تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 1 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812077320




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرهنگ مهریه از دیر باز تا امروز


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: View Full Version : فرهنگ مهریه از دیر باز تا امروز raya12th April 2008, 06:20 PMبا سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان محترم :) این تاپیک رو برای این می زنم که فرهنگ مهریه برای عروس خانومها رو از دیر باز تا امروز در ایران و سایر کشورها مورد بحث و بررسی قرار بدیم خوشحال میشم همکاری کنید :):) با تشکر :o MAAAH12th April 2008, 07:33 PMرایا جان فکر خوبیه. ولی میشه لطف کنی خودت اول یه مطلب بزاری که بقیه هم از دیدن مطلب حس همکاریشون شکوفا بشه؟ SAMOEL12th April 2008, 08:18 PMطبق مواد مختلف قانون مدني جمهوري اسلامي ايران هر انسان اعم از زن و مرد از اهليت تمتع برخوردار است. يعني مي تواند مالك مال شود و هر گونه تصرفي را در امور مالي خود بكند مگر آنكه ديوانه، سفيه و يا غير رشيد باشد و از اين جهت هيچ تفاوتي بين زن و مرد نيست. از جمله اين حقوق مالي مهريه است كه عبارت از مالي است كه مرد هنگام ازدواج با زن به او مي دهد. در حقوق ايران غير از ارث دو منبع مالي براي زن وجود دارد كه عبارتند از: 1- مهر 2- نفقه، كه سعي مي شود به اختصار منابع و احكام حقوقي مهر بيان شود. تعريف مهر: مهر مالي است كه به هنگام عقد نكاح، برابر ضوابط شرع و رسم و عادت از طرف مرد به زن پرداخت مي شود و صداق- صداقيه،كابين و فرض هم ناميده مي شود. مهر، عندالمطالبه است يعني به محض انعقاد عقد نكاح، زوجه مالك مهر مي شود و اين مالكيت نسبت به نصف مهر مستقر و در نيمي ديگر متزلزل است. انواع مهر مهر انواع مختلف دارد كه عبارتند از: 1 - مـهـر الـسـنـه (مـهـر مـحمدي ) 2 - مهر المسمي 3 - مهرالمثل 4 - مهر المتعه 1 - مـهـــر الــســنـــه يـــا مــهـــر مــحــمــدي، مـهــري اســت كــه پـيــامـبــر اســلام (ص) بــراي حضرت فاطمه ( ع) مقرر كردند و آن عبارت از 262 مثقال و نيم پول نقره مسكوك است. 2 - مهر المسمي، عبارت از ميزان مالي است كه به عنوان مهر در عقد نكاح ذكر مي شود و مورد توافق زوجين است. 3 - مهر المثل، در عقد نكاح، مي توان مهر تعيين نكرد و زوجين مي توانند پس از وقوع عقد با توافق، ميزان مهر را تعيين كنند، حال اگر قبل از تراضي براي تعيين مهر نزديكي شود زوجه مستحق مهرالمثل است و مهر المثل عبارت از مالي است كه با در نظر گرفتن وضع خانوادگي و حال اقران و نزديكان زوجه تعيين مي شود. 4 - مهر المتعه، چنانچه در عقد نكاح مهر تعيين نشود و زوج مصمم باشد كه زوجه را قبل از نزديكي طلاق دهد مقداري را به عنوان مهر تعيين و به زوجه پرداخت مي كند و اين مبلغ بستگي به وضعيت مالي زوج دارد. بنابراين تعيين ميزان مهر المثل به وضع خانوادگي زوجه و مهر المتعه به وضعيت مالي زوج بستگي دارد. شرايط مهر: مهر بايد واجد شرايط زير باشد: 1 - مهر بايد ارزش مالي داشته باشد بنابراين آنچه را كه فاقد ارزش مالي باشد نمي توان به عنوان مهريه تعيين كرد. 2 - از نظر شرع و قانون قابل نقل و انتقال و معامله باشد، بنابراين نمي توان مشروبات الكلي يا حيوانات حرام گوشت مانند خوك را به عنوان مهريه تعيين كرد. 3 - زوج، مالي را مي تواند مهر قرار دهد كه خود مالك آن باشد بنابراين اموال عمومي يا مال موقوفه را نمي توان مهر قرار داد. 4 - ضرورتي ندارد كه مهر حتما عين معين باشد بلكه انجام عمل يا حرفه آموزي يا تدريس هم مي تواند مهريه باشد مثل آموختن قرآن به زوجه، يا آموختن رايانه به زوجه مي تواند موضوع مهر باشد. مهر در نكاح دائم و نكاح منقطع در عقد نكاح دائم، مي توان مهر تعيين نكرد يا پس از وقوع عقد، بر ميزان مهر توافق كرد و عدم تعيين مهر در عقد نكاح دائم موجب بطلان عقد نخواهد بود ولي در عقد نكاح منقطع، مبناي وقوع عقد، تعيين مهر است و عدم ذكر مهر در نكاح منقطع موجب بطلان آن خواهد بود. چگونگي محاسبه مهر چنانچه مهريه وجه نقد باشد و زوجين هنگام وقوع عقد براي وصول آن روش خاصي را توافق نكرده باشند، به ترتيب زير عمل مي شود: متوسط شاخص بهاي سال قبل تقسيم بر متوسط شاخص بهاي سال وقوع عقد و نتيجه به دست آمده ضربدر مبلغ مهريه مندرج در عقد نامه، توضيح آنكه در صورت فوت زوج كه مهريه بايد از تركه وي پرداخت شود مبناي محاسبه تاريخ فوت خواهد بود. ضمنا شاخص بهاي سال هاي قبل و سال قبل از وصول از طرف بانك مركزي تهيه و در اختيار قوه قضائيه گذاشته مي شود و فهرست اين شاخص ها به ادارات ثبت و دادگاه ها ارسال مي شود و مبناي محاسبه قرار مي گيرد. توضيح آنكه اجراي صيغه طلاق و ثبت آن منوط به تاديه حقوق شرعي و قانوني زوجه (اعم از مهريه و... ) به صورت نقد است مگر در طلاق خلع و مبارات و يا رضايت زوجه يا صدور حكم قطعي اعسار زوج. طريق وصول مهر: مهريه به دو طريق از طرف زوجه قابل وصول است: 1 - از طريق مراجعه به دادگستري 2 - وصول از طريق اجراي ثبت اسناد 1 - وصول مهريه از طريق دادگاه دعوي مطروحه دعوي مالي است، يعني بايد با توجه به ميزان مبلغ مهريه مورد مطالبه، تمبر قانوني ابطال كرد و ضمنا اين دعوي در دادگاه خانواده قابل طرح است و تابع تشريفات دادگاه خانواده است. 2 - وصول مهريه از طريق اجراي ثبت چنانچه عقد نامه رسمي باشد، مهريه از طريق اجراي ثبت نيز قابل وصول است، بدين طريق كه زوجه به دفترخانه اي كه ازدواج در آن واقع و به ثبت رسيده است رجوع و تقاضاي وصول مهريه خود را مي كند از طرف دفترخانه مراتب به زوج ابلاغ و چنانچه زوج حاضر به پرداخت مهريه نباشد زوجه تقاضاي اجراي مفاد سند ازدواج خود را در خصوص مهريه مي كند. چنانچه از طرف زوجه، مالي از زوج معرفي شود كه جزء مستثنيات نباشد مال معرفي شده از طرف اجراي ثبت به نفع زوجه توقيف مي شود و چنانچه زوج فاقد مال بوده و لكن كارمند دولت باشد، با تقاضاي زوجه يك سوم حقوق وي تا پرداخت كل مهريه به نفع زوجه توقيف و به زوجه پرداخت مي شود. پرسش و پاسخ در خصوص مهريه آيا ورثه زوجه حق تقاضاي مهريه را از ورثه زوج دارند؟ مهريه نيز مانند ساير حقوق مالي قابل نقل و انتقال قهري به ورثه است بنابراين در فرض سوال، مطالبه مهريه به عنوان قسمتي از اموال برجا مانده از سوي ورثه زوجه به طرفيت ورثه زوج كه اموال بر جا مانده را قبول كرده اند، در حدود اموال مزبور و به اندازه سهم آنان بلااشكال است. زوجه نيمي از مهريه خود را بخشيده و طلاق گرفته است آيا مي تواند مابقي مهريه خود را به نرخ روز مطالبه كند، علي رغم اينكه تصويب قانون مطالبه مهريه به نرخ روز بعد از تاريخ حكم طلاق بوده است؟ با توجه به اينكه نصف مهريه بر عهده زوج باقي مانده و اكنون زوجه مهريه را مطالبه مي كند ارزيابي مهريه بر اساس نرخ روز ضروري است. آيا زوجه پس از فوت زوج مي تواند از ورثه تقاضاي اجرت المثل كند؟ مطالبه اجرت المثل به موجب مفاد قسمت آخر ماده واحده (قانون اصلاح مـقـررات مـربـوط به طلاق مصوب 1371) منوط به وقوع طلاق آن هم به درخواست زوج و اينكه تقاضاي طلاق ناشي از تخلف زوجه از ايفاي وظايف همسري و سوء رفتار نباشد، قابل وصول است. بنابراين چنانچه طلاقي صورت نپذيرفته مطالبه اجرت المثل مورد ندارد. مهريه زوجه تعدادي سكه بهار آزادي با تعيين ارزش ريالي است كه در سند ازدواج قيد شده، حال چنانچه زوجه درخواست مهريه خود را به نرخ روز كند چه مي توان كرد؟ از تعيين تعدادي سكه بهار آزادي استنباط مي شود كه در تعيين مهر، سكه بهار آزادي مد نظر بوده است نه معادل ارزش مالي آن، بنابراين چنانچه زوجه تقاضاي مهريه خود را بكند بايد عين همان تعداد سكه به زوجه رد شود و در صورت عدم امكان، قيمت روز بايد پرداخت شود. از حقوق زوجين نسبت به يكديگر چه مي دانيد؟ زن و شوهر مكلف به حسن معاشرت با يكديگرند. زن و شوهر بايد در تحكيم مباني خانواده و تربيت اولاد با يكديگر همكاري كنند. نفقه زوجه دايم به عهده شوهر است. به زن در صورت عدم تمكين، نفقه تعلق نمي گيرد. در عده وفات، زن حق نفقه ندارد. زن بايد در منزلي كه شوهر تهيه مي كند سكونت كند مگر در صورت خوف جاني، مالي و شرافتي و در صورت ثبوت در دادگاه مي تواند در خانه جداگانه زندگي كند كه در اين صورت نفقه به عهده شوهر است. شوهر مي تواند زن خود را از حرفه يا صنعتي كه منافي مصالح خانوادگي يا حيثيت خود يا زن باشد، منع كند. زن مي تواند مستقلادر دارايي خود هر گونه تصرفي كند. در خاتمه مي توان گفت كه ارتباط زوجين ريشه در مسايل روحي و اخلاقي افراد دارد، رعايت حقوق انساني و حفظ و تكريم شرافت متقابل بيش از قوانين خشك و بي روح اهميت دارد. چرا پيشگيري از جرم بهتر از درمان است؟ پيشگيري هزينه كمتري دارد ، موجب حفظ حرمت افراد مي شود ، وقوع جرم پيامدهاي ناشناخته اي دارد كه در صورت وقوع، كنترل و هدايت همگي آنها به آساني ميسر و امكان پذير نيست. تذكر يكديگر به رعايت قانون چه امتيازاتي دارد؟ موجب پيشگيري از وقوع عمل مجرمانه مي شود. موجب تقويت روحيه قانونگرايي و جلوگيري از ارتكاب جرم مي شود. موجب آگاهي و آشنايي مردم با قانون مي شود. موجب الزام افراد به رعايت قانون مي شود. موجب قانونمند شدن جامعه مي شود. موجب كاهش جرم مي شود. raya12th April 2008, 09:08 PMبا سلام خدمت همه :) در زمانهای قدیم مادربزرگهای ما مهریه کمی داشتند مثلا 1 سکه مس یا یک سکه نقره اون چیزهایی که اون زمانها مرسوم بوده :rolleyes::rolleyes: مادران ما نه تغییر کرد مثلا به اندازه 14 سکه بهار آزادی یا 5 سکه بهار آزادی و الان جوانهای امروزه چیزایی مهریشون میذارن که اصلا واقعا جای تعجب داره از اون دفاتری که صیغه عقد رو جاری میکنن مثلا دختر خانوم میگه به اندازه یک مشت خاک گورم بشه مهریم :eek::dخوب این فقط مسخره بازیه و جدا نمیشه که بشه یا مثلا مدل دیگه میگه دست راست و پای چپ داماد باشه مهریه من :eek: یا خانومهایی هستن که به اندازه یه کامیون پوست پیاز میزنن مهریشون :eek:اینا همه چیزای عجیب و مندراوردیه;)و جای بخث داره الان یه بلوتوث طنز هست توی دست همه که یه روحانی نشسته و میگه دختر خانومی و آقا پسری جو گیر شده بودند و مهریشون رو بوسه گذاشته هزار بوسه طلایی :d:d زد و اینا اومدن برا طلاق خانومه میگقا من ریخت اینو نمیخوام ببینم اقاهه میگفت نه بیا مهریتو بدم :)):)):)) این شده یه طنز و بلوتوث که واقعیت داره به نظر من زندگیی که بخواد از هم بپاشه چه 1 دونه سکه باشه چه 10000 تا مهریه ضامن خشبختی نمیتونه باشه ولی چون شرع و عرفه باید باشه نظر شما چیه ؟:confused: حالا در این خصوص با هم بیشتر صحبت میکنیم :rolleyes: با تشکر :rolleyes: raya13th April 2008, 08:17 AMبا سلام دوستان نظری در این رابطه نداشتند :confused: سینا اسایش13th April 2008, 11:08 AMطبق قانون جدید مردان باید مالیات مهریه های سنگین را بپردازند (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) دولت ايران لايحه اى را به مجلس ارائه كرده است كه در صورت تصويب، مردانى كه مهريه هاى سنگينى را متقبل مى شوند، موظف خواهند بود كه ماليات مهريه را به دولت بپردازند. غلام حسين الهام، سخنگوى دولت و وزير دادگسترى ايران با اعلام اين خبر گفت كه هدف اين لايحه “پايبند كردن افراد به تعهداتى است كه در اول ازدواج مى‌دهند”. وى با اشاره به اينكه بسيارى از افراد در زمان تعيين ميزان مهريه (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) ارقام و قيمت‌هاى نامعقولى پيش بينى مى‌كنند، گفت: “اين قانون نيز راه ‌حل كاملى نيست، اما تا اندازه ‌اى مى ‌تواند جلوى بروز مشكلات ناشى از مهريه سنگين را بگيرد.” بر اساس قوانين اسلام مهريه مالى است كه به محض وقوع عقد، زن مالك آن مى‌شود و مانند هر گونه مالك ديگرى ، زن حق هر گونه دخل و تصرفى در آن را دارد. در سالهاى اخير ميزان مهريه تعيين شده افزايش زيادى داشته كه به گفته بسيارى از كارشناسان دليل اين افزايش احساس ناامنى در زندگى زناشويى و نبود بسترهاى حمايتى لازم براى زنان در صورت گرفتن طلاق است. . البته مهریه را زن میگیره برای همین بهتره زن هم مالیاتش را بپردازه ولی جدا از این مسائله وقتی در هنگام عقد ، زن و شوهر مجبور به پرداخت مالیات مهریه باشند دیگه نمیتونند الکی بگن کی گرفته و کی داده و دیگه هر مبلغ مسخره ای را به عنوان مهریه تعیین نمی کنند . نظر شما در مورد اين لايحه چيست؟ با توجه به اينكه زنان با ثبت ازدواج مالك مهريه مى‌شوند، زنان يا مردان بايد ماليات مهريه سنگين را بپردازند؟ اگر شما جای مجلس بودید چه قانونی را در این زمینه تصویب میکردید ؟ سینا اسایش13th April 2008, 11:35 AMچرا در فلسفه حقوق مرد باید به زن مهریه بپردازد؟ پاسخ:بر اساس خلقت و فطرت ، خداوند متعال مرد و زن را طوری آفریده که مرد همیشه طالب و خواستگار زن است و زن همواره مطلوب بوده و مردان به دنبال آنان می رفته اند. این خاصیت ، ظاهرا در مورد موجودات دیگر غیر از انسان که جنس نر و ماده دارند ، بر اساس فطرت و خلقتشان نهادینه شده است. این موضوع نیز ربطی به دین اسلام و سایر ادیان الهی ندارد؛ حال چون مرد خواستگار است و زن خواسته شده و مطلوب است ؛ لذا مرد حاضر می شود چیزی به عنوان صداق و مهریه به زن بدهد تا اورا به ازدواج راضی کند و دین و ادیان الهی نیز همین فطرت را ارج نهاده و مورد تایید قرار داده اند ، لذا مهریه و صداق یکى از اجزاى شکل‏گیرى ازدواج در شریعت اسلامى به شمار مى‏رود. قبل از ظهور مکتب نجات بخش اسلام، مهریه بیشتر قیمت یا بهایى بود که جهت خریدارى زن از اولیاى وى پرداخت مى‏گردید، یا عوضى بود که مرد در برابر انتقال زن از خانه پدرى به خانه همسرى مى‏پرداخت، به همین خاطر، از احکام تأسیسى در اسلام محسوب نمى‏شود، اما وضع خاص آن در اسلام، بر تمامى عقاید جاهلى رنگ بطلان کشید و مهریه ،موقعیت خاصى یافت. نیز شکل جدیدى به خود گرفت، و جنبه معنوى پیدا کرد.تحفه‏اى آسمانى شد از جانب مرد (طالب همسر) در نهایت صداقت و صفاى باطن و هدیه‏اى شد از سوى مرد براى قوام شریک و همسر آینده که آیه شریفه "و آتوا النساء صدقاتهن نحلةً؛(1) به زنان مهریه ایشان را به عنوان هدیه تقدیم کنید" نمایانگر آن است. به همین خاطر مهریه در متون روایی و حدیث با عنوان صداق(نشان صداقت مرد) و هدیه و پیشکش معرفی شده است. مهریه نتیجه تدبیر ماهرانه‏اى است که در متن آفرینش براى تعدیل و حفظ حقوق در روابط زن و مرد و پیوند آنها به کار رفته است. مهریه هماهنگى با طبیعت است، از این رو که نشانه و زمینه آن است که عشق از ناحیه مرد آغاز شده و زن پاسخگوى عشق او است و مرد به احترام او هدیه‏اى نثارش مى‏کند، از این رو، نباید قانون که یک ماده از اساسنامه زندگى است و به دست طراح طبیعت تدوین شده، به نام تساوى حقوق زن و مرد ملغى گردد، آنچه قرآن در باب مهریه گفته، رسم معمول جاهلیت نبود، قرآن رسم جاهلیت را به رغم میل مردان آن زمان عوض کرد، در حالى که مى‏توانست مهریه را به طور کل منسوخ گرداند."(2) مهریه بر خلاف آنچه بعضى از غربى‏ها تصور کرده‏اند، بهاى فروش زن نیست، بلکه هدیه‏اى از جانب شوهر به زن براى نشان دادن محبت به او است. کانون خانواده براساس محبت و عشق بین زن و شوهر دوام و استمرار مى‏یابد. هرگاه عشق و علاقه از بین برود، خانواده در معرض فروپاشى قرار مى‏گیرد. مهریه نمى‏تواند حافظ خانواده‏اى سرد و بى روح باشد. اما از جهت حقوقى، گاهى مهریه که معمولاً هنگام انحلال ازدواج مطالبه و درخواست مى‏شود، مانع گسستن پیوند زناشویى مى‏گردد و تضمین براى دوام ازدواج به شمار مى‏آید.، یا حداقل آن که نمى‏گذارد به واسطه یک عامل کوچک و قابل گذشت، طلاق صورت بگیرد. در صورت وقوع طلاق گاهى مالى که زن به عنوان مهریه مى‏گیرد، در زندگى او مؤثر است و مانع پریشانى و درماندگى مى‏گردد. اگر چه در فرهنگ جامعه ما مرسوم شده که سخن از مهریه غالباً در هنگام طلاق و جدایى است، اما در دین اسلام به عنوان یک حق براى زن لحاظ شده که مى‏تواند ابتدا دریافت نماید و یا اگر خواست ببخشد، نه این که عامل و ابزارى براى نگه داشتن و استمرار ازدواج باشد. پى‏نوشت‏ها 1 - سوره نساء (4) آیه 4. 2 - آیت الله مرتضى مطهرى، نظام حقوق زن در اسلام، ص 194. 3 - دکتر سید حسین صفایى، حقوق خانواده، ص 148. سوال 1. ایا در اسلام برای زنها ایراد است که ایشان همسر انتخاب کنند؟ 2. اگر ایرادی ندارد،ایا باید به مرد ها نفقه و مهریه بدهند؟ 3.آیا زن نمیتواند در بدو زنگی به مرد هدیه بدهد؟ MAAAH13th April 2008, 06:19 PMبا سلام دوستان نظری در این رابطه نداشتند :confused: چرا رایا جون من اینجا یه نظری دارم. این که اصلا" ازدواج نکنین که نه مهریه بدین نه بگیرین نه دردسر بکشین...:D raya14th April 2008, 12:16 AMاگر شما دوست محترم چه آقا یا خانوم فرق نداره قصد ازدواج داشته باشیدیا ازدواج کرده باشید مهریه خودتون یا همسرتون رو چه طوری قرار میدین یا دادین ؟:confused: سوال رو خیلی کلی پرسیدم تا بر اساس این موضوع و مسائل مربوط بهش حتی حاشیه ها صحبت کنیم نه بیتشر نه کمتر با تشکر کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند استاد14th August 2008, 09:48 AMسلام دوستان به نظر من منظور از مهریه زیاد دو چیز می تواند باشد: 1-بخواهیم به زور مهریه محبت و وفای پسر را برای دختر نگه داریم، که وقتی زندگی که جهنم بشود، هر دختر یا پسری حاضر است برای خلاصی از آن از تمام حقوق خود بگذرد. 2-برای فروش دختر و نمایش آن به دیگران و فامیل، که وای به حال این زندگی با این شروع! پس چه دختر و چه پسر فقط به فکر آرامش و استحکام زندگی باشیم.:x: hamed_shamsnia14th August 2008, 10:27 AMمهریه پشت وانه محکمی برای خانم ها میباشد و به نظر بنده برای اینکه که خانم ها قابل احترام و حقوقی باشند این امر قابل قبول میباشد وگرنه هر زندگی با کوچکترین مشکل از هم میپاشد و خانم ها نمیتوانند از حقوقشان دفاع کنند حداقل ترس از مهریه جلوی از هم پاشیدن بسیاری از زندگی ها را میگیرد بنده با توجه به مرد بودنم ولی احترام خاصی به حقوق زنان دارم با تشکر حامد استاد14th August 2008, 10:48 AMحداقل ترس از مهریه جلوی از هم پاشیدن بسیاری از زندگی ها را میگیرد با تشکر حامد حامد جان اگر زندگی که هیچ آرامشی در آن نیست و پر از مشکلات است و دوطرف همدیگر را به زور تحمل می کنند(از ترس مهریه) به نظرت درسته؟ raya18th October 2008, 06:20 PMسلام و عرض ارادت خدمت همه دوستان محترم سپاسگذارم که در این تاپیک پست زدین ممنون میشم بازم ادامه بدین همه نظراتتون رو خوندم عالی بود :o aftab_shamgahi20th October 2008, 11:44 PMوقتی که دو نفر با هم کار کنن و زندگی رو بچرخونن بهترین راه 50-50 بعد طلاقه این فرهنگ واسه اونایی بوده که مرده کار می کرده و ... یکی از تبعات بد این فرهنگ هم حسیه که در مرد ایجاد می شه چون در قبال به دست آوردن زن هزینه ای پرداخت می کنه و لذا خودشو مالک اون می دونه!!!! raya27th December 2008, 11:19 PMسلام به همه از نظرات یکایک شما خوبان ممنونم چرا دیگه نظر نمیدین منتظرم ببینم چی میگین misteyes17th February 2009, 07:37 PMبه نظر من یک مهریه قابل پرداخت از طرف شوهر که در هنگام فروپاشی زندگی زن پس از آن بتواند به وسیله آن حد اقل جایی برای ماندن به دست بیاورد خیلی منطقی است BUD6th March 2009, 03:47 PMتصور رايج بر اين است كه مهريه هاي كلان يا عندالمطالبه بودن مهريه مربوط به دوره اسلامي است، اما نتايج پژوهش‌هاي اخير دكتر «سعيد عريان»، رئيس پژوهشكده زبان و گويش روي عقدنامه هاي پهلوي و پازند، نشان مي دهد كه اين موارد ريشه در ايران باستان و دوره پيامبري زرتشت دارند. كما اينكه در قباله هاي ازدواج زمان زردشت پيامبر نيز، ميزان مهريه عندالمطالبه كه بر ذمه داماد بود، شهود و تاريخ ازدواج درج شده است. ازدواج يكي از كهن ترين نهادهاي اجتماعي است كه بسياري از آداب و رسوم آن از زمان باستان تا به امروز حفظ شده و از زوال مصون مانده اند. به تازگي سه متن دعايي بسيار زيبا از متون پهلوي و پازند به همت سعيد عريان، مورد پژوهش قرار گرفته است كه صرفا در رابطه با ازدواج تحرير شده اند. كهن ترين اشاره به ازدواج در «گاهان»، هات 53 آمده كه به ازدواج پورچيستا دختر زردشت با جاماسب مربوط مي شود. گذشته از گاهان در منابع متاخر ديگر اوستا نيز همانند اَرد يشت و نيز منابع دوره ميانه از جمله دادستان ديني، ماديان هزار دادستان، روايات پهلوي و شايست نشايست به مساله ازدواج اشاره هاي فراوان شده است. در ميان منابع مكتوب پهلوي و پازند، اسناد ازدواج داراي كمترين تنوع است كه بنا بر آگاهي موجود تعداد آنها تنها 6 سند است. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند اين اسناد، نمونه اي از اسنادي هستند كه همه آنها متون يكساني دارند. آغاز سند در بردارنده ستايش هرمز و آفريننده، «اهونور» يا دعاي «يثا اهو» و ادعيه ديگر است. اصل سند نيز شامل تاريخ روز، ماه و سال ازدواج، شجره و محل زندگي زوجين، گرفتن اقرار از زوجين مبني بر توافق متقابل در تعهدات، ميزان مهريه و... مي شود و سرانجام سند، دعا و آرزوي خوشبختي براي زوجين را در بر مي‌گيرد. علاوه بر اين ها در سه متن دعايي زير كه هر سه از پازند به جاي مانده اند، به ازدواج اشاره هاي مستقيمي شده است. نخستين متن، «دعاي نكاح گفتن» است كه در صفحه 117 متون پازند قرار دارد و توسط «آنتيا» دانشمند نامداري از پارسيان هند، در سال 1909 گردآوري شده است. در ميان متون سه گانه مذكور، اين متن داراي ارزشي ويژه است و با تمام كوتاهي خود، صرفا از يك متن دعايي فراتر رفته و مي تواند به عنوان يك سند ازدواج نمونه نيز مطرح شود، زيرا تمام وي� سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6862]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن