تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820468526




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كريم باقري: نگذاشتم اذيتش كنند


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: كريم باقري: نگذاشتم اذيتش كنند


فوتبال- غزاله زند:
بهترين بازيكن اين فصل پرسپوليس از افشين قطبي و حاشيه‌هاي پيرامونش مي‌گويد.

كريم باقري را خيلي از كارشناس‌ها، بهترين بازيكن اين فصل پرسپوليس مي‌دانند. كريم در قهرماني پرسپوليس نقش اصلي را داشت و حتي در همين بازي سپاهان هم هر دو گل پرسپوليس روي پاس‌هاي او به‌دست آمد و اين كاپيتان باقري بود كه تيمش را قدم به قدم جلو مي‌كشيد؛ بعد هم كه آن صحنه رويايي آوازخواندن كريم؛ «پرسپوليس قهرمان مي‌شه... نه، شده». كريم باقري روح پرسپوليس بود؛ به‌ويژه كه او در تمام طول اين فصل سخت، تنها كسي بود كه حتي يك لحظه هم افشين قطبي را تنها نگذاشت.

***

*
قبل از اينكه قطبي به ايران بيايد، چه تصوري از او داشتيد؟

راستش من فكر نمي‌كردم افشين قطبي به ايران بيايد و موفق شود چون او هيچ كجا سابقه سرمربيگري نداشت و بيشتر يك آناليزور بود؛ حتي احساس مي‌كردم مديريت با اين انتخاب، كمي اشتباه كرده يا ريسك بزرگي انجام داده.

*
اين تصورتان كي عوض شد؟ اصلا عوض شد؟

قطبي از اولين تمرين نشان داد كه چيزهاي زيادي از فوتبال بلد است و مي‌تواند تيم ما را به قهرماني برساند. او تمرينات متنوعي براي بچه‌ها درنظر گرفت تا تيم كسل نباشد كه فكر مي‌كنم بعد از همان اولين تمرين بود كه تمام بازيكنان در مصاحبه‌هايي كه انجام دادند، تاكيد كردند سرمربي بي‌نظيري است و ثابت كرده بي‌دليل نيست كه در 3جام‌جهاني حضور داشته است.

*
الان و در پايان فصل چه تصوري از افشين قطبي داريد؟

قطبي با اين قهرماني ثابت كرد در فوتبال هنوز هم با اميد مي‌شود تمام حاشيه‌ها را از بين برد. او مرد دوست‌داشتني‌اي است كه با رفتارش به دشمنان هم اجازه نمي‌دهد به او بي‌احترامي كنند. به نظر من قطبي يك مرد بزرگ است كه در اولين سال حضورش به‌عنوان سرمربي، در جوي مثل جو فوتبال ايران توانست موفق شود و تمام منتقدان را ساكت كند. فكر مي‌كنم قطبي فصل بعد در آسيا تيم را قهرمان كند.

*
ولي گفته مي‌شود جدايي قطبي از پرسپوليس قطعي است.

حتي اگر هم افشين قطبي برود، به نظر من بايد آدم بزرگ‌تري را جانشين او كنند و هركسي نمي‌تواند جاي او را بگيرد؛ به‌خصوص اينكه الان تيم را هم قهرمان كرده و همه دوستش دارند.

*
چرا در تيم قطبي آن‌قدر حاشيه وجود داشت؟

افشين قطبي شخصيت آرامي دارد و از كشوري آمده كه همه‌چيز سر جايش قرار دارد. پس خيلي طبيعي است كه نتواند با رفتارهاي كساني كه در اين كشور بزرگ شده‌اند، كنار بيايد. او در مقاطع مختلف نتوانست رفتارها را پيش‌بيني كند.

*
خب چرا شما سعي نكرديد بيشتر كمكش كنيد؟

من فقط يكي از بازيكنان تيم بودم و هيچ اختياري از مديرعامل نداشتم. اگر از ابتداي فصل، حبيب كاشاني در تمرينات به من اختيار تام مي‌داد، ديگر اخراج شيث و ماماني پيش نمي‌آمد؛ حتي يك درگيري كوچك هم اتفاقي نمي‌افتاد ولي متاسفانه اين وظيفه را دير به من دادند.

*
ولي شما در طول فصل به نوعي وكيل مدافع قطبي بوديد.

من كاپيتان تيم بودم و واقعا از اينكه هركس از راه مي‌‌رسيد، سعي داشت افشين قطبي را تخريب كند، حرص مي‌خوردم. از يك جايي تصميم گرفتم از او حمايت كنم و تا جايي هم كه مي‌توانستم، اين حمايت‌ها را به تيم تزريق كردم ولي يك عده‌اي بودند كه دوست نداشتند پرسپوليس نتيجه بگيرد.

*
منظورتان دقيقا چه كساني است؟

حالا كه تيم قهرمان شده‌، دوست ندارم راجع‌به اين افراد صحبت كنم ولي در حق قطبي خيلي نامردي شد؛ در حالي كه او با همه صادق بود.

*
اولين حاشيه‌ها كي به وجود آمد؟

فكر مي‌كنم از هفته پنجم به بعد بود. ما هفته اول با سيستم 2-4-4 بازي كرديم ولي بعد از آن قطبي صلاح ديد كه 1-3-2-4 بازي كنيم. همين مسئله مي‌توانست جرقه‌اي باشد براي حرف و حديث‌هايي كه اطراف تيم به وجود آمد، طوري كه از حيطه فوتبال خارج شد و اين بنده خدا را به هزار چيز ديگر متهم كردند كه همه‌اش دروغ بود و زمان، اين مسئله را تاييد كرد.

*
فكر مي‌كنيد اين دروغ‌ها از كجا مي‌آمد؟

قطبي اولين تجربه سرمربيگري‌اش را پشت‌سر مي‌گذاشت و شايد هم طبيعي بود كه عده‌اي دوست نداشته باشند اين آدم در اولين تجربه، قهرمان شود.

*
نظر شما چي بود؟

از همان اولين بازي كه با او صحبت كردم، نظرم را جلب كرد. براي همين مي‌خواستم اجازه ندهم كسي او را اذيت كند كه چندان هم موفق نبودم؛ چون پرسپوليس تيم بزرگي است با حاشيه‌هاي مختلف كه من به‌تنهايي نمي‌توانم كاري از پيش ببرم ولي تلاش خودم را كردم كه كاپيتان خوبي براي تيمش باشم.

*
اولين ديدارتان با قطبي را يادتان هست؟

اولين روزي كه سر تمرين آمد، ‌از قهرماني حرف مي‌زد؛ در حالي كه حتي اكثر نفرات تيم را نمي‌شناخت. در آن روز همه سرمربي را مسخره مي‌كردند.

*
ماجراي اين دل شير چي بود؟ واقعا دل شير داشتيد؟

ما واقعا دل شير داشتيم كه با آن شرايط توانستيم تيم را به قهرماني برسانيم. افشين قطبي اين روحيه جنگجو بودن را بعد از مدت‌ها به تيم تزريق كرد.

*
كريم‌ باقري امسال از هميشه بهتر بازي مي‌كرد، دليلش چي بود؟

حرف‌هاي قطبي براي بازگشت من به دوران اوج خيلي تاثير داشت. او آن‌قدر از قهرماني صحبت كرد كه فكر مي‌كردم اگر دوم شويم، كار زشتي انجام داده‌ايم، پس با تمام قدرت بازي مي‌كردم تا يكي از ستون‌هاي موفقيت تيم باشم. از سويي سرمربي من را از دفاع، به خط هافبك آورد كه همين مسئله هم خيلي به درخشش مجدد من كمك كرد. از هفته پنجم به بعد به افشين قطبي و قول قهرماني‌اي كه داده بود، ايمان آوردم. پس سرم را هم جلوي توپ گذاشتم تا تيم قهرمان شود. با اين حال نمي‌توانم از خوب بودنم صحبت كنم؛ مردم بايد نظر بدهند.

*
پرسپوليس با مربي‌هاي معروف‌تري مثل دنيزلي و آري‌هان قهرمان نشد. افشين قطبي چه برتري‌اي نسبت به مربي‌هاي قبلي داشت؟

قطبي فقط به قهرماني فكر مي‌كرد و حتي دوم شدن و رفتن به آسيا هم برايش ارزشي نداشت. همه، آن مربيان را باور داشتند ولي به قطبي از روز اول حمله كردند كه فكر مي‌كنم همين مسئله هم سرمربي را بيشتر به جلو هل داد تا تيم به قهرماني برسد. علاوه بر تمام اين مسائل، افشين قطبي نان دل مهربان‌اش را هم مي‌خورد تا تيم به قهرماني برسد.

*
در استقلال و پرسپوليس هر مربي‌اي در سراشيبي مي‌افتد، ديگر نمي‌تواند خارج شود. افشين قطبي چطور توانست بلند شود؟

چون حتي زماني كه 7امتياز با سپاهان اختلاف داشتيم، اميدش را از دست نداد؛ بلكه به تيم روحيه بيشتري تزريق كرد. او يك روان‌شناس به معناي واقعي است. من قول مي‌دهم تا چند سال آينده، او را در تيم‌هاي بزرگ دنيا ببينيم و بعد حسرت از دست دادنش را بخوريم.

*
لحظاتي بود كه فكر كنيد جام از دست رفته؟

اولين بار زماني بود كه به‌خاطر محروميت، تيم را در اهواز همراهي نكردم و 1-4 به استقلال اهواز باختيم. در آن بازي جلوي تلويزيون همه چيز را تمام شده دانستم و عصبي بودم ولي اين حس خيلي زودتر از آن چيزي كه فكر مي‌كردم، به پايان رسيد چون در تمرين قطبي طوري رفتار كرد كه انگار اتفاقي نيفتاده.

*
زماني كه 6 امتياز كسر شد چطور؟

آن موقع چندان نگران نبودم چون اوايل نيم‌فصل دوم بود و فرصت زيادي براي جبران داشتيم. البته زماني هم كه فاصله امتيازها با سپاهان به 7 رسيد، كمي نگران شدم ولي باز هم سرمربي با حرف‌هاي اميدواركننده‌اش اجازه نداد استرس داشته باشم.

*
چه زماني در فصل بيشتر از همه از قطبي نااميد شديد؟

زماني كه قصد اخراج چند بازيكن را به‌خاطر شيطنت داشت ولي با اصرارهاي مديرعامل، منصرف شد كه واقعا از او نااميد شدم؛ ولي بعدا فهميدم چاره‌اي جز كنار آمدن نداشته و زماني هم كه بعد از بازي با استقلال اهواز روي حرف‌اش ايستاد، واقعا به اينكه از او حمايت مي‌كردم، افتخار كردم.

*
وقتي بحث رفتن قطبي به تيم ملي مطرح شد، چه فكري كردي؟

خيلي ناراحت بودم و از جدايي‌اش هم نگران. ما فقط با قطبي مي‌توانستيم قهرمان شويم چون او مجموعه را به اين باور رسانده بود كه شايسته قهرماني هستيم. بعد از اينكه فهميدم علي دايي رفته تيم ملي، واقعا خوشحال شدم كه قطبي ماند و اميدوارم فصل بعد هم روزهاي خوبي در كنار او داشته باشيم و در ايران بماند.

*
دوست داريد بعد از فوتبال، دستيار قطبي باشيد؟

علاقه چنداني به مربيگري ندارم و بارها گفته‌ام بعد از فوتبال به نشستن روي نيمكت فكر نمي‌كنم. در ضمن در اين مدت هم به‌اندازه كافي از افشين قطبي ياد گرفته‌ام.

*
چرا قطبي قبل از قهرماني پرسپوليس محبوب شد؟

براي اينكه هواداران، قطبي را در نقش فرشته نجات پرسپوليس مي‌ديدند و او آن‌قدر با صراحت صحبت مي‌كرد كه همه را شيفته خودش كرد. به‌نظر من هر كسي به مردم راست بگويد، به‌راحتي محبوب مي‌شود ولي هر چقدر دروغ‌ها زياد شود، مردم هم مي‌فهمند نبايد آن شخص را دوست داشته باشند. افشين قطبي حتي اگر پرسپوليس را قهرمان هم نمي‌كرد، باز محبوب بود و 100 هزار نفر به او مي‌گفتند امپراتور.

*
ولي قبول داريد شخصيت قطبي با فوتبال ايران جور در نمي‌آيد؟

قطبي يك فرهنگ جديد به فوتبال ما آورد؛ طوري كه مردم عاشق او شدند. او در بدترين شرايط هم خندان بود و به هيچ‌كس توهين نمي‌كرد؛ حتي با بازيكناني كه در تيم اذيتش مي‌كردند، با تمام بي‌احترامي‌ها كنار آمد. به‌نظر من بايد تمام مربيان از قطبي ياد بگيرند؛ نه اينكه او را مسخره كنند.

*
كمي هم از بازي آخر بگو. آخرهاي بازي با سپاهان واقعا فكر مي‌كرديد قهرمان شويد؟

خيلي سخت و پرفشار بود. آن‌قدر حواسم به بازي بود كه نااميدانه فكر نمي‌كردم چون در آن صورت تواني براي دويدن نداشتم. ما فرصت‌هاي زيادي داشتيم و وقتي آن توپ را سانتر كردم، در دلم گفتم خدايا مرا شرمنده اين همه هوادار نكن كه توپ با ضربه سر سپهر رفت درون دروازه.

*
و كريم باقري شد خواننده؟

خب، بعد از 6سال به آرزويم كه قهرماني پرسپوليس بود، رسيدم. حسابي جوگير شده‌بودم و نمي‌دانستم دارم چه كار مي‌كنم.

*
حالا چرا شعار «پرسپوليس قهرمان مي‌شه» را از بين تمام شعارها انتخاب كرديد؟

چون خدا خودش مي‌دانست كه بيشتر از هر تيم ديگري لياقت قهرماني را داشتيم؛ البته آنجا هواي همشهري‌هايم را هم داشتم و به زبان تركي هم خواندم.

تاريخ درج: 1 خرداد 1387 ساعت 15:17 تاريخ تاييد: 5 خرداد 1387 ساعت 09:06 تاريخ به روز رساني: 16 تير 1387 ساعت 16:42
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 343]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن