تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند عزوجل مى فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه به غير من پناه ببرد، مگر اين كه دستش را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815456252




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خسروي وفا: ورزش معلولان جايگاه خودرا پيداكرده ورو به جلو حركت مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: خسروي وفا: ورزش معلولان جايگاه خودرا پيداكرده ورو به جلو حركت مي‌كند
ورزش. ورزش معلولان وجانبازان = ورزش جانبازان ، نابينايان
رييس كميته ملي پارالمپيك و رييس فدراسيون ورزشهاي جانبازان و معلولان معتقد است كه ورزش اين قشر جايگاه خود را در جامعه پيدا كرده و از نظر توسعه‌اي مسير خوبي را رو به جلو طي مي‌كند.

محمود خسروي وفا درگفت و گو با خبرنگار ايرنا به بيان مسائل ، مشكلات ، امكانات و داشته‌هاي ورزش معلولين وجانبازان دركشور با نگاهي به بازيهاي پارالمپيك ‪ ۲۰۰‬پكن پرداخت.

وي گفت :اگر جايگاههاي قانوني بيشتري براي ورزش معلولين تعريف شود اعم از امكانات مالي يا نيازهاي ابزارگونه‌اي مثل تجهيزات ورزشي و سالن‌هاي ورزشي، مي‌توان اميدوار بود كه ورزش معلولين و جانبازان در سالهاي آينده نياز به حمايت‌كننده مالي نخواهد داشت و با كمك اين جايگاه‌ها و حمايت هاي قانوني به موقعيت اصلي خود نزديك شود.

درحال حاضر، كميته ملي پارالمپيك و سايراسپانسرها همچون باشگاهها كمك مي كنند تا ورزش معلولين جايگاه كيفي خود را حفظ كند.

اگر در زمينه بحث قهرماني از سنين نوجواني و جواني برنامه ريزي داشته باشيم در آينده با مشكلي مواجه نخواهيم شد.

امروز تا المپيك ‪ ۲۰۱۲‬لندن هيچ دغدغه‌اي نداريم اما اگر اين مسير طي نشود بعد از آن جاي نگراني است .

*** واگذاري مجموعه‌هاي ورزشي به بخش خصوصي آفت ورزش معلولين .

باتوجه به قول ساخت ‪۳۰‬مجموعه تفريحي ورزشي معلولين با همكاري سازمان تربيت بدني و وزارت رفاه در سراسر كشور، قطعا پشتوانه خوبي خواهيم داشت البته به شرط اينكه مجموعه‌هاي فعلي در چارچوب قانوني به بخش خصوصي واگذار نشود كه اين امر ضربه بزرگي به ورزش معلولين خواهد شد.

*** چهارمحور براي حضور در پارالمپيك پكن تدوين واجرا شده است .

بعداز پارالمپيك آتن ‪ ۴‬محور تنظيم شد كه اولين محور بررسي نقاط ضعف آتن و آسيب شناسي‌هاي لازم بود كه اين مورد انجام شد و امروز با جرات مي‌توان گفت هيچ نقطه ضعفي ما را تهديد نمي‌كند.

دومين محور بدست آوردن سهميه كه اين نيز با برنامه ريزي انجام شد ، بطوريكه از بسياري از سهميه‌ها به دليل ملاك مدال آوري در پكن ، استفاده نمي كنيم .

سومين مورد حفظ امادگي تيم‌ها در قالب اردوها و اعزام‌هاي تداركاتي بود كه اين بخش نه به صورت ايده ال‌اما به صورت خوبي انجام شد.

آخرين محور نيز حضور در بازيهاي پارالمپيك پكن در قالب يك برنامه علمي و كيفي است كه امروزه با نگاه علمي به بخش‌هاي مختلف تغذيه ، روانشناسي ، پزشكي و...اين موارد در كنار برنامه‌هاي علمي براي بخش فني رعايت مي‌شود.

*** آغاز روزشمار معكوس براي حضور در پارالمپيك پكن
به غير از پكن ميزبان مسابقات كه خود را براي قهرماني در بازيهاي المپيك و پارالمپيك آماده مي‌كند و براي همه كشورها تهديد جدي است ، مسائل ديگري نيز وجود دارد كه ممكن است تعداد مدالهاي ما را نسبت به دوره گذشته كمتر كند اما يقينا با نگاه كيفي تري كه داشتيم،شرايط ورزشكاران و تيم‌هاي اعزامي نسبت به پارالمپيك ‪ ۲۰۰۴‬بسيار بهتر است.

مهمترين اين مسائل ادغام و حذف كلاسبندي برخي ازكلاسهاي معلولين است،براي مثال در دووميداني سه كلاس شده يك كلاس در نتيجه سه مدال ، يك مدال شده است . هرچند شرايط انفرادي ما بهتر از آتن است . اما نمي‌توانيم پيش بيني مدال داشته باشيم .

درهر صورت مي‌رويم كه عملكردي بهتر از آتن داشته باشيم و چه در بخش تيمي و چه انفرادي به لحاظ كيفي تر شدن تيم ها، موفقيتهاي بيشتري كسب كنيم .

*** خواستار همراه شدن بنياد شهيد و سازمان بهزيستي هستيم .

مهمترين مشكل ورزش معلولين بحث اماكن ورزشي و بعداز آن اياب و ذهاب و تجهيزات ورزشي است اما ازآن هم مهمتر،همراه شدن بنياد شهيد و امور ايثارگران و سازمان بهزيستي با فدراسيون براي جلوگيري از كارهاي موازي است ضمن اينكه اين سازمانها سرمايه‌هاي قابل توجه دولتي دارند درصورت هماهنگي با فدراسيون جانبازان و معلولين مي‌توان بازدهي بيشتري براي اين قشرداشته باشد.

درواقع ورزش معلولين ، ذاتا يك كار توانبخشي است و نياز به حمايت‌هاي ويژه دستگاههاي دولتي دارد و بايد داراي يارانه باشد دراين قسمت اسپانسرها حمايت خوبي را از معلولين نمي‌توانند انجام دهند.

همكاري خوبي بامدارس استثنايي داريم ، اعتبارات ورزشي آنان بسيار كم است اما به لحاظ پايه‌اي براي تقويت تيم‌هاي نوجوانان و جوانان و زمينه تربيت معلم بسيار موثر است.به همين دليل مسابقات ورزشي با هزينه فدراسيون و سازماندهي آموزش و پرورش برگزار مي‌شود.

*** بخش‌هايي از مجموعه ورزشي ويژه معلولين و جانبازان درماههاي آينده به بهره برداري مي‌رسد
عمليات احداث مجموعه ورزشي ويژه جانبازان و معلولين كه سالها پيش متوقف شده بود،از بن بست خارج شده و فعاليتهاي اجرايي مطابق برنامه‌ها انجام مي شود. ظرف ماههاي آينده قطعابخش‌هاي اداري ، سالنهاي ورزشي كه مهمترين بخش است به بهره برداري مي‌رسند و برطبق قراردادي كه با پيمانكار منعقد شده ، كل مجموعه سه ماه اول سال آينده اماده بهره برداري مي‌شود.

*** نزديك به ‪ ۸‬هزار ورزشكار سازمان يافته داريم
آماري كه درخصوص ورزشكاران معلول داريم بالاي ‪ ۸‬هزار نفر است كه قرار است براي تك تك آنها شناسنامه‌اي با ‪ ۹۰‬آيتم تهيه شود.

بااعتبارات موجود در قالب طرح جامع ، سرعت جذب ورزشكار را بيشتر از اين نمي توانيم داشته باشيم . بااعتبارات تخصيص يافته نسبتا از اهداف طرح جامع جدا نشديم اما يك مقداري كند شديم .

*** جاي ورزش معلولين در المپيادهاي ايرانيان بسيار خالي است امسال دومين دوره المپياد ورزش ايرانيان را بازهم بدون حضور معلولين داريم و دراين دوره نيز اين مهم در دستور كار نيست .

درالمپيادي كه درتمامي رشته‌ها و در تمامي استانها برگزار مي‌شود، درست است كه معلولين جايگاهي نداشته باشند.

*** شش رشته در دومين دوره بازيهاي كشورهاي اسلامي داريم.

دردومين دوره بازيهاي كشورهاي اسلامي باتوجه به شرايط بهتر ايران نسبت به عربستان ميزبان اولين دوره ، قراراست رقابتهاي معلولين در ‪ ۶‬رشته برگزار شود.

در اولين دوره رقابتهاي معلولين در دو رشته برگزار شد كه مدال آن هم محاسبه نشد اما دراين دوره در رشته‌هاي دووميداني ، تيراندازي ، واليبال نشسته ، گلبال ، تنيس روي ميز و فوتبال برگزار مي‌شود ضمن اينكه مدال ها نيز محاسبه مي‌شود.

تلاش داريم در دو رشته تيراندازي و تنيس روي ميز نيز رقابتهاي زنان را داشته باشيم .

*** دو تيم به مسابقات قهرماني جوانان در آمريكا اعزام مي‌شود.

در دو رشته دووميداني و وزنه برداري تيم‌هاي جوانان كشورمان به مسابقات قهرماني جهان در آمريكا اعزام مي‌شود.

اين رقابتها تيرماه انجام مي‌شود و تيم‌ها درحال حاضر در اردوهاي تداركاتي بسر مي‌برند.

بحث مهم بعدي امادگي تيم‌هاي جوانان كشور براي حضور در نخستين دوره المپيك جوانان است كه سال ‪ ۸۸‬در كشور ژاپن برگزار مي‌شود.

اين مسابقات ازسوي كميته بين‌المللي پارالمپيك براي اولين بار انجام مي شود و حضور موفق در آن برايمان بسيار مهم است . لذا برنامه‌هايي داريم كه مهمترين آنها بعداز المپيك پكن اغاز مي‌شود.

*** سخن آخر
معلوليت ، محروميت نيست بلكه محدوديت است كه بايد باتوجه به نياز و خواسته‌هاي معلولين وجانبازان كشور، زمينه روي آوري آنان را به ورزش بيش از پيش فراهم كنيم .

هرچند فعاليت در اين عرصه تنها عشق و علاقه مي‌طلبد اما ابزارهايي نيز براي پيشرفت كار لازم است كه مي‌بايست براي مهيا كردن آنها همه با هم تلاش كنيم .
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 336]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن