تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ما (اهل بيت) ستون هاى حق را استوار و لشكريان باطل را متلاشى كرديم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821086499




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير بازرگاني: نگاهي داخلي به تورم، يك نگاه جامع و كامل نيست


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: وزير بازرگاني: نگاهي داخلي به تورم، يك نگاه جامع و كامل نيست
اقتصاد. بازرگاني
وزير بازرگاني، ريشه گراني مواد غذايي در كشور را ناشي از بحران مواد غذايي در سطح جهان دانست و گفت: نگاه داخلي به افزايش قيمتها يك نگاه جامع و كامل نيست و كنترل تورم تنها از طريق بازار يك كار غيرعلمي است.

سيدمسعود ميركاظمي روز يكشنبه در ششمين نشست خبري خود با خبرنگاران افزود : بحث تورم در اقتصاد ايران بسيار مهم است و رسانه‌هاي گروهي كه علاقه مند به منافع ملي هستند بايد بيشتر آن را در نزد آحاد مردم تبيين كنند.

وي با بيان اينكه كنترل تورم تنها از طريق بازار يك كار غيرعلمي است، اظهار داشت: چون عوامل موثر در قيمت تمام شده محصولات با توجه به شرايط جهاني تغيير مي‌كند، تنظيم بازار نمي‌توان تورم را كنترل كرد.

ميركاظمي سپس با اشاره به وجود بحران در خصوص مواد غذايي طي ‪ ۱۷‬ماه گذشته در سطح جهان، گفت: با اعمال مديريت صحيح در كشور، امواج اين بحران در كشور كمتر مطرح شد بنابر اين با همين مديريت مي‌توان بازار را تنظيم كرد و قيمتها را كاهش داد.

** قانون اصلاح شده صادرات و واردات بزودي ابلاغ مي‌شود
وي در خصوص قانون جديد صادرات و واردات، گفت: قانون تجارت كه چند سال پيش به مجلس پيشنهاد شد يك حركت اساسي و زيربنايي است به گونه‌اي كه قانون فعلي به كلي تغيير خواهد كرد كه اميدوارم در مجلس هشتم نهايي و ابلاغ شود.

وزير بازرگاني كشورمان افزود: آنچه در قانون صادرات و واردات جديد مطرح است، تسهيل تجارت است ضمن اينكه در قانون جديد بسياري از آيين نامه ها و مقررات اصلاح و بازنگري شده اند.

ميركاظمي، شفاف‌سازي و امتياززدايي را از ويژگيهاي مهم قانون صادرات و واردات جديد دانست و گفت: در اين قانون تسهيل تجارت و استفاده صحيح از فناوري اطلاعات به عنوان يك اصل مورد نظر قرار گرفته كه در صورت تصويب و ابلاغ آن تحولي چشمگير در بخش تجارت كشور ايجاد خواهد شد.

** نان صنعتي براي كشور يك ضرورت است
وي ترويج فرهنگ استفاده از نان صنعتي را در حال حاضر براي كشور ضروري دانست و گفت: امسال حدود ‪ ۳۹‬هزار ميليارد ريال يارانه نان ارايه شد در صورتي كه بخشي از اين يارانه به دست مردم نمي‌رسد چراكه هزينه‌هاي جنبي واحدهاي خبازي در سطحي قرار دارد كه اين يارانه صرف آن مي‌شود.

ميركاظمي با بيان اينكه سهم آرد به قيمت كيلويي ‪ ۷۵‬ريال در قيمت تمام شده نان بسيار اندك است، تصريح كرد: در خصوص نان بايد يك تحول جديد صورت گيرد چراكه اگر قيمت نان تغيير نكند، واحدهاي خبازي براي جبران هزينه‌هاي خود به سمتي حركت خواهند كرد تا به نوعي قيمت تمام شده را كاهش دهند و اين سبب كاهش كيفيت نان خواهد شد.

وي افزود: براين اساس بحث توليد نان صنعتي مطرح شد زيرا علاوه بر آنكه بهداشتي و داراي ماندگاري بالايي است، سهم هزينه‌هاي جنبي آن در قيمت تمام شده نان بسيار اندك است و در زمانهاي بحراني هم اين نوع نان به سرعت مي توانند وارد بازار شوند.

ميركاظمي سپس از راه اندازي نخستين واحد صنعتي نان طي يكي دو هفته آينده خبر داد و گفت: مابقي واحدهاي صنعتي نيز هم اكنون در مرحله گشايش اعتبار هستند ضمن اينكه در تلاش هستيم تا راه اندازي اين نوع واحدهاي صنعتي نيز در ساير شهرهاي ايران به بهره برداري برسند.

** بيشترين هماهنگي بين دستگاههاي دولتي در كابينه نهم
وزير بازرگاني كشورمان در خصوص عدم هماهنگي بين دستگاههاي دولتي در ارتباط با تورم، آن را منتفي دانست و گفت: بيشترين هماهنگي بين دستگاههاي دولتي را اكنون در دولت نهم شاهد هستيم و جلسات بسياري در كميسيونهاي مختلف دولت در اين خصوص وجود دارد و من رد مي‌كنم كه ناهماهنگي سبب ايجاد مشكل تورم شده است.

ميركاظمي تصريح كرد: از آنجا كه افزايش عوامل هزينه توليد مي‌تواند رشد قيمتها را بدنبال داشته باشد بنابراين عدم هماهنگي نمي‌تواند سبب بروز مشكل شود ضمن آنكه اگر همكاري بين دستگاههاي دولتي وجود نداشت، شايد مسايل جدي تري فراروي ما قرار داشت.

** خروج سيمان از سبد حمايتي
وي در ادامه نشست خبري خود در خصوص خروج سيمان از سبد حمايتي و استراتژي وزارت بازرگاني براي تعديل قيمت سيمان گفت: در سال گذشته حدود ‪ ۴۰‬ميليون تن سيمان در كشور توليد و توزيع شده است در حالي كه در مدت مشابه سال قبل(سال ‪۸۵)‬اين ميزان در حدود ‪ ۳۵‬ميليون و ‪ ۵۰۰‬هزار تن بود، حجم كارهاي عمراني در كشور نيز در سال ‪ ۸۶‬نسبت به سال قبل حدود دو برابر افزايش يافته است.

وزير بازرگاني افزود: با توجه به اين مسئله، توزيع سيمان در كشور در سال گذشته به خوبي مديريت شد تا پروژه‌هاي ملي و مسكن متوقف نشود.

وي با بيان اينكه هم اكنون حدود ‪ ۲۲‬هزار كد پروژه در كشور وجود دارند كه از سيمان دولتي استفاده مي‌كنند، گفت: بدنبال آن هستيم كه مشخص شود كساني كه مجوز پروژه مي‌گيرند مجاز به دريافت سيمان هم هستند يا خير. اين هم اكنون براي ما يك دغدغه است.

ميركاظمي افزود: منطقه خاورميانه به لحاظ تقاضا براي سيمان، يك منطقه بحراني است و پيش بيني مي‌شود تقاضا براي سيمان تا سال ‪ ۲۰۱۰‬در منطقه بشدت افزايش يابد.

وزير بازرگاني گفت: خروج سيمان از سبد حمايتي مشروط به مهار بازار، ثبات قيمت آن و همكاري متقابل كارخانه‌هاي توليدي و اتحاديه‌هاي توزيعي است.

وي افزود: اگر همكاري مطلوبي ميان توليدكنندگان و اتحاديه‌هاي توزيعي صورت گيرد، به طوري كه عرضه سيمان متناسب با نياز متقاضيان باشد، اين كالا از سبد حمايتي دولت خارج مي‌شود.

ميركاظمي معتقد است: زماني كه سيمان ازسبد حمايتي خارج شود نبايد مشمول قيمت‌گذاري شود چون اين اقدام منطقي نيست و موجب ناهماهنگي در تنظيم بازار مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه درسال گذشته ‪ ۴۰‬ميليون تن سيمان در داخل كشور توزيع شد، افزود: در مقايسه با سال ‪ ۸۵‬كه اين مقدار معادل ‪ ۳۵‬ميليون تن بود مي‌توان دريافت كه حجم طرح‌هاي عمراني دولت تا چه اندازه افزايش يافته است.

ميركاظمي با اشاره به اينكه نرخ سيمان از اسفند ‪ ۸۲‬آزاد و در شهريور ‪ ۸۴‬وارد سبد حمايتي شد، افزود: در اين مدت جرائم بسياري انجام شد كه براي جلوگيري از آن، دولت تصميم به كنترل بازار اين كالا گرفت.

وزير بازرگاني اضافه كرد: از همان ابتدا اعلام كردم كه اين اقدام موقتي است و تا زماني كه بازار كاملا كنترل نشود، تصميم به خروج سيمان از سبد حمايتي لغو نخواهد شد.

** توقف صادرات گندم
وزير بازرگاني همچنين از توقف صادرات گندم خبر داد و گفت: نرخ خريد تضميني گندم از ‪ ۲۲۰‬به ‪ ۲۸۰‬تومان در هر كيلو افزايش يافته است.

وي تصريح كرد: نرخ خريد تضميني گندم سال گذشته براي هر كيلو دو هزار ريال بود كه اين نرخ در سال جاري از دو هزار و ‪ ۲۰۰‬ريال به دو هزار و ‪۸۰۰‬ ريال افزايش يافت.

وزير بازرگاني همچنين گفت: دو هزار تا دو هزار و ‪ ۵۰۰‬ميليارد ريال يارانه پودر شوينده حذف شده است چرا كه دولت تصميم گرفت تا اين ميزان يارانه را بر كالاي ضروري تري چون شير اختصاص دهد.

ميركاظمي افزود: براساس طرحي كه به دولت ارايه شده براي ايجاد تناسب ميان جمعيت و ‪۲‬ميليون واحد صنفي كشور، بحث گسترش فروشگاه‌هاي زنجيره اي در كشور در دستور كار قرار گرفته است.

** ‪ ۸۴۰‬ميليون دلار از حساب ذخيره به ما نرسيد
وزير بازرگاني اظهار داشت: برخلاف سخنان برخي از نمايندگان در خصوص برداشت ‪ ۸۴۰‬ميليون دلار از حساب ذخيره ارزي توسط وزارت بازرگاني، هيچ مبلغي از اين ميزان به وزارت بازرگاني نرسيده است.

وي تاكيد كرد: كشور را نمي‌توان با احساسات و حزبي و باندبازي اداره كرد و اگر اين رقم نيز به وزارت بازرگاني داده مي‌شد به طور قطع با آن به خريد كالاهاي اساسي مبادرت مي‌كرديم.

** توزيع ‪ ۳۰‬هزار تن برنج در كشور
وي با اشاره به توزيع ‪ ۳۰‬هزار تن برنج در كشور و فروكش كردن بهاي آن در بازار، گفت: آذرماه سال گذشته بحران مواد غذايي را با نمايندگان مجلس در ميان گذاشته و گوشزد كرده بوديم و براي همين امر دولت درخواست برداشت يك ميليارد و ‪ ۲۰۰‬ميليون دلار از حساب ذخيره ارزي را به مجلس داده بود.

وزير بازرگاني ادامه داد: كالابرگ برنج نيز به دليل عدم تامين برنج توزيع نشد.

** منتفي شدن استيضاح
ميركاظمي سپس در خصوص منتفي شدن طرح استيضاح خود گفت: در نشستي كه با نمايندگان مجلس داشتم، سئوالاتي مطرح شد كه من نيز پاسخهاي مستدل و قانع كننده‌اي ارايه كردم، ضمن اينكه آنان در روز استيضاح امضاي خود را پس گرفتند و به طور كلي بحث استيضاح منتفي شد.

وي در پاسخ به پرسشي مبني بر لابي‌هاي صورت گرفته براي عدم استيضاح، اظهار داشت: در اين خصوص مايل به پاسخگويي نيستم زيرا در كميسيونها پاسخ سئوالات نمايندگان را دادم و حاضر بودم در صحن علني مجلس نيز به دفاع از عملكرد وزارت بازرگاني بپردازدم، ضمن اينكه علاقه مند به دفاع شخصي نيستم.
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 443]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن