واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رحيم مخدومي با مقايسه ادبيات عاشورايي و ادبيات دفاع مقدس، فرهنگ عاشورا را بخشي از ادبيات پايداري در فرهنگ ملت ايران دانست و گفت: ادبيات پايداري مكمل پايداري در ميدان عمل است و قبل و بعد از پايداري ايفاي نقش مي كند. وي، ادبيات عاشورايي را نمونه خوبي از ادبيات پايداري، پيش از فرا رسيدن زمان مقاومت دانست و افزود: اين ادبيات،مردان مقاومت را براي پايداري آماده مي كند و آرام آرام در جامعه به سربازگيري و تربيت نيروها براي روز پايداري و در زمان پايداري نيز به معرفي و تجليل از الگوهاي پايداري و دادن شناخت و تعريف اين الگو ها مي پردازد. *رسالت ادبيات پايداري، پرورش نيروهاي بالقوه براي لحظات سرنوشت ساز نويسنده كتاب جنگ پا برهنه، رسالت ادبيات پايداري را پرورش نيروهاي جبهه پايداري، تقويت انگيزه و در جبهه نگه داشتن آنها عنوان كرد و گفت: شايد پايداري تعطيل شود اما ادبيات پايداري همواره جريان خواهد داشت. ما در كشورمان از كودكي با ادبيات پايداري زندگي كرده ايم. لحظات خاص هر چند بسيار كوتاه اند اما سرنوشت سازند و رسالت ادبيات پايداري نيز تربيت نيرو براي همان لحظات سرنوشت ساز است. اين نويسنده دفاع مقدس، ادبيات پايداري به معناي عام آن را داراي سابقه بيش از هزار ساله دانست و گفت: ادبيات پايداري به معناي خاص آن پس از پايان جنگ تحميلي شكل گرفت و ايجاد دفتر ادبيات و هنر مقامت در حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي نقطه عطفي در اين جريان بود. *ادبيات پايداري، آينه تمام نماي زندگي در دوره مقاومت مخدومي، ادبيات را آيينه اي از جبهه گسترده مقاومت خواند و گفت: از آنجا كه گستره مقاومت عاشورايي تمام ابعاد زندگي را در بر مي گيرد، ادبيات پايداري نيز شامل همه مولفه هاي زندگي شده و تمام اقشار مردم در اين نوع از ادبيات نقش آفريني مي كنند همان گونه كه در جبهه نيز همه ابعاد زندگي به نوعي ديگر جريان داشت. به باور وي، ادبيات پايداري زماني كامل خواهد شد كه آيينه اي شود از دفاع مقدس و از هر آنچه در آن زمان جريان داشته است. *قالب خاطره نويسي، رايج ترين قالب ادبيات دفاع مقدس نويسنده كتاب فرمانده من قالب خاطره نويسي را يكي از كاربردي ترين قالب ها در ادبيات دفاع مقدس معرفي كرد و افزود: اين قالب اخيرا رواج بيشتري پيدا كرده، گاه نيز خاطرات به صورت خاطره- داستان منتشر شده است. هر چند ميزان استقبال از گونه هاي مختلف به نسبت سن و تحصيلات مخاطبان متفاوت است اما مي توان گفت كه قالب خاطره در قياس با ساير قالب ها با استقبال بيشتري مواجه شده است. وي، عنصر رهبري را مهمترين مولفه ادبيات دفاع مقدس ارزيابي كرد و گفت: اين عامل به عنوان نخ تسبيح، نقش انسجام دهندگي و محوريت را در جنگ ايفا مي كرد و جايگاه ويژه فرماندهان در جبهه، خود يكي از مراتب رهبري بوده است. *ادبيات مكتوب يك نشاني است براي رسيدن به ادبيات زنده اين محقق دفاع مقدس، استفاده صحيح از ابزار هنر را يكي راه هاي آشنايي نسل جوان با فرهنگ دفاع مقدس عنوان كرد و گفت: براي انس و الفت مخاطب با ادبيات پايداري صرفا خود ادبيات حرف اول را نمي زند بلكه ادبيات قرار است يك نشاني باشد براي رسيدن به اسوه هاي حماسه؛ حال اگر مخاطب در جست و جوي مصاديق بيروني نتواند شخصيت هاي كتاب را با مصاديق موجود تطبيق دهد با تناقض مواجه مي شود. ادبيات زنده ما كساني هستند كه به عنوان حماسه آفرينان بالقوه شناخته مي شوند. *ايستادگي و اخلاص، شكوفايي ادبيات دفاع مقدس را در جامعه به دنبال داشت اين نويسنده دفاع مقدس، وضعيت فعلي ادبيات پايداري را رو به رشد ارزيابي كرد و افزود: دهه 70 اوج مظلوميت ادبيات دفاع مقدس بود و نهادهاي فرهنگي در اين زمينه توجيه نبودند اما با ايجاد دفتر ادبيات و هنر مقاومت در حوزه هنري و ايستادگي افرادي چون آقايان سرهنگي و بهبودي كه بدون توجه به پست و منصب و پول و… مانند يك رزمنده در اين عرصه فعاليت كردند و كار در اين حوزه را مانند تنفس بر خود واجب دانستند، ادبيات دفاع مقدس مورد استقبال جامعه قرار گرفته است. وي ادامه داد: كار دفتر ادبيات با سه چهار نفر در يك كانكس شروع شد اما ايستادگي و اخلاص دوستان، تربيت چندين هزار نويسنده و ايجاد دفاتر متعدد در نقاط مختلف كشور را به دنبال داشت. اين ايستادگي ها خيلي خاموش اما پر بركت بود. *ادبيات پايداري بايد وارد زندگي مردم شود مخدومي خاطرنشان كرد: امروزه رايحه اي از عطر دفاع مقدس در جامعه پيچيده و موضوع دفاع مقدس جزو برنامه هاي اصلي بسياري از نهادها، نويسندگان و ناشران شده و بسياري از نويسندگان در اين وادي كسب اعتبار كرده اند. وي، سير پيشرفت ادبيات دفاع مقدس براي توليد آثار فاخر را كند ارزيابي كرد و افزود: توقعات بالاست. قرار نبود ما با اين حماسه كه تمام خانواده ها را در بر گرفته بود به اينجا برسيم اما اگر يكي دو نفر در اين حوزه قوي و با اخلاص كار كنند، ارزش و تاثير بركت كار آنها به قدري هست كه بتواند اين جبهه را پوشش دهد. *الهام بخشي ادبيات پايداري ملت ايران براي ساير ملت ها اين نويسنده، ادبيات پايداري ملت ايران را الهام بخش ساير ملت هاي مظلوم دانست و گفت: متاسفانه در اين باره ضعيف عمل كرده ايم و اصلا متولي مشخصي در اين زمينه وجود ندارد. بايد ستادي براي بررسي آثار و نياز سنجي و مخاطب سنجي در ساير كشورها ايجاد شود و آثار خوب ادبيات پايداري به زبان خوب و قابل فهم ترجمه و البته با سياستگذاري صحيح توزيع شود. *نهادهاي متولي ادبيات پايداري بجاي توليد به سياستگذاري بپردازند به باور اين نويسنده، بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع دفاع مقدس به عنوان متولي اصلي معرفي و انتشار آثار حوزه پايداري؛ بهتر است به جاي ورود به عرصه توليد و رقابت با ناشران، به سياستگذاري و حمايت از توليد كنندگان بپردازد، در غير اين صورت از وظايف اصلي ملي و بين المللي خود باز مي ماند و توليد كنندگان نيز تضعيف مي شوند. *نظام توزيع آثار كارآمد نيست مخدومي، نظام توزيع آثار ادبيات پايداري را ناكارامد خواند و نقش بنياد حفظ آثار دفاع مقدس را در اين زمينه نيز برجسته ارزيابي كرد و افزود: بنياد بايد موانع را بر طرف كند تا آثار خوب بسرعت در كشور توزيع شوند و به دست مخاطبان برسند. وي؛ آموزش و پرورش، سازمان تبليغات اسلامي و بسيج را به سبب گستره حضورشان در تمام نقاط كشور از جمله ظرفيت هاي مغفول براي توزيع آثار ادبيات دفاع مقدس دانست و گفت: يكي از علل مهم عدم انس مخاطبان با كتاب ها، فقدان سيستم توزيع مناسب است كه نهادهاي ياد شده مي توانند با ايجاد شبكه توزيع اين مشكل را بر طرف كنند. فرمانده من،ج نگ پا برهنه، مردان درد، نرگس، يار كجاست؟، معلم فراري، چه كسي ماشه را خواهد كشيد، وقتي پرده كنار رفت،مرگ بر مرگ از جمله آثار رحيم مخدومي به شمار مي رود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 776]