تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):راست ترين سخن و رساترين پند و بهترين داستان، كتاب خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812261181




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعتياد به ماوراي بنفش


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: اعتياد به ماوراي بنفش


عمومي- ترجمه فرشته آل علي:
هيچ به اين موضوع فكر كرده‌ايد كه چرا با وجود خطر ابتلا به سرطان و بروز قطعي چين و چروك پوست باز هم ميليون ها نفر در دنيا هر ساله پوست خود را برنزه مي‌كنند؟

محققان دريافته‌اند برخي افراد درست مثل معتادان به مواد‌مخدر يا الكل به برنزه كردن پوست اعتياد دارند. مطمئنا اين اعتياد هم مثل ساير انواع آن عواقبي به‌دنبال دارد چون خطرات برنزه كردن پوست وراي حد و تصور است.

شايد تا چندسال پيش در مورد مشكلات سلامت، فقط تعداد محدودي از واژه‌ها در دايره لغات آدم‌ها جا گرفته بود، اماكم كم با بروز مشكلات جديد واژه‌هاي جديد هم خودنمايي كرد تا مردم را به پيشگيري و محافظت از خود بيشتر آشنا كند.

واژه «تانوركسي» هم چند وقتي است كه مطرح شده و به افرادي گفته مي‌شود كه تمايل شديد و معتاد گونه‌اي به برنزه كردن پوست دارند.

خيلي‌ از افرادي كه مشتري دائمي سولاريوم‌ها هستند اين جملات را مي‌گويند: تا 5 سال پيش به فكر برنزه كردن نبودم اما وقتي براي اولين بار به اين كار دست زدم ديگر مشتري دائم سالن‌هاي برنزه كردن شدم. همسرم در منزل مرا چيپس سوخته صدا مي‌كند! وقتي متوجه اعتياد خودم به برنزه كردن شدم چند سال طول كشيد تا با كمك مشاور از اين رفتار ديوانه‌وار دست بكشم.

جديد‌ترين تحقيقات پزشكي نشان مي‌دهد اين اعتياد درست مثل اعتياد به مواد‌مخدر است. در افرادي كه براي برنزه كردن حمام آفتاب گرفته و يا در سالن‌هاي مخصوص در معرض پرتوهاي ماوراي بنفش قرار مي‌گيرند ماده‌اي به نام اندورفين ترشح مي‌شود. اين ماده شيميايي كه در مغز توليد مي‌شود حالت سرخوشي ايجاد مي‌كند.

دانشمندان به افرادي كه مكرر برنزه مي‌كردند داروهاي مسدود‌كننده اندورفين تجويز كردند و به نتيجه جالبي رسيدند: در اين افراد علامت ترك اعتياد مثل تهوع، سرگيجه و لرز ديده شد.
متأسفانه اكثر افراد تانوركسيك براي برنزه شدن به سالن‌هاي مخصوص اين‌كار مي‌روند كه خطر آن بيشتر از حمام آفتاب است چون لامپهاي برنزه‌كننده 4 برابر نور آفتاب پرتوي ماوراي بنفش توليد مي‌كنند.

به اين ترتيب اگر در سالن برنزه شويد خطر ابتلا به ملانوما (كشنده‌ترين سرطان پوست) 75 درصد بيشتر مي‌شود.

يكي از اين افراد كه 4 بار در هفته برنزه مي‌كرد و به نوعي به سرطان پوست مبتلا شده معتقد است مدگرايي او را به اين كار وادار كرده چون اكثر هنرپيشه‌هاي مشهور هميشه برنزه هستند!

او اعتراف مي‌كند تمام زندگي اش را با دست خود سوزانده است. متأسفانه اكثر اين افراد مدعي‌اند درصورت تمايل هم نمي‌توانند از اين كار دست بكشند كه در اين صورت به مشاوره و درمان نياز دارند.

وقتي پاي نور خورشيد به عالم زيبايي باز مي‌شود

اولين و متداولترين روش برنزه كردن با استفاده از نور خورشيد و به‌اصطلاح حمام آفتاب بوده است. نكته مهم در اين مورد خطرناك بودن نور طبيعي آفتاب براي بدن است.

نور آفتاب به‌خصوص اگر مواجهه با آن طولاني مدت باشد علاوه بر پيري زودرس پوست خطرات جدي به‌دنبال دارد: آفتاب سوختگي، عفونتهاي پوستي، آسيب چشم كه مهم‌ترين آن آب مرواريد است و افزايش احتمال ابتلا به سرطان پوست تاحدي كه تخمين مي‌زنند بيش از 90درصد سرطان‌هاي پوست نتيجه مواجهه بيش از حد با نور خورشيد است كه در برنزه كردن اتفاق مي‌افتد.

اما نوع ديگر برنزه شدن به اين صورت است كه در سالن‌هاي مخصوص و با استفاده از پرتوهاي ماورا بنفش مصنوعي توليد شده با لامپهاي ويژه رنگ پوست تغيير كند و برنزه شود.

نكته‌اي كه دانشمندان روي آن تاكيد مي‌كنند سرطان زا بودن پرتوهاي ماوراي بنفش است، درحالي‌كه اين روش در بين افراد به‌خصوص نوجوانان و جوانان بسيار متداول بوده و موجب نگراني دانشمندان شده است.

برخي محققان حتي استفاده از اين سالن ها را براي جوانان و نوجوانان مرگبار مي‌دانند چون سرعت رشد سلولي در اين سنين زياد است و اين افراد مستعد‌تر بوده و بيشتر تحت‌تأثير اثرات سرطان زايي آن قرار مي‌گيرند.

البته طرفداران اين روش معتقدند چون در اين سالن‌ها نور دهي كنترل شده است و آفتاب سوختگي اتفاق نمي‌افتد احتمال سرطان كمتر است، اما در پاسخ بايد گفت سرطان به‌دليل جهش در DNA اتفاق مي‌افتد و پرتوهاي ماوراي بنفش وقتي با پوست برخورد كنند خطرناكند حتي اگر آن‌را نسوزانند.

ضمنا پرتو ماوراي بنفش كه در اين سالن‌ها بيشتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد به‌طور عمقي‌تر به پوست آسيب زده و باعث بروز سرطان مي‌شود تا جايي كه درست در حد نور آفتاب باعث بروز ملانوما مي‌شود. خطر ديگري كه در اين سالنها وجود دارد مسئله برنزه شدن است و با اين هدف صورت مي‌گيرد كه افراد قبل از مواجهه با نور آفتاب كمي برنزه شوند تا از خطرات نور آفتاب در امان بمانند. اين يك باور اشتباه و خطرناك بوده و اتفاقا با اين‌كار ميزان پرتوهايي كه فرد از نور خورشيد دريافت مي‌كند چند برابر مي‌شود چون اين افراد فكر مي‌كنند از پرتو آفتاب محافظت مي‌شوند از ضد‌آفتاب و حفاظ استفاده نكرده و با دست خود خطر را به جان مي‌خرند.

موضوع ديگري كه طرفداران برنزه شدن در سالن مطرح مي‌كنند مسئله دريافت ويتامين D از طريق اين پرتوهاست كه براي بدن مفيد است، اما دانشمندان اين مورد را هم رد مي‌كنند چون معتقدند در اين روش ميزان پرتوها بسيار زياد و وراي حدي است كه براي ساخت ويتامين D در پوست لازم است.

آنها مي‌گويند اتفاقا مواجهه بامقادير زياد اين پرتوها ويتامين D را از بين مي‌برد چون در اين شرايط مسير توليد ويتامين D برعكس مي‌شود. به اين ترتيب مواجهه با پرتوهاي ماوراي بنفش ايمن نبوده و چه زير نور آفتاب باشد چه در سالن‌هاي برنزه كردن بسيار خطرناك است.

برنزه شدن بدون پرتوهاي ماورا بنفش

در اين روش‌ها از انواع كرم، ژل، لوسيون و اسپري مخصوص اين‌كار استفاده مي‌شود. ماده فعال اكثر اين محصولات دي هيدروكسي استون است. اين ماده بعد از تماس با پوست با خارجي‌ترين لايه سلول‌هاي پوست كه همان سلول‌هاي مرده هستند واكنش نشان مي‌دهد و ظاهر پوست را به‌طور موقت تيره مي‌كند.

اين تغيير رنگ با شستشو از بين نمي‌رود ولي به تدريج با از بين رفتن سلول‌هاي مرده پوست كمرنگ شده تا نهايتا از بين برود.

سازمان دارو و غذاي آمريكامصرف دي هيدروكسي استون را روي پوست ايمن شناخته است. اما خطري كه در اين روش وجود دارد اين است كه چون اين مواد به همه جاي بدن از جمله پوست صورت هم ماليده مي‌شوند احتمال ورود آنها به چشم، بيني و لبها وجود دارد و هنوز عواقب استنشاق يا بلعيدن اين ماده شيميايي مشخص نيست.

قرص‌هاي بلعيدني برنزه‌كننده هم وجود دارد كه توسط سازمان دارو و غذاي آمريكا تاييد نشده است. اين قرصها حاوي مقادير زيادي رنگ افزودني كانتاگزانتين است كه در بافتهاي بدن از جمله پوست رسوب مي‌كند و رنگ آن‌را تغيير مي‌دهد.

اين ماده در شبكيه چشم هم رسوب كرده وتشكيل كريستال داده و مشكلي به نام رتينوپاتي ايجاد مي‌كند. خطر تهوع، كرامپ عضلاني و اسهال هم وجود دارد و مصرف آنها اصلا توصيه نمي‌شود.

Web MD.com

تاريخ درج: 4 خرداد 1387 ساعت 08:49 تاريخ تاييد: 4 خرداد 1387 ساعت 15:02 تاريخ به روز رساني: 4 خرداد 1387 ساعت 10:30
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 483]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن