تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را برطرف مى كند و باعث پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819780773




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علي خرم: ايران در فناوري هسته اي از مرز تعليق عبور كرده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: علي خرم: ايران در فناوري هسته اي از مرز تعليق عبور كرده است
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): علي خرم، كارشناس مسايل بين المللي و خلع سلاح گفت كه جمهوري اسلامي ايران در فناوري صلح آميز هسته اي از مرز تعليق عبور كرده و ديگر بحث تعليق متناسب با شرايط ايران نيست.


اين استاد دانشگاه لحظاتي پس از آنكه گزارش جديد "محمد البرادعي" مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در اختيار اعضاي شوراي حكام آژانس قرار گرفت، در گفت و گو با ايرنا افزود: گزارش البرادعي مثل گزارش هاي پنج سال گذشته وي، همواره هم جاي حفظ نظرات ايران و هم نظرات غربي ها و مخالفين را دارد.
وي تصريح كرد: البرادعي، هيچگاه يك گزارش كاملا منفي و يا كاملا مثبت ارايه نكرده است تا نه در ايران به رويش بسته شود و نه دست غربي ها براي پيگيري قطعنامه هاي شوراي امنيت عليه ايران بسته شود.
اين كارشناس مسايل بين المللي با بيان اينكه از نظر تهران، مداليتي پايان يافته است، اظهار داشت: البرادعي در گزارش جديد خود از يك سو مي خواهد ادامه مداليتي را دنبال كند و هم به قطعنامه هاي شوراي امنيت پاسخ دهد.
خرم گفت: البرادعي به استناد قطعنامه هاي شوراي امنيت ، اعلام كرده كه جمهوري اسلامي ايران فعاليت هاي غني سازي خود را تعليق نكرده است تا همچنان از ما طلبكار باشند اما واقعيت اين است كه ايران در فناوري صلح آميز هسته اي خود از مرزهايي عبور كرده كه ديگر تعليق متناسب با شرايط ايران نيست.
اين استاد دانشگاه اضافه كرد كه ايران مداليتي را با آژانس به نتيجه رساند و قرار شد پس از اجراي مداليتي ، موضوع ايران بصورت روتين در آژانس درآيد اما مديركل آژانس ، پرونده ايران را وارد فاز جديدي كرده است.
** ايران اكنون از آژانس طلبكار است
وي تصريح كرد: ايران با اجراي مداليتي ، شفافيت خود را ثابت كرد لذا اكنون ايران از آژانس طلبكار است.
اين كارشناس مسايل بين المللي همچنين اظهار داشت: طرح ادعاهاي جديد عليه برنامه صلح آميز هسته اي ايران نه تنها تحت فشار آمريكا بوده بلكه ممكن است با هماهنگي برخي مقامات آژانس باشد كه بصورت دوره اي ، ابهاماتي را عليه برنامه صلح آميز هسته اي ايران مطرح مي كنند.
خرم اضافه كرد: البرادعي ارزيابي هاي ايران در خصوص مطالعات ادعايي را كافي نمي داند تا ايران را همچنان بدهكار معرفي كند و تا با فشارهاي جديد به ايران ، به زعم خود به اطلاعات جديدي دست يابند.
تهران در پي توافقنامه 21اوت 2007 (31 مرداد 86) كه به مداليتي و طرح اقدام مشهور شد، به همه سوالات و ابهامات آژانس در خصوص موضوعات پلوتونيوم، گذشته سانتريفيوژهاي پي يك و پي دو، سند اورانيوم فلزي، منشا آلودگي در يك دانشگاه فني در تهران، پلونيوم 210 و معدن گچين پاسخ داد.
در پي ارايه پاسخ هاي ايران به شش موضوع ياد شده ، محمد البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز در گزارش هاي خود اعلام كرد كه موضوعات فوق حل و فصل شده است.
جمهوري اسلامي ايران همچنين "ارزيابي " خود را در زمينه ادعاهاي غرب عليه برنامه صلح آميز هسته اي خود كه تحت عنوان "مطالعات ادعايي" در توافقنامه 21 اوت گنجانده شده است، ارايه كرد. از نظر تهران اين ادعاها بي اساس ، جعلي و ساختگي است.
به رغم آنكه تهران ارزيابي اوليه خود را در خصوص مطالعات ادعايي ارايه كرده بود و اين مساله در گزارش 22 فوريه 2008 البرادعي نيز بيان شد ليكن برخي كشورها به ويژه آمريكا ادعاهاي جديد ديگري را عليه موضوع هسته اي ايران مطرح كردند و آژانس نيز ملاقات هاي جديد را در اين زمينه تقاضا كرد.
تهران به رغم آنكه مداليتي را پايان يافته مي داند اما حاضر شد سه دور با مقامات آژانس در ارديبهشت ماه مذاكرات فني داشته باشد كه اين امر حاكي از شفافيت در برنامه صلح آميز هسته اي ايران و نيز اثبات حسن نيت تهران است.
جمهوري اسلامي ايران همچنين به رغم آنكه مذاكرات سياسي با گروه 1+5 به دليل بداخلاقي هاي غرب متوقف شده است، در قالب "بسته پيشنهادي" در موضوعات سياسي و امنيتي، اقتصادي و هسته اي پيشنهادهايي را به نهادهاي بين المللي و قدرت هاي موثر در عرصه بين المللي ارايه و آمادگي خود را براي مذاكره اعلام كرده است.
تهران در موضوع هسته اي ، "تحقق خلع سلاح هسته اي و تعيين كميته اي براي پيگيري اين موضوع، تقويت نظارت آژانس بر فعاليت هسته اي كشورها، همكاري هاي مشترك در ايمني و حفاظت فيزيكي هسته اي، همكاري مشترك براي دستيابي و بهره گيري از فناوري صلح آميز هسته اي و تسهيل بهره مندي عموم كشورها از آن ، ايجاد كنسرسيوم غني سازي و توليد سوخت هسته اي در نقاط مختلف دنيا از جمله ايران و حصول اطمينان بيشتر از عدم انحراف فعاليت هسته اي كشورها " را پيشنهاد كرده است.
سيام .1572**1324
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 208]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن