تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى‏آيد و آرز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804440966




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/نقد و بررسي عملكرد مجلس هفتم در حوزه زنان و خانواده در جبهه مشاركت/ كولايي: نگاه اكثريت در مجالس بر تصويب قوانين به نفع زنان موثر است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /نقد و بررسي عملكرد مجلس هفتم در حوزه زنان و خانواده در جبهه مشاركت/ كولايي: نگاه اكثريت در مجالس بر تصويب قوانين به نفع زنان موثر است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

ميزگرد نقد و بررسي عملكرد مجلس هفتم در حوزه زنان و خانواده با حضور الهه كولايي، فريده غيرت، اشرف گرامي‌زادگان و زهرا ابراهيمي روز يكشنبه از سوي كميسيون زنان اين حزب با همكاري شاخه زنان در دفتر مركزي جبهه مشاركت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ابتدا الهه كولايي عضو جبهه مشاركت ايران اسلامي يكي از نكات مورد توجه در مجلس هفتم را تقليل بودجه زنان به ميزان يك سوم خواند و گفت: در دولت اصلاحات رديفي براي بودجه مشاركت امور زنان در رياست‌جمهوري در نظر گرفته شده بود و بر اين اساس دفاتر امور زنان مي‌توانستند از اين بودجه استفاده كنند؛ اما انقطاع كنوني هزينه سنگيني را بر زنان ايراني بار كرده است كه براي جبران آن تلاش‌هاي زيادي بايد صورت گيرد.

وي در ادامه با تاكيد بر اهميت كار كارشناسي در تنظيم و اصلاح قوانين، گفت: درباره مساله زنان و وضع قوانين نيازمند نگاه همه‌جانبه هستيم؛ چرا كه اگر مجلس در اصلاح قوانين در جهت بهره‌مند شدن از آن، زمينه‌هاي مناسب را ايجاد نكند، بسياري از زنان نمي‌توانند از بسياري قوانين بهره‌مند شوند.

كولايي خاطرنشان كرد: مساله نگرش و تاثير عنصر سياست با مقايسه مجلس ششم و مجلس هفتم، خود را نشان مي‌دهد. در همين زمينه مي‌توان گفت كه پشتوانه فراكسيون زنان و نمايندگان زن در مجلس از موارديست كه باعث مي‌شود به باورهاي زنان اعتقاد داشته باشند.

اين مدرس دانشگاه تصريح كرد: پشتوانه كار كارشناسي در مجلس ششم، ارتباط با وكلا، حقوقدانان و قضات بود و بر اين اساس توانست ظرفيتي را براي پاسخ‌گويي در جامعه فراهم كند.

وي افزود: عملكرد مجلس هفتم كنارگذاشتن و رد الحاق به كنوانسيون رفع اشكال تبعيض عليه زنان بود؛ اين در حالي است كه در مجلس ششم اين كنواسيون با دو شرط عدم مغايرت با شرع و عدم ارائه دعاوي از سوي جمهوري اسلامي پذيرفته و به مجامع بين‌المللي ارائه شد.

كولايي ابراز عقيده كرد: نگرشي در اكثريت مجلس هفتم وجود داشت و ادامه پيدا خواهد كرد، مبني بر اين كه مساله‌اي به نام مساله‌ي زنان وجود ندارد و موج فمينيستي در جامعه وجود دارد كه در رابطه با موضوع زنان، مساله‌سازي مي‌كند. بر اساس نظر آن‌ها موضوعي به نام مساله زنان در كشور وجود ندارد كه به آن پرداخته شود.

اين نماينده سابق مجلس در پاسخ به پرسشي مبني بر اين كه كاهش تعداد نمايندگان زن چه اثري دارد؟ گفت: تعداد زنان در مجلس في‌نفسه موجب ايجاد شرايط مناسب براي دفاع از حقوق زنان است، البته در طول سال‌هاي انقلاب اسلامي هيچ‌ گاه تعداد زنان در مجلس بيش از 5 درصد نبوده؛ اما با اين حال تجربه در مجلس ششم و هفتم نشان داد كه نگرش حاكم بر اكثريت نمايندگان مجلس مي‌تواند در پيشبرد و بهبود وضعيت زنان و تصويب قوانين به نفع آن‌ها اثرگذار باشد.

وي اضافه كرد: اگر فراكسيون زنان 14 يا 20 نفر باشد عددي بايد به حد نصاب براي تصويب قوانين برسد كه ربطي به تعداد نمايندگان زن ندارد، از سوي ديگر در مجلس ششم شاهد بوديم طرح‌هاي نمايندگان زن با حمايت اكثريت نمايندگان مرد مواجه و تاييد مي‌شد؛ بنابراين اكثريت افراد حاضر در مجلس براي پيشبرد و اصلاح قوانين در مورد زنان تعيين‌كننده است.

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي اين نشست اشرف گرامي‌زادگان فعال زنان نيز با مقايسه نحوه عملكرد مجالس دوران مختلف، گفت: كاهش حضور نمايندگان زن در مجلس هشتم به دلايل مختلفي همچون احزاب، برخي نگاهها و كاهش شركت مردم بود. بر اين اساس با توجه به محدوديت‌ها اعمال‌شده در حوزه‌ي زنان طيفي خاصي از راي‌دهندگان از جريان راي دادن خارج مي‌شوند و كاهش حضور نمايندگان زن را در مجلس شاهديم.

در ادامه اين ميزگرد فريده غيرت وكيل دادگستري نيز با طرح اين پرسش كه آيا مجلس هفتم در حوزه قانون‌گذاري توانست در مقابل ملت ايران وظيفه‌ي خود را انجام دهد، گفت: در دوره‌ي مجلس ششم تلاش‌ها در حوزه زنان رنگ ديگري به خود گرفت، دولت اصلاحات، جامعه‌ي ديگري به وجود آورد و اميدها در دل حاكم شد؛ به گونه‌اي كه قوانين مناسب با زن ايراني ايجاد شد.

وي در ادامه درباره لايحه حمايت از خانواده به بيان نكاتي پرداخت و گفت: با وجود اين كه هيچ اميدي به مجلس هشتم ندارم كه قوانيني را به نفع خانواده يا همان زنان تصويب كند ولي باز اميدواريم آن‌ها تصور كنند زن‌ها حق خود را مي‌خواهند و چيزي بيشتر از آن نمي‌خواهند.

به گزارش ايسنا، زهرا ابراهيمي روزنامه‌نگار نيز در سخناني گفت: زن‌ها شكست‌خوردگان مجلس هشتم هستند؛ چرا كه سير صعودي افزايش زنان در مجلس با انتخابات مجلس هشتم به سير نزولي تبديل شد.

وي مجلس ششم را به لحاظ كيفيت سياسي و حقوقي در حوزه زنان بسيار فعال خواند و اظهار عقيده كرد: زنان مجلس هفتم به لحاظ تفكر، تحرك و تصويب قوانين در نقطه‌ي مقابل زنان مجلس ششم قرار داشتند و در بحث تصويب قوانين ضعيف عمل كردند ولي با اين وجود مهم‌ترين مصوبه مجلس هفتم براي زنان برابري ديه، آن هم در قانون بيمه است.

ابراهيمي در پايان گفت: در آينده مجلس هشتم چيزي به نفع زنان نيست و شكست زنان در مجلس هشتم ادامه‌دار است.

انتهاي پيام
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 369]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن