تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از چند رنگى و اختلاف در دين خدا بپرهيزيد، زيرا يكپارچگى در آنچه حق است ولى شما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813105260




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صد سالگي نفت؛ گاز مجاني يا توسعه؟


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: صد سالگي نفت؛ گاز مجاني يا توسعه؟


انرژي- محمدعلي توحيد:
سال‌ها برنامه‌ريزي غلط و محروم كردن اهالي يك منطقه از حقوق خود با چه بهايي قابل جبران است.

يك ‌سال بهره‌برداري از گاز مجاني؟

اين وعده غلامحسين نوذري به مردم مسجد سليمان در صدمين سال بهره برداري از نخستين چاه نفت در ايران بود. آيا سال‌ها بي‌توجهي به اين منطقه و بهره‌مند نبودن آنان از ذخايري كه زير‌پايشان است با يك‌سال گاز مجاني جبران مي‌شود يا بر درد و رنج مردم اين منطقه مي‌افزايد؟!

متأسفانه سياست‌هاي عوام‌گرايانه واگيردار است و نمي‌توان از آن گريخت. گاز‌مجاني سال‌ها است مردم كشور‌ ما را بهره‌مند مي‌كند. نه تنها گاز، بلكه بنزين و نفت مجاني و بسياري از يارانه‌هاي متعدد مشخص نيست با چه هدفي پرداخت مي‌شود.

اگر گاز مجاني خوب بود چرا تراز مصرف گاز كشور هر‌سال از شرايط ناگوارتري برخوردار و مشكلات انرژي كشور بيشتر مي‌شود. آيا بهتر‌نيست براي مردم ساكن مسجد سليمان به‌جاي يك‌سال گازمجاني گاز با قيمت واقعي محاسبه‌ اما تعهد داده مي‌شد كه درآمد حاصل از فروش اين گاز صرف توسعه اين منطقه شود.

احداث پالايشگاه گاز در مسجد سليمان، پايان دادن به اتلاف گاز اين منطقه و توليد مواد ارزشمند از آن كار مثبتي است، اما پيشنهاد مديرعامل شركت ملي گاز ايران مبني بر اشتراك پذيري ۲۰ هزار مشترك به‌طور رايگان تا پايان سال ۸۸ در مسجد سليمان تا چه حد منطقي به‌نظر رسيده و آيا در حال حاضر كشور با بحران توليد گاز مواجه نيست؟!

در شرايطي كه در زمستان امسال به‌طور قطع با كمبود گاز در برخي شهرها مواجه هستيم و همه مسئولان كشور براين امر واقف هستند كه بايد هزينه گاز در كشور واقعي شودتا هزينه توسعه آن به دست آيد، مصرف با گام‌هاي بلند‌تر از توليد پيش نرود و هزينه‌هاي واقعي گاز محاسبه شود، چرا بايد باز به مصرف مجاني گاز دامن زد؟

آيا بهتر نبود كه به ۲۰ هزار مردم مسجدسليمان وعده داده مي‌شد كه هزينه مصرف گاز آنان واقعي محاسبه شده و همه در‌آمد آن صرف توسعه همان منطقه مي‌شود؟!

از ديگر پيشنهادهايي كه وزير نفت با آن موافقت كرده است، واگذاري انشعاب رايگان گاز مصرفي به خانوارهاي زير پوشش سازمان تامين اجتماعي و كميته امداد مسجدسليمان است. اين‌كه چه تعداد خانوار در اين منطقه تحت پوشش كميته امداد بوده يا از خدمات تامين اجتماعي بهره‌مند هستند، بسيار روشن است.

به راحتي مي‌توان اين آمار را به دست آورد و خانوارهايي كه به‌واقع توان كار نداشته و نيازمند حمايت هستند را مشخص كرد. اما نكته اساسي آن است كه اشتباهات گذشته را در مسجد سليمان تكرار نكنيم.

همچنين غلامحسين نوذري در مراسم بهره برداري از پالايشگاه مسجد سليمان، هدف از گشايش اين پالايشگاه را بهره‌مندي مردم اين منطقه از نعمت گاز و افزايش توجيه اقتصادي براي ايجاد صنايع انرژي بر در مسجد سليمان اعلام كرده است.

پرسش مطرح اين است كه آيا در سالروز بهره‌برداري از نخستين چاه نفت در كشور، بهتر نبود كه براي كمك به محرومان منطقه كلنگ احداث چند كارخانه با توجيه اقتصادي به زمين زده شده و براي جوانان امروز و فرداي مسجد سليمان وعده زندگي بهتر و نه يك ‌سال گاز مجاني داده مي‌شد.

علاوه براين وزير نفت از انعقاد قرارداد توسعه ميدان نفتي مسجد سليمان خبر داده و گفته است، طبق اين قرارداد نفت توليدي از اين ميدان از روزانه 4 هزار بشكه به روزانه ۲۵ هزار بشكه افزايش خواهد يافت. اما مشخص نيست در مرحله اجراي اين وعده‌ها آيا گاز مجاني، عملي خواهد شد؟!

تاريخ درج: 4 خرداد 1387 ساعت 17:32 تاريخ تاييد: 4 خرداد 1387 ساعت 20:26 تاريخ به روز رساني: 4 خرداد 1387 ساعت 20:25
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 365]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن