واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: وي روز پنجشنبه در صحبتي با ايرنا استان تهران در زمينه ثمرات روزه اظهار داشت: اولين ثمره و بركت ماه مبارك رمضانتقوا و پرهيز از گناه است بدين معني كه اگر اراده انسان به حدي قوي شود كه گرفتار گناه نشده و از آن دوري كند و خوف خدا در دل داشته باشد و در نتيجه به تقواي واقعي برسد. تقوا خود سبب مصونيت از گناه مي گردد و انسان مرتكب گناه و معصيت نخواهد شد. حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر دومين ثمره و نتيجه روزه را پرهيز از غرور و شهوت ذكر كرد و افزود: پيامبر اسلام (ص) در باره روزه مي فرمايد : روزه هم نيروي شهوت را كاهش مي دهد و هم سر مستي و غرور را از بين مي برد .دو موضوع مهمي كه قرآن نيز آنها را عاملسقوط انسان دانسته است . وي سومين ثمره و نتيجه روزه و ضيافت الهي را دوري از شيطان دانست و افزود : امام صادق(ع) از قول رسول خدا (ص) نقل كرده است كه آن حضرت به اصحاب خود فرمودند :مي خواهيد به شما خبر دهم عملي را كه اگر انجام دهيد شيطان همانندفاصله بين مشرق و مغرب از شما دور شود؟اصحاب گفتند آري. پيامبر پاسخ دادند:روزه چهره شيطان را سياه مي كند. سرپرست حجاج ايراني چهارمين بركت روزه را سلامتي روح و جسم انسان دانست و افزود : انسانها در ايام رمضان تحت تاثير برنامه غذايي رياضتي قرار مي گيردو بدن آنها سالم مي شود . پيامبراسلام (ص) در اين زمينه مي فرمايد : روزه بگيريد تا سالم بمانيد . وي بالا بردن مقاومت و صبر در برابر سختي ها و شدائد را يكي ديگر از دستاوردهاي روزه و ماه مبارك رمضان دانست و افزود :وقتي كه به آمار بالاي خودكشي در غرب مي نگريم در مي يابيم كه افراد دچار ضعف روحي و رواني اند و براي رهايي از مشكلات راه حل را در خودكشي مي بينند. اين در حالي است كه آيات و روايات به ما مي گويد بايد در مقابل مشكلات مقاومت كرد. مومن مانند كوه پابرجا است .لذا در قرآن آمده است :از روزه و نماز كمك بگيريد . اگر تزلزل در وجود شما راه يافت به وسيله اين دو فريضه الهي خود را نجات دهيد كه خداوند با صابرين است . در روايتي ديگر از پيامبر(ص) خطاب به اسامه بن زيد آمده است: اي اسامه روزه بگير كه تو را به خدا نزديكتر كرده و از شيطان دور مي سازد حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در ادامه افزود : فضيلت ديگر روزه اين است كه دعاي انسان روزه دار مستجاب مي شود. در روايت آمده است كه انسان روزه دار دعايش برنمي گردداگر دعاي شخص روزه دار مستجاب نشد و برگشت، بايد دليل آن را در جاي ديگر جستجو كرد كه امكان دارد اشكالاتي در كار انسان روزه دار وجود داشته باشد . وي افزود: درروايت معروف به حديث معراج از امير المومنين (ع) به نقل از پيامبر اسلام آمده است :در شب معراج، پيغمبر (ص) از خداوند سئوال كرد: نتيجه روزه چيست ؟ جواب آمد كه روزه حكمت مي آورد و انساني كه حكمت پيدا كرد به شناخت دست مي يابد و نتيجه شناخت نيز يقين است و اگر انسان به اين درجه از سير و سلوك رسيد ديگر برايش مهم نيست كه با سختي زندگي كند يا آساني؛ چون آن شخص به مطلوب خود رسيده است . وي ايمني در روز قيامترا نتيجه ديگر روزه دانست ودر اين زمينه به روايتي از پيامبر اسلام (ص) استناد كرد كه فرمودند : فرداي قيامت كه فرا مي رسد انسان هاي روزه دار از گورهاي خود بر مي خيزند . دهان و وجودشان معطر به بوي خوش روزه است ... به آنها مي گويند كه بخوريدو بياشاميد و از اين نعمات بهشتي بهره مند شويد كه ان روز به خاطر خدا روزه گرفتيد و گرسنه و تشنه شديد ... در حالي كه ديگران در سختي هستند روزه داران در خوشي به سر مي برند . نماينده ولي فقيه در پايان اظهار اميدواري كرد تا خداوند توفيق روزه داري واقعي را به همگان عنايت فرمايد. تهرام 1666/1666
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 445]