تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، انسان را خوش اخلاق، با سخاوت و پاكيزه جان مى‏نمايد و روزى را زياد مى‏كند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815421445




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تركمنستان و آذربايجان براي بهبود روابط تلاش مي‌كنند(‪(۱‬


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تركمنستان و آذربايجان براي بهبود روابط تلاش مي‌كنند(‪(۱‬
تركمنستان و آذربايجان پس از انتخاب قربان قلي بردي محمداف به رياست جمهوري تلاش دوچنداني را براي بهبود روابط بين دو كشور از بهمن سال ‪۱۳۸۵‬ آغاز كرده اند.

روابط عشق آباد باكو در زمان صفرمراد نيازاف رييس جمهوري سابق تركمنستان بدليل پاره‌اي اختلافات در درياي خزر و ميدان‌هاي نفتي آن تيره بود بطوريكه عشق آباد سفارت خود را در باكو تعطيل كرد.

نيازاف اوايل ارديبهشت ماه سال ‪ ۱۳۸۵‬تاكيد كرده بود كه كشور متبوعش هيچگونه طرحي درباره انتقال نفت و گاز از درياي خزر را پيش از تعيين رژيم حقوقي اين دريا مورد بررسي قرار نخواهد داد.

با اين وجود، پس از انتخاب بردي محمداف به رياست جمهوري ، تحرك ديپلماسي بين تركمنستان و آذربايجان افزايش چشمگيري يافته بطوريكه روساي جمهوري اين دو كشور تاكنون سه بار با يكديگر ملاقات كرده اند.

بردي محمداف همواره اعلام كرده كه سياست اصلي عشق آباد گسترش روابط با همه كشورها بويژه كشورهاي همسايه است .

تشكيل كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي ، برگزاري نشست‌ها و گروه‌هاي كاري مشترك در زمينه تعيين رژيم حقوقي درياي خزر، از سرگيري فعاليت سفارت تركمنستان در باكو و افزايش سفر مقامات دو كشور به پايتخت‌هاي يكديگر از جمله تحركات ديپلماسي عشق آباد باكو است كه در جهت توسعه مناسبات دو كشور انجام مي‌گيرد.

سفر فروردين ماه وزير دفاع تركمنستان به آذربايجان كه رسانه‌هاي جمعي هر دو كشور جزئيات مذاكرات آنرا منتشر نكردند نشان از علاقه دو كشور بر گسترش روابط عشق آباد باكو دارد.

با اين وجود، اختلاف دو كشور در اواخر دوران حيات نيازاف و بدنبال سخنان يك مقام آذري در زمينه موضوع تعيين رژيم حقوقي درياي خزر و مالكيت بر بخشي از منابع سوخت آن تشديد شد.

محمد ياراف وزير امورخارجه آذربايجان در آغاز بكار نشست كميته سياسي مجمع پارلماني شوراي اروپا در باكو در آذرماه سال ‪ ۸۵‬درباره تعيين وضع حقوقي درياي خزر گفت كه كشورش در خصوص تقسيم اين دريا به شعبات ملي با قزاقستان و روسيه به توافق رسيده است ولي با كشور تركمنستان در مورد تعيين خط حايل در درياي خزر مشكل دارد.

پس از اين اظهارات بود كه وزارت امورخارجه تركمنستان با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه مرز تاريخي اين كشور همانند دوران اتحاد جماهير شوروي سابق با آذربايجان پايدار است .

دراين بيانيه تاكيد شده بود: تغيير ناپذيري اين موضوع در اسناد پايه اي كه در آن نحوه همكاري كشورهاي تازه استقلال يافته تعيين شده ، آشكار است .

تركمنستان همچنين تصريح كرده بود كه مرز بين تركمنستان و آذربايجان در درياي خزر براساس موازين و حقوق بين‌المللي بطور دقيق مشخص شده كه هم اكنون اسناد نقشه برداري آن به همراه اطلاعات و مشخصات مربوطه موجود است .

تفاوت ديدگاه‌هاي جمهوري آذربايجان و تركمنستان درباره تقسيم درياي خزر باعث شده است كه آنها بر سر مالكيت چند حوزه نفتي به شدت با هم اختلاف داشته باشند.

عشق آباد و باكو بيش از همه بر سر مالكيت يك ميدان نفتي غني كه تركمن ها آنرا سردار و آذريها آنرا كپز مي‌خوانند با هم اختلاف نظر دارند.

تركمنستان و آذربايجان در گذشته چندين بار درباره اختلاف‌هاي خود در باره خزر به گفت وگو نشسته‌اند ولي اين گفت وگوها به نتيجه مشخصي منجر نشده است .

با اين وجود، بردي محمداف پس از انتخاب به سمت رياست جمهوري سلف خود تلاش مي‌كند براي تحكيم مناسبات بين عشق آباد و باكو در زمينه ميدان‌هاي نفتي و تعيين رژيم حقوقي درياي خزر، فعلا بطور علني سخني گفته نشود.

به همين دليل ، در سفر اخير بردي محمداف به باكو درباره نحوه تقسيم بستر درياي خزر و ساير مسائل مربوط به تعيين رژيم حقوقي اين دريا بطور علني مطلبي از سوي هيچ يك از طرفين گفته نشد..

به گفته تحليلگران ، سرسختي هر دو طرف درباره مواضع خود در زمينه تعيين رژيم حقوقي درياي خزر و همچنين موضوع اختلافات بر سر ميدان‌هاي نفتي ، اميد دستيابي به يك توافق در كوتاه مدت را مشكل كرده است .

آنها مي‌گويند، دستيابي به توافق جمعي بين كشورهاي ساحلي درباره رژيم حقوقي خزر تنها ابزار مطمئن به حل اختلاف‌هاي موجود در اين دريا بوده و تكيه بر اقدام‌هاي انفرادي و يكجانبه به افزايش مشكلات دامن خواهد زد.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 288]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن