تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسد نمى ورزد، و منافق حسد مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803845530




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واكنشها به توافق دوحه


واضح آرشیو وب فارسی:ايران دیپلماسی: واكنشها به توافق دوحه
مصر كه از متحدان جناح حاكم در لبنان به شمار مي رود روز چهارشنبه اعلام كرد: از تعهد طرف هاي لبناني در متوسل نشدن مجدد به سلاح براي حل وفصل مناقشات يا به دست آوردن پيروزي هاي سياسي خرسند است.
توافق غيرمنتظره طرفهاي درگير در لبنان كه پس از چند روز گفتگو در دوحه قطر حاصل شد، بازتاب‏هاي گوناگوني داشت.

به گزارش "الف"، كشورها، سازمانها وشخصيتهاي بين المللي ضمن استقبال از توافق طرفهاي درگير در لبنان و بازگشت آرامش به اين كشور، تحليلهاي متفاوتي از اين موضوع ارائه كردند.

سخنگوي وزارت امور خارجه ايران ضمن ابراز خرسندي و استقبال از دستيابي گروهاي لبناني به اجماع و توافق و حل و فصل بحران سياسي اين كشور، از تلاش‌هاي تمامي طرف‌هاي لبناني و منطقه‌اي از جمله كميته وزراي اتحاديه عرب و به ويژه دولت قطر، تقدير كرد.

سيد محمدعلي حسيني افزود: جمهوري اسلامي ايران اميدوار است توافق دوحه و مشاركت جمعي طيف‌هاي سياسي لبنان در فرآيند تصميم سازي اين كشور، تامين كننده آينده‌اي شكوفا و درخشان براي مردم لبنان و مقدمه‌اي براي تحقق آزادي سرزمين‌هاي اشغالي باقيمانده لبنان باشد.

"ديويد ولچ" معاون وزير امور خارجه آمريكا در امور خاورميانه نيز در يك نشست خبري گفت: توافق صورت گرفته در دوحه حقيقتا يك توسعه خوشايند است.
وي افزود: اين توافق پيشرفتي مثبت و لازم براي رسيدن به اهداف طرح اتحاديه عرب براي لبنان است.

سازمان كنفرانس اسلامي نيز روز چهارشنبه باانتشاربيانيه اي از توافق سران گروههاي سياسي لبنان در دوحه قطر استقبال كرد.
"كمال الدين احسان اوغلو" دبير كل سازمان كنفرانس اسلامي در اين بيانيه ضمن تاريخي خواندن توافقنامه دوحه اظهاراميدواري كرده است اين توافقنامه بتواند آغازگر مرحله جديدي در تاريخ سياسي اين كشور باشد.

در همين حال بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد و خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در اظهار نظرهاي جداگانه اي از توافق طرف هاي درگير لبناني استقبال كردند.

دفتر دبيركل سازمان ملل در بيانيه اي اعلام كرد: وي اميدوار است كه اين توافق مقدمه اي براي برقراري اشتي پايدار و ثبات سياسي، صلح و پيشرفت همه افراد در لبنان و اينده اين كشور شود.
بان كي مون همچنين خواستار انتخاب هرچه سريعتر رييس جمهور جديد و تشكيل دولت اتحاد ملي در اين كشور شد.
"خاوير سولانا" نيز با اعلام اينكه اتحاديه اروپا از توافق شجاعانه دوحه كه پاياني براي بحران سياسي لبنان به شمار مي رود استقبال مي كند به رهبران سياسي لبنان براي رسيدن به اين توافق تبريك گفت.

كشورهاي مصر و فرانسه نيز در واكنش به توافق گروههاي لبناني، ضمن استقبال از اين موضوع، خواستار پايبندي دو طرف به مفاد اين توافق نامه شدند.
مصر كه از متحدان جناح حاكم در لبنان به شمار مي رود روز چهارشنبه اعلام كرد: از تعهد طرف هاي لبناني در متوسل نشدن مجدد به سلاح براي حل وفصل مناقشات يا به دست آوردن پيروزي هاي سياسي خرسند است.
رييس جمهور فرانسه هم اعلام كرد: توافق دوحه در باره خروج لبنان از بحران كنوني موفقيتي بزرگ براي لبنان محسوب مي شود و بايد به طور كامل اجرا شود.

سفير عربستان در لبنان نيز روز چهارشنبه گفت كه كشورش از توافقنامه طرفهاي گفت وگو كننده لبناني در دوحه حمايت مي كند.
"عبدالعزيز خوجه" گفت: اين توافقنامه مي تواند به بحران شديد سياسي در لبنان پايان بدهد.

همچنين دبيركل اتحاديه عرب اعلام كرد: در توافق بدست آمده ميان گروههاي لبناني در نشست دوحه كسي غالب و يا مغلوب نشده است.
"عمرو موسي" كه نقش ميانجي اتحاديه عرب در ميان لبناني ها را داشته است تاكيد كرد: ما به سازوكاري دست يافته ايم كه غالب و مغلوب در ان وجود ندارد.

"وليد معلم" وزير خارجه سوريه نيز كه كشورش از مخالفان دولت سينيوره در لبنان حمايت مي كند، اعلام كرد: دمشق از توافق صورت گرفته ميان گروههاي رقيب لبنان در مذاكرات قطر حمايت مي كند.

در حالي كه مقامات رسمي و ديپلماتهاي ساير كشورها در واكنش به توافق دوحه سعي كردند، از بيان مواضع تحليلي در اين مورد بپرهيزند، اما رسانه هاي مختلف جهان بصورت شفاف تري به بيان مواضع خود پرداختند.

خبرگزاري اسوشيتدپرس در گزارشي از بيروت نوشت :حزب الله روز چهارشنبه توانست از دولت تحت حمايت غرب سينيوره حق وتو بگيرد كه اين امر موجب مي شود حزب الله بتواند به مقاومت خود برضد اسراييل ادامه دهد.
اين خبرگزاري آمريكايي تصريح كرد: توافق براي پايان دادن به بن بست طولاني سياسي در لبنان موجب شد حزب الله و متحدانش پيروز به لبنان بازگردند ايران و سوريه از اين توافق استقبال كردند كه به نظر مي رسد مطمئنا موجب تقويت نفوذ ايران خواهد.

خبرگزاري فرانسه نيز در تحليلي به قلم "سيلوي گرو" درباره توافق طرفهاي لبناني در دوحه نوشت: به اعتقاد تحليلگران اگر چه توافق بدست آمده در دوحه نقطه پاياني بر تنشهايي خواهد بود كه منجر شد لبنان در آستانه جنگ داخلي قرار گيرد اما همچنان مسائل اساسي مانند سلاح حزب الله و اختلافات مذهبي فرقه اي لاينحل مانده است.

روزنامه الحيات لندن هم در شماره روز چهارشنبه خود با درج مقاله اي به قلم "بهاء ابوكروم" نويسنده لبناني با عنوان "غيرممكن بودن همزيستي دموكراسي و سلاح" به بررسي مسئله سلاح گروه هاي داخلي در لبنان پرداخته و نوشته است: فقدان انحصار داشتن سلاح در دست دولت نه تنها اهداف مورد نظر ازجمله آزادسازي سرزمين هاي اشغال شده را تحقق نخواهد بخشيد بلكه به تضعيف دولت مركزي نيز مي انجامد.

بي بي سي نيز به نقل از خبرنگار خود در بيروت نوشت: بدون حل اختلافهاي ايران و امريكا استقرار ثبات در لبنان ناممكن است.

شبكه تلويزيوني بي بي سي به نقل از "جيم ميور" خبرنگار اين شبكه درباره توافق نامه دوحه تصريح كرد: حزب الله به خواسته خود مبني بر داشتن حق وتو در هيات دولت دست يافته است حال انكه دولت لبنان تاكنون با اين درخواست حزب الله مخالفت مي كرد.

گزارشها حاكيست درحاليكه اكثر كشورها، سازمانها و شخصيتهاي بين المللي از توافق دوحه استقبال كرده اند، برخي خبرها از عدم رضايت برخي گروههاي جريان 14 مارس(طرفدار دولت سينيوره) از مفاد اين توافقنامه حكايت دارد.

شبكه نيو.تي.وي اعلام كرد: «توافق دوحه تا ظهر روز چهارشنبه به امضاي تمامي رهبران لبناني حاضر در قطر رسيد، ولي سمير جعجع رهبر حزب قوات لبنان با ابراز ملاحظاتي در مورد اين توافقنامه با بي‌ميلي آن را امضا كرد».
جعجع گفته است: «نمايندگان حزب قوات لبنان در جلسه انتخاباتي پارلمان در روز يكشنبه حاضر شده ولي اقدام به دادن راي نخواهند كرد».
فئواد سينيوره نخست وزير لبنان نيز در واكنش به توافق گروههاي لبناني در دوحه قطر گفت: آنچه اتفاق افتاده اقدامي مهم است و بايد از آن درس گرفت كه مهمترين آن كنار گذاشتن خشونت و پايبندي به توافقنامه وفاق ملي طائف و تصحيح روابط با سوريه است.
سنيوره افزود : ما باز مي گرديم تا به توافقنامه طائف به عنوان تنظيم كننده روابط لبنان پايبند باشيم.
سنيوره درخواست كرد روابط با سوريه بر اساس منافع مشترك تقويت شود.

برخي رسانه هاي منطقه اي نيز اعلام كردند كه اجلاس دوحه به واقع قدرت جنبش مقاومت اسلامي حزب الله را بار ديگر به رخ كشورهاي عرب و غيرعرب كشانده است.
اين رسانه ها با اشاره به عدم مطرح كردن موضوع سلاح حزب الله در نشست دوحه، از آن بعنوان پيروزي بزرگ حزب الله نام بردند و تصريح كردند: هرچند برخي مقام هاي عرب مانند دبيركل اتحاديه عرب اعلام كرده كه در توافق بدست آمده ميان گروههاي لبناني غالب و مغلوب وجود نداشته اما واقع امر حقيقت ديگري است و آن پيروزي حزب الله در تحولات جاري است.

لازم به توضيح است بنا بر مفاد نشست «‌گفت‌وگوي ملي لبنان‌» در دوحه، لبنان تا حداكثر هفته آينده، صاحب رئيس‌جمهور خواهد بود. دولت فؤاد سينيوره با آمدن رئيس‌جمهور جديد، استعفا خواهد داد و دولت وحدت ملي از سي وزير تشكيل خواهد شد. از سي وزير كابينه نيز 14 وزير از جريان 14 مارس، 11 وزير از جريان مخالف دولت(8 مارس) و سه وزير نيز توسط رييس جمهور انتخاب خواهند شد.

مجموعه توافقات انجام شده در دوحه را مي‌توان به گرفتن و دادن مجموعه‌اي از امتيازها از سوي دو طرف تفسير كرد. از يك سو، «‌مخالفان‌» اجازه طرح سلاح مقاومت به عنوان يكي از موضوعات بحث را به هيچ وجه ندادند، اما هر دو پذيرفتند كه سلاح در داخل تحت هيچ شرايطي به ميدان نيايد. از سوي ديگر، مخالفان به انتخاب نخست‌وزير از بين «‌طرفداران دولت‌»، يعني ائتلاف 14 مارس رضايت دادند و در عوض توانستند يك‌سوم هيأت دولت را در دست خود گيرند.

مخالفان همچنين نظريه خود مبني بر اجراي قانون انتخابات سال 1960 را به كرسي نشاندند و از سويي در برابر طرح تقسيم انتخاباتي بيروت (‌به عنوان منطقه تحت نفوذ جريان المستقبل‌) از خود نرمش نشان دادند. نحوه تقسيمات صندلي‌هاي وزارتي نيز در مجموع، رضايت خاطر مخالفان را فراهم آورد، به ويژه كه سه وزير توسط رئيس‌جمهور آتي برگزيده مي‌شود كه از هم‌اكنون براي «‌مخالفان‌» قطعي است كه افرادي صد در صد بي‌طرف خواهند بود.

منبع خبر :
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران دیپلماسی]
[مشاهده در: www.irdiplomacy.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 395]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن