تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن همواره خانواده خود را از دانش و ادب شايسته بهره مند مى سازد تا همه آنان را وارد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815555138




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسائل كشور چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: مسائل كشور چيست؟
محمدكاظم انبارلويي

پس از اينكه جريان دوم خرداد به دليل نپرداختن به مسائل اصلى كشور مورد ادبار مردم قرار گرفت، گفتمان اصولگرايى معطوف به پيشرفت كشور و خدمت به مردم شكل گرفت.

اما به نظر مى رسد سرعت پيشرفت كشور على‌رغم تلاش‌هايى كه شده و نيز سرعت خدمت‌رسانى به مردم آن‌طور نيست كه انتظار حتى طراحان اين گفتمان را برآورده سازد.

راستى مسائل يا مسئله كشور چيست؟ در طراحى صورت مسئله يا مسائل كشور بايد حتما به دنبال حل يك مشكل يا كشف يك مجهول و يا خروج از يك بن‌بست و بالاخره رفع يك ابهام بود.

سوال اين است كه مشكلات، مجهولات و ابهامات چيست؟ بدون ترديد كشف “مسئله” فرزند نقد است. تا نقد به معناى واقعى كلمه در رسانه‌هاى ديداري، شنيداري، مكتوب و... شكل حقيقى خود را نگيرد نمى‌توان مسائل كشور را رصد كرد. اگر مسير نقد به سمت حال‌گيري، تخريب و انتقام پيش رود طبيعى است نه مسئله‌اى پديد مى‌آيد، نه مشكلى حل مى‌شود، نه ابهامى برطرف مى‌گردد و نه مجهولى معلوم مى‌شود.

طى هفته گذشته در مجلس شوراى اسلامى دو گزارش تحقيق و تفحص قرائت شد. اولى در مورد مفسدين اقتصادى و دومى در مورد عملكرد قوه قضائيه بود. اگر فرض كنيم ده درصد اين دو گزارش هم صحت داشته باشد باور آن در شرايطى كه وارد دهه سوم حيات انقلاب اسلامى شده‌ايم، دشوار است. اين دو گزارش و گزارشاتى از اين دست نشان مى دهد كه ما در قلمرو اقتصاد، حقوق، سياست، فرهنگ، اخلاق و... در “مسئله‌يابي” و كشف مجهولات، ابهامات و مشكلات به بيراهه مى‌رويم.

امروزه با مسائل زيادى روبرو هستيم. كسانى كه در مقام حل اين مسائل هستند در “اجرا”، “تقنين” و در “قوه قضائيه” و نيز نهادهاى نظارتى نياز به بازخوانى و تجديدنظر در فهم صورت مسائل و حل آن دارند.

در نظام‌هاى مردمسالار “دانشگاه”، “احزاب” و “رسانه” چنان درهم تنيده‌اند كه مردم مى‌توانند حل مشكلات خود را در محدوده اضلاع اين مثلث جستجو كنند.

چرا ما در ايران در يكصد سال اخير نتوانستيم بين اين سه نهاد مدنى چنان پيوندى ايجاد كنيم كه بتوانيم شاهد حل مشكلات كشور باشيم. فردا مجلس هشتم افتتاح مى شود. بيش از دو سوم نمايندگان مجلس هشتم از چهره‌ها و شخصيت‌هاى جديد هستند. آيا اين عزيزان تصور درستى از مشكلات كشور بويژه حوزه معيشت مردم و حل مسائل آن را دارند؟ امام(ره) و رهبرى هميشه در آغازكار مجلس و افتتاح مجالس پيام‌هاى ويژه‌اى مرحمت مى‌فرمودند. امسال نيز مقام معظم رهبرى قاعدتا پيامى ارسال مى‌فرمايند. دقت در فرازهاى پيام‌هاى گذشته تاكنون مى‌تواند مجلس هشتم را در “مسئله‌يابي” وظايف خود يارى رساند.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 280]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن