تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820086746




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اجلاس كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي تركيه و روسيه برگزار مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اجلاس كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي تركيه و روسيه برگزار مي شود
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): آنكارا - هشتمين دور اجلاس كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي و تجاري تركيه و روسيه براي بررسي روند روبه رشد مناسبات دوكشور فردا ( سه شنبه ) در مسكو برگزار مي شود.


به گزارش ايرنا و بر همين اساس، "حلمي گولر" وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه كه رياست طرف ترك كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي و تجاري تركيه و روسيه را برعهده دارد، امشب عازم مسكو مي شود.
بنابر اعلام روابط عمومي وزارت انرژي و منابع طبيعي تركيه در اين سفر ضمن شركت در هشتمين اجلاس كميسيون مشترك كه " ويكتور هريستنكو " وزير صنايع و بازرگاني روسيه كه رياست طرف روس اين كميسيون را برعهده دارد، با " سرگئي شماتكو" وزير انرژي، " ديميتري كوزاك " وزير توسعه منطقه اي روسيه نيز به طور جداگانه ديدار و گفت وگو خواهد كرد.
وزارت بازرگاني خارجي تركيه نيز امروز اعلام كرد: اجلاس كميسيون مشترك در تاريخ 27 و 28 مه مصادف با سه شنبه و چهارشنبه هفتم و هشتم خرداد در مسكو برگزار خواهد شد.
در اطلاعيه اين وزارتخانه آمده است: در اجلاس مسكو روند اجرايي تصميمات اتخاذ شده در هفتمين اجلاس كميسيون مشترك كه در مه سال 2006 ميلادي در استانبول برگزار شده بود، مورد بحث و بررسي قرار گرفته و راه هاي توسعه و تعميق مناسبات اقتصادي و تجاري ارزيابي خواهد شد.
در اطلاعيه سازمان بازرگاني خارجي تركيه تاكيد شده است، هدف از اين اجلاس توسعه راهبرد شراكت چند بعدي، زمينه سازي براي انعقاد قرارداد همكاري در آزاد سازي هرچه بيشتر حركت كالا و سرمايه بين دوكشور، توسعه همكاري در انرژي ، حمل و نقل هوايي، زميني و دريايي، توسعه خدمات پيمانكاري، گردشگري، سرمايه گذاري مستقيم و همكاري بانكي بين دو كشور مي باشد.
به گفته ناظران اقتصادي و سياسي در آنكارا، روابط تركيه و روسيه در سال هاي اخير شاهد رشد خيره كننده اي در همه زمينه ها بوده است و تا جايي كه آنكارا مفهوم جديدي به مناسبات خود با مسكو داده و آن را در قالب " توسعه راهبرد شراكت چند بعدى با روسيه " تعريف مي كند.
به گفته همين كارشناسان، در دوره اخير روسيه نه تنها به دومين شريك بزرگ تجارى تركيه تبديل شده و در زمينه انرژى به ويژه گاز طبيعى، وابستگى شديدى به روسيه پيدا كرده، بلكه در ابعاد سياسى و ديپلماتيك نيز نزديكى قابل ملاحظه‏اى‏ بين دو كشور پديد آمده است.
حجم تجارت تركيه و روسيه در سال 2002 ميلادى برابر پنج ميليارد دلار بود كه در سال گذشته به بيش از 27 ميليارد دلار رسيد يعنى بيش از 5 برابر در 5 سال رشد پيدا كرد.
5/3 ميليارد دلار از اين رقم مربوط به صادرات تركيه به روسيه و بقيه واردات اين كشور از روسيه مي باشد.
تركيه درآمد ارزى زيادي از سفر گردشگران روسى به كشورش كسب كرده است. همچنين در بخش سازه نيز تنها در سال گذشته ميلادى حجم پيمان‏هاى شركت‏هاى سازه تركيه در روسيه به شش ميليارد دلار رسيد.
روسيه در سال‏هاى اخير بعد از آلمان، دومين شريك تجارى مهم تركيه به شمار مي رفته و تركيه نيز براى روسيه شريك تجارى مهمى محسوب مى‏شود، به طورى كه بعد از آلمان، ايتاليا و هلند، تركيه جايگاه چهارمين شريك تجارى روسيه را از آن خود كرده است.
در حال حاضر 70 درصد واردات تركيه از روسيه را نفت و گاز و فرآورده‏هاى نفتى تشكيل مي دهد.
حجم پيمان‏هاى شركت‏هاى سازه تركيه در روسيه به 23 ميليارد دلار مى‏رسد و شركت هاي تركيه بيشترين سهم را در بازار اين كشور دارند.
مناسبات تركيه و روسيه در چند سال اخير به حدي از مطلوبيت رسيد كه مسكو سال 2008 ميلادى را " سال تركيه " ناميده است و تركيه نيز در نظر دارد اين بازار مهم را براى خود حفظ كرده و توسعه دهد.
به گفته كارشناسان روابط بين‏المللى روابط تركيه و روسيه به دنبال سفر تاريخى " ولاديمير پوتين " رييس جمهورى فدراسيون روسيه به اين كشور در 15آذر سال 1383شمسى نقطه عطفى در روابط دو كشور بود.
اين اولين سفر در سطح رييس جمهورى از روسيه پس از فروپاشي شوروى به تركيه بود.
بالاترين مقامى كه تا آن زمان از سرزمين روسيه به تركيه سفر كرده بود، " نيكلاى پادگورنى" بود كه به عنوان رييس هيات حاكمه اتحاد جماهيرشوروى به آنكارا سفر كرده بود.
" مشاركت چند بعدى در روابط "، عبارتى نسبتا جديد در روابط دو كشور است كه خود گوياى روند رو به تعميق و گسترش در روابط تركيه و روسيه است.
چنين تعريفى از روابط تركيه و روسيه به ويژه در دوران اقتدار حزب "عدالت و توسعه" بيشتر جلب توجه‏ مى‏كند و آن را مى‏توان رويكرد جديد در سياست خارجى و يكى از ويژگى‏هاى سياست خارجى دولت " رجب طيب اردوغان" به شمار آورد كه معمار آن پروفسور " احمد داود اوغلو " مشاورعالى سياست خارجى اردوغان است.
خاورم ** 2011 ** 230 *1415
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 339]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن