تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مؤمن را از سيمايش مى شناسيم و منافق را از نشانه هايش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816397629




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ادبيات مقاومت آيينه رشادت اسطوره‌هاي استقامت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ادبيات مقاومت آيينه رشادت اسطوره‌هاي استقامت
فرهنگي
از : مريم جلوداران
ادبيات مقاومت يكي از ابزارهاي مهم براي به تصويركشيدن و بيان واقعيت ها و حوادث جنگ، و آشنا كردن اذهان عمومي و نسل‌هاي آينده با اين مقوله است.

ابهام زدايي از واقعه جنگ، رفع شبهات، روايت و ثبت حماسه‌ها و ماندگاري اين رخداد شگفت تاريخي رسالت بزرگي است كه به عهده اهل قلم و انديشه گذاشته مي‌شود تا با زبان گوياي هنر به ويژه شعر و داستان، حماسه‌هاي جنگ را به تصوير كشند.

براي اينكه هويت ملي و تاريخي كشور ما هيچ گاه به دست فراموشي سپرده نشود و حقانيت دفاع هشت ساله ملت ايران در ذهن پرسشگر نسل امروز و آينده با ترديد مواجه نشود بايد در پرداختن به شعر و ادبيات پايداري، اهتمام جدي تري داشته باشيم.

سخن از ايثار و شهادت اسطوره‌هاي عشق و جوانمردي بسيار دشوار است، آنانكه عاشقانه جان در طبق اخلاص نهادند و در هشت فصل عشق حماسه‌اي جاويد خلق كردند اما در هر حال بايد دلاوري‌هاي اين اسوه‌هاي استقامت در دفتر پايداري سرزمين ايران ثبت شود.

بايد اذعان داشت با حفظ اين ميراث ارزشمند در واقع از هويت اسلامي و انساني يك ملت آرمانگرا و اصيل پاسداري كرده‌ايم و غافل شدن از اين رسالت تاريخي، بر باد دادن ميراث عظيمي از حماسه و ايثار وجانبازي است كه مي تواند همچون مشعلي فروزان، فراروي نسل آينده قرار گيرد وعبرت آموز باشد.

ادبيات مقاومت و پايداري، برآمده از جوهره و ذات فرهنگ شيعي است و در اين بين امام حسين (ع)، نماد مقاومت و پايداري در مقابل ظلم و كفر و شرك و باطل است.

ادبيات پايداري را بايد در گذشته‌هاي دور و در واقعه عاشورا و كربلا جستجو كرد زيرا اسطوره‌هاي واقعي ايثار و فداكاري از آنجا نشات گرفت و نسل به نسل در اعصار و دوران مختلف به صورت‌هاي گوناگون متبلور شد تا اينكه در هشت سال جنگ تحميلي به صورت عيني تر و ملموس تر تجلي كرد.

مردان سبز پوش اين سرزمين نيز به راهي رفتند كه قرن‌ها پيش سيد و سالار شهيدان براي دفاع از اسلام پيموده بود و حضرت زينب (س) به عنوان بهترين وقايع نگار آن حماسه، ادبيات مقاومتي آفريد كه تاكنون هيچ شاعر و نويسنده اي نتوانسته با او برابري كند.

شاعران و نويسندگان از ديرباز با ادبيات مقاومت آشنايي داشتند و با الهام از واقعه عاشورا و جانبازي امام حسين (ع) و ياران با وفايش در اين وادي قلمفرسايي كرده اند.

شعر پايداري و مقاومت در حقيقت شعري است كه دوبال دارد عدالت و آزادي و صاحبان انديشه و قلم با بهره‌گيري از اين دو بال، انديشه‌ها و تفكرات خود را با واقعيات در هم مي‌پيوندند كه محصول اين هنرنمايي همانا خلق اشعار و مطالب نغزي است كه پاسدار و محافظ كرامت‌هاي انساني دوران جنگ و حماسه است.

با نگاهي به تاريخ شعر مقاومت در ايران درمي يابيم كه اين نوع شعر از زمان
مشروطه آغاز شد و تا قبل از سال ‪ ۱۳۲۰‬شاعراني چون سيداشرف‌الدين قزويني، محمدتقي بهار، ابوالقاسم لاهوتي، عارف قزويني، ميرزاده عشقي و فرخي يزدي به سرودن آن همت گماشتند.

در اين بين دو نفر از اين شاعران شامل ميرزاده عشقي و فرخي يزدي، جان خود را بر سر اين كار گذاشتند و به دستور رضاخان به قتل رسيدند.

در سير تحليلي شعر مقاومت در ادبيات فارسي نوشته فاطمه محمدي شكيبا پيرامون اين سير و تحولات آن آمده است: در شعر نو، سرودن شعر مقاومت با نيما يوشيج آغاز شد، اما نيما با استفاده از صنعت ابهام در شعر از پي آمدهاي دشوار آن دوري جست.

از سال ‪ ۱۳۳۲-۱۳۵۷‬شعر مقاومت همراه با ابهام و صراحت به مقابله با نابساماني سياسي و اجتماعي پرداخت كه از جمله شاعراني كه به سرودن اين نوع شعر پرداختند مي‌توان بعد از نيما يوشيج به افرادي چون مهدي اخوان ثالث، احمد شاملو، محمدرضا شفيعي كدكني، سياوش كسرايي، نعمت ميرزازاده، اسماعيل خويي و خسرو گلسرخي اشاره كرد.

توجه به رويدادهاي مذهبي و بهره‌گيري از نقش حيات بخش اسلام در شعر اين شاعران به جز شعرهاي سياوش كسرايي و نعمت ميرزا زاده بسيار اندك است.

موضوع‌هاي مشتركي كه بيشتر اين شعرا در مورد آن شعر سروده‌اند شامل مخالفت با كودتاي ‪ ۲۸‬مرداد، اعتراض به عملكرد دربار و شاه، اعتراض به كشتار و اعدام مبارزان، اعتراض به بي‌تفاوتي شعرا و بي‌تعهدي آنها بوده است.

پس از كودتاي ‪ ۲۸‬مرداد شعر مقاومت دچار ركود شد. اما از سال ‪ ۱۳۳۷‬به بعد اوج گرفت و در سال هاي، ‪ ۱۳۴۰-۱۳۵۰‬با اين كه رژيم شاه با قدرت و شدت به سركوب مخالفان خود مي‌پرداخت اما شعر مقاومت به دليل اوج گرفتن فشار و سركوب و مبارزات امام خميني (ره) و مبارزات مسلحانه به بالاترين حد رشد خود رسيد.

مخاطبان شاعران در آن زمان بيشتر روشنفكران و قشر دانشگاهي بودند و مردم چندان توجهي به اين گونه اشعار نشان ندادند.

ادبيات مقاومت در سالهاي هشت سال دفاع مقدس و پس از آن نيز با اقبال و توجه بيشتري از سوي شاعران و نويسندگان مواجه شد و به دليل روايي و شيوايي بسيار مورد توجه عموم مردم قرار گرفت.

اشعار دفاع مقدس در طول جنگ تحميلي، نقش مهمي در ايجاد انگيزه و روحيه شهادت طلبي و آرمان خواهي و استقامت در رزمندگان داشته و در قالب‌هاي متنوع سروده شده است.

پيشتازان جريان شعر دفاع مقدس، واحد عزيزي و سيد مهدي شجاعي بودند كه بعدها شاعراني چون جلال محمدي، نصرالله مرداني، ساعد باقري، سلمان هراتي، يوسفعلي ميرشكاك، مشفق كاشاني، فاطمه راكعي در غزل، حميد سبزواري، استاد شهريار و سپيده كاشاني در قصيده، قيصر امين پور، حسن حسيني و ميرهاشم ميري در رباعي و دو بيتي، سلمان هراتي ، عليرضا قزوه، مصطفي عليپور، احمد عزيزي، علي معلم در مثنوي به آنها پيوستند و در زمينه شعر دفاع مقدس نقش مهمي داشتند.

از بهترين سروده‌ها در اين زمينه مي‌توان شعر دوزخ و درخت گردو از سلمان هراتي و غزل تصميم و اجازه از قيصر امين پور و مثنوي بيا عاشقي را رعايت كنيم از حسن حسيني و حماسه چهارده ساله مردان سبز از عبدالملكيان را نام برد.

در پايان به برخي اشعار دفاع مقدس اشاره مي‌كنيم:
سيد حسين امامي در شعر در وادي بدر خود سروده است:
رزم آوران، شير افكنان، سنگرنشينان‌اي از مه و خورشيد بالاتر نشينان خورشيد اسلام از شما يكبار ديگر نيرو گرفت و سوزد از آفاق خاور اي فاتحان راه حق‌اي شير گيران شد صبح جاويد از شما شب‌هاي ايران
و نيز نصرالله مرداني در شعر واژگان خاك مي‌سرايد:
اي يلان صف شكن اسطوره شد ايثارتان كوه آهن آب شد در عرصه پيكارتان تندر تكبيرتان طوفان سرخ روزگار نعره‌هاي نور جاري از گل رگبارتان
آذرخش تيزتان ديواره‌هاي شب شكست شعله زدخورشيدگل درگلشن پندارتان عليرضا قزوه نيز يكي ديگر از شاعران معروف دفاع مقدس سروده است:
دوستان نااميدم ! دوستان نااميد!
آسماني تر ببينيد، آسماني تر شويد
از خدا پنهان نمانده ست،ازشما پنهان مباد
چند روزي رفته بودم پاي درس با يزيد
گفت :پيرت كيست؟ گفتم:دل - رضي الله عنه-
گفت :عاشق نيستي گفتم :به قرآن مجيد
گفت :امام اول عقلت ؟ نگفتم بوعلي
گفت : امام اول عشقت ؟ نگفتم بوسعيد
گفت :شرط بندگي ؟ گفتم :شهادت گفت :لا
گفتم :آخر صبركن با خنده حرفم را بريد
گفت :لا گفتم ولي پايانش الاالله بود
گفتم :اما آن كه مي‌بايست ، حرفت راشنيد
آن شهادت نيز تنها اشهد ان لا...نبود
فرق بسيار است بين لفظ اشهدبا شهيد
و از مرحوم قيصر امين پور نيز اين شعر را زمزمه مي‌كنيم:
سراپا اگر زرد و پژمرده ايم
ولي دل به پاييز نسپرده ايم
چو گلدان خالي، لب پنجره
پر از خاطرات ترك خورده ايم
اگر داغ دل بود، ما ديده ايم
اگر خون دل بود، ما خورده ايم
اگر دل دليل است، آورده ايم
اگر داغ شرط است، ما برده ايم
اگر دشنه دشمنان، گردنيم!
اگر خنجر دوستان، گرده ايم؟!
گواهي بخواهيد، اينك گواه:
همين زخمهايي كه نشمرده ايم!
دلي سربلند و سري سر به زير
از اين دست، عمري به سر برده ايم
بعد از اين عنوان شعري از عبدالجبار كاكايي است كه سروده است:
به شهداي مفقود
بعد از اين پيشانيم طوفاني است
قسمت آيينه ام حيراني است
بعد از اين در آرزوي سوختن
مثل آتش جامه ام عرياني است
دست بگشا و درآغوشم بگير
شانه ام در معرض ويراني است
خاك هرگز لب نبايد مي‌گشود
راز مرگ لاله‌ها پنهاني است
تا چه پيش آرد سموم هرزه گرد
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1058]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن