تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805572042




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درباره بدلكاران جوان سینمای ایران


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: در این تماس تلفنی با بدلكاران هم معمولا همه چیز بسادگی و صراحت بیان می‌شود. نمونه‌ای از گفتگوی بین بدلكار و سفارش‌دهنده چنین است: «یه صحنه داریم كه توش یه انفجار اتفاق می‌افته و یه نفر باید بره رو هوا.»...   یه نفر باید بره رو هوا !! برخی از آدم‌ها در زندگی خود با خطرهایی همچون رفتن به ته دره با خودرو، پرت شدن از ارتفاع، چپ شدن خودرو، دزدیده شدن كیف توسط یك كیف‌قاپ و... مواجه می‌شوند. یادآوری هر یك از این صحنه‌ها برای ما در زندگی‌مان سخت و دردناك است و اغلب تلاش می‌كنیم جوری رفتار كنیم كه دیگر در چنین موقعیت‌های خطرناكی قرار نگیریم اما برخی از آدم‌ها در زندگی به دلیل موقعیت كاری خاصی كه دارند بارها و بارها به استقبال چنین رفتارهایی می‌روند تا من و شما وقتی در خانه پای تلویزیون نشسته‌ایم یا در سینما تماشاگر فیلم حادثه‌ای هستیم، از دیدن این صحنه‌ها داستان فیلم را بیشتر باور كنیم و احساس نكنیم پولی كه بابت بلیت سینما داده‌ایم احیانا «حرام» شده است. نام افرادی كه چنین صحنه‌هایی را در مقابل دوربین‌های سینمایی و تلویزیونی بازسازی می‌كنند «بدلكار» است و در این گزارش با یكی از این چهره‌های جوان به گفتگو نشسته‌ایم. جوانی كه هر روز با كارهای خطرناكی سر و كار دارد ولی از فرط تكرار این كارها به جای ترس به چنین رفتارهایی می‌خندد. «ناصر عرب‌زاده» در مدت فعالیت خود در این عرصه با افرادی همچون «علیرضا فتحی» رئیس كانون بدلكاران ایران و «مرحوم پیمان ابدی» فعالیت و همكاری داشته است. او در حال حاضر با گروهی از همكارانش همچون سینا مافی، مصطفی سروش، حسین یحیی‌زاده، عماد سلیمانی، مرتضی آهویی، مهدی قهرمانی، علی عرب‌زاده و... تیمی تشكیل داده و در این عرصه فعالیت می‌كند. «ناصر عرب‌زاده» حدود 7 سال است كه در این عرصه فعالیت می‌كند. او فعالیت خود را با «علیرضا فتحی» آغاز كرد. فتحی رئیس كانون بدلكاران خانه‌سینما است كه در پروژه‌های مختلفی به عنوان بدلكار حضور داشته است. عرب‌زاده 2 سال هم با گروه مرحوم «پیمان ابدی» همكاری داشته و بعد از جدا شدن از این دو گروه، فعالیت‌های خود را به شكل آزاد ادامه داده است. از حدود 2 سال قبل هم تیمی را به شكل آزاد راه‌اندازی كرده و در حال حاضر به شكل مستقل كار می‌كند. ورود بدلكاران به پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی از طریق واسطه‌ای به نام «تلفن» صورت می‌گیرد. اساسا بعد از این اختراع مهم كه توسط «الكساندر گراهام بل» صورت گرفت، بسیاری از ارتباط‌ها با این وسیله انجام می‌شود. در این تماس تلفنی با بدلكاران هم معمولا همه چیز بسادگی و صراحت بیان می‌شود. نمونه‌ای از گفتگوی بین بدلكار و سفارش‌دهنده چنین است: «یه صحنه داریم كه توش یه انفجار اتفاق می‌افته و یه نفر باید بره رو هوا.»عرب‌زاده به مساله مهمی اشاره می‌كند و می‌گوید: «بعضی از كارگردان‌ها مثل مهدی فخیم‌زاده كه با حال و هوای فیلم‌های اكشن آشنایی دارند، موقع نوشتن فیلمنامه خودشان هم می‌دانند كه دقیقا چه می‌خواهند. به همین خاطر توضیح می‌دهند كه صحنه بدلكاری باید چطور باشد اما بعضی دیگر از كارگردان‌ها این دانش را ندارند و چیزهایی می‌خواهند كه انجام دادنی نیست و ما هم از خیر اجرای این صحنه‌ها معمولا می‌گذریم.»حالا با این توضیح این سوال پیش می‌آید كه معمولا چه صحنه‌هایی قابلیت اجرا دارد؟ این سوالی است كه بدلكار جوان سینما و تلویزیون در پاسخ به آن می‌گوید:« كارهایی كه توسط گروه ما انجام می‌شود شامل چپ كردن خودرو، پرواز كردن با طناب، رفتن توی شیشه، انواع و اقسام تصادف با خودرو، تصادف با موتورسیكلت و فرد و افتادن از پله است. مثلا همان تصادف با خودرو به چندین شكل مختلف انجام می‌شود. برخی صحنه‌ها هم تركیبی است. مثلا یك موتور از كوچه‌ای در حال خارج شدن است كه خودرویی در خیابان ترمز می‌كند و این موتور با آن برخورد كرده و سرنشین آن كف خیابان می‌افتد. برخی حركت‌های خودرو هم شامل ویراژ دادن در خیابان می‌شود. آتش‌سوزی خودرو هم كار دیگری است كه در فیلم‌های ایرانی خیلی اتفاق می‌افتد كه این كار با همكاری مدیران جلوه‌های ویژه فیلم‌های سینمایی همچون داوود رسولیان و محسن روزبهانی انجام می‌شود. او در توضیح نحوه اجرای برخی از این صحنه‌ها هم می‌گوید:«در ایران امكانات كامل برای اجرای كارهای بدلكاری وجود ندارد و معمولا كارهایی كه در این زمینه صورت می‌گیرد تا حدود زیادی ابتكاری است. مثلا وقتی در صحنه‌ای از فیلم بدلكار باید با شیشه یك ساختمان برخورد كند، در فیلم‌های خارجی این شیشه از جنس بدلی و سینمایی است و برای همین كار ساخته می‌شود اما در فیلم‌های ایرانی، از شیشه‌های موسوم به سكوریت استفاده می‌شود كه ده میل قطر دارند. در این صحنه‌ها برای برخورد بدلكار با شیشه، ابتدا مسوول جلوه‌های ویژه مواد منفجره‌ای را در بخش‌هایی از شیشه جاسازی می‌كند كه همزمان با برخورد بدلكار با شیشه، به وسیله چاشنی انفجاری این شیشه خرد می‌شود و همزمان بدلكار خودش را به شیشه می‌زند. در مورد صحنه‌های مربوط به تصادف خودرو هم معمولا خودرو گارد بندی می‌شود اما در ایران چنین امكاناتی وجود ندارد و كارها بیشتر بر اساس خلاقیت‌های فردی صورت می‌گیرد.عرب‌زاده در توصیف یكی از این خلاقیت‌ها می‌گوید: «هنگام ساخت فیلم به كبودی یاس به كارگردانی جواد اردكانی صحنه‌ای بود كه در آن باید در اثر انفجار یكی از شخصیت‌های داستان به عقب پرت می‌شد. در سینمای ایران معمولا برای چنین صحنه‌هایی به پشت بازیگر طناب بسته می‌شود و هنگام انفجار، بازیگر با طناب به عقب كشیده می‌شود. شكل اجرایی كار هم این‌طور است كه بازیگر شلواركی را می‌پوشد كه بخش‌های مختلف آن به طناب‌های گوناگون وصل است و در زمان پرش این طناب‌ها رها می‌شود و بازیگر را به عقب پرت می‌كند. با این شكل از طناب گاه تا ارتفاع 20 تا 30 متر می‌توان به عقب پرتاب شد. البته طناب‌ها هم دو نوع است. یك شكل برای پرش‌های آزاد است كه كش نمی‌آید. یكی دیگر هم طناب جامپینگ است كه بیشتر برای پرتاب‌های طبقات بالا استفاده می‌شود.انجام چنین صحنه‌ای مستلزم این است كه فیلمبردار بتواند طناب را در تصویر نشان دهد یا محو كند. چنین امكانی در فیلم به كبودی یاس نبود و به همین دلیل با پیشنهاد حمید رسولیان مسوول جلوه‌های ویژه برای پرش از تخته‌ای كه مخصوص ورزش ژیمناستیك است استفاده كردیم. این دستگاه شكلی چهار گوش دارد و در وسط آن فنری وجود دارد كه با آن می‌توان پرش را انجام داد. برنامه روزانه بدلكاران چگونه است؟كسانی كه در این حرفه فعالیت می‌كنند یا علاقه‌مند به حضور در این عرصه هستند باید بدنی آماده داشته و ترجیحا رزمی كار باشند. تمرین‌های یك گروه بدلكاری همیشه یك جا برگزار نمی‌شود. آنها در یك جا استخر می‌روند، در جایی دیگر كار با خودرو را تمرین می‌كنند و در مكانی دیگر هم درخصوص كارهای مرتبط با «آتش سوزی» تمرین‌هایی را انجام می‌دهند. رفتن به استخر یكی از برنامه‌های تمرینی این گروه از افراد است. عرب‌زاده خود در رشته كوشین كاراته 13سال سابقه فعالیت دارد و یك دوره عضو تیم ملی بوده و در مسابقات جهانی هم دو دوره سابقه حضور دارد. در سایر افراد گروه نیز تمایل و علاقه به ورزش‌های رزمی دیده می‌شود. مثلا یكی از آنها در رشته «نین جوت سو» یا همان كشتی كج فعالیت می‌كند. دیگری علاقه‌مند به رشته «پاركوریست» است كه این ورزش همان ورزشی است كه در آن ورزشكار با مهارت‌هایی كه كسب می‌كند می‌تواند به روی دیوارهای مختلف بپرد. «كیك بوكسینگ»، «خودرو‌رانی» و «بوكس» هم دیگر رشته‌هایی است كه اعضای این گروه در زمینه آن فعالیت می‌كنند و البته گاهی نیز در این زمینه تمرین‌هایی را با هم انجام می‌دهند. البته خود ماشین‌سواری هم شاخه‌های مختلفی دارد و هر كدام از اعضای گروه در یكی از این زمینه‌ها تخصص دارد. مثلا یكی در چپ كردن ماشین متخصص است و دیگری در تصادف و آتش سوزی. ورود به این حرفهپای «ناصر عرب‌زاده» از كلاس‌های بازیگری به حرفه بدلكاری باز شد. در یكی از همین كلاس‌های بازیگری او به دلیل توانایی‌های رزمی‌اش مورد توجه «علیرضا فتحی» قرار گرفت و از سال 1382 وارد این رشته شد. اولین كاری هم كه انجام داد، تصادف با خودرو بود كه به گفته خودش البته خیلی بد از كار درآمد. او در سریال تلویزیونی «مختارنامه» هم بدل مهدی فخیم‌زاده بازیگر نقش «عمر سعد» بوده است. مدتی هم با «محمود اردلان» طراح حركات رزمی سریال مختارنامه همكاری داشته و كارهای اكشن این سریال را انجام داده است. «درگیری» از جمله كارهایی است كه او در سریال مختارنامه زیاد انجام داده است. در این درگیری‌ها چند بار هم زخمی شده است. در سریال «در چشم باد» هم او در دوره اول فیلمبرداری این سریال كه در شمال كشور انجام شد، كارهایی مانند افتادن از ارتفاع، پریدن توی آب و... را انجام داده است. در همین سریال هم یك بار پشت گردن او سوخت. طراحی صحنه‌های بدلكاری عرب‌زاده به این مساله اشاره می‌كند كه در ایران فضایی برای آموزش كارهای مرتبط با بدلكاری وجود ندارد و یادگیری تكنیك‌های مربوط به این كار بیشتر با تماشای پشت صحنه فیلم‌های هالیوودی رخ می‌دهد. به این ترتیب كه بدلكاران با دیدن این صحنه‌ها و تمرین آنها سعی می‌كنند تا آن را در فیلم‌های ایرانی اجرا كنند. البته او كار با طناب را زیر نظر مرحوم پیمان ابدی و مرتضی آهویی آموزش دیده است. صحنه‌های بدلكاری برای یك فیلم یا سریال نیز مانند همه چیزهای دیگر در سینما نیازمند طراحی است. باید همه جزئیات به دقت كنترل شود تا حداقل حادثه و اتفاق برای افراد رخ دهد و كسی صدمه نبیند. مثلا در صحنه‌های تصادف با خودرو، فردی كه خودرو او تصادف می‌كند و فردی كه با خودرو او برخورد می‌شود حتما باید از اعضای گروه باشند. از یك تا 2 ساعت پیش از آغاز فیلمبرداری هم خودرو در اختیار اعضای گروه بدلكاری قرار می‌گیرد تا اعضای گروه تمرین كنند. ترمز زدن، افتادن روی ماشین و سایر كارها ابتدا تمرین می‌شود و سپس نوبت به قرار گرفتن و تعیین كردن جای دوربین می‌رسد. در برخی شاخه‌های این حرفه تنوع زیادی وجود ندارد. مثلا افتادن از اسب 3مدل بیشتر نیست و یك شكل آن شامل افتادن از اسب به پشت می‌شود و دیگری هم افتادن به جلو، چپ و راست است. در تمامی این حالت‌ها هم فرد بدلكار باید سعی كند در هر حال به پشت به زمین بیفتد و با صورت به زمین نیفتد چون در صورت افتادن با صورت حتما آسیب خواهد دید. او درباره طراحی این صحنه‌ها به نكته جالبی هم اشاره می‌كند و می‌گوید: «گاهی كارگردان‌ها خودشان می‌خواهند بخش‌های اكشن را كارگردانی كنند و این مساله در شرایطی صورت می‌گیرد كه آنها آشنایی زیادی با صحنه‌های اكشن ندارند. در صورتی كه برای نتیجه گرفتن در این بخش حتما باید طرف مقابل خود حركات رزمی را بلد باشد تا بتواند این مسائل را به صحنه منتقل كند. گاهی هم برخی كارگردان‌ها فردی كه مثلا مربی كونگ فو است را به سر صحنه دعوت می‌كنند تا این فرد صحنه‌های رزمی را طراحی كند اما این شكل از كار صد درصد اشتباه است چون این فرد كارگردانی نمی‌داند و عدم اطلاع از این دانش سبب می‌شود نتواند چیزی را طراحی كند كه مناسب دوربین باشد. برخی از صحنه‌های بدلكاری چند ساعت و برخی چند روز وقت می‌گیرد. مثلا اگر قرار باشد خودروی از یك ارتفاع به پایین پرت شود، طراحی و اجرای این صحنه دو روز وقت می‌گیرد. برای چپ كردن خودرو هم بین دو تا سه روز زمان نیاز است. بخشی از این زمان هم صرف آماده‌سازی فضا و محل می‌شود. مثلا از 2 روز قبل از فیلمبرداری صحنه‌ای كه در آن قرار است خودرو چپ شود، گروه در آن محل اقدام به گارد بندی و چیدن سكو می‌كنند و در روز موعود عملیات اجرایی می‌شود. شب عید بدلكارهابدلكاران هم مانند صنف‌های دیگر در ایام خاصی از سال سرشان حسابی شلوغ می‌شود. یكی از این ایام «هفته نیروی انتظامی» است كه در این ایام و نزدیكی آن، سفارش‌های مختلفی برای ساخت فیلم‌های اكشن به كارگردان‌های تلویزیونی داده می‌شود و همین مساله سر آنها را حسابی شلوغ می‌كند. دهه فجر نیز معمولا زمان پُركاری اكشن‌كاران است. اما در این سال‌ها با شكل‌گیری این تخصص بسیاری از كارگردان‌ها به سمت استفاده از توانایی‌های بدلكاران در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف رفته‌اند و تلاش كرده‌اند تا براساس این توانایی، صحنه‌هایی را به فیلمنامه‌های خود اضافه كنند. فعالیت اصلی بدلكاران چیست؟ناصر عرب‌زاده متولد سال 1363 است و در كنار كار بدلكاری به عنوان مربی كوشین كاراته فعالیت می‌كند. در میان اعضای این گروه جوان چند نفری درس می‌خوانند. اعضای این گروه چندان هم از شرایط كاری خود راضی نیستند. اعضای حرفه‌ای این تیم كه حدود 7 نفر هستند همیشه امكان فعالیت ندارند. علت آن هم این است كه در سینمای ایران هنوز به این حرفه به آن شكل كه باید اهمیت نمی‌دهند. البته در سریال‌های تاریخی مانند «مختارنامه» زمینه خوبی برای فعالیت پیش می‌آید اما ساخت چنین سریال‌هایی كم پیش می‌آید. یكی از كارهایی كه عرب‌زاده و دوستانش در كنار بدلكاری انجام می‌دهند «بازیگری» است؛ مشروط به این‌كه پیشنهادی مطرح شود و به قول خودشان «كار بخورد.»از مشكلاتی كه امنیت شغلی این بدلكاران را تهدید می‌كند، حضور افراد غیرمتخصص در این رشته است. به گفته عرب‌زاده برخی افراد وارد این حرفه می‌شوند كه بدلكاری تخصص آنها نیست. حضور این افراد ممكن است در حین اجرای یك صحنه بدلكاری به قیمت از دست دادن جان آنها تمام شود. از طرف دیگر در سینمای ایران بازیگری كه تنها دو روز زمان صرف ایفای نقش در یك فیلم می‌كند دستمزد خوبی می‌گیرد اما در مورد بدلكاری كه برای اجرای یك صحنه جان خود را به خطر می‌اندازد، برای پرداخت دستمزد یا با او چك‌و چانه می‌زنند، یا بخشی از دستمزد او را پرداخت می‌كنند و یا این‌كه بعد از چند ماه و گاهی چند سال دستمزد كار او را می‌دهند.   نرخ‌های بدلكاری در رشته بدلكاری هم مانند هر حرفه دیگری كمابیش نرخ‌های مشخصی وجود دارد كه البته تا حدود زیادی مانند سایر نرخ‌های موجود در سینما توافقی است. برخی از این نرخ‌ها به شرح زیر است:تصادف فرد با خودرو: 700 هزار تومان. البته اگر در این تصادف شیشه بشكند، نرخ دستمزد كمی تفاوت می‌كند. شكستن شیشه هم شكل‌ها و نرخ‌های مختلفی دارد.تصادف خودرو با یك فرد. این مساله بسته به این‌كه خودرو به فردی بخورد یا نه متفاوت است.چپ كردن خودرو: بین 5/3 تا 5 میلیون تومان. تفاوت دستمزد نسبت به سرعت كم یا زیاد خودرو تفاوت می‌كند. معلق خوردن خودرو هم باعث افزایش دستمزد می‌شود. در اجرای این صحنه‌ها تعهد گروه بدلكاری به گروه سازنده فیلم تنها اجرای یك بار صحنه است و اگر نیاز به تكرار این صحنه‌ها باشد هزینه‌ها فرق می‌كند.آتش‌سوزی آدم: از 700 هزار تومان تا یك میلیون تومان.پرش از ارتفاع بیش از 6 تا 10 متر: یك میلیون تومان.در تمامی این موارد اعضای گروه بدلكاری با پروژه قرارداد می‌بندند و بر این اساس بیمه می‌شوند تا خدای ناكرده در صورت بروز هر حادثه ای، بخشی از خسارت وارده جبران شود.     




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1148]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن