تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بدانيد كه هر كس در راه حق از دنيا برود، به بهشت و هر كس در راه باطل از دنيا برود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814743087




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رويان؛ تجلي اراده جوانان، حمايت مسئولان و تولد جهش‌هاي جهاني درخشان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رويان؛ تجلي اراده جوانان، حمايت مسئولان و تولد جهش‌هاي جهاني درخشان
فعاليتهاي پژوهشي و آموزشي و نيز درماني اين پژوهشكده در قالب شش گروه پژوهشي جنين شناسي، ناباروري مردان، ناباروري زنان، ژنتيك توليد مثل، اپيدميولوژي و بهداشت باروري و نيز سلولهاي بنيادي (بنياخته‌ها) انجام مي‌ شود. حدود 80 نفر از نيروهاي اصلي اين پژوهشكده، عضو هيئت علمي دانشگاه‌هاي معتبر كشور هستند... خيلي از دانشمندان جوان ايراني هستند كه چند سالي است طرح هايشان در دانشگاه ها خاك مي خورد بايد كارهاي محققين به نتيجه برسد در غير اين صورت آن طرف دنيا خيلي ها هستند كه تشنه اين طرح ها و منتظر نيروي انساني خلاق ايراني هستند...


به گزارش باشگاه جواني برنا، تا همين چند وقت پيش خيلي ها نمي دانستند كه پِژوهشكده رويان كجاست و در آن چه كار مي كنند؟ تنها آنهايي كه مشكلاتي از قبيل ناباروري داشتند نامي از اين موسسه شنيده بودند. اما وقتي روزنامه ها و صدا و سيما پر شد ازموفقيت هاي تعجب بر انگيز اين پژوهشكده آن وقت بود كه همه كنجكاو شدند بدانند دانشمندان جوان ايراني ديگر چه شاهكارهايي دارند، همين شد كه امروز پياپي منتظر شنيدن اخبار پيشرفت‌هايي هستيم كه بعضا در جهان، جزء انگشت‌شمارها محسوب مي شود...

از دامنه هاي تلاش تا قله هاي افتخار

پژوهشكده رويان به عنوان يكي از مراكز پيشرو در ارائه خدمات درمان ناباروري در سال 1369 با هدف ارائه خدمات درمان ناباروري و انجام پژوهش هاي بنيادي و كاربردي در زمينه علوم و فناوري هاي كمك كننده باروري با همت زنده ياد دكتر سعيد كاظمي آشتياني و گروهي از همكاران پرتلاشش تأسيس شد.
اين پژوهشكده در سال 1380 با تلاش هاي دكتر سعيد كاظمي آشتياني و همكارانش به عرصه تحقيقات سلول هاي بنيادي وارد شد كه اين تحقيقات در سال 1382 به نتيجه رسيد و پژوهشكده رويان با توليد رده سول هاي بنيادي جنيني نام ايران را در بين 10 كشور برتر دنيا كه به اين فناوري دست يافته اند، قرار داد.

تولد نخستين گوسفند شبيه سازي شده در ايران در سال 1385، بهره گيري از سلول هاي بنيادي در درمان بيماران با ضايعات قلبي و بيماران با مشكل قرنيه چشم در سال 1383، و بسياري توفيقات ديگر بخشي از موفقيت هاي پژوهشكده رويان در طي دوران فعاليتش بوده است.

اين پژوهشكده با تلاش محققان جوانش هم اكنون به عنوان يكي از معتبرترين مراكز ارائه خدمات تخصصي و فوق تخصصي در خاورميانه شناخته شده است. به طوري كه علاوه بر هزاران زوج ايراني نابارور، به طور ميانگين سالانه بيش از سيصد زوج نيز از كشورهاي خاورميانه، اروپا و استراليا به اين مركز براي درمان مراجعه مي كنند

به گزارش برنا، فعاليتهاي پژوهشي و آموزشي و نيز درماني اين پژوهشكده در قالب شش گروه پژوهشي جنين شناسي، ناباروري مردان، ناباروري زنان، ژنتيك توليد مثل، اپيدميولوژي و بهداشت باروري و نيز سلولهاي بنيادي (بنياخته‌ها) انجام مي‌ شود. حدود 80 نفر از نيروهاي اصلي اين پژوهشكده، عضو هيئت علمي دانشگاه‌هاي معتبر كشور هستند.

خيز اين پژوهشكده در راه رسيدن به قله هاي دانش آنچنان بلند بود كه مقام معظم رهبري در بازديدي كه سال گذشته از اين پژوهشكده داشتند پژوهشكده رويان را مركزي موفق و نتيجه اي درخشان از تركيب «علم، ايمان و تلاش» دانستند كه در بافت آن، «تحقيق علمي جدي همراه با ايمان و تقوا» مورد توجه كامل قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ما، ايجاد فضايي علمي و آزاد براي محققين بويژه جوانان، يكي از كارهاي ابتكاري اين پژوهشكده در جهت استفاده از نخبگان و پتانسيل خلاقيت بالاي اين قشر بوده است علاوه بر اين اجازه حضور محققان و دانشمندان خارجي در دوره‏ها و كارگاه‏هاي مختلف اين پژوهشكده براي در جريان قرار گرفتن از آخرين تحولات علم پزشكي، تبادل تجربه و در نهايت بومي‌سازي فناوري‌هاي نوين در كشور از ديگر ابتكارات اين پژوهشكده است.

اين در حالي است كه تا 10سال پيش وقتي صحبت از رتبه بندي كشورها در حوزه توانمندي استفاده از سلولهاي بنيادي مي شد، خوش‌بين‌ترين افراد كشور هم نمي‌توانستند نامي از ايران را در اين رتبه‌بندي ذكر كنند.

رويانا، سوگلي ايراني

سالها پيش وقتي فيلم هايي با موضوع زندگي انسان در چند سال آينده پخش مي شد بسياري در روياهايشان شبيه‌سازي انسان و حيوانات را متصور مي‌شدند؛ رويايي كه بالاخره با واقعيت پيوند خورد...
وقتي "دالي" اولين گوسفند شبيه سازي شده چند ساعت بعد از تولد از دنيا رفت، اميد دانشمندان ايراني براي شبيه سازي يك گوسفند ديگر بيشتر شد تا اينكه حدود 2 سال پيش "رويانا" به دنيا آمد. اسم شناسنامه اي اين گوسفند Royana Royan-SHA-C2 است كه تركيبي از نام موسسه و نژاد اين گوسفند و... است اما اهالي پژوهشكده رويان همان رويانا صدايش مي زنند.

براساس تحقيقات انجام گرفته، هنوز هيچ كشوري در خاورميانه نتوانسته است نتيجه عيني تحقيقات سلولي خود را در زمينه همانندسازي ببيند، و ايران تنها كشوري در خاورميانه است كه اين موفقيت را جشن گرفته است.

اين افتخارات در حالي كه بيشترين نيروهاي اين پژوهشكده درخشان بين المللي، جوان هاي دانشجوي دوره هاي كارشناسي ارشد و دكترا هستند، بيشتر قابل توجه است.
دكتر رضا ساماني، مدير كل روابط عمومي پژوهشكده رويان در گفتگويي به خبرنگار برنا مي‌گويد: 90 درصد از افرادي كه در پژوهشكده رويان استخدام مي شوند، متولدين سالهاي1350 تا 1360 هستند و تنها تعداد انگشت شماري بالاتر از اين رده سني قرار دارند.

"ما مي توانيم" شعار نيست

اين جمله آنقدر تكرار شده است كه خيلي ها فكر مي كنند كمي شعاري شده و از مد افتاده است اما موفقيت هايي كه هر روز در جشنواره هاي مختلف براي دانشمندان جوان ايراني به بار مي نشيند، حقيقتي انكارناپذير از انقلاب جوان ايران عزيز است.

اين در حالي است كه سالهاست براساس تلاش برخي قدرتها براي انحصاري كردن علم و نيز زورگويي مستكبران، جهان به دو بخش پيشرفته و عقب مانده و سلطه گر و سلطه پذير تقسيم شده است؛ شايد تنها راه برداشتن اين مرزهاي مجازي، بومي كردن علم و ارزش گذاري براساس استعداد و ظرفيت علمي باشد نكته اي كه مقام معظم رهبري در بازيد خود از پژوهشكده رويان به آن صراحتا اشاره كردند:

"خودباوري و همت اولين قدم در راه موفقيت است شما بايد پشت طرحتان بايستيد، روحيه علمي و تحقيق داشته باشيد از سوي ديگر بايستي مسئولان و متوليان پژوهش نيز حامي جوانان باشند و به آنها اعتماد و اعتقاد داشته باشند خيلي از دانشمندان جوان ايراني هستند كه چند سالي است طرح هايشان در دانشگاه ها خاك مي خورد بايد كارهاي محققين به نتيجه برسد در غير اين صورت آن طرف دنيا خيلي ها هستند كه تشنه اين طرح ها و منتظر نيروي انساني خلاق ايراني هستند.."

اين جملات را يكي از دانشجوياني كه در پژوهشكده رويان فعاليت مي كند، به ما مي‌گويد و البته اصرار مي‌كند كه نامي از او نبريم. در واقع او حرف اصلي را زده است و آن اينكه " اگر مراقب فكرها و مغزهاي داخلي و جوانمان نباشيم، ملل ثروتمندي كه فاقد هرگونه خلاقيت و نيروي جوان آماده به خدمت و نشان دادن خود در عرصههاي مختلف است، از ايده‌هاي ايراني به خوبي استفاده مي‌كند..." رويان، نمونه‌اي كوچك از تجلي اراده جوانان، حمايت مسئولان و تولد خلاقيت و ابتكار جهاني است" و البته كه نمونه‌اي كوچك براي تجربه‌هاي بزرگ‌تر...

***

در باشگاه جواني برنا ثبت نام كنيد: [email protected]
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6171]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن