واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگي ايرنا، از پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، حجت الاسلام و المسلمين علي اكبر رشاد در گفت و گو با تلويزيون العالم تصريح كرد: من به عنوان يك روحاني مسلمان پيشنهاد ميكنم كه مجامع جهاني و عقلاي قوم بشر جمع شوند و در كنار ساير حقوق اساسي، بنيادين و ذاتي بشر، به حقوق ديني انسان هم اعتراف كنند. وي اظهار داشت: بايد مجامع جهاني و عقلاي قوم بشر چيزي به نام حقوق اديان تنظيم و تدوين كرده و تمامي دول و ملل ملزم باشند، از اين اعلاميه و ميثاق كه ميتوان آن را به عنوان حقوق اديان و دينداري نامگذاري كرد، دفاع كنند. رشاد با بيان اينكه كسي نبايد به هيچ ديني هجمه و اهانت كند هرچند كه نقد هر تفكري بايد آزاد باشد، ادامه داد: بر اساس اين ميثاق مباني يك دين و آراء صاحبان آن دين مي تواند مورد نقد قرار گيرد، اما اهانت و افترا ممنوع باشد. وي يادآورشد: پيشنهاد اين است كه اهانت و افترا و توهين به مقدسات، نوعي نقض حقوق بشر، تحت عنوان نقض حقوق اديان قلمداد شود. وي در مورد ريشه ها و علت وقوع واقعه هتك حرمت قرآن كريم اظهار داشت: هتك حرمت و حمله به يك كتاب آسماني كه آكنده از دعوت به عدالت، صلح، علم، معرفت، تقوا، معنويت، اخوت و وحدت بين بشريت و مبنا و منشا پديداري يكي از تمدنهاي بزرگ در تاريخ بشر بوده، حمله به ارزشهاي متعالي انساني است. وي تصريح كرد: هجوم و توهين به چنين پديده ارزشمند و مهمي كه مورد علاقه عميق يكچهارم انسانهاي ساكن كره خاكي و براي جمعي وسيعي نيز محترم است، موجب جريحهدار شدن عواطف ميلياردي انسانها خواهد شد. وي تاكيد كرد: اين عمل، يك عمل جنگافروزانه است و اگر بر اثر اين تندرويهاي وحشيانه و غيرقابل دفاع جنگي در مقياس جهاني رخ دهد، اين عناصر و رفتارها بايد به عنوان عوامل معنوي اين واقعه تلخ جهاني قلمداد شوند. عضو هيات علمي گروه منطق فهم دين گفت: اصولا اين حركت، يك حركت جاهلانه نيز هست. افرادي در سرزمين آمريكا كه ظاهرا مدعي فرهنگ و تمدن و علم و فنآوري است، به قرآن اهانت كردند، بهانه آنان اين بود كه كساني خود را منسوب به قرآن ميدانستند، فاجعهاي مانند حمله به برجهاي تجارت جهاني را مرتكب شدند. وي يادآورشد: آنان نميدانند كه اولا قرآن هرگز انسان را دعوت به جنگ و خونريزي و به خطر افكندن جان شهروندان يك كشور كه بيطرف و بيدفاع هستند، نكرده است و ثانيا كساني كه خود را منسوب به قرآن ميدانند، درواقع دستپروردگان و دستآموختگان خود آمريكاييها هستند. رشاد اظهار داشت: بنلادن شريك تجاري خانواده بوش بود و آمريكاييها با سياست غلط خودشان اين گروهك را پديد آوردند و اين جريان را در جهان گسترش دادند و همين جريان بلاي دامنگير خود آمريكاييها شد. رئيس هيات حمايت از كرسي هاي نظريه پردازي، نقد و مناظره در مورد ديگر عوامل وقوع اين واقعه گفت: اين احتمال نيز وجود دارد كه قدرتهاي بزرگ اقتصادي، كه در معرض يك بحران عظيم مالي قرار داشتند، با سياست جنگافروزانه ميخواستند از اين بحران مالي خارج شوند. وي افزود: آنان در اين شرايط بهانهسازي كردند و بسا خود آنها مرتكب اين حمله شدند كه بهانهاي براي پارهاي جنگهاي منطقهاي به وجود آورده باشند و عملا هم چنين شد، تا قدرتها بتوانند بر سر چاههاي نفت حضور پيدا كنند و بر سرمايههاي يك منطقه مسلط شوند. وي يادآورشد: به نظر بسياري از كارشناسان آگاه به دروغ، آنان اين حمله را به گروهي كه خود را مسلمان ميدانند، نسبت ميدهند. اين در حالي است كه مسلمانان نيز آنها را قبول ندارند و بر عقلاي ملل مسلمان و عقلاي دنياي غرب است كه جلوي عناصر تندروي مانند طالبان و بنلادن، از اين سو و عناصر تندروي مانند بوش و جريان صهيونيسم مسيحي، از ديگرسو بياستند. اگر نه، اين دو جريان تند نظريه توهمآميز جنگ تمدنها را عملي خواهند ساخت. وي ادامه داد: رفتارهاي مبتذل، وحشيانه، غيرانساني و جاهلانه در برابر يك منطق، نشانه ضعف رفتاركنندگان است اگر در برابر سخنان و مطالبي كه در قرآن كريم مطرح شده است، پاسخ علمي و منطقي داريم بايد مطرح كنيم وگرنه با سوزاندن و اهانت كردن كه مشكلي حل نميشود. رييس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي يادآورشد: كسي كه در وادي و صحنه منطق كم ميآورد و دچار مشكل است با حمله و هجمه و ناسزا و اهانت و افترا ميخواهد خلاء اين ضعف را پر كند. عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: اين عمل نوعي نقض آزادي بيان قلمداد ميشود قرآن يك كتاب است كه مجموعه مطالب و تعاليم انساني، الهي و قدسي را در بر دارد. وي با بيان اينكه قرآن انسان را به علم، عدالت، حقطلبي، عاطفه، اخوت، وحدت، معرفت، تقوا و معنويت دعوت ميكند، اظهار داشت: وقتي به اين كتاب اهانت ميكنيم، به اين معنا است كه نميخواهيم اجازه بدهيم اين حقايق بيان شود و اين خلاف آزادي بيان است چرا كه منشأ آزادي بيان، كرامت انسان است. وي ادامه داد: حمله به قرآن و اهانت به مقدسات، نقض يكي از حقوق اساسي بشر است، چون انسان داراي فطرت است و در درون، سرشت و ذات آدمي پارهاي ارزشها، مانند حقطلبي، عدالتجويي، كنجكاوي، علمخواهي، صلحدوستي، معنويتخواهي و دينگرايي نهادينه است. رشاد اضافه كرد: وقتي به دين اهانت ميكنيم به يكي از ارزشهاي ذاتي و فطرت بشر حمله ميكنيم و يكي از حقوق قطعي و مسلم بشر را نقض ميكنيم به همين جهت، اين حركت نقض حقوق بشر نيز قلمداد ميشود. 1918
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 402]