واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، مجموعه هاي پليسي با توجه به نوع داستان و ساختار جذابش هميشه براي تماشاگران تلويزيوني جذاب و دلپذير بوده و همه ساله بخش عظيمي از توليدات شبکه هاي مختلف تلويزيوني جهان را به خود اختصاص مي دهند. دليل آن هم برمي گردد به علاقه ذاتي انسان به موضوع هاي پيچيده و معماهايي که حل آن نياز به تفکر و تعمق دارد. شبکه هاي مختلف سيما نيز در سال هاي اخير علاقه خاصي به اين ژانر پيدا کرده و کم و بيش نيازهاي مخاطبينشان را در اين زمينه برآورده کرده اند. ازآخرين نمونه هايي که هم اکنون روي آنتن قرار دارد مي توان به کلانتر3 و هوش سياه ساخته مسعود آب پرور اشاره کرد. در مجموعه فوق، نويسنده فيلمنامه (آرش قادري) به سراغ جرايم اينترنتي که اين روزها بازار داغي هم در همه جاي جهان دارد رفته و داستانش را براساس الگوي کلاسيک سريال هاي غير ايراني روايت کرده است. در اينجا وي داستان هکري باهوش (کامران بوريايي) را که در درگيري با پليس مجروح هم شده به عنوان داستان اصلي قرار داده و داستانک هايي جذاب را در کنار آن قرار داده که در هر قسمت شاهد يکي از آنها مي باشيم. اين داستان هاي کوتاه هريک به گونه اي با دايره جرايم اينترنتي پليس مرتبط بوده و به نوعي سرگرد احمدي و دستيارانش را درگير خود مي سازد. نکته ظريفي که در اينجا رخ داده اينست که گاه اين داستان ها ،قصه اصلي را تحت الشعاع خود قرار داده و بيننده را تا به آخر به دنبال خويش مي کشاند. همين نقطه قوت که در کمتر مجموعه وطني به چشم مي خورد کيفيت کار را به گونه چشمگيري ارتقا داده و کارکرد آموزشي نيز به ويژه براي نوجوانان و خانواده هايشان دارد. به عنوان مثال مي توان به داستان دوستي اينترنتي دختر جوان با پسري روان پريش اشاره کرد که در نهايت به مرگ دلخراش دختر ختم شد. نويسندگان فيلمنامه بحث گپ هاي مجازي (چت) را به شکلي مطرح کرده اند که گل درشت و اغراق آميز جلوه نکرده و براي بيننده جذاب باشد. مشابه اين اتفاق در اپيزود شوخي خطرناک دو نوجوان در فضاي مجازي که به سکته پيرمردي هم منجر شد،رخ داده و فضاي داستان به شدت واقعي از کار درآمده است. اتفاق مهمي که در اين کار روي داده و مي تواند کارکرد مثبتي هم در جامعه داشته باشد اينست که فضاي مجازي ملک بي صاحبي براي انجام هرکاري نبوده و قابليت رديابي و کشف جرم از اين طريق وجود دارد. اين در حاليست که هنوز بسياري از کاربران اينترنت در ايران به ويژه قشر نوجوان به اين امر آگاهي نداشته و از اين منظر هوش سياه کار قابل دفاعي است. قادري و تيم نويسندگانش در خلق کاراکترهاي اصلي نوسان هاي زيادي داشته اند. کاراکتر سرگرد احمدي به عنوان پليسي باهوش و توانا بسيار خوب نوشته شده و بيننده با او احساس صميميت مي کند. رابطه او با تيم زيردستش نيز در عين رعايت سلسله مراتب دوستانه بوده و براي تماشاگر کاملا ملموس است. اما اين اتفاق در رابطه با دستيارانش به ندرت رخ داده و تنها در پاره اي اوقات شاهد چنين چيزي هستيم. کاراکتر منفي داستان برخلاف نمونه هاي مشابه وطني اش بسيار خوب از کار درآمده و هوش بالايش زمينه را براي نبردي جانانه مهيا مي سازد. در واقع فيلمنامه نويسان دو قطب مثبت و منفي را به موازات هم پيش برده و يکي را فداي ديگري نکرده اند. کاراکتر کامران به عنوان يک هکر باهوش به گونه اي از کار درآمده که عامه تماشاگران آن را باور کرده و به تماشاي ادامه کار ترغيب مي شوند. اين همان عنصريست که مجموعه کلانتر فاقد آن بوده و به همين خاطر با ريزش تماشاگر مواجه شده است. مسعود آب پرور که سابقه پروپيماني در تلويزيون دارد، در هوش سياه، ايده جذاب اما به هدر رفته اش در فيلم سينمايي قتل آنلاين را گسترش داده و کاري جذاب و ديدني را ارائه نموده است. وي به هنگام دکوپاژ فيلمنامه، ريتم را کاملا درنظر گرفته و زمان فيلمبرداري آن را اعمال نموده و همه چيز را به تدوين موکول نکرده است. به همين خاطر است که هوش سياه ريتم پرشتاب و تندي داشته و بيننده را تا آخر همراه خود مي کشاند. تقسيم کادر به دو بخش مجزا که در هر يک اتفاقي زنجيره اي رخ مي دهد، از جمله نوآوري هايي است که از سينماي روز جهان الگوبرداري شده که رنگ و لعاب خاصي را بدان بخشيده است. آب پرور در انتخاب بازيگران هم خوب عمل کرده و انتخاب حسين ياري و کيکاووس ياکيده براي نقش هاي اصلي از نمونه هاي آن است. ياري به دليل چهره سمپاتش گزينه مناسبي براي کاراکتر سرگرد احمدي بوده و بيننده با آن همذات پنداري مي کند. در قطب مخالف ياکيده قرار دارد: دوبلوري باسابقه که چند کار را هم به عنوان بازيگر در کارنامه اش دارد.وي در ايفاي اين نقش نيز بيشترين بهره را از صداي انعطاف پذيرش گرفته و نقش منفي جذابي را خلق نموده است. هوش سياه البته ايرادهايي هم داشته که برخي از آنها در نگارش فيلمنامه رخ داده که به تحقيق ناکافي هنگام نوشتن فيمنامه برمي گردد.به عنوان مثال مي توان به تاکيد دستيار سرگرد روي آي.اس.پي ثبت شده کافي نت در يکي از اپيزودها اشاره کرد که غلط بوده و درست آن آي.پي ثبت شده مي باشد! مجموعه هوش سياه با تمامي ضعف ها و قوت هايش مي تواند الگوي مناسبي براي توليد آثار پليسي متکي بر مولفه هاي ايراني باشد. از:محمد جليلوند
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 773]