تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813474415




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

القدس العربي: روابط مصر و آمريكا وارد بحران جديدي مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: القدس العربي: روابط مصر و آمريكا وارد بحران جديدي مي‌شود
سياسي
تهران- روزنامه القدس العربي چاپ لندن روز يكشنبه نوشت: روابط مصر و آمريكا وارد مرحله جديدي از بحران مي‌شود كه نشانه‌هاي آن در جريان سفر اخير رييس جمهوري آمريكا به شرم الشيخ آشكار شد.

به گزارش گروه صوتي وتصويري ، القدس العربي در مقاله‌اي با عنوان بحران در روابط مصر و آمريكا، افزود: حسني مبارك، رييس جمهوري مصر سخنان بوش در نشست سالانه همايش بين‌المللي اقتصادي در شرم الشيخ را تحريم كرد.

مبارك به دو دليل سخنان بوش را تحريم كرد: نخست اينكه بوش در جريان سخنراني وي در اين همايش حضور نيافت و دليل دوم و مهم تر اين است كه بوش با انتقاد از وضعيت حقوق بشر در مصر آشكارا و به تندي رژيم مصر را مورد اهانت قرار داد.

بوش به طور تلويحي اعلام كرد يك رييس در مصر حكومت مي‌كند و مخالفان در زندان به سر مي‌برند و منظور وي زندانيان سياسي مصر و در راس آنان ايمن نور رهبر حزب الغد و رقيب رياست جمهوري در انتخابات اخير بود.

اين موضع با استقبال گسترده‌اي در بين مردم مصر روبه رو شد. مردمي كه چيزي جز نفرت از آمريكا و رييس جمهور آن كشور و نيز سياست خارجي حمايت جويانه آن از اسرائيل و ايجاد ناآرامي در منطقه به ويژه در عراق ابراز نداشته‌اند .

اما اين بدين معني نيست كه مردم مصر دمكراسي و اصلاحات سياسي و لغو حالت فوق‌العاده را خواستار نيستند.

القدس العربي افزود: هرگز غيرمنتظره نخواهد بود كه اطلاع رساني رسمي مصر آتش سنگين توپخانه خود را به سمت بوش و دولت وي نشانه رود و به سخنان وي در كنست (مجلس ) اسرائيل اشاره داشته باشد كه در آن از اسرائيل و دستاوردهاي آن تقدير كرد، بدون اينكه حتي يك كلمه اشاره به جنايت ها، كشتارها و محاصره مردم فلسطين و يا توقف عمليات شهرك‌سازي اشاره داشته با شد.

چه بسا اين مواضع حمايت جويانه از اسرائيل و خودداري از اعمال فشار بر آن به منظور به جلوراندن روند مذاكرات با فلسطيني‌ها دليل مخالفت مبارك با مشاركت در نشست پنچگانه‌اي بود كه با حضور بوش،پادشاه اردن ،پادشاه عربستان ، محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل در شرم الشيخ برگزار شد.

القدس العربي نوشت: بي‌ترديد مبارك به خوبي از خطراتي كه تيرگي روابط كشورش با آمريكا به ويژه در زمينه برنامه وراثتي كه نيازمند موافقت واشنگتن و حمايت آن است و نيز كمك‌هاي سالانه آمريكا به مصر كه به دو ميليارد دلار مي‌رسد به دنبال خواهد داشت، آگاه است.

به نظر مي‌رسد كه مبارك قادر نيست در قبال سياست‌هاي آمريكا صبر كند.

سياست‌هايي كه كه با جنگ‌هاي خونين در عراق و كمك آشكار به اسرائيل، متحدان وي در منطقه را در تنگنا قرار داده است و ديگر قادرنيست به سكوتي كه سالهاي متمادي در پيش گرفته بود، ادامه دهد.

برخي بر اين باروند كه مبارك دريافته است كه واشنگتن با اسرائيل در حال برنامه ريزي براي جنگ جديدي در منطقه است
بنابراين تصميم گرفت كه خود را از اين جنگ در امان بدارند، زيرا مي‌داند كه پيامدهاي خطرناك و فاجعه باري براي منطقه و ثبات آن به ويژه مصربه دنبال خواهد داشت .

اين چالش طلبي مصر در قبال آمريكا و سياست‌هاي آن فرياد اعتراضي است كه خيلي دير برخاست، اما به تاخير افتادن آن بسيار بهتر از هرگز برنخاستن آن است و شايد نتيجه آن باز شدن چشم دولت آمريكا و رئيس جمهور آن بر تمام خطراتي باشد كه منافع آن را تهديد مي‌كند. خطري كه دليل آن كوچك شمردن متحدان عرب در قبال حمايت از برتري طلبي نظامي اسرائيلي در منطقه است.

اين روزنامه افزود: شايد مصر از بحران روابط خود با واشنگتن متضرر شود، اما خسارتي كه ممكن است منافع و برنامه‌هاي آمريكا در منطقه را شامل شود، مي‌تواند بسيار بيشتر از زياني باشد كه به مصر وارد مي‌شود. زيرا سرپيچي مصر از آمريكا به معني صف كشيدن تمام منطقه در قبال آمريكا و متحد آن اسرائيل و بازگشتن به جنگ سرد است جنگي كه مي‌تواند ويرانگر باشد.

القدس العربي در عين حال نوشت: به خوبي قابل درك است كه دولت مصر چندان در چالش طلبي آمريكا پيشروي نخواهد كرد و به سرعت در صدد ترميم پلهاي ارتباطي با واشنگتن بر مي‌آيد، تا به اين ترتيب از تحريك دولت مجروحي كه چند ماه به پايان آن باقي مانده است ، خودداري شود.

انتظار مي‌رود واشنگتن نيز در مقابل دريابد كه متحدان خود را به سمت بن بست سوق مي‌دهد و حتي به آنان اجازه نمي‌دهد فرياد اعتراض برآورند.
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن