انجام اين وظايف در كشور بيگانه، برخوردارى از مصونيت سياسى مى‏باشد. دانشمندان روابط بين الملل در مورد منشأ اين مصونيت چند نظر ارایه داده اند: منتسكيو در روح القوانين مى‏نويسد: نمايندگان سياسى يك كشور در خارج در حكم زبان ریيس يا پادشاه آن كشورند، و زبان سلطان طبق مقررات بين المللى بايد آزاد باشد. با نظر به سابقه ى ديرين اين حق مى‏توان گفت منظور منتسكيو، عرف بين الملل و قوانين نانوشته است. البته از قرن هفدهم چون رؤساى كشورها به عنوان نمايندگان ملل شناخته شدند، سفراى آنان نيز غيرمستقيم نماينده ى ملت‏ها و زبان آنان به شمار آمدند. برخى ديگر نظريه مصلحت خدمت را مطرح كرده و هدف از مصونيت را تأمين اجراى مؤثر وظايف سياسى سفير دانسته اند. بعضى نيز مصونيت را اصلى عملى نشاى از رفتار متقابل دولت‏ها ذكر كرده اند. اما آن چه در اين جا مى‏تواند مبناى اين مصونيت قرار گيرد و با ديدگاه‏هاى فوق نيز هم خوانى دارد و مكمل آن‏ها مى‏باشد، اين است كه نخستين نياز جوامع بشرى و دولت‏هاى آنان آگاهى از ديگر نقاط جهان و تحولاتى كه در كشورهاى ديگر رخ مى‏دهد، بوده است. اين نياز متقابل دولت‏ها به ويژه براى دولت‏هاى هم جوار مسأله‏اى است كه مصالح طرفين را در بر دارد و مى‏تواند امنيت خاطر آنان را در زمانى كه انتقال اخبار و اطلاعات به جهت نبودن وسايل ارتباطى امروزى بسيار كند و ناقص بوده، به همراه داشته باشد. بنابراين، زبان سلطان يا دولت وجود مصونيت دايمى را الزام نمى كرد، ليكن اين نياز امرى است كه ايجاب مى‏كرد نمايندگان و سفراى كشورهاى ديگر در كشور ميزبان به طور دايمى از مصونيت سياسى برخوردار باشند. اين موضوع در اعصار گذشته با توافق بين دولت‏ها كم‏كم به صورت عرف بين الملل پذيرفته شده است تا جايى كه تخطى كشور ميزبان مى‏تواند دال بر سوی نيت آن تلقى شود و حمله كشور فرستاده را در پى داشته باشد. 2. اصل مصونيت ديپلماتيك در اسلام‏   در اسلام اين اصل به عنوان يك عرف و سيره ى عقلايى پسنديده پذيرفته شده است. افزون بر آن، هدف متعالى پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم كه انجام رسالت جهانى است، بيش از پيش ضرورت مصونيت سياسى و امنيت را براى سفراى وى و مبلغان مكتب اسلام در ميان ديگر قبايل و ملل جهان ايجاب مى‏كرد. بنابراين، دولت اسلامى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم مصونيت ويژه‏اى نه تنها براى نمايندگان دولت‏ها پذيرا بود، كه حتى براى نمايندگان مدعيان دروغين نيز مصونيت قایل شده است. در سيره ى ابن‏هشام چنين آمده: مسيلمه ى كذاب به رسول اكرم نوشت: صلى الله عليه و آله و سلم از مسيلمه ى رسول خدا به محمد رسول خدا، سلام عليك. اما بعد، من در اين كار (رسالت) با تو شريك شده ام؛ نصف زمين براى من و نصف آن براى قريش، ولى قريش قوم تجاوز كارى هستند. آن گاه دو فرستاده نامه وى را براى حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم آوردند. حضرت به آن دو فرمود: شما چه مى‏گوييد؟ گفتند: ما نيز همين را مى‏گوييم. حضرت فرمود: «لو لا ان الرسول لايقتل لضربت اعناقكما(6)؛ به خدا قسم! اگر چنين نبود كه پيك را نبايد كشت، شما را گردن مى‏زدم». ابى رافع گويد: قريش مرا نزد پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم پس چون او را ملاقات نمودم، اسلام در دلم جاى گرفت. عرض كردم:اى رسول خدا، من هرگز نزد آنان باز نمى- گردم. حضرت فرمود: من به پيمان‏ها خيانت نمى كنم و نامه رسان‏ها را زندانى نمى‏كنم. ولى تو برگرد. اگر در دل خود آن چه الآن احساس مى كنى، احساس كردى به نزد ما بازگرد. او گفت: رفتم و پس از مدتى نزد آن حضرت آمدم و اسلام آوردم. حضرت على عليه‏السلام نامه رسان معاويه را ديد و فرمود: چه چيز در پشت سر پنهان كرده‏اى؟ گفت: مى‏ترسم مرا بكشى. حضرت فرمود: چگونه ترا بكشم با اين كه تو نامه رسان هستى!؟ بنابراين، مصونيت سياسى سفرا و نمايندگان مى‏تواند به عنوان يك اصل پذيرفته شده در سياست خارجى دولت اسلامى مطرح باشد، و كاملا با مصالح بشريت از جمله مصالح ملى دولت اسلامى منطبق است. ثلاث لم يجعل الله لاحد من الناس فيهن رخصة: بر الوالدين برين كانا او فاجرين و وفاء بالعهد للبر و الفاجر و اداء الامانة الى البر و الفاجر(7)؛ سه چيز را خداوند براى همه واجب كرده است: نيكى به والدين، چه خوب و چه فاجر باشند؛ وفاى به عهد نسبت به نيكوكارو گنهكار و اداى امانت در مقابل هر كس. 3. استجاره و امان‏   (و ان احد من المشركين استجارك فاجره حتى يسمع كلام الله ثم ابلغه مأمنه ذلك بانهم قوم لايعلمون)(8)؛ اگر مشركى درخواست پناهندگى كرد به او پناه ده تا كلام خدا را بشنود، و سپس او را به محل خويش باز گردان، چون آن‏ها قومى نادان هستند. استجاره در واقع نوعى پناهندگى سياسى است كه براساس آن كفار با ترك مخاصمه موقت، فرصت شنيدن كلام الهى را پيدا مى‏كنند. آن ها پس از شنيدن كلام خدا، مى‏توانند مسلمان شوند، يا قرارداد ذمه را بپذيرند. تعليل پايان آيه، به حكمت حكم استجاره و امان اشاره دارد. رحمت و لطف مسلمانان نسبت به كفار براى آن است كه آن ها نادان اند، و شايد بدين طريق ايمان آوردند. استجاره همان گونه كه با اصل مصونيت ديپلماتيك رابطه دارد، با اصل همزيستى مسالمت‏آميز نيز در ارتباط است‏. پي نوشت ها :   1. Foreiqn policy 2. على‏اصغركاظمى، روابط بين الملل در تئورى و عمل، ص 238. 3. جواد صدر، حقوق ديپلماتيك و كنسولى، ص 94. 4. محمدرضا ضيایى بيگدلى، حقوق بين المللى عمومى، ص 245. 5. همان. 6. بحارالانوار، ج 21، ص 412. 7.تحف العقول، ص 211. 8. توبه (9) آيه‏ى 5.   ارسال مقاله توسط کاربر محترم سايت : hojat20  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 768]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن