تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر که بر خدا توکل کند دشواریها برایش آسان شده و اسباب برایش فراهم گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816489781




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل تحركات بورس تهران از نگاه كارشناسانبورس به كدام سو مي‌رود؟


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: تحليل تحركات بورس تهران از نگاه كارشناسانبورس به كدام سو مي‌رود؟
گروه بورس – مجيد اسكندري: بازار سرمايه ظرف چند روز اخير با رونق نسبي روبه‌رو شده و شاخص كل از رشد قابل توجهي برخوردار شده است.


برخي از كارشناسان، اين رشد را مقطعي دانسته و معتقدند افزايش بي‌رويه شاخص نمي‌تواند بيانگر رشد واقعي بازار باشد. در مقابل اين نظر، گروهي ديگر بر اين باورند كه بازار سرمايه تحت تاثير عوامل گوناگون از رونق برخوردار شده و مي‌تواند از رشد خوبي نيز برخوردار شود. ورود نقدينگي جديد به بازار سرمايه عاملي است كه مي‌تواند به رشد و توسعه اين بازار كمك شاياني بكند.
تمايلات بي‌ارزش
بهروز شهدايي كارشناس بازار سرمايه معتقد است، رونق نسبي بازار در شرايط حاضر، ارتباطي به ورود نقدينگي ندارد و اصولا نقدينگي جديدي وارد بازار نشده است.
وي در اين باره به خبرنگار ما گفت: در بررسي نوع سرمايه‌گذاري‌هاي جديد، درمي‌يابيم كه تمايل سرمايه‌گذاران بيشتر به سمت عرضه‌هاي جديد است، در حالي كه سهام شركت‌هاي قديمي در بازار وجود دارد و كساني كه قصد دارند سرمايه‌گذاري بلندمدت انجام دهند، به سمت شركت‌هاي قديمي و ارزشمند بازار مي‌روند، بنابراين نقدينگي جديدي وارد بازار نشده و سرمايه‌گذاران سهام ارزشمند خود را فروخته و سهام عرضه شده جديد را خريداري مي‌كنند.
تبديل سهام ارزشمند به ارزش
شهدايي ادامه داد: دادوستد در بازار سرمايه در‌حال‌حاضر مثل اين است كه كسي بخواهد تابلوي ارزشمند موناليزا را در بازار سيداسماعيل به فروش برساند، طبيعي است كه اين تابلو در آن بازار به فروش نمي‌رسد، چون ارزش آن درك نمي‌شود.
عضو انجمن حسابداران خبره سپس گفت: در‌حال‌حاضر سهام ارزشمند بازار تبديل به سهام بي‌ارزش بازار شده و سرمايه‌گذاران به دنبال نوسان‌گيري هستند و ارزش‌هاي كوتاه‌مدت را در نظر مي‌گيرند. شهدايي با اشاره به عرضه سهام كشتيراني گفت: كسي كه سهام كشتيراني را مي‌خرد، مي‌داند كه اين سهم، دو ميليون حجم مبنا دارد يعني اگر بخواهد با سه درصد افزايش قيمت روبه‌رو شود، بايد 36درصد حجم سهام شناور آن، معامله شود كه اين امر امكان‌پذير نيست.
وي در ادامه گفت: در بازار سرمايه بايد پولي جذب شود كه بتواند اقتصاد را متحول كند و پولي كه توسط سفته‌بازي وارد بازار مي‌شود پول هرز است كه به طور مقطعي از ديگر بازارها خارج و به بورس وارد شده است.
شهدايي سپس گفت: بازار مسكن تا شهريور ماه به خلسه فرو مي‌رود، اما پس از آن دوباره رونق گرفته و پول‌هاي مهاجر از بورس به بخش مسكن وارد خواهد شد.
وي رونق بازار را متاثر از دامنه سه درصدي دانست و گفت: بحث نوسان‌گيري مقطعي در بازار ما رايج شده به گونه‌اي كه مي‌خواهيم در يك هفته سه درصد سود بگيريم در صورتي كه سهام را بايد خريد و در طول ده سال، دوهزار درصد سود كرد.
وي خاطرنشان كرد: عوامل فني و تكنولوژي باعث پيشرفت كشورها مي‌شود، اما اين پيشرفت جز با متشكل شدن بازارهاي مالي متجلي نمي‌شود.
شهدايي با اشاره به حجم معاملات 20ميليارد توماني بازار سرمايه آن را اندك دانست و گفت: در مقايسه با سال 83 اين حجم، بسيار اندك است. وي در پايان اظهار داشت: برخي از مواقع، بازار براي عرضه يك سهم، گرم مي‌شود و شايد شرايط غيرعادي بازار با توجه به اين موضوع باشد و به هر حال هجمه موجود در بازار عادي نيست.
محدود شدن ساير فرصت‌ها
هادي بيدختي كارگزار بورس درباره رونق نسبي بازار سرمايه گفت: مهم‌ترين عامل اين رونق، محدود شدن فرصت‌هاي ديگر سرمايه‌گذاري از قبيل مسكن، طلا، ارز و ... است كه در سال جديد اتفاق افتاده و سرمايه‌گذاران را وادار به تصميم‌گيري در فرصت‌هاي ديگر كرده است.
وي با اشاره به شرايط ايده‌آل موجود در بازار سرمايه گفت: شركت‌هاي بورسي با P/Eهاي 3 و 4، بازدهي مناسبي براي سرمايه‌گذاري دارند و شاهديم كه بيشتر شركت‌ها، تعديل مثبت اعلام كرده و به پيش‌بيني‌هاي خود رسيده‌اند.
بيدختي نقدينگي موجود در كشور را وحشتناك خواند و گفت: اگر بازار سرمايه، به سرمايه‌گذاران، چراغ سبز نشان بدهد، اين نقدينگي مي‌تواند به سمت اين بازار حركت كند.
اين كارگزار بورس تصميمات دولت در سال جديد را يكي ديگر از عوامل رونق نسبي بازار دانست و گفت: رشد عرضه‌هاي اوليه و هماهنگي سازمان خصوصي‌سازي با بورس در افزايش ارزش معاملات موثر بوده است.
وي در پايان با اشاره به اينكه ارقام موجود نمي‌تواند جايگاه واقعي بازار سرمايه ما باشد گفت: هماهنگي عرضه و تقاضا، ايجاد فضاي بازار براي عرضه و اطلاع‌رساني شفاف مي‌تواند به رشد و توسعه بازار سرمايه كمك كند.
7 عامل رونق نسبي
در اين زمينه محمدرضا رهبر كارگزار بورس در گفت‌‌وگو با فارس، با اشاره به اين نكته كه شاخص بورس نسبت به ماه گذشته با افزايش 385 واحدي روبه‌رو شده اظهار داشت:‌ افزايش دامنه نوسان قيمت سهام به 3درصد باعث بهبود نقدشوندگي سهام و رشد معاملات شده است.
وي ادامه داد: از طرف ديگر با توجه به اتمام سال مالي، تعدادي از شركت‌هاي بورس در ماه‌هاي خرداد و تير (كه به عنوان فصل مجامع تلقي مي‌شود) شركت‌ها در حال برگزاري مجامع سالانه هستند كه اين رويداد به نوبه خود در افزايش شاخص و معاملات اثر گذاشته است.
اين كارگزار بورس به تاثير مثبت عرضه‌هاي اوليه سهام شركت‌ها (IPO) در رونق بورس اشاره كرد و گفت: با عرضه سهام شركت‌هاي جديد از جمله كشتيراني و هم چنين برنامه عرضه عمده سهام شركت‌هاي فولاد خراسان و خوزستان و ملي مس، تحركات سرمايه‌گذاران نيز افزايش يافته و اين اتفاق باعث ارتقاي معاملات و رشد سطح اطمينان سرمايه‌گذاران شده است.
رهبر، آرامش حاكم بر پرونده هسته‌اي را دليل چهارم و برون سازماني و مثبت بر بازار سهام معرفي كرد و گفت:‌ با توجه به ارايه بسته‌هاي پيشنهادي از سوي ايران و كشورهاي اروپايي، در حال حاضر موضوع پرونده هسته‌اي در شرايط آرامي قرار دارد كه اين وضعيت موجب آرامش خاطر سرمايه‌‌گذاران بورس شده است.
تقاضا براي سيماني‌ها
رهبر افزايش قيمت سيمان به هر تن 47هزار تومان را موجب حذف فشار عرضه سهام شركت‌هاي سيماني و ايجاد تقاضاي خريد سهام اين گروه دانست و خاطرنشان كرد: اين موضوع و همچنين ‌عرضه محصولات پتروشيمي در بورس كالا بر افزايش معاملات و رونق نسبي بازار سهام اثر گذاشته‌اند كه انتظار مي‌رود با افزايش معاملات در رينگ صادراتي بورس كالا و همچنين ارايه ابزارهاي مالي جديد، مانند معاملات قرارداد آتي روند رو به رشد معاملات سهام ادامه يابد.
رهبر درباره ششمين دليل رونق نسبي بازار سهام گفت: سياست‌هاي اتخاذ شده در بازار پول و كاهش نرخ سود بانكي باعث كاهش هزينه‌هاي مالي شركت‌هاي بورس از يك طرف و حركت سرمايه‌ها از اين بازار به سمت بازار سهام شده؛ چرا كه با توجه به تعيين نرخ سود 10درصدي بانكي، سرمايه‌گذاران در بورس از بازدهي بيشتري منتفع خواهند شد.
اين كارگزار بورس، هفتمين عامل در رشد بازار سهام را ناشي از ركود بازار مسكن دانست و خاطرنشان كرد: رشد قيمت مسكن در حالي از ابتداي سال متوقف و اين بازار در حالي با ركود مواجه شده كه بخشي از سرمايه‌گذاران به فكر بازارهاي جايگزين از جمله بورس افتاده‌اند كه با عرضه اوراق رهني پيش‌‌بيني مي‌شود ركود مسكن تشديد و در عوض بورس مورد توجه بيشتري واقع شود.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 294]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن