تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر شما باد رجوع به كتاب خدا (قرآن) ... كسى كه به آن عمل كند از همه پيشى مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812263646




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نفت؛ نعمت سفيد يا بلا‌ي سياه - سرمقاله اعتماد ملي 5 خرداد 1387


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: نفت؛ نعمت سفيد يا بلا‌ي سياه - سرمقاله اعتماد ملي 5 خرداد 1387
امروز يكصد سال از كشف و استخراج نفت در ايران مي‌گذرد. مي‌توان امروز، يكصدمين سالروز استخراج اين كالا‌ را جشن گرفت و به ياد آورد كه قرني گذشته است از آمدن نفت اما هنوز اقتصاد ايراني همان هوا را در ريه مي‌دهد كه روزگار قبل از نفت گلو به آن آغشته كرده است. زماني نه‌چندان دور اقتصاد ايراني را نگهباناني بود؛ دولتي كه آنها فرزندان غيردولتي خويش را در حوزه اقتصاد هدايت مي‌كردند، به نحوي كه مي‌گويند اقتصادي‌ها هيچ آرزويي نداشتند جز اينكه ارباب‌منشي در حوزه اقتصاد رخت هجرت بپوشد و ديگر از فرماندهان خشن دولتي در چهارراه اقتصاد خبري نباشد.

وقتي نفت به ميدان آمد، بودند كساني كه مي‌گفتند اين ماده سياه مي‌تواند شيرازه اقتصاد را دگرگون كند. اميدواري در سفره اقتصاد سبز شد و دولتي‌ها نيز در اين گمان فرو رفتند كه حالا‌ ديگر مي‌توانند با بازواني بزرگ‌تر گره‌هاي اقتصاد را باز كنند. اما حالا‌ صد سال گذشته است از آن روزگار؛ صدسالي كه پيكر اقتصاد ايراني را به نفت آلوده كرده است. در دوران حاضر آدم‌هايي بر جاي مانده‌اند كه نگاه آنان اما به نفت آلوده شده است. بزرگان مي‌گويند دوره كردن تاريخ اقتصاد ايران تلخي را دوچندان مي‌كند، چون طلا‌ي سياه با حركتي لا‌ك‌پشت‌گونه صعود كرده است و تا امروز حجم زيادي از زيربناي اجتماعي را به بايگاني فرستاده است. ؛ اين را نيز بزرگان اقتصادي و اجتماعي مي‌گويند و دليل آن را نه به حساب نفت بلكه به پاي رسمي مي‌نويسند كه نفت را به جرگه دارايي‌هاي دولت اضافه كرده است. در سالروز صدمين سال استخراج نفت، بايد اين جمله را از ياد نبريم كه امروز در جايي ايستاده‌ايم كه اقتصاد را دو بخش مي‌خواهد؛ بخشي در اختيار دولتي‌ها كه صاحبان نفت هستند و بخشي در اختيار غيردولتي‌ها كه بايد با توزيع رانت نفت روزگار سپري كنند. آيا مي‌توان واقعيتي غير از اين براي اقتصاد ايراني ترسيم كرد؟جواب اين پرسش را اكنون همه مخاطبان اقتصادي مي‌دانند. مخصوصا در روزگاري كه بهاي نفت تا 130 دلا‌ر بالا‌ آمده است و صاحبان امتياز اين كالا‌ با قدرتي بيشتر و درآمدهايي بزرگ‌تر در صدر زورمداري اقتصادي ايستاده‌اند. بازي نفت يا بازي با كساني كه نفت را در اختيار دارند يك بازي ازپيش‌باخته است، هم براي دولتي‌ها و هم براي غيردولتي‌ها. صاحبان درآمد نفت باخته‌اند چون به واسطه دسترسي به درآمدهاي نفتي نيازي به شهروندان ندارند و شهروندان اقتصادي نيز باخته‌اند چون در حكمراني نفتي و بي‌نيازي دولتي، هيچگاه طعم آزادي‌هاي اقتصادي را درك نمي‌كنند. در نمايي بيروني اما اين باخت را بايد به پاي تمام يك اجتماع نفتي گذاشت. چون در اوج درآمدهاي دلا‌ري، به دليل وجود مديريت‌هاي نفتي بايد با فقر، بي‌عدالتي و نابرابري دست و پنجه نرم كرد، مگر اينكه آزادي وديعه‌اي پذيرفته‌شده قبل از اتكا به درآمدهاي نفتي باشد. نكته بديع و تلخ ماجرا اينجاست كه گراني يا افزايش درآمدهاي نفتي اين شكست را تقويت مي‌كند.در سال‌هاي پس از انقلا‌ب بيش از 800 ميليارد دلا‌ر نفت از ايران به فروش رسيده است اما آيا داشته‌هاي ما با اين حجم دلا‌ري مطابقت مي‌كند؟ پاسخ اين پرسش بدون شك بهترين نما براي اثبات وجود اخوت ميان شكست با داشتن ذائقه نفتي است. در دو سال گذشته اما كه نفت بالا‌ترين قيمت‌ها را مزمزه كرده، اتفاقي بر اقتصاد ايران هموار شده است كه دوره كردن آن به‌تنهايي مي‌تواند نقش تاريخي تخريب را در اقتصاد ايراني آشكار سازد. حتما شما هم از تورم 20 درصدي، نقدينگي 157 هزار ميليارد توماني، سقوط صنعت به دليل رشد بي‌رويه واردات، افزايش بدهي‌هاي دولت به بانك مركزي و...خبر داريد؛ مولفه‌هايي كه با گراني بي‌سابقه نفت به طور بي‌سابقه روي دست اقتصاد ايران بار شده‌اند. ‌اي‌كاش در صدمين سال نفت مي‌شد به اين پرسش پاسخ داد كه چرا بايد نعمت سفيد به بلا‌ي سياه تبديل شود؟

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 456]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن