تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تا ده ميل اطراف قبر حسين بن على عليه‏السلام بركت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815330194




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خراسان شمالي از نظر كتاب و كتابخانه نيازمند توجه بيشتر است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: خراسان شمالي از نظر كتاب و كتابخانه نيازمند توجه بيشتر است
داخلي. اجتماعي. فرهنگي.

مديركل اداره كتابخانه‌هاي عمومي خراسان شمالي مي‌گويد اين استان در مجموع شاخصهاي كتابخانه‌هاي عمومي، رتبه آخر كشور را دارد.

سيدعبدالله ارجايي در گفت و گو با خبرگزاري جمهوري اسلامي تعداد كتابخانه‌هاي عمومي اين استان را ‪ ۱۲‬كتابخانه فعال ذكر و بيان كرد: اين تعداد كتابخانه متناسب با جمعيت استان نيست.

وي گفت: ‪ ۱۱۰‬هزار و ‪ ۴۳۲‬جلد كتاب در كتابخانه‌هاي عمومي خراسان شمالي وجود دارد.

او در عين حال از پايين بودن جايگاه كتابخانه‌هاي عمومي اين استان در شاخص‌هايي مانند ميزان دسترسي به كتابخانه، سرانه زيربناي كتابخانه و نيز ظرفيت كتابخانه‌ها خبر داد.

وي گفت: شاخص ميزان دسترسي به كتابخانه‌هاي عمومي در استاندارد جهاني براي هر دو هزار و ‪ ۵۰۰‬نفر ‪ ۳/۵۷‬درصد، ميانگين كشور ‪ ۶۲‬صدم و در خراسان شمالي اين شاخص ‪ ۳۶‬صدم درصد است.

مديركل كتابخانه‌هاي عمومي خراسان شمالي سرانه زيربناي كتابخانه‌اي عمومي كشور به ازاي هر ‪ ۱۰۰‬نفر را يك مترمربع ذكر و بيان كرد: اين رقم در استان خراسان شمالي هفت دهم متر است.

وي سرانه مطلوب كتاب بر اساس استاندارد جهاني را ‪ ۲۵۰‬جلد به‌ازاي هر ‪۱۰۰‬ نفر ذكر كرد و گفت: اين سرانه در كشور ‪ ۲۲‬جلد و در خراسان شمالي ‪ ۱۳‬جلد براي هر ‪ ۱۰۰‬نفر است.

او ميزان عضويت در كتابخانه‌هاي عمومي بر مبناي ‪ ۱۰۰‬نفر در كشور را ‪۱/۴۵‬ و در خراسان شمالي ‪ ۱/۱۶‬نفر ذكر كرد.

وي رقم امانت‌گيري كتاب را ‪ ۱۵‬جلد در ميانگين كشوري و كمتر از دو جلد در خراسان شمالي بيان كرد.

او وضعيت اين استان در برخورداري از كتابداران متخصص را مطلوبتر از كشور دانست و گفت: ميانگين كشوري كتابداران متخصص ‪ ۲۸‬درصد و خراسان شمالي ‪ ۴۲‬درصد است.

وي افزود: اما از نظر تجهيزات اطلاع‌رساني كتابخانه‌اي اگر وضعيت جهاني را ‪ ۱۰۰‬درصد بگيريم ميانگين كشوري آن ‪ ۸۳‬درصد است و خراسان شمالي در اين شاخص جايگاهي بهتر از صفر ندارد.

او تمام مسوولان فرهنگي و اجرايي را براي تقويت و ترويج كتاب و كتاب خواني به يك بسيج عمومي فراخواند.

وي افزود: هشت شهر استان كه فاقد كتابخانه عمومي هستند در صورت تامين اعتبار و همكاري مسوولان داراي كتابخانه مي‌شوند.

معاون پرورشي و تربيت بدني سازمان آموزش و پرورش خراسان شمالي نيز تعداد مدارس اين استان را هزار و ‪ ۵۵۱‬آموزشگاه ذكر و بيان كرد: تنها ‪۱۳۹‬ آموزشگاه اين استان كتابخانه مستقل دارند.

محمدرضا رحيمي در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: كتابخانه ‪ ۴۹۸‬آموزشگاه اين استان نيز در چند قفسه محدود مستقر در سالن و يا نمازخانه آموزشگاه خلاصه مي‌شود.

وي تعداد كل كتابهاي موجود در كتابخانه‌هاي مدارس اين استان را ‪ ۴۰۳‬هزار و ‪ ۸۸۷‬جلد كتاب ذكر كرد و گفت: اين كتابها در موضوع‌هاي مذهبي، داستاني، اخلاقي و اجتماعي و آموزشي هستند.

او اظهار داشت: تنها در ‪ ۷۰‬آموزشگاه اين استان مسووليت كتابخانه مدرسه را كتابدار به عهده دارد.

وي گفت: ‪ ۵۰۱‬مدرسه خراسان شمالي كتابخانه ندارند.

سرپرست دبيرخانه كانونهاي مساجد خراسان شمالي نيز گفت: ‪ ۵۵‬كانون فرهنگي و هنري در مساجد اين استان وجود دارد كه در اين كانونها كتابخانه فعال داير است.

عباس آرانيان ميزان كل كتب موجود در اين كتابخانه‌ها را ‪ ۱۰‬هزار جلد ذكر كرد و افزود: در هر كتابخانه هزار و ‪ ۵۰۰‬تا سه هزار جلد كتاب وجود دارد.

وي گفت: امسال ‪" ۳۰‬كتابخانه باز" نيز در سطح كانونهاي مساجد راه‌اندازي مي‌شود كه علاقه‌مندان به راحتي مي‌توانند به كتب مورد نظر خود دست يابند.

او دوره آموزشي كتابداران كتابخانه‌ها و تجهيز كتابخانه‌ها را از برنامه‌هاي سال جاري اين كانون ذكر كرد.

مديركل اداره تبليغات اسلامي خراسان شمالي نيز شمار مساجد روستايي مجهز به كتابخانه را در اين استان ‪ ۱۳۰‬باب عنوان كرد.

حجت‌الاسلام نورالله ولي‌نژاد اظهار داشت: در كتابخانه مساجد خراسان شمالي ‪ ۷۵‬هزار جلد كتاب در هزار و ‪ ۲۰۰‬عنوان وجود دارد.

وي افزود: پارسال ‪ ۲۰‬هزار جلد نشريه داخلي سازمان تبليغات اسلامي در كتابخانه‌هاي مساجد روستايي استان خراسان شمالي توزيع شد.

او همچنين از تجهيز شمار ديگري از مساجد روستايي خراسان شمالي به كتابخانه در سال جاري خبر داد و گفت: امسال همچنين ‪ ۳۰‬مسجد در بجنورد مركز اين استان به رايانه و ارتباط اينترنتي مجهز مي‌شوند.

مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان خراسان شمالي نيز اين استان را از نظر برخورداري از مراكز فرهنگي كودك و نوجوان داراي آخرين رتبه كشوري دانست.

علي اركاني‌فرد اظهار داشت: خراسان شمالي با شش شهرستان و ‪ ۱۵‬شهر تنها سه كانون پرورش فكري كودك و نوجوان دارد.

وي افزود: اين در حالي است كه بايد در هر شهرستان و هر شهر دست كم يك مركز از اين دست وجود داشته باشد.

او گفت: بنا به دلايل مختلف تاكنون در اين استان در خصوص ايجاد مراكز فرهنگي كودك و نوجوان كم‌كاري شده است.

وي با بيان اينكه در كانون بيش از ‪ ۴۰‬عنوان كار فرهنگي، هنري و ادبي انجام مي‌شود افزود: اين مراكز بايد در سطح شهرستانها و شهرهاي استان گسترش يابد.

او بر نهادينه كردن فرهنك كتاب و كتابخواني تاكيد و بيان كرد: بايد از سنين دبستان كودكان و نوجوانان را با كتاب مانوس كرد.

وي به گسترش كانون‌هاي پرورش فكري كودك و نوجوان اشاره كرد و خواستار توجه ويژه مسوولان به اين بخش شد.

او افزود: در سه كانون خراسان شمالي چهار هزار كودك و نوجوان عضو هستند كه در اين كانونها حدود ‪ ۳۰‬هزار جلد كتاب براي مقطع سني كودك و نوجوان وجود دارد.

وي گفت: در بيشتر نقاط كشور كتابخانه سيار براي كودكان و نوجوانان حواشي شهرها و روستاهاي پرجمعيت وجود دارد اما اين استان از اين امكانات نيز بي‌بهره است.

خراسان شمالي ‪ ۸۱۱‬هزار نفر جمعيت دارد. ك/‪۴‬
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 490]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن