تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):چه چيز مانع مى شود كه هر گاه بر يكى از شما غم و اندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817191084




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ناگفته‌هاي آمريكا در بحران لبنان


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: ناگفته‌هاي آمريكا در بحران لبنان


خاورميانه- به مجرد آنكه رهبران لبناني در دوحه توافق كرده و حوادث اخير بيروت را پشت سر گذاشتند، يك شخصيت ديپلماتيك و قديمي لبناني گفت كه اكنون زمان آن فرا رسيده تا اطلاعات بسيار مفيدي را در مورد حوادث بيروت فاش كند.

به‌نظر اين شخصيت ديپلماتيك، فاش شدن اين اطلاعات (كه آنها را از آمريكا به دست آورده) پيش از فروكش كردن توفان براي هيچكدام از گروه‌هاي لبناني مفيد نبود چرا كه بحران را عميق‌تر كرده و حساسيت‌ها را افزايش مي‌داد.

بر اساس گفته‌هاي وي، دولت آمريكا معتقد است اشتباهات زيادي در سياست آمريكا در قبال هم‌پيمانان خود در بيروت و نحوه تعامل آنها با حزب‌الله وجود داشته است. آمريكا هنوز نمي‌فهمد كه چطور فواد سنيوره كه همواره با احتياط عمل مي‌كرد، دست به مواجهه با شبه‌نظاميان قدرتمند شيعه زد.

وي از قول يك مسئول آمريكايي مي‌گويد: پس از آنكه دولت لبنان حدود ۴۸۰۰ تصميم را با رعايت توافق اتخاذ كرد، ناگهان تصميم گرفت تا حزب‌الله را به چالش بطلبد. و حزب‌الله هم هيچ گزينه‌اي به غيراز واكنش نشان دادن نداشت.

با توجه به اين اطلاعات مي‌توان موضعگيري آمريكا در جريان درگيري‌هاي بيروت و پس از آن را درك كرد، به‌طوريكه آمريكا تنها به شكل زباني از دولت سنيوره دفاع كرده و هيچ اقدام ديگري انجام نداد.

از زمان بازگشت سعد حريري به بيروت در پايان ماه آوريل گذشته، دولت آمريكا اصرار به يكسره كردن امور داشت. به همين دليل حريري در پايان ديدار سريع و يك روزه خود از كويت اشاره كرد كه شرايط در لبنان غيرطبيعي است و من اميدوارم رئيس‌جمهوري در جلسه ۱۳ ماه مي‌انتخاب شود.

حريري در آن زمان مطابق معمول خواستار افزايش حمايت‌هاي بين‌المللي از دولت لبنان شده بود ولي وي اين بار دو نوع كمك نظامي درخواست كرده بود: اول اعمال فشار بر سوريه از طريق بسيج نيروهاي آمريكايي در مرزهاي سوريه با عراق و دوم ارسال هلي‌كوپتر‌هاي جنگي كبرا از طرف آمريكا براي ارتش لبنان.

آمريكا در مقابل به حريري گفت كه پيشنهاد دوم وي را مورد بررسي قرار خواهد داد ولي با اولين پيشنهاد مخالف است، چرا كه هيچگونه آمادگي براي ورود به جنگ با سوريه ندارد.

منابع آگاه آمريكايي فاش ساختند كه واشنگتن به روشني به حريري گفت: ما آماده ضربه زدن به دمشق نيستيم چرا كه در اين صورت سوري‌ها به روند كشته شدن سربازان ما در عراق كمك خواهند كرد و ما نمي‌توانيم براي حمايت از دولت لبنان دست به چنين ريسكي بزنيم.

حوادث اخير بيروت از نظر بسياري از تحليلگران باعث بروز تغييرات مختلف شده و موفقيت اپوزيسيون را در پي داشته‌است. اما واشنگتن فكر مي‌كند كه حزب‌الله هم براي اين تحولات بهايي پرداخته است. آمريكا معتقد است كه هم‌پيمانان مسيحي حزب‌الله بيش از پيش در تنگنا قرار گرفته‌اند.

اختلاف با آمريكا

هنگامي كه از سنيوره در آستانه ورود به دوحه براي شركت در مذاكرات درباره موضع آمريكا سؤال شد، وي گفت: هركسي كه قصد كمك به لبنان را دارد بايد بداند كه راه آن مشخص است.

تنها راه كمك به لبنان، خاتمه بخشيدن به اشغالگري اسرائيل و اجراي كامل بندهاي هفت‌گانه دولت و پايان دادن به اشغال مزارع شبعا است.

در هر حال سخنان صريح سنيوره تنها بيانگر ناخشنودي او از رفتار آمريكا در جريان بحران اخير نيست، بلكه بيانگر نوعي اختلاف‌نظر در موارد مربوط به خاورميانه و به‌خصوص لبنان است.

اطلاعات به دست آمده از واشنگتن نيز حاكي از وجود چنين اختلاف‌نظري است به گونه‌اي كه برخي از مسئولان آمريكايي خواستار حمايت مطلق از سنيوره به‌عنوان نماينده اكثريت پارلماني به رياست حريري هستند و گروهي ديگر خواستار حمايت از شخص سنيوره بودند.

الاخبار
۲۲ مي ۲۰۰۸

تاريخ درج: 4 خرداد 1387 ساعت 16:56 تاريخ تاييد: 4 خرداد 1387 ساعت 20:08 تاريخ به روز رساني: 4 خرداد 1387 ساعت 20:04
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 259]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن