تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى‏گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815665791




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پديده سالمندي و خانه‌هاي سالمندان در ژاپن


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: پديده سالمندي و خانه‌هاي سالمندان در ژاپن


عمومي- همشهري‌آنلاين:
ژاپن از جمله كشورهاي بزرگ صنعتي در جهان است كه امروزه با روند رو به رشد پديده سالمندي در اين كشور روبرو است.

براساس آمار وزارت بهداشت، رفاه و كار ژاپن اين كشور براي بيست و هفتمين سال متوالي با كاهش جمعيت كودكان مواجه شده و در مقابل بر ميزان افراد سالمند آن افزوده شده است.

به گزارش ايرنا، روند روبه رشد جمعيت سالمندان به گونه‌اي است كه مسايل و مشكلاتي را براي ژاپن به دنبال خواهد داشت كه از جمله آنها كاهش نيروي كار در اين كشور و افزايش نيازهاي مراقبتي افراد سالمند و هزينه‌هاي مربوط به اين بخش است.

با اين روند، نياز به افزايش خانه‌هاي سالمندان و افزايش تعداد پرستاران ويژه مراقبت از اين قشر جامعه ژاپن همچنان روبه افزايش است به گونه‌اي كه دولت اين كشور، طرح دعوت به كار از پرستاران خارجي را در دستور كار خود قرار داده است و در همين راستا نيز بزودي 1000 پرستار از كشور اندونزي وارد ژاپن خواهند شد.

لازم به ذكر است كه روند روبه افزايش جمعيت سالمندي در ژاپن موجب شده است تا برخي مراكز سالمندان دراين كشور در اعزام پرستاران به خانه هاي سالمندان و مراقبت از اين قشر از شهروندان ژاپني تجديدنظر كرده و يا به طور كلي اين روند ارايه خدمات را متوقف كنند.
براساس يك گزارش سالانه دولت ژاپن كه توسط موسسه ملي جمعيت و تامين اجتماعي اين كشور تهيه شده، حدود 10 درصد از جمعيت 127 ميليون نفري ژاپن را افراد 75 ساله به بالا تشكيل مي دهند.

گزارش سال 2008 ژاپن در مورد جامعه سالمند اين كشور مي‌گويد، شمار افراد سالمند 75 سال به بالا با افزايش 540 هزار نفري نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن تا اول اكتبر سال 2007 ميلادي در مجموع به 12 ميليون و 700 هزار نفر رسيده كه 4/0 درصد نسبت به سال قبل افزايش داشته است.

موسسه ملي جمعيت و تامين اجتماعي ژاپن پيش‌بيني كرده است كه جمعيت اين كشور در سال 2055 ميلادي به 89 ميليون و 930 هزار نفر خواهد رسيد و جمعيت افراد سالمند اين كشور در آن زمان نيز به 5/40 درصد افزايش خواهد يافت.

امروزه در جامعه ژاپن با افزايش جمعيت سالمندان كه آمار گوياي اين روند است، نياز به مراكز نگهداري از سالمندان روبه افزايش است.

كازوئو هيده كيتاكاوا در توكيو كه يكي از صدها خانه سالمندان ژاپن است، گفت: امروزه همانند گذشته نگهداري از افراد سالمند به عهده فرزند بزرگ خانواده پسر و يا دختر است اما اين سنت در مناطق شهري كمتر از مناطق روستايي شده است.

كيتاگاوا افزود: نگهداري از سالمندان از سوي دولت به بخش خصوصي واگذار شده است و فردي كه اقدام به ايجاد چنين مراكزي مي‌كند بايد شرايط ويژه‌اي را دارا باشد كه از جمله پزشك و يا متخصص بودن در اين بخش است.

به گفته كيتاگاوا در مراكز نگهداري از سالمندان در ژاپن، سالمندان به چند صورت حضور دارند كه از جمله حضور ثابت، موقت و روزانه است و بر اساس اين نوع حضور براي آنها برنامه‌ريزي‌هاي خاصي انجام مي‌گيرد.

وي گفت: برنامه‌هاي آموزشي متفاوت و جذابي از جمله خطاطي، نقاشي، صنايع دستي، موسيقي، ورزش‌هاي ويژه سالمندان، گل‌آرايي درنظر گرفته شده است و تلاش مي‌شود تا سالمندان مشاركت خوبي در اين كلاسها داشته باشند.

از جمله دلايلي كه سالمندان به طور موقت در اين مراكز اسكان مي‌يابند، سفر فرزندان و اعضاي خانواده و يا خروج روزانه كاري و با هدف آن كه آنها در خانه تنها نمانند، به اين مركز سپرده مي‌شوند.

وي گفت: نگهداري از سالمندان، از جمله وظايفي است كه دولت انجام آن را به بخش خصوصي واگذار كرده است و افراد سالمند پس از تاييد شهرداري هر محل، آنها را به مراكز نگهداري از سالمندان معرفي مي‌كنند.

كيتاگاوا يادآور شد، اين نوع مراكز علاوه بر نگهداري از سالمندان، خدمات مشاوره‌اي در مورد مراقبتهاي پرستاري ،مشكلات سالمندان، روابط خانوادگي آنها، آزار و اذيت‌هايي كه از سوي اعضاي خانواده به آنها مي‌شود، پيشگيري از بيماري سالمندان، ارايه دستورالعمل‌هاي پرستاري از سالمندان، استفاده از امكانات ورزشي ويژه اين افراد را نيز ارايه مي‌دهند.

وي گفت: براي دريافت مراقبت‌هاي پرستاري، شهروندان ژاپني از سن 40 سالگي شروع به پرداخت حق مراقبت‌هاي پرستاري مي‌كنند كه تا سن 65 سالگي اين پرداخت‌ها ادامه خواهد داشت.

وي در ادامه اظهار داشت: مراكز نگهداري از سالمندان در ژاپن داراي دو معني متفاوت بوده كه يكي از معاني آن اين است كه افراد به سن سالمندي مي‌رسند و خود خواستار زندگي در اين مراكز هستند و ديگر آن كه به دليل معلوليت‌هاي ويژه اين افراد، توسط افراد خانواده به اين مراكز سپرده مي‌شوند.

افراد سالمندي كه خود خواستار زندگي در اين مراكز هستند مشمول بيمه مراقبت‌هاي پرستاري خواهند شد و شهرداري‌ها نيز آنها را به رسميت مي‌شناسد.

وي در مورد خصوصيات افرادي كه در مراكز سالمندان كار مي‌كنند، گفت: اينگونه افراد بايد علاوه بر علاقه‌مندي براي حضور در اين مراكز، بتوانند با اين افراد انس بگيرند، با آنها دوست باشند و بتوانند خود را به جاي آنها بگذارند تا در اين حرفه موفق شوند.

وي گفت: در اين مراكز از افراد داوطلب زن و مردي كه خواستار كمك به سالمندان هستند درامور مختلف در كنار مربيان استفاده مي‌شود. اين افراد پس از مراجعه به مراكز ارايه خدمات داوطلبانه كه در تمام شهرهاي ژاپن وجود دارد و معرفي آنها به اين مراكز و پركردن پرسشنامه و تاييد نهايي مي‌توانند درهفته يك يا دو روز به اين مركز مراجعه كنند. فقط در سال گذشته ميلادي (2007) پنج‌هزار و 700 نفر به طور داوطلبانه براي كمك به سالمندان به اين مركز مراجعه كرده‌اند.

تاريخ درج: 5 خرداد 1387 ساعت 21:04 تاريخ تاييد: 5 خرداد 1387 ساعت 21:58 تاريخ به روز رساني: 5 خرداد 1387 ساعت 21:56
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 252]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن