تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834794335
معنای نام ماهها...
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: View Full Version : معنای نام ماهها... MAAAH29th October 2007, 07:34 PMنام روزهاي ماه در ايران باستان با درود بر ايرانيان راستين : در زير نام روزهاي باستاني ايرانشهر را براي شما آوردهام! ايرانيان براي هر روز از 30 روز يك ماه،نام ويژهاي داشتند در آنها بنگريد تا ببينيد اجداد نيك سرشت ما روزهاي خويش را به چه نامهايي مي شناختند و آغاز مي كردند...بايد بگويم روزهي هشتم و پانزدهم و بيست و سوم بنام دي مي باشد كه به مفهوم آفريدگار است. براي اين كه در شمارش روزها اين 3 روز از هم باز شناخته شوند آنها را با نام روزهاي پشت سرشان مي خواندند.پيشكش مي كنم به تمام دوستداران فرهنگ ايران زمين! 1ـ اورمزد:ساده شده اهورمزدا# 2ـ بهمن:انديشه نيك# 3ـ ارديبهشت: بهترين راستي و پاكي# 4ـ شهريور: شهرياري نيرومند# 5ـ سپندارمد: فروتني و مهر پاك# 6ـ خورداد: تندرستي# 7ـ امرداد: بي مرگي و جاودانگي# 8ـ دي بآذر: آفريدگار# 9ـ آذر: آتش،فروغ# 10ـ آبان: آبها،هنگام آب# 11ـ خير«خور»: آفتاب# 12ـ ماه: ماه# 13ـ تير: نام ستاره باران# 14ـ گوش«گئوش»: جهان،زندگي هستي# 15ـ دي بمهر: آفريدگار# 16ـ مهر: دوستي،پيمان# 17ـ سروش: فرمانبرداري# 18ـ رشن: دادگري# 19ـ فروردين: فروهر،نيروي پيشرفت# 20ـ ورهرام: پيروزي# 21ـ رام: رامش،شادماني 22ـ باد: باد# 23ـ دي بدين: آفريدگار# 24ـ دين: بينش دروني# 25ـ ارد«اشي»: خوشبختي،داريي# 26ـ اشتاد: راستي# 27ـ آسمان:آسمان# 28ـ زامياد: زمين# 29ـ مانتره سپند: گفتار پاك# 30ـ انارام: فروغ و روشنايهاي بي پايان MAAAH15th May 2008, 02:35 PMاین مطلب رو از یه تقویم پیدا کردم.گفتم براتون بزارم شاید جالب باشه که معنی نام ماههایی که در اون متولد شدیم رو بدونیم. فروردین : فروهر - نیروی پیشرفت اردیبهشت : بهترین راستی و پاکی خورداد : تندرستی و رسایی تیر : ستاره تیر - ستاره باران امرداد : بی مرگی - جاودانگی شهریور : شهریاری نیرومند مهر : دوستی و پیمان آبان : هنگام آب آذر : آتش - فروغ دی : آفریدگار بهمن : اندیشه نیک اسفند : فروتنی و مهرپاک SAMOEL15th May 2008, 03:37 PMفروردین : بيگانگي و پاكي اردیبهشت : عاشق خرداد : ثروت و قدرت تیر : آزادي مرداد : دوستي شهریور : حقيقت و راستي مهر : اميدواري آبان : وفاداري و صداقت آذر : موفقيت و كاميابي دی : ثبات بهمن : خلوص نيت اسفند : خرد و عقل MAAAH16th May 2008, 04:39 PMفروردین : بيگانگي و پاكي اردیبهشت : عاشق خرداد : ثروت و قدرت تیر : آزادي مرداد : دوستي شهریور : حقيقت و راستي مهر : اميدواري آبان : وفاداري و صداقت آذر : موفقيت و كاميابي دی : ثبات بهمن : خلوص نيت اسفند : خرد و عقل مرسی.ولی میشه بفرمایین منبع این مطلب شما از کجاست؟ SAMOEL16th May 2008, 04:50 PMبله اين خصوصيات برگرفته از سنگ هاي قيمتي و با ارزشي است كه در دنياي كائنات يافت مي شود . MAAAH20th May 2008, 12:59 PMدر ایران باستان سال دارای دوازده ماه سی روزه بوده و هر یک از این روزها نام ویژه ای داشته است. رسم بر این بود که هرگاه نام روز با نام ماه برابر میشد آنرا جشن میگرفتند وبرای نامیدن جشن از نام ماه با پسوند "گان" استفاده می کردند. 30 نام برای 30 روز هر ماه زرتشتی: 1.اورمزد 2.وهمن 3.اردیبهشت 4.شهریور 5.سپندارمد 6.خورداد 7.امرداد 8.دیبآذر 9.آذر 10.آبان 11.خور(خیر) 12.ماه 13.تیر 14.گوش 15.دی بمهر 16.مهر 17.سروش 18.رشن 19.فروردین 20.ورهرام 21.رام 22.باد 23.دی بدین 24.دین 25.ارد 26.اشتاد 27.آسمان 28.زامیاد 29.مانتره سپند 30.انارام نام 5 روز آخر سال: اهنود - اشنود - سپنتمد - وهوخشنر - وهیشتوایش Yaser!20th December 2008, 06:55 AMامشاسپندان امشاسپندان که بازشناسانندههای وجود اهورامزدا هستند.این واژه به معنی جاودانان پاک یا مقدسان بی مرگ یا نامیرایان فزونی بخش است که از دو جز امشه به معنی جاودانی و بی مرگ و سپنته به معنی پاک و مقدس و فزونی بخش تشکیل شدهاست. امشاسپندان شش فروزه اهورامزدا هستند که هر کدام دارای مفهومی است که بخشی از عظمت خداوند یکتا را به آدمی میشناسانند و با شناخت و پیروی از این مفاهیم و ایزدان میتوان اهورا مزدا را درک کرد. همچنین گفته شده است به شش ایزد(فرشته) + اهورا مزدا(خدا) گفته میشود. مطابق باورهای مذهبی زرتشتی، امشاسپندان، خداوند را در زمین برای گسترش صلح و عدالت یاری میکنند و هرکدام مسولیت محافظت از چیزی را بر عهده دارند و عبارتاند از (به فارسی امروز): شش امشاسپندان عبارتاند از: ۱- وهمن یا وهومن: به معنی نیک اندیشی - پندار نیک ۲- اشه وهیشته(اردیبهشت): به معنی بهترین راستی ۳- خشتره وییریه(شهریور): شهریار گزیده - شهریاری دلخواه ۴- سپنته آرمیتی(سپندارمذ): به معنی فروتنی و بردباری مقدس ۵- هیوروتات(خرداد): به معنی رسایی و کمال ۶- امرتات(امرداد): به معنی بی مرگی و جاودانگی لازم به ذکر است که در برخی از ادبیات دینی،امشاسپندان در جهان مادی دارای نقشی به عنوان نگهبان شش گروه از آفریدههای جهان هستند:وهمن نگهبان جانوران سودمند،اشه وهیشه نگهبان آتش،خشتره وییریه نگهبان فلزات، سپنته آرمیتی نگهبان زمین،هیوروتات نگهبان آب، امرتات نگهبان گیاهان. همچنین یک روز از هر ماه و یکی از ماههای سال به نام آنها نامیده میشود. ۱- بهمن (وهمن) : روز دوم - ماه یازدهم ۲- اردیبهشت : روز سوم - ماه دوم ۳- شهریور : روز چهارم - ماه ششم ۴- سپنته آرمیئتی (سپندارمز=اسفند) : روز پنجم - ماه دوازدهم ۵- خرداد : روز ششم - ماه سوم ۶- امرداد : روز هفتم - ماه پنجم kimia_sadra18th January 2009, 12:40 PMفروردین (ماه فروهرها) : (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) فروردین نام نخستین ماه فصل بها ر و روز نوزدهم هر ماه در گاه شماری اعتدالی خورشیدی است. در گاه شمار ایرانی سال با لحظه گذر زمین از نقطه اعتدال بهاره كه درازای روز با شب برابر است، آغاز میشود در اسطورههای ایرانی پنج روز پیش و پنج روز پس از نوروز فروهرها به زمین میآیند تا روان انسان را تازه كنند. همان گونه كه جهان خموده از زمستان به حركتی تا بلندای رسیدن در میآید. در اوستا و پارسی باستان فرورتینام، در پهلوی فرورتین و در فارسی فروردین گفته شده كه به معنای فروردهای پاكان و فروهرهای ایرانیان است. واژه ی فروهر (فرورد، فرورتی و فروشی به معنی راهنما) نام ذرهای از ذات خداوندی است كه برای راهنمایی باشندگان به سوی خداوند درون آنها نهاده شده است. روان راستكاران با فروهرشان یكی میشود. به سخنی دیگر انسان قطرهای كوچك از دریای خداوند است كه پس از پالایش دریایی میشود به كوچكی یك قطره. در جشن فروردینگان (نوزدهم فروردین) ایرانیان به آرامگاهها رفته از خداوند برای چنین بخششی سپاسگزاری، برای درگذشتگان درخواست شادی روان و برای خود آرزوی راستكاری میكردهاند. بنا به عقیده پیشینیان، ده روز پیش از آغاز هر سال، فروهر در گذشتگان كه با روان و وجدان از تن جدا گشته، برای سركشی خان و مان دیرین خود فرود می آیند و ده شبانه روز روی زمین به سر می برند. به مناسبت فرود آمدن فروهرهای نیكان، هنگام نوروز را جشن فروردین خوانده اند. فروهران در ده روز آخر سال بر زمین هستند و بامداد نوروز پیش از بر آمدن آفتاب، به دنیای دیگر می روند. اردیبهشت (اشا وهیشتا = بهترین هنجار، راه و قانون) : (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) اردیبهشت نام دومین ماه سال و روز دوم هر ماه در گاه شماری اعتدالی خورشیدی است. طبیعت ایران در این هنگام بهترین و زیباترین حالت خود را داشته، از بهترین هنجار برخوردار است همانگونه كه به هنجارترین چیزها زیباترین چیزهاست.گاتها آموزش میدهد كه خداوند هنجاری به نام اشا بر جهان استواركرده است. پیامد شناخت این هنجار دانشنام دارد؛ دانشی كه انسان را توانا و پیروز میكند، ولی خرسندی زمانی به دست میآید كه انسان همراه با اشا از بهمن نیز برخوردار باشد. در اوستا اشاوهیشتا و در پهلوی اشاوهیشت و در فارسی اردیبهشت گفته شده كه كلمه ای است مركب از دو جزء: جزء اول « اشا» از جمله لغاتی است كه معنی آن بسیار منبسط است، راستی و درستی، تقدس، قانون و آئین ایزدی، پاكی ... و بسیار هم در اوستا به كار برده شده است. جزء دیگر این كلمه كه واژه «وهیشت» باشد. صفت عالی است به معنای بهترین، بهشت فارسی به معنی فردوس از همین كلمه است. در مجموع این كلمه به بهترین راستی و درستی است. در عالم روحانی نماینده صفت راستی و پاكی و تقدس اهورامزداست و در عالم مادی نگهبانی كلیه آتش های روی زمین به او سپرده شده است. در معنی تركیب لغت اردیبهشت مانند بهشت هم آمده است. خرداد (رسایی و كمال) : خرداد نام سومین ماه سال و روز ششم در گاه شمار اعتدالی خورشیدی است. بنابر چرخههای بلند مدت آب و هواشناختی ایران در این ماه از سال سیلابهای بهاری فرو نشسته و كم آبیهای تابستانی هنوز فرا نرسیده است؛ بنابراین منابع طبیعی آب در بهترین حالت خود هستند. بچههای جانوران دوره حساس نوزادی را پشت سر گذاشته و شكوفهها میوه شدهاند. در اوستا و پارسی باستان هئوروتات، در پهلوی خردات و در فارسی خورداد یا خرداد گفته شده كه كلمه ای است مركب از دو جزء: جزء «هئوروه» كه صفت است به معنای رسا، همه، درست، و كامل؛ دوم «تات» كه پسوند است برای اسم مونث، بنابراین هئوروتات به معنای كمال و رسایی است. ایزدان تیرو باد و فروردین از همكاران خرداد می باشند. خرداد نماینده رسایی و كمال اهورامزداست و در گیتی به نگهبانی آب گماشته شده است. در اسطورههای ایرانی نگهداری از آب ها و زندگان، در برابر دیو تشنگی به این امشاسپند سپرده شده است. تیر (ایزد باران، ستاره تیشتر، شعرای یمانی) : تیر نام چهارمین ماه سال و روز سیزدهم هر ماه گاه شماری اعتدالی خورشیدی است. در چرخههای بلند مدت هواشناسی ایران بیشترین تبخیر و كمترین بارش در این ماه روی میدهد، ولی به هر روی نم بارانی می بارد. از سوی دیگر ستاره تیر در این هنگام طلوع میكند كه ستاره شناسان ایران باستان آن را قرین باران میدانستند. در اوستا تیشریه، در پهلویتیشتر و در فارسی صورت تغییر یافته آن یعنی تیر گفته شده كه یكی از ایزدان است و به ستاره شعرای یمانی اطلاق می شود..فرشته مزبور نگهبان باران است و به كوشش او زمین پاك، از باران بهره مند می شود و كشتزارها سیراب می گردد. تیشتر را در زبانهای اروپایی سیریوس خوانده اند.هر گاه تیشتر از آسمان سر بزند و بدرخشد مژده ریزش باران می دهد.. این كلمه را نباید با واژه عربی به معنی سهم اشتباه كرد. در این اسطوره ی ایرانی دیو اَپَ ئوشه آبها را بخار و در آسمان زندانی میكند. ایزد تیر پس از كشمكشهای بسیار این دیو را شكست میدهد. بدین گونه آبها آزاد شده، باران میبارد. در تاریخ اسطورهای ایران چندین جنگ بزرگ به دلیل بارش باران در این ماه به آشتی انجامید. از رویدادهای اسطورهای این ماه پرتاب تیر بوسیله آرش است كه برای مشخص كردن مرز ایران و توران و پایان جنگی درازمدت انجام شد. از آنجا كه آرش راستكار و ایرانیان خداپرستانی بر حق بودند، ایزد باد تیر آرش را تا كرانه جیحون برده، همراه با آن سختی و غم را از دل و جان ایرانیان دور میسازد. در جشن تیرگان (دهم تیر ماه) كه برابر با انقلاب تابستانه است، مردم پس از سپاسگزاری از خداوند و آرزوی افزایش بارش با شادی به یكدیگر آب میپاشیدهاند كه نمادی از باران است. همچنین در این روز هفت رشته رنگین را به هم تابیده نخ هفت رنگی (نماد هفت رنگ یا نوع درد و رنج) به نام تیرو (به یاد تیر آرش) درست كرده، دور مچ دست چپ خود گره می زدهاند. سپس در روز باد بر سر یك بلندی این تیرو را به باد میسپردهاند تا همچون تیر آرش سختی و رنج را از ایشان دور كند. امرداد (بیمرگی و جاودانگی) : (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) امرداد نام پنجمین ماه سال و روز هفتم هر ماه در گاه شماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا امرتات، در پهلوی امرداد و در فارسی امرداد گفته شده كه كلمه ای است مركب از سه جزء: اول «ا» ادات نفی به معنی نه، دوم «مرتا» به معنی مردنی، نیست و نابود شدنی و سوم تات كه پسوند و دال بر مونث است. بنابر این امرداد یعنی بی مرگی و آسیب ندیدنی یا جاودانی. پس واژه مرداد به غلط استعمال می شود؛ و گویش اشتباه مرداد به معنی مرگ و نابودی به دو دلیل ناپسند است. نخست آنكه امرداد از نامها و جلوههای خداوند و اشتباه در گفتن آنها بسیار ناپسندیده است. دو دیگر آنكه مرگ و نابودی نام زیبایی نیست و با فرهنگ پیشبرنده ایرانی همخوانی ندارد. در ادبیات مزدیسنا امرداد یكی از امشاسپندان است كه نگهبانی نباتات با اوست. در مزدیسنا شخص باید به صفات مشخصه پنج امشاسپند دیگر كه عبارتند از : نیك اندیشی، صلح و سازش، راستی و درستی، فروتنی و محبت به همنوع، تامین اسایش و امنیت بشر مجهز باشد تا به كمال مطلوب همه كه از خصایص امرداد است نایل گردد. در فرهنگ ایرانیان گیاه و سبزی، نماد بیمرگی بوده است. زیرا گیاهان عمری بسیار دراز دارند و هرسال دوباره تازه و شاداب جوانه میزنند. از سوی دیگر گیاه با تامین هوای پاك و خوراك به دیگر زندگان، زندگی میبخشد. در این هنگام از سال گیاهان در بهترین وضعیت رشد سبزینهای خود هستند. شهریور (شهریاری نیك و برگزیدنی، سلطه و قدرت نیك) : (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) شهریور نام ششمین ماه سال و روز چهارم هر ما در گاه شماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا خشتروئیریه، در پهلوی شتریور و در فارسی شهریور می دانند. كلمه ای است مركب از دو جزء: خشتر كه در اوستا و پارسی باستان و سانسكریت به معنی كشور و پادشاهی است و جزء دوم صفت است از ور به معنی برتری دادن وئیریه یعنی برگزیده و آرزو شده و جمعا یعنی كشور منتخب یا پادشاهی برگزیده. این تركیب بارها در اوستا به معنی بهشت یا كشور آسمانی اهورامزدا آمده است. خداوند تنها شهریار دو جهان است. اگر انسان آن گونه كه شایسته است پرورش یابد، بر همه چیز شهریار بوده، نمیگذارد چیزی بر او سلطه داشته باشد. در گاتها نیز رابطهی انسان با خدا رابطهی دلداده و دلدار یا استاد و شاگرد است. شهریور در جهان روحانی نماینده پادشاهی ایزدی و فر و اقتدار خداوندی است و در جهان مادی پاسبان فلزات. چون نگهبانی فلزات با اوست، او را دستگیر فقرا و ایزد رحم و مروت خوانده اند. روایت شده است شهریور آزرده و دلتنگ می شود از كسی كه سیم و زر را بد به كار اندازد یا بگذارد كه زنگ بزند. مهر (پیوستن با مهربانی) : (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) نگهبانی ماه هفتم و روز شانزدهم هر ماه را به عهده ایزد مهر است. زمین در این هنگام از نقطه اعتدال پاییزه میگذرد بنابراین درازای روز با شب برابر میشود. گرمای خورشید نه چون تابستان بسیار است و نه چون زمستان اندك. حیوانات و حشرات نیز در این ماه جفتگیری میكنند. در اسطورههای ایرانی گرما و نور خورشید را ایزد مهر می دانستند. در سانسكریت میترا، در اوستا و پارسی میثر، و در پهلوی میتر، و در فارسی مهر گفته می شود، كه از ریشه سانسكریت آمده به معنی پیوستن. اغلب خاورشناسان معنی اصلی مهر را واسطه و میانجی ذكر كرده اند. مهر واسطه است میان آفریدگار و آفریدگان. میثره در سانسكریت به معنی دوستی و پروردگار و روشنایی و فروغ است و در اوستا فرشته روشنایی و پاسبان راستی و پیمان است. مهر، ایزد هماره بیدار و نیرومند است و برای یاری كردن راستگویان و بر انداختن دروغگویان و پیمان شكنان در تكاپوست. مهر از برای محافظت عهد وپیمان و میثاق مردم گماشته شده است. از این رو فرشته فروغ و روشنایی نیز هست كه هیچ چیز از او پوشیده نمی ماند. برای آنكه از عهده نگهبانی برآید اهورامزدا به او هزار گوش و ده هزار چشم داده است. مقام مهر در بالای كوه هرا است، آنجایی كه نه روز است و نه شب ، نه گرم است و نه سرد، نه ناخوشی و نه كثافت. مهر از آنجا بر ممالك آریایی نگران است. این آرامگاه، خود به پهنای كره زمین است یعنی مهر در همه جا حاضر است و با شنیدن آوای ستمدیدگان آگاه گشته به یاری آنان می شتابد. آیین مهر در دین مسیح نیز مشهود است. ایزد مهر در اصل به جز ایزد خورشید بوده است اما بعدها آن دو را یكی دانسته اند. مورخان یونانی مهر را به نام میترس یاد كرده اند و ذكر كرده اند كه ایرانیان خورشید را به اسم میترس می ستایند. از این خبر پیداست كه در یك قرن پیش از میلاد مسیح، آن دو با یكدیگر خلط شده اند. ایرانیان مهرپرور و عدالت خواه، جشن مهرگان را نوروز خاصه مینامیدهاند. آبان (آبها) : در اوستا آپ در پارسی باستان آپی و در فارسی آب گفته می شود. در اوستا بارها آپ به معنی فرشته نگهبان آب استعمال شده و همه جا به صیغه جمع آمده است.نام ماه هشتم از سال خورشیدی و نام روز دهم از هر ماه را، آبان می دانند. ایزد آبان موكل بر آهن است و تدبیر امور و مصالح ماه به او تعلق دارد. به سبب آن كه زو كه یكی از پادشاهان ایران بود در این روز با افراسیاب جنگ كرده، او را شكست داده، تعقیب نموده و از ملك خویش بیرون كرد، ایرانیان این روز را جشن می گیرند، دیگر آنكه چون مدت هشت سال در ایران باران نبارید مردم بسیار تلف گردید و بعضی به ملك دیگر رفتند. عاقبت در همین روز باران شروع به باریدن كرد و بنابراین ایرانیان این روز را جشن كنند. آفتاب در این ماه در برج عقرب یا كژدم قرار می گیرد.در این ماه از سال به طور معول باران میبارد. آبان، در گاه شماری باستانی این ماه آغاز زمستان بزرگ بوده است.. آذر (آتش) : در اوستا آتر و آثر، در پارسی باستان و پهلوی آتر و در فارسی آذر می گویند. آذر فرشته نگهبان آتش و یكی از بزرگترین ایزدان است. آریائیان(هندوان و ایزدان) بیش از دیگر اقوام به عنصر آتش اهمیت می دادند.. ایزد آذر نزد هندوان، آگنی خوانده شده و در ودا (كتاب كهن و مقدس هندوان) از خدایان بزرگ به شمار رفته است. آفتاب در این ماه در برج قوس یا كماندار قرار می گیرد؛ و سرما به اندازهای است كه باید آتش روشن كرد. دی (دادار، دانای آفریننده) : در اوستا داثوش یا دادها به معنی آفریننده ، دادار و آفریدگار است و غالباً صفت اهورامزدا است و آن از مصدر دا به معنی دادن و آفریدن است. در خود اوستا صفت دثوش(=دی) برای تعیین دهمین ماه استعمال شده است. در میان سی روز ماه، روزهای هشتم و بیست و سوم به دی(آفریدگار، دثوش)موسوم است. برای این كه سه روز موسوم به دی با هم اشتباه نشوند نام هر یك را به نام روز بعد می پیوندند. مثلا روز هشتم را دی به آذر و روز پانزدهم را دی به مهر و ... دی نام ملكی است كه تدبیر امور و مصالح روز و ماه دی به او تعلق دارد.در این هنگام از سال كه با انقلاب زمستانه همراه است، كوتاه ترین روزها و بیشترین سرما زندگی مردم و جانوران را آن چنان با خطر روبرو میسازد كه تنها خداوند می تواند آن ها را در امان نگه دارد. از سوی دیگر همه ی كارهای كشاورزی و بیشتر كارهای دامداری تعطیل است و بهترین راه برای گذراندن این شبهای بلند و سرد، نیایش به درگاه خداوند است. در این ماه چهار جشن دیگان در روزهای اورمزد، دی به آذر، دی به مهر و دی به دین برگزار میشود. نخستین روز این ماه یعنی اورمزد و دی ماه (25 آذر ماه در گاه شمار امروزی) برابر با شب یلدا است. این باور وجود داشته است كه پس از مهرگان، مهر (گرما و نور خورشید) رو به نابودی می رود تا آن كه در اورمزد و دی ماه دوباره متولد میشود. واژه آرامی یلدا این نكته را نشان می دهد. در فرهنگ اروپایی پس از جایگزین شدن مسحیت به جای مهرپرستی، این آیین تولد، به نام تولد مسیح برگزار می شده است. بهمن (منش نیك) : در اوستا وهومنه ، در پهلوی وهومن، در فارسی وهمن یا بهمن گفته شده كه كلمه ای است مركب از دو جزء: وهو به معنی خوب و نیك و مند از ریشه من به معنی منش است؛ پس یعنی بهمنش، نیك اندیش و نیك نهاد. نخستین آفریده اهورامزدا است و یكی از بزرگترین ایزدان مزدیسنا. در عالم روحانی مظهر اندیشه نیك و خرد و توانایی خداوند است. انسان را از عقل و تدبیر بهره بخشید تا او را به آفریدگار نزدیك كند. یكی از وظایف بهمن این است كه به گفتار، نیكی را تعلیم می دهد و از هرزه گویی باز می دارد.. خروس كه از مرغكان مقدس به شمار می رود و در سپیده دم با بانگ خویش دیو ظلمت را رانده، مردم را به برخاستن و عبادت و كشت و كار می خواند، ویژه بهمن است.همچنین لباس سفید هم از آن وهمن است. بنا به نوشته ابوریحان بیرونی، جانوران سودمند به حمایت بهمن سپرده شده اند و كشتار در بهمن روز منع شده است.. بهمن اسم گیاهی است كه به ویژه در جشن بهمنجه خورده می شود؛ در طب نیز این گیاه معروف است.در هات 28 بند 1 از گاتها در نماز آرزو میشود كه برای خرسندی جهان همه كارهایمان با اشا و خردمان با منش نیك همگام باشد. با نگاهی به طبیعت ایران می بینیم كه زایش بسیاری از جانوران سودمند اهلی و وحشی پس از جشن سده (جشن سوختن آتش) روی میدهد.. جشن سده كه به نظر می رسد جشن آغاز سال نو كشاورزی بوده باشد در روز مهر ایزد این ماه برگزار میشود. درگذشته نخستین كار برای آغاز كشاورزی كندن بوتههای بیابانی و سوزاندن آنها بود. امروزه نیز بسیاری از كارهای كشاورزی و باغبانی پس از سده آغاز می شود. اسفند (آرامش افزاینده، پارسایی مقدس) : دراوستا اسپنتا آرمیتی، در پهلوی اسپندر، در فارسی سپندار مذ، سفندارمذگان اسفندارمذ و گاه به تخفیف سپندار و اسفند گفته شده است. اسفند یا سپنتا آرمیتی، آرامشی است كه از عشق و ایمان سرچشمه می گیرد. در ادبیات اوستایی این جلوه اهورایی به صورت مادینه (مونث) به كار برده شده است. بنابراین در اسطورههای ایرانی این امشاسپند نگهبان زن و زمین به شمار می رفته است. در بندهشن آمده كه زن نیك چون زمین نیك سختیها � سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 912]
صفحات پیشنهادی
معنای نام ماه های ایرانی
معنای نام ماه های ایرانی-ماههای ایرانیان به چه معناست؟! فروردین فروردین نام نخستین ماه از فصل بهار و روز نوزدهم هر ماه در گاه شماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا و پارسی ...
معنای نام ماه های ایرانی-ماههای ایرانیان به چه معناست؟! فروردین فروردین نام نخستین ماه از فصل بهار و روز نوزدهم هر ماه در گاه شماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا و پارسی ...
معنی نام ماه های ایرانی فروردین ، اردیبهشت و روزهای ماه در ایران ...
معنی نام ماه های ایرانی فروردین ، اردیبهشت و روزهای ماه در ایران باستان-نام های سی روز ماه های سال در ایران باستان برگرفته از نامهای هرمزد و امشاسپندان و ایزدان گوناگون ...
معنی نام ماه های ایرانی فروردین ، اردیبهشت و روزهای ماه در ایران باستان-نام های سی روز ماه های سال در ایران باستان برگرفته از نامهای هرمزد و امشاسپندان و ایزدان گوناگون ...
معنی نام ماه های سال چیست؟
معنی نام ماه های سال چیست؟ فروردین فروردین نام نخستین ماه از فصل بهار و روز نوزدهم هر ماه در گاه شماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا و پارسی باستان فرورتینام، در ...
معنی نام ماه های سال چیست؟ فروردین فروردین نام نخستین ماه از فصل بهار و روز نوزدهم هر ماه در گاه شماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا و پارسی باستان فرورتینام، در ...
معنای نام های ماه های ایرانی چیست؟
معنای نام های ماه های ایرانی چیست؟-فروردین نام نخستین ماه از فصل بهار و روز نوزدهم هر ماه در گاه شماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا و پارسی باستان فرورتینام، در ...
معنای نام های ماه های ایرانی چیست؟-فروردین نام نخستین ماه از فصل بهار و روز نوزدهم هر ماه در گاه شماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا و پارسی باستان فرورتینام، در ...
معنای واژه رمضان
در معنای نام این ماه آمده است كه رمضان سنگ گرم است و از سنگ گرم پای روندگان میسوزد و ... در گذر ایام، نا آهار به معنی رفع گرسنگی نكرده یا غذا نخورده جای خود را به واژه .
در معنای نام این ماه آمده است كه رمضان سنگ گرم است و از سنگ گرم پای روندگان میسوزد و ... در گذر ایام، نا آهار به معنی رفع گرسنگی نكرده یا غذا نخورده جای خود را به واژه .
نام و تعابیر ماه ها ی سال
نام و تعابیر ماه ها ی سال-فروردین (ماه فروهرها) : فروردین نام نخستین ماه فصل بها ر و ... واژه ی فروهر (فرورد، فرورتی و فروشی به معنی راهنما) نام ذرهای از ذات خداوندی است که ...
نام و تعابیر ماه ها ی سال-فروردین (ماه فروهرها) : فروردین نام نخستین ماه فصل بها ر و ... واژه ی فروهر (فرورد، فرورتی و فروشی به معنی راهنما) نام ذرهای از ذات خداوندی است که ...
معنی پریا و پریسا و پریوَش و پردیس
معنی پریا و پریسا و پریوَش و پردیس-پَریا و پریسا و پریوَش نام های دخترانه فارسی اند . ... (پر) در بسیاری از نام های پارسی نماد ظرافت و لطافت و زیبایی است مانند : پروین ، پروانه ... معنی نام ماه های ایرانی فروردین ، اردیبهشت و روزهای ماه در ایران باستان ...
معنی پریا و پریسا و پریوَش و پردیس-پَریا و پریسا و پریوَش نام های دخترانه فارسی اند . ... (پر) در بسیاری از نام های پارسی نماد ظرافت و لطافت و زیبایی است مانند : پروین ، پروانه ... معنی نام ماه های ایرانی فروردین ، اردیبهشت و روزهای ماه در ایران باستان ...
ای ماه یلدایی - شعر
ماه که نام آن در زبان سریانی به معنای میلاد و تولد، ریشه ای تاریخی دارد و از سویی آنرا ... و شعر نبود، این خوراکیها در خلال شنیدن قصه های دلکش و گفت و شنود، خورده میشد ...
ماه که نام آن در زبان سریانی به معنای میلاد و تولد، ریشه ای تاریخی دارد و از سویی آنرا ... و شعر نبود، این خوراکیها در خلال شنیدن قصه های دلکش و گفت و شنود، خورده میشد ...
معنای نام کشورهای جهان
معنای نام کشورهای جهان-آرژانتین: سرزمین نقره (اسپانیایی) آفریقای جنوبی: سرزمین ... ماه مبارک رمضان ... ایالات متحده امریکا: از نام آمریگو وسپوچی دریانورد ایتالیایی ...
معنای نام کشورهای جهان-آرژانتین: سرزمین نقره (اسپانیایی) آفریقای جنوبی: سرزمین ... ماه مبارک رمضان ... ایالات متحده امریکا: از نام آمریگو وسپوچی دریانورد ایتالیایی ...
معنای اسم زینب و نحوه انتخاب آن
معنای اسم زینب و نحوه انتخاب آن هنگامی که زینب علیهاالسلام ، این ریحانه علی و فاطمه علیهماالسلام چشم بر این جهان فانی گشود، رسول خدا ... صبر کردند تا پیامبر باز گردد و چون نام حسن وحسین، نام این کودک را نیز از ملکوت بیاورد. ... ماه مبارک رمضان ...
معنای اسم زینب و نحوه انتخاب آن هنگامی که زینب علیهاالسلام ، این ریحانه علی و فاطمه علیهماالسلام چشم بر این جهان فانی گشود، رسول خدا ... صبر کردند تا پیامبر باز گردد و چون نام حسن وحسین، نام این کودک را نیز از ملکوت بیاورد. ... ماه مبارک رمضان ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها