تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815349596




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ضمن تمجيد از ديپلماسي رييس جمهور پروفسور مولانا: بهتر نيست به فكر گفت و گوي مستقيم با آمريكا باشيم؟/ احمدي نژاد موجب توجه افكار عمومي به ايران شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ضمن تمجيد از ديپلماسي رييس جمهور پروفسور مولانا: بهتر نيست به فكر گفت و گوي مستقيم با آمريكا باشيم؟/ احمدي نژاد موجب توجه افكار عمومي به ايران شد
خبرگزاري انتخاب : من شخصاً سفري به دور آمريكا داشتم و مشاهده كردم كه كشته شدن سربازان آمريكايي در عراق موجب شده است تا مردم آمريكا شديداً خواستار سياست صلح جويانه باشند .


پروفسور مولانا در گفت و گو با روزنامه وينر زايتونگ اتريش گفت: من شخصاً سفري به دور آمريكا داشتم و مشاهده كردم كه كشته شدن سربازان آمريكايي در عراق موجب شده است تا مردم آمريكا شديداً خواستار سياست صلح جويانه باشند . در دوران پس از بوش ، ايران نيز بايد سياست جديدي را اتخاذ نموده و به اين فكر باشد كه آيا بهتر نيست جهت ايجاد ثبات و امنيت در منطقه با آمريكايي ها مذاكره كند .

به گزارش خبرنگار سرويس بين الملل خبرگززاري انتخاب از اتريش، متن كامل اين مصاحبه در پي مي آيد:

سئوال : روابط بين ايران و آمريكا از سال 1980 متشنج است ، بحران عراق واشنگتن را مجبور به مذاكر با ايران نمود ، هرچند انجام چنين مذاكراتي بسيار مشكل بنظر مي رسند ؟

جواب : در اين زمنيه به دو موضوع بايد توجه داشت. يكي اينكه ايران در طول 29 سال پس از انقلاب هرگز چنين نفوذي در منطقه نداشته است و ديگر اينكه آمريكا پيوسته در حال از دست دادن اعتبار خود در سياست خارجي است . دولت جورج بوش اشتباهات زيادي انجام داده كه بخشي از آنها بايد جبران شود .

سئوال : منظور شما از اين گفته چيست ؟

جواب : به گفته بوش در سال2002 توجه كنيد كه كشورهاي عراق ، ايران و كره شمالي را محور شرارت خواند و در نهايت مجبور شد با اين كشورها وارد مذاكره شود .

سئوال: آيا ديدگاه شما همانند نظر بسياري از ديپلماتها كه معتقدند بايد مذاكرات مستقيم بين تهران و واشنگتن برگزار شود؟

جواب : كاملاً درست است ، راهي جز برگزاري مذاكرات مستقيم وجود ندارد. من دليل آنرا نيز به شما مي گويم . ايران با وجود اختلافات هسته اي و مشكلات اقتصادي داخلي، به يك قدرت منطقه اي تبديل شده است .

ديپلماسي عاقلانه ايراني ها موجب شد كه روابط خارجي اين كشور در دوران رياست جمهوري احمدي نژاد نيز، روند مثبتي داشته باشد .

سئوال : آيا دليل افزايش نفوذ ايران ، درست عمل كردن تهران درجهت رشد دادن احساسات شيعي در عراق و منطقه نبوده است ؟

جواب : در اينجا مسئله وراي افكار شيعه و سني است . زيرا از سوي دولت ايران يك سري حركتهاي ديپلماتيك منسجم صورت گرفت كه در نهايت به يك سري از پروژه هاي اقتصادي منجر شد . اين در زماني صورت گرفت كه ايران تحريم شده بود . 43 سفر خارجي احمدي نژاد از ماه اوت 2005 تا بحال نيز از نتايح اين فعاليتها است . علاوه بر آن درآمد هاي نفتي دولت بشدت افزايش يافته ودر سال 2008 به مبلغ تاريخي خواهد رسيد .

سئوال: سيستم تبليغاتي ايران بحدي فعال بود كه بتواند دستآوردهاي خود را به افكار عمومي جهان عرضه كند‌؟

جواب : ببينيد عموماً به ايران توجهي نمي شود. احمدي نژاد اقداماتي را انجام داد كه هيچ كس قبل از وي انجام نداده بود . براي مثال به سه دفعه اي كه وي در مجمع عمومي سازمان ملل شركت كرده است، توجه كنيد . او تنها فردي بود كه در مجمع عمومي سازمان ملل مسئله حق وتوي 5 عضو دائم شوراي امنيت را زير سئوال برد . او بود كه گفت نبايد نظر پنج عضو دائم شوراي امنيت را برابر نظر تمام جهان دانست .چيزي كه من قصد گفتن آنرا دارم اين است كه احمدي نژاد متوجه شد كه چه مطالبي را بيان كند تا افكار جهان را متوجه خود سازد ، تا ايران از اين طريق بتواند در مسائل بين المللي تأثير بيشتري داشته باشد .

سئوال : آيا انتخابات رياست جمهوري در ايران و آمريكا در سال 2009 مي توانند به اختلافات ديرينه بين دو كشور پايان دهند ؟

جواب : مردم آمريكا نيز نظير مردم ايران با مشكلات اقتصادي زيادي روبرو هستند . لذا بيشتر دنبال آن هستند كه نيازهاي خود را برطرف كنند. من شخصاً سفري به دور آمريكا داشتم و مشاهده كردم كه كشته شدن سربازان آمريكايي در عراق موجب شده است تا مردم آمريكا شديداً خواستار سياست صلح جويانه باشند . در دوران پس از بوش ، ايران نيز بايد سياست جديدي را اتخاذ نموده و به اين فكر باشد كه آيا بهتر نيست جهت ايجاد ثبات و امنيت در منطقه با آمريكايي ها مذاكره كند .

اين روزنامه اضافه مي كند كه پروفسور حميد مولانا استاد روابط بين الملل دانشگاه واشنگتن و متخصص در امور عراق است . وي كه در ايران متولد شده است ،علاوه بر آن در بسياري از دانشگاههاي ديگر جهان بعنوان استاد مهمان نيز تدريس مي كند . همچنين براي سازمان يونسكو در پاريس نيز كار مي كند .وي از جمله افرادي است كه خواستار مذاكره بين ايران و آمريكا براي حل اختلافات اين دوكشور است .
 جمعه 3 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 291]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن