تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق و باطل به مردم (و شخصيت افراد) شناخته نمى شوند بلكه حق را به پيروى كسى كه از آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803902762




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نويسنده: رشيد جعفرپور ناتوي فرهنگي: پروژه يا پروسه؟


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نويسنده: رشيد جعفرپور ناتوي فرهنگي: پروژه يا پروسه؟
خبرگزاري فارس: اين روند رو به تشديد، روندي است كه از "تهاجم فرهنگي" شروع شده و تا به "ناتوي فرهنگي" كشيده شده است و در حال گسترده‌تر و پيچيده‌تر شدن است و اگر در تهاجم فرهنگي يك حركت آرام را مشاهده مي‌كرديم در ناتوي فرهنگي يك حركت برنامه‌دار و هدف‌دار و در حجم گسترده شاهد هستيم.
يكي از دغدغه هاي اصلي هر نظامي "انسجام" آن است و انسجام زماني حاصل مي شود كه آرمان نظام از تهديدات داخلي و خارجي در امان باشند و مخصوصا امنيت فرهنگي براي نسل جوان – كه در معرض تهديدات فرهنگي قرار دارند – فراهم باشد. نسل جوان به طور اخص و كل ملت ايران اسلامي به طور اعم بواسطه پيروزي انقلاب اسلامي و افتخارآفريني هايشان در هشت سال دفاع مقدس و ايستادگي در مقابل ظلم و استكبار جهاني و تلاش براي خودكفايي در همه زمينه ها، در معرض تهديدات مختلف از طرف زورگويان عالم قرار گرفته اند و دشمن در جبهه هاي مختلف نظامي – سياسي و فرهنگي و ... عليه آن ها اقدام مي نمايد. بدليل عدم موفقيت دشمن در جبهه هاي نظامي – سياسي تلاش مي كند كه از طريق فرهنگي به استحاله فرهنگي جامعه اسلامي ايران بپردازد. به خصوص در سالهاي اخير كه دانشمندان جوان ايراني در زمينه هاي علمي و فرهنگي به ويژه هسته اي توفيقات روزافزوني كسب كرده اند دشمن با استفاده از ابزار مختلف فرهنگي به مبارزه با اين جوانان غيور پرداخته است و در اين زمينه دولتهاي متخاصم نيز بودجه لازم را فراهم كرده اند.
در اين راستا رهبري معظم انقلاب نيز با درايت به اين تهديد اساسي، بي پرده و در ساليان متمادي و به مناسبت هاي مختلف به اين مهم گوشزد كرده اند.
ايشان تهديدات فرهنگي را در چند مرحله بيان كرده اند. ايشان اين روند را با تعبيرات مختلف "تهاجم فرهنگي"، "شبيخون فرهنگي" و نهايتا "ناتوي فرهنگي" بيان داشته است و براي مقابله با اين روند لزوم "مهندسي فرهنگي" در برنامه هاي كشور را نيز مطرح مي نمايند.
ايشان سال 1370 در ديدار اعضاي شوراي انقلاب فرهنگي بحث تهاجم فرهنگي را گوشزد مي نمايد "امروز آرايش تهاجم فرهنگي بسيار خطرناكي عليه انقلاب به وضوح مشاهده مي شود زيرا جهان اسلام بيدار و هوشيار شده است. از اين رو تهاجم فرهنگي دشمن با گذشته تفاوت بسيار دارد و شكل جديدي پيدا كرده است و براي مقابله با آن بايد با شناخت و آگاهي كامل عمل كنيم." (1)

در ساليان متمادي نيز به اين مهم پرداخته اند. ايشان در ديدار نويسندگان و صاحبنظران و كاركنان رسانه هاي گروهي عنوان كردند كه "اكنون دشمن در سطح وسيعي ابزارهاي متعدد خود را در تهاجم به بنيانهاي فرهنگي و اعتقادي ملت ايران به كار گرفته است و تحقير جريان ادب، هنر و فرهنگ انقلابي در كشور و در نتيجه ي آن انزواي عناصر فرهنگي، اديب و هنرمند و نيز منحرف كردن جوانان مومن از پايبندي متعصبانه به ايمان و اعتقادات خود يكي از اهداف مهم تهاجم فرهنگي است."(2)

ايشان در فرمايشات بعدي خود اين روند تهاجم فرهنگي دشمن را به "شبيخون فرهنگي" تشبيه كرده اند و لزوم توجه و مقابله با آن را نيز گوشزد كرده اند.

ايشان در ديدار فرماندهان گردانهاي عاشوراي بسيج سراسر كشور بيان مي دارند: "كاري كه دشمن از لحاظ فرهنگي انجام مي دهد يك شبيخون، غارت و قتل عام فرهنگي است."(3)

شبيخون فرهنگي روندي تندتر و بنياني تري است كه استقلال فرهنگي يك كشور را هدف قرار مي دهد. ايشان در ديدار فرهنگيان و كارگران در روز معلم سال 1373 عنوان مي كنند "مبارزه براي استقلال فرهنگي از همه ي انواع استقلال ها سخت تر است، من يك وقت گفتم دشمنان "شبيخون فرهنگي" مي زنند. اين ادعا راست است و خدا مي داند كه راست است – بعضي نمي بينند و صحنه را نمي بينند." (4)

تذكر ايشان به تهديدات فرهنگي تا حدي جدي مي شود كه بحث "ناتوي فرهنگي" دشمن را مطرح مي كنند. ناتوي فرهنگي يك حركت برنامه ريز و ريشه اي است كه ماهيت آن مبارزه با اصل نظام و اعتقاد نسل جوان ماست. ايشان در ديدار اساتيد و دانشجويان دانشگاههاي استان سمنان اظهار مي دارند كه دشمن براي مقابله با مسلمانان "ناتوي فرهنگي" تشكيل داده اند. "آمريكائيها در مقابل پيمان ناتو در اروپا با عنوان مقابله با شوروي سابق يك مجموعه ي مقتدر نظامي به وجود آوردند. اما براي سركوبي هم صداي معارض با خودشان در منطقه خاورميانه و آسيا و غيره از آن استفاده مي كردند. حالا يك "ناتوي فرهنگي" هم به وجود آورده اند. اين بسيار خطرناك است." (5) همچنين در جمع دانشگاهيان سمنان اظهار مي دارند "باندهاي بين المللي زر و زور كه براي تسلط بر منافع ملت ها، سازمانهاي ناتو تشكيل داده بودند اكنون براي نابودي هويت ملي جوامع بشري و تحقق بيشتر اهدافشان در پي تشكيل "ناتوي فرهنگي" هستند تا با استفاده از امكانات زنجيره اي متنوع و بسيار گسترده رسانه اي سر رشته تحولات سياسي – اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي كشورها و ملت ها را به دست بگيرند كه بايد هوشيارانه اين مسأله را زير نظر داشت." (6)

آنچه مسلم است اين است كه اين روند رو به تشديد، روندي است كه از "تهاجم فرهنگي" شروع شده و تا به "ناتوي فرهنگي" كشيده شده است و در حال گسترده تر و پيچيده تر شدن است و اگر در تهاجم فرهنگي يك حركت آرام را مشاهده مي كرديم در ناتوي فرهنگي يك حركت برنامه دار و هدف دار و در حجم گسترده شاهد هستيم. لذا براي مقابله با اين جريان فرهنگي لازم است كه يك آمادگي داخلي صورت گيرد لذا ايشان بحث "مهندسي فرهنگي" را در ديدار اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اين راستا مطرح مي كنند "اين شوار بايد ضمن ارائه نقشه مهندسي فرهنگي كشور به همراه راه كارهاي اجرايي تحقق مصوبات را تا آخرين مرحله دنبال نمايد و فلسفه حضور روساي قوا و برخي وزرا و روساي سازمانها نيز به همين منظور است." (7)

در مهندسي فرهنگي كشور ابتدا بايد تهديدات فرهنگي، ظرفيت هاي فرهنگي موجود داخلي و ابزارهاي مقابله فرهنگي شناخته شود و بر اساس توانايي ها برنامه ريزي كرد.

حركت هاي فرهنگي دشمن براي مقابله با ايران اسلامي برنامه هاي مشخصي دارد اما شناخت دشمن در تهاجم فرهنگي كار مشكلي است. آنها به دنبال نقاط آسيب پذير فرهنگي ما حساس مي شوند و در آن زمينه برنامه ريزي مي كنند. به نظر مي رسد آنها به دنبال نسل جوان و نوجوان ما هستند كه بتوانند از آسيب پذيري آنها سوءاستفاده كنند. شيوه هاي متعددي را نيز استفاده مي كنند:
1-سست كردن پايه هاي ايمان جوانان نسبت به دين و اعتقادات مذهبي.
2-سوق دادن جوانان به سمت فساد و ابتذال، شهوت راني، ميگساري، اعتياد.
3-توجه نكردن به ارزش هاي اسلام و دفاع مقدس.
4-عدم توجه به آثار و فرآورده هاي هنري و ادبي جوانان متعهد.
5-تحقير و منزوي كردن جريان ادب، هنر و فرهنگ اسلامي.
6-اتهام ضديت نظام جمهوري اسلامي ايران با مفاهيم جديد.
7-اتهام نقض حقوق بشر در جمهوري اسلامي ايران.
8-رواج اباحي گراي، عرفي انديشي، دنياگرايي، لذت محوري و بشر مداري و....
9-الگوسازي نامناسب براي جوانان و رواج الگوهاي غربي مثل عروسك باربي براي كودكان و داستان هري پاتر براي نوجوانان و ...
10-رواج مصرف گرايي و مدگرايي به عنوان الگوي مناسب زندگي جديد.
11-تبليغ روحيه ناتواني و ضعف در نسل جوان و عدم خودباوري در آنها.
12-تبليغ درونگرايي و معنويت فردگرايانه و بوديسم به جاي اسلام اصيل.
13-راه انداختن راديوها و رسانه هاي مختلف فرهنگي عليه نظام.
14-توزيع فيلم ها و سي دي هاي مختلف و سايت هاي مبتذل.
15-تبليغ نامناسب استفاده از رسانه هاي جديد اينترنت، سيستم SMS و ....
16-توليد فيلم هاي نامناسب و توزيع در بين مردم.
17-شكل دادن انقلاب هاي رنگي.
18-تغيير در پوشش اسلامي.
19-چاپ و نشر كتاب عليه اسلام و شخصيت هاي اسلامي.

با نگاهي به جريان فرهنگي كه عليه ما انجام شود، درمي يابيم كه شكل كار فرهنگي است كه استقلال فرهنگي ما را هدف قرار داده است و ماهيت آن برنامه دار است و عليرغم برنامه نظامي كه پرسرو صداست حركتي خزنده، آرام و بي سر و صداست. ابزار آن رسانه اي است و از رسانه هاي مختلف اينترنت، ماهواره، ويدئو، راديو و ... بهره مي گيرد. گروه هدف آن بيشتر گروه هاي جوانان، نوجوانان و كودكان است و هدف آن سست كردن پايه هاي اعتقادي اين نسل است و براي رسيدن به اين هدف دنبال خلأها هستند. خلأهايي كه برنامه هاي فرهنگي نهادهاي فرهنگي ما براي نسل جديد نتوانستند پر كنند.

راه كارهاي مقابله با اين حركت چند مرحله را شامل مي شود. مرحله اول شناخت و آشنايي كامل به اين حركت است. برخي هنوز به اين جريان اعتقادي ندارند اما آنچه كه واقع شده است و رهبري معظم نيز به آن تذكر داده اند وجود و تشديد اين جريان است. اين جريان از حالت تهاجم به يك حركت برنامه ريزي شده "ناتويي" تبديل شده است.

اين جريان در خارج از كشور شكل گرفته و متأسفانه برخي از جريان هاي فرهنگي داخل كشور نيز به آن دامن مي زنند. مرحله دوم ارزيابي آن است. گروهي از متخصصان حوزه فرهنگ با اعتقاد كامل به مباني ديني نظام، بايد اين حركت ها را رصد كنند و نقاط تهديد آن را شناسايي كنند و آسيب هاي داخلي فرهنگي ما را نيز شناسايي كنند.

مرحله سوم، شناخت ظرفيت هاي فرهنگي ماست. بايد تلاش كنيم كه ظرفيت هاي فرهنگي ما كه بسيار غني است و از سرچشمه هاي مذهبي و ملي غني نيز برخوردار است شناسايي كنيم و براي متبلور كردن آنها در عرصه عمل تلاش كنيم.

مرحله چهارم، بررسي راهكارهاي مقابله با فرهنگ وارداتي كه قصد تخطئه و كم رنگ كردن و براندازي مباني فرهنگي بومي ما را دارند. در اين مرحله بايد تلاش كنيم خلأهاي فرهنگي نسل جديد شناخته شود و براي جلوگيري از آسيب پذيري آن برنامه ريزي فرهنگي كنيم. در اين مرحله بايد در برنامه هاي فرهنگي تربيتي نهادهايي مثل آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، آموزشي عالي و ... غيره دقت لازم صورت گيرد و متناسب با شرايط جديد جهاني برنامه ريزي صورت گيرد.

در اين راستا به نهادهاي تأثيرگذاري چون صدا و سيما، سازمان تبليغات اسلامي و مطبوعات و رسانه ها بايد توجه ويژه اي گردد و همچنين مساجد به عنوان اصيل ترين نهاد تأثيرگذار بايد در حفظ عناصر فرهنگي و تقويت مباني ديني و ارزشهاي اسلامي وارد عمل شود و تا آنجا كه مي توانند در جوانان و نسل جديد ما "مصونيت فرهنگي" ايجاد كنند و آسيب پذيري آنها را كم تر كنند.

اينكه آيا چنين حركتي در مقابل تهاجم فرهنگي غرب كاري شدني است را ميتوان با مراجعه به تاريخ پاسخ گفت. فرهنگ اسلامي از آغاز شكل گيري آن تحت فشار و تهاجم فرهنگ هاي ديگر بوده است. از صدر اسلام اين تهاجمات عليه اسلام و فرهنگ اسلامي بوده است. در عصر استعمار اين تهاجمات به صورت برنامه ريزي شده انجام مي شد، در عصر تجدد به شكل جريانات روشنفكري عليه اسلام و فرهنگ اسلامي صورت مي گرفت. در عصر حاضر با تعابير مختلف "عصر اطلاعات"، "عصر جهاني شدن"، "عصر با تجدد"، "عصر پست مدرن" نيز اين جريان حضور دارد و تخصصي تر نيز شده است و با شكل گيري انقلاب اسلامي ايران و تداوم آن، جريان فرهنگي نيز تشديد يافته است. اما مي توان با برنامه ريزي صحيح و شناخت صحيح ظرفيت ها و اعتقاد راسخ با اين جريان مقابله كرد. چنان كه خداوند نيز وعده حفظ منبع اصلي فرهنگ اسلامي را نيز خودش بيان فرموده است: "انا نزلنا الذكر و انا نحن لحافظون".
والعاقبه للمتقين

*مدير بخش ادبيات مركز اسناد انقلاب اسلامي

---------------------------------------
ارجاعات:
1 . ديدار اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي با مقام معظم رهبري 20/9/1370.
2 . ديدار نويسندگان و صاحبنظران و كاركنان رسانه هاي گروهي با مقام معظم رهبري 21/5/1371.
3 . ديدار فرماندهان گردانهاي عاشوراي بسيج سراسر كشور با مقام معظم رهبري 24/4/1371.
4 . ديدار فرهنگيان و كارگران در روز معلم با مقام معظم رهبري 11/2/1373.
5 . ديدار اساتيد و دانشجويان دانشگاه هاي استان سمنان با مقام معظم رهبري 18/8/1385.
6 . مقام معظم رهبري در جمع دانشگاهيان سمنان 18/8/1385.
7 . ديدار اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي با مقام معظم رهبري 13/10/1384. مشروح اين ديدارها از سايت دفتر رهبري اخذ شده است.
.........................................................................................
منبع: مركز اسناد انقلاب اسلامي
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 404]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن