واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: View Full Version : معرفی سبکهای معمازی Cardinal11th November 2008, 03:24 AMدوستان عزیز از این پس هر مطلب و یا توضیحات خاصی در ارتباط با سبکهای معماری ایرانی و خارجی داشتیذ ذر این قسمت بگذارید تا همه استفاده کنن. >:w<از همدلی و همکاریتون ممنون :p Cardinal11th November 2008, 03:26 AMمعماری های-تک و اکو-تک در سال 1971، دو معمار جوان ايتاليايي تبار به نامهاي ريچارد راجرز ساكن انگلستان و رنزوپيانو ساكن ايتاليا، در مسابقه طرح ساختمان مركز ژرژپمپيدو در پاريس در بين 681 شركت كننده برنده اعلام شدند. نماي اين ساختمان را مجموعهاي از دودكشها،آبگردانها،لوله هاي تأسيساتي و ستونها،تيرها،بادبندها، راه پلهها و مسيرهاي رفت و آمد تشكيل ميداد. اين معماران آغازگر سبكي در اروپا بودند كه به نامهاي ـ تك يا تكنولوژي بسيار پيشرفته معروف گرديد. در معماري مطرح شد. معماران اين سبك تكنولوژي را دستاورد بزرگ مدرنيته و مهمترين عامل توسعه و پيشرفت در قرن بيستم میدانند. از نظر آنها، عصاره و مشخصه هر عصر در معماري آن دوره شكل كالبدي يافته است. به عنوان نمونه، معابد يونان باستان با آن نظم و تناسبات كامل هندسي، تبلور ذهنيت كمال گراي يونانيان باستان استو بناهاي عظيم روم باستان، نمايش قدرت امپراتوري و حكومت سزارها ميباشد و بالاخره كليساهاي سر به فلك كشيده گوتيك نمايش دهده قدرت كليسا و ذهنيت قرون وسطا است. به همين ترتيب، ساختمانهاي امروز مي بايد نمايش دهنده عصارة فكري و تكنيكي عصر حاضر يعني تكنولوژي باشد. نظريات و مباني معماري مدرن و هاي ـ تك در اصول، بسيار به يكديگر نزديك است و ميتوان گفت كه معماريهاي ـ تك فرزند خلف معماري مدرن است. ولي از نظر شكلي تفاوتهاي بين اين دو مكتب معماري مشاهده ميشود. به طور كلي ميتوان بيان كرد كه آن سادگي و بيپيرايگي كه در معماري مدرن وجود دارد در هاي ـ تك ملاحظه نميشود واگر معماران مدرن در طرحهاي خود ماشين را به نمايش ميگذارند، معماران هاي ـ تك داخل ماشيين و اجزاء آن را نشان ميدهند. ريچارد راجرز در مصاحبه خود با تلويزيون بي بي سي اين عقيده را چنين بيان ميكند: «ايدههايي كه معماري ميكنيم، از خيلي لحاظ ريشه در باورهاي ما دارد و به اين ربط پيدا ميكند كه ما ساختمان را مثل يك كتاب بخوانيم. براي اينكه ساختماني خوانا باشد، بايد جريان ساختن آن قابل روئيت باشد. اين شيوهاي است كه ما معماري ميكنيم و احساس ما اين است كه اين كار در گذشته هم انجام مي شده است اين موضوع اصلاً تازگي ندارد، كليساهاي عظيم گوتيك مثالي بسيار روشن است. زماني كه آب از درون ناودان شرشر كنان تخليه ميشود، خيلي هيجان انگيز است. اين بسيار روشن و خيلي خوانا است. اين نوع معماري مورد علاقه من است. علم همه ما را به هيجان ميآورد. ما معماران عقيده داريم كه قرن حاضر قرن علم است، فيلسوفان نيز همين عقيده را دارند. منظورم از علم خيلي كلي است. ما شاهد انقلابات شگفت آوري در علم بودهايم و عقيده داريم كه علم و تحقيق عملي ما را با اخنگ معماري بهتر آشنا ميكند و اين مورد علاقه ما است كه ميتوان به شكلي مفاهيم علمي را با تعبير شاعرانهاي طرح و تبيين كرد». راجرز ميگويد:«همانند كليساهاي گوتيگ، ما ساختار را نمايان ميكنيم». و در جايي ديگر مينويسد:« تكنولوژي به ما كنترل بيشتري عرضه ميكند و نه كمتر. ساختمانهاي آينده بيشتر شبيه روبات خواهند بود تا معبد. مانند آفتاب پرست، آنها خود را با محيط پيرامون تطبيق ميدهند«. شايد بتوان زير بناي فكري اين سبك را در جمله راجرز خلاصه كرد كه مي گويد در عصر مُدرن بايد در ساختمانهاي مدرن زندگي كرد. برج ايفل در نمايشگاه 1889 پاريس ساختمان ايدهآل و آرماني معماران هاي ـ تك است. برج ايفل با 330 متر ارتفاع و اسكلت فلزي نمايان، نمادي از دستاوردهاي تكنولوژي در عصر مدرن است. اصول فكري و طراحي اين سبك را ميتوان در ده مورد ذيل خلاصه كرد: 1. بينش پوزيتيويسم و خوشبيني به علم و پيشرفت علمي و تكنيكي؛ 2. نمايش تكنولوژي به عنوان عصاره و دستاورد عصر جديد؛ 3. نمايش پروسة ساخت؛ 4. شفاف نمودن، لايه لايه كردن و نمايش حركت در ساختمان؛ 5. نمايش ساختار و اجزاء درون بنا در نماي ساختمان؛ 6. استفاده از رنگهاي روشن وساده؛ 7. سازه و ساختار به عنوان تزئينات؛ 8. استفاده از اجزاء كششي سبك؛ 9. جدا كردن بخشهاي سرويس دهنده از قسمتهاي سرويس شونده؛ 10. طراحي بام ساختمان به عنوان نماي پنجم ساختمان. موضوعي كه لويي كان در دهة شصت عنوان كرد (بخشهاي سرويس دهنده ـ قسمتهاي خدماتي ـ از بخشهاي سرويس شونده ـ قسمتهاي سكونتي ـ مجزا شوند) هم اكنون يكي از موارد بسيار مهم در ساختمانهاي هاي ـ تك است. لذا داكتها، لولهها و اجزاء تأسيساتي ساختمان و به عنوان راه پله ها از بدنه اصلي ساختمان جدا ميشوند. حسن اين كار ـ بنا به نظر معماران هاي ـ تك سهولت تعمير و نگهداري ساختمان است. به علاوه قسمتهاي سرويس دهنده كه عمر نسبتاً كوتاهي دارند (يك الي بيست سال) از قسمتهاي سرويس شونده كه عمر طولاني تري دارند(بيست الي هفتاد سال) به صورت دو قسمت مجزا از هم عمل ميكنند. در اكثر ساختمانها، بام ساختمان به عنوان سطح پنهان و فراموش شده ساختمان فرض ميشود، ولي در ساختمانهاي هاي ـ تك ، بام سطح پنجم بنا است و كاملا طراحي ميشود. بخشهايي همچون برج هاي خنك كننده، آبگردانها، پمپهاي حرارتي، داكتها، لولههاي تأسيساتي، خرپاها، كابلهاي سازهاي و همچنين جرثقيل پاك كردن شيشهها و خرپشتتهها، همواره به عنوان بخش مهمي از ساختمان در روي بام طراحي ميشوند. طرح اين بخشها با توجه به چهارنماي ديگر انجام ميشود و در معرض ديد قرار ميگيرد. از ديگر معماران معروف اين سبك ميتوان از نورمن فاستر، مايكل هاپكينز نيكولاس گريمشاو و سانتياگو كالا تراوا نام برد. بر خلاف تصور عمومي، معماران هاي ـ تك به تاريخ علاقهمند هستند و خود را جداي از آن نميدانند. ولي برداشت و نگرش آنها نسبت به تاريخ به كلي متفاوت از ديدگاه معماران پست مدرن از تاريخ است. ريچارد راجرز به عنوان نظريه پرداز اصلي سبك هاي ـ تك معتقد است كه « ساختمانهاي عصر رنسانس در فلورانس شباهتي به بافت مجاور خود و معماري گوتيك قرون وسطا نداشتند، بلكه اين معماري جلوهاي از تبلور عصر جديد را نويد ميداد». راجرز معتقد است كه « هر بنايي بايد نمايانگر زمان خود باشد». به نظر وي در عصر تكنولو ژي نميتوان در خانههاي يونان باستان و يا قصرهاي امپراتوري روم باستان زندگي كرد. راجرز در نقد معماري پست مدرن مينويسد:« كسي نميتواند معماري را با نماد قرار دادن درخت نخل، تخممرغ، پرندگان، و نظام هندسي معيوب شده يوناني و رومي كه از مبلمان فروشيهاي چيپنديل خريداري شده، توسعه دهد. تمامي اين موارد از خاستگاه و زمينه سياسي،اجتماعي و تكنيكي خود مجزا شدهاند». نكته جالب توجه اين كه در حال حاضر مرتفعترين ساختمان و بزرگترين فودگاه جهان توسط يكي از شاخص ترين معماران اين سبك يعني نورمن فاستر طراحي شده است. برج هزارة توكيو و فرودگاه جدید هنگکنگ. امورزه درك کارهاي اين معماران ملاحظه مي شود كه با استفاده از تكنولوژي ، سعي درا ستفاده حداكثر از عوامل طبيعي هنچون آفتاب ، باد ، آبهاي زيرزميني و گياهان براي تنظيم شرايط محيطي ساختمان دارند. لذا در معماري جديد آنها كه به نام اكو ـ تك (اكولوژي + تكنولوژي) خوانده ميوشد ، تكنولوژي در مقابل طبيعت قرار ندارد ، بلكه در كنار و به موازت طبيعت براي بهرهبرداري هرچه بيشتر از امكانات محيطي و تأمين آسايش انسان جاي دارد. در كارهاي اخير معماران اين سبك ، همواره در كنار عكسهاي زيباي ساختمانهاي آنها ، مقطعي از بنا وجود دارد كه در ان نحوه استفاده از عوامل اقليمي با كمك تجهيزاتي همچونه دودكشهاي هوا ، اينههاي منعكسكننده پوستههاي هوشمند ، گلخانهها ، پلههاي شيشهاي و تبادلكنندههاي حرارتي نشان داده سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 629]