تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1838098827




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فلسفه و سیاست


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: View Full Version : فلسفه و سیاست s_mary27th January 2007, 05:53 AM(( فلسفه و سیاست )) برخی از فلاسفه سیاست را علم حکومت بر مملکت می دانند و برخی دیگر، آن را فن و عمل حکومت کردن بر جوامع انسانی دانسته اند؛ اما درهر دو تعریف، یک امر مشترک است و آن این که موضوع سیاست، حکومت است. حکومت نیز به قدرت سازمان یافته و سازمانهای فرمان دهنده و حافظ تشکل سیاسی جامعه اطلاق می شود. به سخن دیگر می توان سیاست را علم کشورداری دانست. فلسفه با سیاست ارتباط بسیار نزدیکی دارد. اساسا تمام حکومت ها از آغاز تا به امروز هر یک بر اساس یک نظام و دیدگاه و مکتب فلسفی به وجود آمده اند؛ و چون این مکاتب فلسفی با هم متفاوت بودند، انواع بیشماری از حکومتها به وجود آمده اند. بنابراین: آن بخش از فلسفه را که با سیاست ارتباط داشته و در آن از کاربرد اصول فلسفی در مسائل حکومت و کشورداری بحث می شود، فلسفه سیاسی می نامیم. فلسفه سیاسی در فلسفه سیاسی روابط فرد با دولت و جامعه و نیز انواع حکومتها مطرح و توصیف شده و در عین حال سوالاتی درباره آنها مطرح می گردد. هدف عمده فلسفه سیاسی از طرفی شرح و وصف حکومتها و سازمان های سیاسی و اجتماعی گذشته و کنونی و از طرف دیگر تعیین ارزش این سازمان ها می باشد. به سخن دیگر، در فلسفه سیاسی اوصاف انواع حکومتها توصیف شده و در عین حال سوالاتی درباره آنها مطرح می گردد. مسائل فلسفه سیاسی چنان که گفته شد، در فلسفه سیاسی مسائلی طرح می گردد که مربوط به علم سیاست و دستگاه سیاسی یک جامعه است. برخی از این مسائل عبارتند از: اساسا حکومت چیست؟ آیا وجود حکومت ضروری است؟ آیا انسان ها نمی توانند بدون وجود یک حکومت در کنار هم زندگی کنند؟ حدود قدرت حکومت و دولت برافراد جامعه چگونه باید باشد؟ آیا باید نظارت شدیدی بر همه امور مردم داشت و یا این که باید به آن ها آزادی داد؟ آیا این آزادی حدو مرز هم دارد؟ آیا نمایندگان برگزیده مجلس، مجازند که بر حسب آنچه خود درست و شایسته می بینند رای دهند و یا اینکه باید عقیده آن هایی را که به آنها رای داده اند؛ هر چند غلط باشد را نیز رعایت کنند؟ و مسائلی از این قبیل... . یکی از مسائلی که از دیر باز مورد اختلاف فلاسفه بوده است، این است که: فرد مهمتر است یا جامعه؟ آیا جامعه برای فرد به وجود آمده و یا فرد برای جامعه خلق شده؟ منافع کدام یک بر دیگری مقدم است؟ هر جوابی به این سوال، نوع متفاوتی از حکومت را بنا می نهد: چنانچه حکومتهای سوسیالیستی و کمونیستی بر اساس اینکه منافع جامعه بر منافع فرد مقدم است و حکومتهای سرمایه داری بر اساس تقدم منافع فرد بر جامعه به به وجود آمده اند. از دیگر مسائل اساسی و پیچیده فلسفه سیاسی این است که: چه کسی باید حکومت کند؟ از دیرباز، فلاسفه مختلف و مکتبهای فلسفی، پاسخهای متفاوتی به این پرسش داده اند. باز هم هر گونه پاسخ به این پرسش، نوع متفاوتی از حکومت و دولت را می طلبد. فلسفه سیاسی رابطه نزدیکی با علوم اجتماعی و با علم اخلاق دارد؛ چرا که بر حسب این که آیا اساسا ارزشهایی وجوددارد و اگر وجود دارد چه هستند، انواع مختلفی ازحکومت به وجود می آید. مثلا اگر ارزش هایی به طور عینی و واقعی وجود داشته باشد، حکومتی باید ایجاد شود که در حفظ آن ارزشها بکوشد. به طور کلی در فلسفه از نظریه هایی بحث می شود که برای نیل به یک جامعه مطلوب و به اصطلاح یک مدینه فاضله لازم است و نیز در مورد این که چه کسی باید حکومت کند و چه دستورهایی را باید به کاربست، صحبت می شود. منشا و ظهور فلسفه سیاسی آغاز فلسفه سیاسی را باید در آثار فلاسفه یونان جستجو کرد. افکار مرتبط با فلسفه سیاسی در حدود دو هزار و پانصد سال پیش در شهر آتن که شهر فلاسفه ای مانند سقراط، افلاطون و ارسطو بود، ظاهر گردید. بیشتر افکار و مسائل سیاسی از قبیل عدالت، آزادی، حکومت و احترام به قانون از عقاید فلاسفه قدیم یونان درباره شهرهای یونان قدیم سرچشمه گرفته و در دوران بعد و تا زمان معاصر، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در حقیقت، ریشه فلسفی تمام عقاید سیاسی امروز، خصوصا عقاید سوسیالیستی و دموکراسی را باید در آراء و نظرات فلاسفه یونان جستجو کرد. god_girl28th May 2007, 04:08 PMدكتر رامين جهانبگلو: فلسفه سياسي هگل، پديدار شناسي آزادي است آزادي فقط در تاريخ و در قالب دولت مدرن امكان پذير است فهم فلسفه هگل مستلزم فهم تماميت فلسفه است تهران-خبرگزاري كار ايران هگل مي‌‏كوشد, مراحل گوناگون فعليت يافتگي آزادي را در تاريخ بررسي كند. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند به گزارش خبرنگار فرهنگ و انديشه ايلنا، دكتر رامين جهانبگلو، استاد و پژوهشگر فلسفه كه با عنوان" فلسفه سياسي هگل" در خانه هنرمندان سخنراني مي‌‏كرد, گفت: فلسفه سياسي هگل، بهترين كوشش فلسفي براي توصيف جهان امروز است, هگل سعي كرده بصورت فلسفي بينديشد. براي هگل تمام پديده‌‏هاي تاريخي, پديده سياسي هستند؛ چون زندگي سياسي شرط امكان پذيري و وضعيت پذيري تاريخي است. جهانبگلو اظهار داشت: سياست از نظر هگل، لحظه‌‏اي از كليتي است كه او مي‌‏خواهد درباره آن بينديشد, شايد به همين دليل فهم فلسفه هگل مستلزم فهم تماميت فلسفه است. هستي شناسي هگل, گفتمان فلسفي سياست است, چون هگل مي‌‏خواهد به حقيقت سياست از طريق فلسفه سياست دست پيدا كند. جهانبگلو تاكيد كرد: هگل فلسفه انديشه زمان خودش است.آنچه كه ويژگي زمان هگل است و هگل مي‌‏خواهد درباره آن بينديشد وقوع انقلاب فرانسه است و او مي‌‏خواهد آن را به مفهومي فلسفي تبديل كند. جهانبگلو خاطرنشان كرد: فعليت يافتگي جهان مدرن همراه است با فعليت يافتگي دولت. فلسفه سياسي هگل؛ پديدار شناسي آزادي است و او مي‌‏كوشد تا مراحل گوناگون فعليت يافتگي آزادي را در تاريخ بررسي كند. از ديدگاه هگل حقيقت آزادي در مفهوم آزادي است و در فلسفه او مفهوم آزادي به عنوان مفهوم فلسفي استفاده مي‌‏شود. وي با اشاره به اين جمله هگل "آزادي شيوه هستي شناختي روح و يا ذهن است" گفت: مساله مهمتر, مساله آگاهي انسان از آزاد بودن خود است كه در يك روند پديدار شناختي بدست مي‌‏آيد و در قالب آموزش و پرورش شكل مي‌‏گيرد. جهانبگلو افزود: از نظر هگل، آزادي در طبيعت وجود ندارد, بلكه آزادي امري تاريخي است كه انسان با تجربه از واقعيت و ذهني كردن آن به‌‏دست مي‌‏آورد. آزادي از نظر هگل فقط سياسي نيست بلكه آزادي منطقي فلسفي است. سياست‌‏ نمي‌‏تواند, آگاهي از آزادي را تحت الشعاع قراردهد چون فقط نتيجه كنش تعاملي انسان نيست بلكه پيكار دائمي براي زنده نگه داشتن تاريخ است. وي تاكيد كرد: براي هگل، تاريخ قلمرو رابطه ملي رويدادها است. هگل به دنبال عقلانيتي در تاريخ است كه نتيجه يك روند پديدار شناختي است و الزام تاريخي براي او با الزام طبيعي تفاوت دارد. از نظر هگل، سياست مفهوم تاريخي سياست است كه در قالب دولت تبلور يافته است. در تاريخي بودن مساله ماهيت انسان نيست بلكه ماهيت دولت است. عملكرد دولت هگلي، با حفظ و بقاي انسان كالبدي نيست بلكه شكل دادن به موجوديت معنوي انسان يعني آزادي است. جهانبگلو خاطرنشان كرد: هگل بيشتر از مفهوم آزادي عقلاني استفاده مي‌‏كند تا‌‏ آزادي سياسي؛ چون آزادي عقلاني انتزاعي نيست و حالت عيني به خود گرفته, دولت هم عيني است چون به مرحله مفهوم رسيده است و هم ذهني, چون تجربه شده است. وي اظهار داشت: براي قدما از جمله ارسطو، آزادي سياسي يك وسيله بود نه هدف در صورتي‌‏كه مساله اصلي در فلسفه سياسي مدرن ضمانت آزادي در كنار دولت است. جهانبگلو افزود: امنيت براي هگل مهمتر است, براي او معيار فقط آزادي سياسي نيست, بلكه شيوه دست يافتن به آزادي است. براي هگل، آزادي فقط در تاريخ و در قالب دولت مدرن امكان پذير است. پس از نظر او آزادي سياسي فقط در صورتي امكان پذير است كه شهروندان بصورت ارادي در شكل گيري آن نقش داشته باشند. جهانبگلو تصريح كرد: از نظر هگل، آزادي سياسي يك كنش است نه ضمانت؛ پس آزادي سياسي كيفيت انسان طبيعي نيست بلكه قابليت انساني است كه در مرحله عقلاني قرار گرفته باشد, از نظر هگل واقعيت معنوي انسان در ارتباط با دولت شكل مي‌‏گيرد و انسان طبيعي با عيني شدن دولت تبديل به موجود تاريخي مي‌‏شود. جهانبگلو خاطرنشان كرد: منظور هگل از الوهيت دولت اين است كه دولت فراسوي ساحت انسان شناسي محض قرار مي‌‏گيرد پس الوهيت دولت نتيجه حركت پديدار شناسانه روح در جهان است. از نظر هگل، دولت آزادي فعليت يافته است و حق, اراده آزادي. هگل، حق را نتيجه دولت شهر يا همان "پليس آتني" مي‌‏داند. وي اظهار داشت: اراده آزادي از نظر هگل، اشاره به آزادي ذهني است كه مدرن‌‏ها را از قدما جدا مي‌‏كند. فرد آزاد، فردي است كه بتواند آزادي را اراده كند اين نظر هگل در مخالفت با روسو است و معتقد است قرا رداد اجتماعي از دست دادن آزادي است نه به‌‏دست آوردن آن. وي گفت: در نظام سياسي، بالاترين مرحله دولت است و حق با اثبات آن چيزي است كه هست و وجود دارد. جهانبگلو اظهار داشت: از نظر هگل، دولت حقوقي, دولتي است كه به‌‏صورت تاريخي به وجود آمده است و اگر دولتي وجود داشته باشد به اين دليل است كه نتيجه روند آزادي در تاريخ است. هگل مي‌‏گويد؛ آنچه كه عقلاني است بايد به‌‏صورت ضروري اتفاق بيفتد و دولت واقعيت تاريخي است كه بايد در جهان اتفاق بيفتد. جهانبگلو در پايان سخنان خود گفت: انديشه سياسي هگل , انديشه سياست واقعي است و فلسفه سياسي او در جستجوي فهم براي فعليت يافتگي انديشه است. سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 377]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن