واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حجت الاسلام والمسلمين مهدي رضواني پور روز جمعه در گفت و گويي تفصيلي با خبرنگار ايرنا افزود: چند سالي است كه جامعه انقلابي ما با معضل افزايش فرقه هاي نو پديد شبه عرفاني و فعاليتهاي آنان در جذب اقشار مختلف مردم بويژه جوانان رو به رو شده و هر روز اخبار نگران كننده اي از رشد قارچ گونه آنها به گوش مي رسد. حجت الاسلام والمسلمين رضواني پور ادامه داد: صاحبنظران، علل و عوامل متعددي را در مورد پيدايش فرقه هاي شبه عرفاني نوظهور در سطح جهان و گرايش روزافزون به آنها ذكر كرده اند كه از جمله آنها بن بست فلسفي تمدن بشري، سكولاريسم و جدايي دين از صحنه سياست و اجتماع، عقل ستيزي، كثرت گرايي معرفت شناختي و ديني، ليبراليسم جنسي، و اباحي گري مي باشد. اين كارشناس ارشد علوم قرآني گفت: كالبدشكافي فرقه هاي نوپديد و بررسي ويژگي هاي آنها نشان مي دهد كه اين عوامل و نظاير آنها نسبت به همه فرقه ها و همه جوامع، عموميت و يا كليت ندارند؛ چنان كه به عنوان مثال، اباحي گري را نمي توان عامل گرايش به فرقه هايي دانست كه داراي رياضات شديد مانند عرفان هاي هندي و سرخپوستي و يا داراي وظايف معنوي بيشتري هستند. وي اظهارداشت: پس از عصر رنسانس كه جهان غرب به تدريج به سوي مادي گرايي و كنارگذاشتن دين و اعتقادات مذهبي روآورد، بحران خلأ معنويت، ابتدا جهان غرب و سپس ساير نقاط دنيا را در كام خود فرو برد. رضواني پور ادامه داد: افزايش آمار خودكشي، از بين رفتن تعادل رواني، سست شدن بنيان خانواده، احساس پوچي و بيهودگي، و ده ها مشكل ديگر از جمله رهاوردهاي شوم اين پديده بوده اند كه بشر را برآن داشت تا به ترميم تمدن خود بپردازد و در صدد پاسخ گويي به نياز فطري خويش برآيد. وي خاطرنشان كرد: بدين ترتيب، آيين هاي معنويت گرا و عرفان هاي بي ريشه و سليقه اي پا به عرصه ظهور گذاشتند؛ جريان هايي كه عمدتا بيش از چهار دهه از عمرشان نمي گذرد اما افسوس كه بشر با تلخكامي از پيامدهاي هويت سوز مدرنيسم، امروزه پناهنده به آغوش عرفان هاي دروغيني شده كه با وجود جاذبه هاي متافيزيكي و ماورايي، نه تنها خلأ معنويت او را پر نمي كنند، بلكه به سرگشتگي و حيراني او دامن مي زنند. اين كارشناس ارشد علوم قرآني گفت: در كشور عزيز اسلامي مان، براي حفظ آحاد مردم خاصه نسل كنجكاو جوان از خطر چنين تهديدي، لازم است كه از يك سو به آسيب شناسي عرفان هاي نوظهور توسط خبرگان اهل فن پرداخته شود و از سوي ديگر عرفان ناب اسلامي مجال معرفي و بروز و ظهور هر چه بهتر يابد تا نياز فطري انسان به شناخت و عطش دروني او به معنويات به درستي پاسخ داده شود. حجت الاسلام و المسلمين رضواني پور افزود: امروزه با تجلي خورشيد هدايت بخش خميني كبير(ره )، حجت بر همه بشر تمام شده و راه صحيح كمال انساني و معرفت و معنويت راستين فراروي همگان عرضه شده است. وي اظهارداشت: حضرت امام، هدف نهايي از انقلاب و تشكيل حكومت را علاوه بر اقامه عدل، عرفان اسلامي معرفي نموده است؛ عرفاني كه در مكتب اسلام، به معناي شناخت شهودي خداوند و اسما و صفات او (عرفان نظري) و چگونگي خودسازي و سير و سلوك براي تقرب به حضرت حق (عرفان عملي) است. رضواني پور يادآور شد: اين عرفان و معنويت حاصل از آن، به اعتقاد امام، مبتني بر آيات قرآن و احاديث معصومين(ع) است و با عرفان يونان و هند و غيره متفاوت مي باشد و جلوه خاص آن را مي توان در ادعيه ائمه اطهار(ع) مشاهده نمود. وي با اشاره به ديدگاه امام خميني (ره) در زمينه خودشناسي خاطرنشان كرد: از ديدگاه امام خميني(ره) ، خودشناسي اساس خداشناسي است و تهذيب نفس آدمي از رذايل و مفاسد اخلاقي و كسب فضيلت ها شرط لازم براي نيل به معرفت حق است و رسيدن به عرفان حقيقي و مقامات عالي معنوي جز با پيمودن طريقي كه انبياي عظام و حجت هاي خدا در زمين آموخته و پيمودهاند، ممكن نيست. رضواني پور اظهارداشت: حضرت امام، روش ها و رياضت هايي را كه از چهارچوب شرع انور اسلام و دستورات ديني خارج باشد، جايز نمي دانست و از مقدس مآبي و تقدّس فروشي و عرفان ريايي بيزار بود؛ معتقد بود كه در پهنه خطرخيزِ جهاد اكبر و سير و سلوك در وادي اسفار اربعه بايد از انفاس مطهر و رهنمودهاي اصحاب واقعي كشف و كرامت و نه مدعيان حرفهاي و دروغين آن، مدد جست و به ولايت عظماي الهي چنگ زد كه سفينه نجات است و هر چه از غير اين طريق رسد، همه گمراهي است. وي ادامه داد: به راستي نَفْس مهذّب و روح متعالي و گذر موفق امام خميني(ره) از مراحل عملي سير و سلوك معنوي، خود بهترين گواه بر حقانيت چنين عرفاني است. تهرام/1988/1666
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 361]