تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخاوت از اخلاق پيامبران و ستون ايمان است . هيچ مؤمنى نيست مگر آن كه بخشنده است و تنها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816804589




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نيوزويك خواستار مذاكره واشنگتن با تهران و سوريه شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نيوزويك خواستار مذاكره واشنگتن با تهران و سوريه شد
سياسي. روابط بين‌الملل
نيويورك - هفته نامه آمريكايي نيوزويك، در مقاله‌اي با عنوان صلح جوي واقعي كيست ؟، خواستار گفت و گوي مستقيم واشنگتن با تهران و دمشق شده است فريد زكريا نويسنده مقاله روز سه شنبه نيوزويك، نوشته است: بوش هنگام سخنراني در مجلس اسرائيل و آن هم شصتمين سال تاسيس آن، زمان و مكان عجيبي براي صحبت با تروريست‌ها و افراطيون خاورميانه انتخاب كرد.

به نوشته اين هفته نامه، هنگامي كه بوش در اسرائيل سخنراني مي‌كرد، راهبرد او عليه چنين دشمناني در لبنان درحال سقوط بود.

دولت لبنان كه بشدت توسط واشنگتن حمايت مي‌شد، تصميم گرفت تا با اخراج رئيس امنيتي فرودگاه بيروت و تعليق طرح شبكه تلفني گروه شيعه حزب الله، با اين گروه به مقابله بپردازد.

حزب الله تحت حمايت ايران نيز با ضربه‌اي متقابل، قسمتهاي بزرگي از بيروت را تصرف و كشور را فلج ساخت و كابينه لبنان در نهايت با شرمساري جبهه خود را عوض و اعلام كرد: ايران يك آمريكا صفر.

نيوزويك افزوده است: راهبرد دولت بوش عليه حزب الله، آميزه‌اي از جداسازي حمله و فشار نظامي بوده است، اين دولت با مذاكره با اين گروه و يا طرفداران آن در تهران و دمشق مخالفت مي‌كند.

به نوشته نيوزويك، دو سال پيش، واشنگتن بدون چون و چرا از تصميم ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل براي حمله به جنوب لبنان كه پايگاه حزب الله است، حمايت كرد.

اين هفته نامه نوشته است: آمريكا به دولت و ارتش لبنان كمك كرده و در واكنش به بحران فعلي، وعده داده تا تحويل سلاح را تسريع كند. با اين حال امروز حزب الله در لبنان قوي تر شده، ايران نفوذ بيشتري در منطقه بدست آورده و آمريكا و همپيمان آن در حاشيه قرار گرفته اند.

نيوزويك ادامه داد: چرا چنين است؟ حزب الله شباهتي به القاعده كه يك سازمان بي‌ريشه است و به تروريسم مي‌پردازد، ندارد.

به نوشته اين هفته نامه آمريكايي، حزب الله يك گروه خانگي است كه ريشه هاي عميقي در جامعه شيعه لبنان دارد كه در مخالفت با تهاجم سال ‪۱۹۸۲‬ اسرائيل به لبنان بوجود آمده است.

اين هفته نامه افزوده است: اكنون، اين سازمان صداي جامعه شيعه لبنان را كه در ساختار قدرت كشور عليه آن تبعيض قائل شده اند، به گوش همگان مي رساند.

نيوزويك نوشته است: شيعيان چيزي حدود ‪ ۴۰‬درصد از جمعيت لبنان را تشكيل مي دهند، با اين حال تنها ‪ ۱۸‬درصد از كرسي‌هاي مجلس به آنان تعلق دارد.

به نوشته اين هفته نامه آمريكايي، حزب الله همچنين يك شبكه فعال خدمات اجتماعي را اداره مي‌كند كه خدمات درماني، وام‌هاي كوچك و حمايت از خانواده در اختيار مردم قرار مي‌دهد.

اين هفته نامه افزوده است: اساس قدرت حزب الله تنها موشك‌هاي آن نيست، بلكه حمايتي است كه از طرف يك ميليون شيعه لبنان دريافت مي‌كند و به همين دليل است كه مواجهه نظامي با اين گروه، موثر واقع نخواهد شد.

آگوستوس ريچارد نورتون نويسنده بهترين مطالعات اخير در مورد حزب الله، معتقد است كه جنگ سال ‪ ،۲۰۰۶‬قدرت اين گروه را تقويت كرد.

وي گفت: من در اواخر سال ‪ ۲۰۰۷‬در لبنان بودم، خانواده‌هاي شيعه كه ‪۲۰‬ سال از كسي جانبداري نمي‌كردند، اكنون اين ادعاي حزب الله را كه شيعه به حمايت آنها نيازمند است، پذيرفته اند.

واكنش دولت بوش نسبت به فشار عقب نشيني فعلي، يك واكنش نظامي بود كه به ارتش لبنان وعده سلاح بيشتر مي‌داد، اما دليل اينكه حزب الله توانست كنترل منطقه وسيعي از بيروت را بدست گيرد، اين بود كه ارتش كنار نشست و دخالتي نكرد.

ارتش كه آينه‌اي از تنوع در جامعه است، از اينكه در نبردي شركت كند كه از نظر سياسي و نظامي در آن بازنده خواهد بود، خودداري كرد.

اين تنها حزب الله نيست، دولت بوش در مورد بسياري از اينگونه گروه ها مانند حماس نيز رويكردي خشن و كاملا نظامي پيشه كرده است.

اين گروهها در جوامع خود از يك پايگاه سياسي عميق و بردبار برخوردارند.

شرور خواندن و وعده دادن به انهدام آنان، تغييري ايجاد نخواهد كرد و در واقع، اين كار تنها بر جذبه مقاومت و مبارزه آنها خواهد افزود.

آنچه لازم است، يك راهبرد سياسي براي مبارزه، مسابقه و تضعيف جذبه اين گروه‌ها و يا به حاشيه راندن عوامل خشونت است و چنين سياستي مستلزم تلاش گسترده تر براي برقراري تماس با رهبران آنهاست.

ما سعي داريم تا كت بسته با لبنان برخورد كنيم. براي پي بردن به اين مساله كه آيا اهداف سوريه و ايران يكي است، با آنان ارتباط برقرار نخواهيم كرد. ما نفوذ سياسي اندكي داريم و براي بدست آوردن چنين نفوذي تلاش نمي‌كنيم.

نورتون مي‌گويد: اين يك مشكل گسترده تري در منطقه است، هنگامي كه به گروه مطالعاتي عراق مشاوره مي‌دادم، متوجه شدم، با وجود اينكه اعضا بر سر بسياري از مسائل با يكديگر مخالف هستند، مساله‌اي كه تمامي آنها با آن موافق هستند، لزوم برقراري تماس با ايران است .

رابرت گيتس وزير دفاع بوش كه يكي از اعضاي اين گروه است، اخيرا نيز دقيقا همين نظر را اظهار داشت.

احتمالا گيتس به اين نكته توجه داشت كه به دليل تصميم آمريكا مبني بر جذب شبه نظاميان سني كه سالها آنان را دشمن قسم خورده مي‌دانست، خشونت در عراق كاهش يافته است.

در واقع، موفقيت جديد اين دولت زماني حاصل شد كه موافقت كرد تا با دشمنانش به مذاكره بنشيند. بوش اجازه مذاكره با ليبي و كره شمالي كه هر دو، كشورهاي تروريستي محسوب مي‌شدند و حتي يكي از آنان در محور شرارت جاي داده شده بود را صادر كرد.

ما با مقامات ايران در چندين مرحله بر سر مسائل مربوط به افغانستان و عراق مذاكره كرده‌ايم .

جيمز دابينر نماينده دولت در مذاكرات سال ‪ ۲۰۰۲‬بر سر تشكيل يك دولت در افغانستان، ايرانيان را رك، قابل اعتماد و مفيد كه براي موفقيت ما حياتي بودند، توصيف كرد.

ممكن است كه سخنان بوش در شصتمين سالگرد تاسيس اسرائيل سياسي بودند، اما از آن بدتر اين بود كه غيرقابل اعتماد بودند.
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 355]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن