واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: كارگردان فیلم «سوپراستار» تصریح كرد: این مسئلهای كه من این روزها میبینیم و در محیطهای هنری،ورزشی و جاهایی كه با شهرت سروكار دارند حتی در زمینه سیاست... نشست فیلم «سوپراستار» با حضور تهیمنه میلانی(كارگردان)، محمد نیكبین(تهیه كننده)، مصطفی شایسته(پخش كننده)، علیرضا زرین دست (مدیر فیلمبرداری)، السا فیروزآذر(دستیار كارگردان و بازیگر) و فتانه ملك محمدی (بازیگر نوجوان فیلم) برگزار شد و دستاندركاران دومین فیلم پرمخاطب اكران نوروز 88 به سوالات خبرگزاری فارس پاسخ دادند. بر اساس این گزارش، «تهمینه میلانی» در شروع این نشست با اشاره به دغدغه خود از ساخت «سوپراستار» اظهار داشت: من شخصا فردی بسیار اخلاقگرا هستم و اعتقاد دارم كه اخلاق است كه یك جامعه را نجات میدهد و نگه میدارد. و متاسفانه آنچه را از جامعه متوجه شدم این است كه اخلاق در جامعه دارد از بین میرود. وی افزود:در جوامع بستهای مثل ایران همیشه اخلاق و اسلام منطبق با هم بودهاند و اعتقاد ما به خداوند، بهشت و جهنم باعث شده است تا آدمهایی اخلاق مدار باشیم. امروز به دلایلی اعتقادات مذهبی جوانان و نوجوانان ما تضعیف شده است و چون اعتقادات ما از بین رفته در نتیجه در برخی اعضای جامعه اخلاقیات هم از بین رفته است. كارگردان فیلم «سوپراستار» تصریح كرد: این مسئلهای كه من این روزها میبینیم و در محیطهای هنری،ورزشی و جاهایی كه با شهرت سروكار دارند حتی در زمینه سیاست، افراد به محض این كه به یك جایگاه ویژهای میرسند نمایش بزرگتری از بیاخلاقی را میتوان در آنها دید و با توجه به اینكه شخصا به مسئله اخلاق و خانواده علاقه زیادی دارم، این باعث شد من قصه «سوپراستار» را بنویسم و «سوپراستارها» را زیر سوال ببرم. میلانی با تاكید بر این كه به هیچ عنوان قصد نداشته در مورد مسایل پشت پرده سینما فیلم بسازد خاطر نشان كرد: منظور من از «سوپراستار» به معنای بازیگر نیست، بلكه «سوپراستار» از نظر من هر كسی میتواند باشد و حتی بچه معروفها و پولدارهای تهران هم به نوعی «سوپراستار» هستند. این كارگردان سینمای ایران تاكید كرد: «سوپراستار» در مورد آدمهایی است كه دچار خود شیفتگی میشوند، آدمهایی كه فكر میكنند به دلیل موقعیتی كه جامعه به آنها میدهد میتوانند چشم جامعه را دربیاورند. همذات پمداری بقا این نوع افراد را هر كسی نمیتواند داشته باشد مگر افرادی كه شخصیتی شبیه به سوپراستار داتشه باشند. كارگردان «سوپراستار» با تاثیرگذار دانستن این فیلم تصریح كرد: من فكر میكنم «سوپر استار» در كل فیلم مثبتی است و استقبالی هم كه توسط مردم شد و واكنشهایی را كه شخصا دیدم متوجه شدم كه بسیار روی مخاطبان تاثیر گذاشت و فیلمی است كه میشود با خانواده رفت به سالن سینما و به تماشای این فیلم نشست و فیلمی است كه سن ندارد و هر كسی با یك بخشی از این فیلم ارتباط برقرار میكند و چنین چیزی به هیچ عنوان در سینما كار سادهای نیست. به وبژه اینكه اسم فیلم را هم معناگرا گذاشتند چون وقتی كه من این فیلم را ساختم نمیدانستم كه قرار است معناگرا شود و هدفم فقط ساختن یك فیلمی بود كه خانوداهها را به سالن سینما بكشاند. محمد نیكبین تهیه كننده فیلم «سوپراستار» نیز در شروع صحبتهای خود با انتقاد از نوع برخورد با برخی از فیلمها در جشنواره فجر گفت: من فكر میكنم كه منتقدان ما اینقدر درگیر مسایل خودشان بودند كه هیچكدام از اینها در جریان جشنواره نتوانستند نقد فیلم كنند و تمامی مطالب آنها حملات ایدئولوژیكی است كه هركس بنابه سلیقه خودش مطرح كرد و یا سعی كردند به قول خودشان مچ گیری كنند و به هیچ عنوان نقد فیلم انجام نشد كه حالا بگوئیم حداقل چند جمله هم از در نقد صورت گرفته و در ادامه آن نظرات شخصی خودشان را آوردهاند. تهیه كننده فیلم «سوپراستار» تصریح كرد: نكته قابل توجهی كه وجود دارد این است كه آقای عبدالله اسنفدیاری مسول كانون فیلم معناگرا در نوشتهای اشاره داشتند كه «سوپراستار» در ژانر معناگرا یك نوآوری و تحول به حساب میآیند،یعنی مسولان سینمایی به این تفاوتها كاملا واقف هستند اما متاسفانه این موضوع از چشم منتقدان سینمایی پنهان ماند و تقریبا هیچكس به این موضوع اشاره نكرد. وی با اشاره مسیر دشوار ساخته شدن «سوپراستار» بیان داشت: ما برای گرفتن پروانه ساخت «سوپراستار» خیلی سختی كشیدیم و اگر دقت كرده باشید متوجه میشوید، فیلمهایی كه برای گرفتن پروانه ساخت و نمایش آنها مشكل دارند همگی فیلمهایی هستند كه مسایل اخلاقی را مطرح میكنند و اگر كسی به اخلاقیات معتقد باشد اصلا چه مشكلی میتواند با این فیلم داشته باشد. تهیهكننده فیلم«سوپراستار» در خاتمه اظهار داشت: در شرایطی كه سینمای ایران پر شده است از انبوه فیلمهای سطحی و ضعیف ساختن فیلمهایی نظیر «سوپراستار» كه مانند یك هشدار است بسیار سخت شده و برخی ساخت این قبیل فیلمها را برنمیتابند و به همین علت با انواع و اقسام سنگاندازیها سعی میكنند تا جلوی ساخت فیلمهایی نظیر «سوپراستار» گرفته شود،اما افتخار میكنم كه «سوپراستار» فیلمی شده كه خانوادها به دیدن آن میروند. «مصطفی شایسته» پخشكننده فیلم نیز در شروع صحبتهای خود با اشاره به حواشی بهوجود آمده در مورد برخی از فیلمها در جشنواره فجر گفت: فكر میكنم در مورد «سوپر استار» و برخی فیلمهای دیگر، كمی بیانصافی صورت گرفت. مناسبترین جملهای كه میشود به كار برد كلمه بیانصافی است. چرا كه باید پیشینه خانم «میلانی» در ارتباط با برخورد با «سوپراستار» مورد توجه قرار داد و فكر میكنم اگر همین اثر را با همه مختصاتی كه دارد هنرمند دیگری فاقد پیشینه خانم میلانی میساخت، ممكن بود كسی به خودش اجازه بدهد در مورد این اثر نقدهای اینچنینی را ابراز كند اما فكر میكنم كه گذشته،آثار و رفتار تهمینه میلانی در سینمای ایران نشان میدهد كه ایشان با چه موضعی فیلم«سوپراستار» را ساخته است و به همین علت باید با نگاهی تؤام با احترام با فیلم برخورد كرد. شایسته در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال كه چقدر كار در سینمای ایران به عنوان یك تهیه كننده مستقل سخت است؟ اظهار داشت:من فكر می كنم كه در ارتباط با فعالیت سینمای مستقل مهمترین وجه بازدارنده سؤتفاهمی است كه بین مسئولین با برخی از سینماگران وجود دارد. وی افزود: سؤتفاهم از این جهت كه یك حس احتمالا بدبینی و در واقع بدگمانی وجود دارد كه تولیدات سینماگران ممكن است سمت و سویی مغایر با سیاستهای كلی سینما باشد در حالی كه به نظر من به هیچ وجه اینگونه نیست و فكر میكنم این سؤتفاهم باعث كندشدن روند حركت در این بخش از سینما است. پخش كننده فیلم «سوپراستار» در ادامه اظهار داشت:بنابراین من اعتقاد دارم وقتی در جامعه سینمایی كشور در نقد فیلمی نظیر «سوپراستار» با مشكل مواجه میشویم نمیتوانیم انتظار داشته باشیم كه طبقه متوسط تر جامعه برخورد درستی با فیلم داشته باشد.بنابراین اگر نوع نگاه ما سینما درست شود فكر میكنم میتوان این موضوع را به جامعه و طبیعتا مسولان سینمایی تعمیم داد. مدیر پخش «هدایت فیلم» تصریح كرد: با توجه به تجربه پخش همزمان چندین فیلم كه پیش از این داشتهایم به گونهای برنامهریزی كردیم كه هیچ مشكلی در راه اكران فیلمها وجود نداشته باشد و تا به امروز هم به همین صورت بوده است به طوری كه هر دو فیلم پخش شده توسط «هدایت فیلم» (سوپر استار و اخراجیها2) با استقبال بسیار خوب مخاطبان مواجه شدهاند. در این نشست، «علیرضا زریندست» در مورد همكاری خود با «تهمینه میلانی» در «سوپر استار» گفت:تمامی كارهایی كه در فیلمبرداری «سوپراستار» انجام دادم همگی از كانال فكری «تهمینه میلانی» گذر كرد و در واقع تمامی كادرها و قاب بندیها با یك توافق دو جانبه بوده است. وی ادامه داد: نكته مهم در مورد «سوپراستار» این است كه این فیلم در مورد سینماست و به همین بخشهای مختلف از این فیلم در مورد خود ما اهالی سینما است و من نقدهای مختلفی خواندم كه «سوپراستار» زبان سینما است و من خودم شخصا شاید بارها شاهد برخی از اتفاقات داخل فیلم بودهام، در نتیجه وقتی كه این فیلم را كار میكردم یك مقدار دلمشغولی داشتم چرا كه بارها و بارها اتفاقات فیلم را در كارهای مختلف تجربه كرده بودم. مدیر فیلمبرداری با سابقه سینمای ایران با اشاره به ویژگی «سوپراستار» كه وی برای ترغیب به فیلمبرداری این فیلم كرد اظهار داشت:مسئلهای كه من را ترغیب كرد كه فیلمبرداری «سوپراستار» را انجام دهم و مهمتر از آن سعی كنم كاری قابل قبول انجام دهم این است كه تهمینه میلانی بسیار خوب مینویسد و نویسندهای درجه یك است و فیلمنامههایی كه مینویسد اینقدر جذاب است كه دیگر نمی توان كاری بد را برای ایشان انجام داد. زرین دست با اشاره به اهمیت هماهنگی بین یك مدیر فیلمبرداری و كارگردان تاكید كرد: من گاهی فیلمهایی را كار میكنم كه مجبور هستم قد خودم را كوتاه كنم و خودم را هم قد كسی كه در كنارش ایستادهام كنم و بعضی وقتهای دیگر مجبور هستم كه قد خودم را بلند كنم تا هماندازه كارگردانی كه با او كار میكنم شوم. «تهمینه میلانی» جزو افرادی است كه برای كاركردن با او مجبور هستم تا قدم را بلند كنم. «السا فیروزآذر» در مورد همكاری خود با تهمینه میلانی گفت: من از سال ٨٢ و در جریان ساخت «زن زیادی» اولین تجربه همكاری با خانم میلانی را كسب كردم و بعد از در «آتش بس» دستیار ایشان بودم و در فیلم «تسویه حساب» هم نقشی بلند داشتم كه متاسفانه هنوز اكران نشده است و در تمام این سالها از همكاری با ایشان لذت بردهام. وی ادامه داد: در طی سالهایی كه با خانم میلانی همكاری كردهام به این نتیجه رسیدهام كه هر كار ایشان یك تجربه جدیدی است و وقتی كه سر كار میبینیم كه ایشان با چه تلاش و انرژی كار میكنند این برای من مثل یك دانشگاه میماند كه آدم از حضور در كلاسهای آن روز به روز بیشتر لذت میبرد. فیروزآذر با تاكید بر این نكته كه همین همكاری با «تهمینه میلانی» باعث شده است كه چند كار كوتاه انجام دهد اظهار داشت: خانم میلانی نه تنها كارگردان فیلمهایی بودهاند كه من دستیار و در مواقعی بازیگر ایشان بودهاند، مشوق بسیار خوبی هم برای من به حساب میآیند. «فتانه ملك«حمدی» بازیگر نوجوان فیلم «سوپراستار» نیز در این نشست در خصوص چگونگی حضور خود در این فیلم گفت: من برای حضور در«سوپراستار» تست دادم و در مرحله اول فرم پركردم و بعد از اینكه قبول شدم حدودا یكماه قبل از شروع فیلمبرداری به همراه كه خانم میلانی و فیروزآذر دور خوانی میكریم تا این كه فیلمبرداری شروع شد. ملك محمدی در مورد شرایط كار و اولین تجربه بازیگری خود اظهار داشت: فیلمبرداری كار بسیار خوب بود و شرایط از آن چیزی كه فكر میكردم بهتر پیش رفت و به دلیل تمرینهایی كه قبل از فیلمبرداری با خنام میلانی انجام داده بودم بدون استرس مقابل دوربین ظاهر شدم و همین به كمك كرد تا بتوانم ارتباط خوبی با دوربین برقرار كنم. وی با اشاره به مسیر آینده خود در سینمای ایران افزود: به دلیل اینكه كار در «سوپراستار» بسیار خوب بود و همه چیز به طرز باورنكردنی ایدهال بود در حال حاضر برای ادامه كار در سینما بسیار وحشت دارم كه دوباره چنین موقعیتی تكرار شود. بازیگر نوجوان فیلم «سوپراستار» همچنین با تمجید از شهاب حسینی و كمكهایش در جریان فیلمبرداری كار به او خاطر نشان كرد: حضور آقای شهاب حسینی در كار باعث شد تا اعتماد به نفس من بیشتر شود و بسیار با صبر و حوصله برخورد میكردند و همیشه هر سوالی كه داشتم با دقت سعی میكردند به سوالات من جواب دهند و از ایشان بسیار ممنون هستم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 382]