تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803209287




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رونق توليدات زندگينامه‌اي در تلويزيون


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: رونق توليدات زندگينامه‌اي در تلويزيون
تلويزيون ايران در سال جديد هم به ساخت آثار زندگينامه‌اي حول محور شخصيت‌هاي برجسته تاريخي و معاصر روي خوش نشان داده و دورنماي سيما را در اين حيطه روشن كرده است.
تلويزيون ايران در سال جديد هم به ساخت آثار زندگينامه‌اي حول محور شخصيت‌هاي برجسته تاريخي و معاصر روي خوش نشان داده و دورنماي سيما را در اين حيطه روشن كرده است. يكي از گزينه‌ها براي ثبت و ماندگاري تاريخي اين شخصيت‌ها به ويژه آنها كه مربوط به گذشته‌هاي دورند، آوردن زندگي‌شان به ميان مردم و در واقع عيني كردن آنها براي كساني است كه شايد انگيزه‌اي براي مطالعه و مراجعه به تاريخ نداشته نباشند.
در حالي كه اين روزها مجموعه‌هاي "روزگار قريب" و "شهريار" بر محور دو شخصيت برجسته ماندگار و معاصر كشورمان در اوج توجه و نقد قرار گرفته‌اند، مرور آثاري كه حول محور شخصيت‌هاي حقيقي معاصر و تاريخي در حال ساخت، توليد يا پيش‌توليد است مي‌تواند جذابيت خاص خود را داشته باشد.
همواره سخن از اين است كه سرزمين ايران مهد دليران، نام‌آوران، شعرا، علما، دانشمندان، هنرمندان و... برجسته حتي در ابعاد جهاني بوده و هست. يكي از گزينه‌ها براي ثبت و ماندگاري تاريخي اين شخصيت‌ها به ويژه آنها كه مربوط به گذشته‌هاي دورند، آوردن زندگي‌شان به ميان مردم و در واقع عيني كردن آنها براي كساني است كه شايد انگيزه‌اي براي مطالعه و مراجعه به تاريخ نداشته نباشند. ضمن تأكيد بر اين وجه كه دراماتيزه كردن زندگي‌هاي واقعي مي‌تواند مخاطب را علاقمند به پيگيري كند.
اين رويكرد از اين جهت هم مي‌تواند اهميت پيدا كند كه ديدگاههاي خاص دوره يا زمان خاص زندگي اين شخصيت‌هاي برجسته را در تعامل با زمان حال قرار داده و آنچه را امروز در مناسبات و روابط و زندگي مدرن از يادمان رفته، يادآوري و برجسته كند.
به علاوه اين ثبت براي رجوع آيندگان به آثار و استناد به واقعيتي كه از فيلتر ذهني سازندگان به تصوير درآمده، مي‌تواند اهميت خاص خود را در تلفيق واقعيت با درام داشته و نمايشي سليقه‌اي را بر بستر مستند برجسته كند.
تلويزيون جمهوري اسلامي ايران هم همانطور كه در گذشته به اين مهم توجه كرده و روي خوش نشان داده، جز مجموعه‌هاي اشاره شده چند پروژه مرتبط آماده پخش يا در حال توليد و پيش‌توليد دارد كه مرور آنها مي‌تواند دورنماي امسال و يكي دو سال آينده سيما را در رويكرد به شخصيت‌هاي برجسته تاريخي يا معاصر روشن كند.
حضرت يوسف به نويسندگي، كارگرداني و تهيه‌كنندگي فرج‌الله سلحشور داستان قرآني زندگي اين پيامبر را از زمان تولد تا ميانسالي با موضوعاتي چون حسادت برادران يوسف به او، فروخته شدن به عنوان برده، توجه زليخا به او، زنداني شدن حضرت يوسف، به عزيزي مصر رسيدن و ... روايت مي‌كند.
فيلمبرداري اين مجموعه 40 قسمتي از اوايل خرداد 83 شروع شد و پس از پايان فيلمبرداري در سال گذشته و اتمام مراحل فني قرار است از تيرماه روي آنتن شبكه يك برود. اين مجموعه به شيوه 35 ميليمتري فيلمبرداري شده و به همين دليل مراحل فني آن زماني بيشتر از معمول برده و جلوه‌هاي رايانه‌اي ويژه دارد.
در حضرت يوسف حدود 180 بازيگر حضور دارنند كه كتايون رياحي در نقش زليخا، مصطفي زماني در نقش يوسف (ع) ، محمود پاك‌نيت در نقش حضرت يعقوب (ع)، فرشته سرابندي، جعفر دهقان، فرامرز مهرجو، زهرا سعيدي، مريم بخشي، سودابه عليپور، كورش زارعي و اميرحسين مدرس از آن جمله‌اند. مجيد ميرفخرايي مدير هنري، مرحوم رسول احدي مدير فيلمبرداري، فرهاد عليزاده‌آهي طراح صحنه، سعيد ملكان طراح چهره‌پردازي و پيمان يزدانيان آهنگساز اين پروژه هستند.
"مختارنامه" به كارگرداني داوود ميرباقري و تهيه‌كنندگي محمود فلاح داستان زندگي و قيام مختار ابوعبيده بن ثقفي را روايت مي‌كند. ساخت اين مجموعه كه به شيوه 35 ميليمتري فيلمبرداري مي‌شود، از سال 82 آغاز شده و امسال وارد پنجمين سال توليد شد. اين پروژه تلويزيوني به زودي در شهرك سينمايي دفاع مقدس آغاز به كار مجدد مي‌كند.
در "مختارنامه" فريبرز عرب‌نيا نقش مختار را بازي كرده و رضا كيانيان، اكبر زنجانپور، حسن پورشيرازي، سيدجواد هاشمي، رضا رويگري، عنايت شفيعي، ژاله علو، فرهاد اصلاني، فريبا كوثري، نسرين مقانلو، پرويز پورحسيني، مهدي فخيم‌زاده، انوشيروان ارجمند، حبيب دهقان‌نسب، جعفر دهقان، داود رشيدي، ولي شيراندامي، محمد صادقي، حسين محب اهري، مهرداد ضيايي و سيامك صفري از ديگر بازيگران هستند.
توليد اين پروژه به دليل شرايط جوي، لوكيشن‌هاي متعدد و هزينه‌هاي بالا در مقاطعي متوقف شد كه حرف‌هايي هم درباره بدهي يك ميلياردي آن و توقف مجموعه مطرح شد اما رئيس مركز سيمافيلم آنها را تكذيب كرده و از ادامه توليد خبر داد. البته هنوز خبري از تاريخ دقيق پايان فيلمبرداري اين مجموعه در دست نيست.
"شيخ بهايي" با نام قبلي "آشيانه سيمرغ" به كارگرداني شهرام اسدي روايتگر زندگي شيخ بهايي در سه مقطع كودكي، نوجواني و كهنسالي است. ساخت اين مجموعه در 32 قسمت از اوايل دهه هشتاد بر اساس طرحي از محسن دامادي آغاز و در سال 84 به پايان رسيد.
قرار بود اين مجموعه سال 86 پخش شود كه معاون سيما از حذف 15 قسمت و تبديل كردن آن به يك مجموعه 17 قسمتي به دليل رعايت نكردن برخي ضوابط و استانداردها و ريتم كند مجموعه خبر داد. در اين مجموعه علي نصيريان، خسرو شكيبايي، فاطمه گودرزي، دانيال حكيمي، سپنتا سمندريان، لادن مستوفي، كورش تهامي و رويا تيموريان بازيگران اصلي هستند.
نقش دوران كهنسالي شيخ بهايي را نصيريان بازي مي‌كند و شكيبايي و گودرزي نقش پدر و مادر او را بر عهده دارند. مجيد انتظامي آهنگساز، بهرام زند مدير دوبلاژ، مجيد ميرفخرايي طراح صحنه، محمدرضا شرف‌الدين مسئول جلوه‌هاي ويژه، محمود طايفه مدير توليد و حبيب‌الله كاسه‌ساز تهيه‌كننده "شيخ بهايي" هستند. اين مجموعه هم اكنون در مرحله تدوين نهايي است.
"نردبامي بر آسمان" به كارگرداني محمدحسين لطيفي روايتگر زندگي غياث‌الدين جمشيد كاشاني رياضيدان و منجم شهير ايراني است. حامد عنقا فيلمنامه را بر مبناي طرحي از لطيفي، سيدسعيد رحماني و خودش نوشته است. اين نخستين مجموعه تلويزيوني است كه به روش HD تصويربرداري مي‌شود و نقش غياث‌الدين را وحيد جليلوند بازي مي‌كند.
توليد اين مجموعه پس از چند بار تعويق از 15 فروردين 87 آغاز شده و به زودي گروه براي ادامه تصويربرداري عازم منطقه خجير در شرق تهران مي‌شود.
فرامرز قريبيان، لاله اسكندري، اكبر عبدي، داريوش كاردان، انوشيروان، برزو و بهار ارجمند، عباس اميري، شبنم قلي‌خاني، كمند اميرسليماني، شهرام قائدي، عليرضا كمالي‌نژاد، زهرا سعيدي و مجيد ياسر از ديگر بازيگران مجموعه هستند.
ابراهيم غفوري مدير تصويربرداري، ايرج رامين‌فر مدير هنري، محسن بابايي طراح چهره پردازي، يعقوب غفاري دستيار كارگردان، اميرعباس لطيفي برنامه‌ريز و سيامك نيازي صدابردار از ديگر عوامل توليد مجموعه تلويزيوني "نردبامي بر آسمان" هستند.
"حضرت موسي (ع)" با فيلمنامه‌اي كه پنج بار توسط حجت‌الاسلام بهمن‌پور نويسنده مجموعه‌هاي "اصحاب كهف" و "مريم مقدس" و شهريار بحراني بازنويسي شده و شادمهر راستين بازنويسي نهايي را انجام داده از سال 84 هنوز به توليد نرسيده است. محسن علي‌اكبري تهيه‌كنندگي اين مجموعه ساخته نشده را به عهده دارد كه زماني خبرها حاكي از انتخاب يك كارگردان خارجي، رايزني با كمپاني چينه چيتا و فيلمبرداري در ايتاليا و مصر بود كه هنوز اين وعده به هر دليلي محقق نشده است.
"سلمان فارسي" با فيلمنامه‌اي از رضا كاشاني‌اسدي و بازنويسي عباس اكبري به زودي در شبكه الكوثر توليد مي‌شود. اين مجموعه روايتي از زندگي يكي از صحابه حضرت رسول اكرم (ص) است كه معاون سيما در ارديبهشت‌ماه خبر داد در دستور كار معاونت سيما قرار گرفته و سال آينده توليد آن شروع مي‌شود. داوود ميرباقري سال گذشته به ساخت اين مجموعه ابراز علاقه كرده بود اما هنوز درگير "مختارنامه" است.
"پروين اعتصامي" با فيلمنامه‌اي به نام "خانم كوچيك" در مرحله تبديل شدن از كتابي به همين نام نوشته سهيلا علوي‌زاده به يك مجموعه 13 قسمتي است. اين فيلمنامه به زندگي شاعره معاصر ايراني مي‌پردازد و قرار است پوران درخشنده آن را براي سيما فيلم بسازد. روند داستان فيلمنامه دوران كودكي اعتصامي تا نوجواني و تحصيل در مدرسه آمريكايي‌ها را دربر مي‌گيرد.
"اقبال لاهوري" با فيلمنامه عباس نعمتي در مرحله بازنويسي بسر مي‌برد. مرحله تحقيق و نگارش اين مجموعه دو سال به طول انجاميد و قرار بود به تهيه‌كنندگي عليرضا شجاع‌نوري در 13 قسمت 45 دقيقه‌اي در سيما فيلم توليد شود. اما اخيراً تهيه‌كننده اين مجموعه تغيير كرده و به گفته معاون سيما يكي از اولويت‌هاي ساخت مجموعه‌هاي تاريخي در سال جديد است. روايت اين مجموعه حول محور شخصيت اين فيلسوف نامي اهل پاكستان مي‌گذرد.
"شهيد مطهري" فيلم يا مجموعه‌اي است كه دبير دومين جشنواره حكمت مطهر از ساخته شدن آن خبر داده است. همچنين انيميشن تلويزيوني "معلم عشق" با هدف به تصوير كشيدن گوشه‌هايي از زندگي و فعاليت استاد شهيد مرتضي مطهري در مركز صبا در حال توليد است. اين فيلم انيميشن به نويسندگي داود سالك و كارگرداني شهرام خوارزمي و مريم سعيدي سعي كرده به جنبه‌هاي علمي شخصيت شهيد بزرگوار مطهري بپردازد كه اهميتي ويژه براي نسل جوان و نوجوان دارد.
در خلاصه داستان انيميشن "معلم عشق" آمده است: بهروز، دانشجويي جوان كه به تازگي عضو گروه فرقان شده، براي اثبات وفاداري به گروه مأموريت ترور استاد مطهري را مي‌پذيرد. در پي تحقيقات بهروز در زادگاه استاد مطهري (شهر فريمان)، او شيفته استاد مطهري شده و از ترور منصرف مي‌شود.
"شهيد چمران" با فيلمنامه‌اي به قلم سيدمهدي شجاعي كه در سال 86 به اتمام رسيده به احتمال زياد در شبكه يك توليد مي‌شود. اين مجموعه از آغاز تولد شهيد چمران شروع شده و با بررسي تحولات و مسير زندگي او تا ورود به ايران به پايان مي‌رسد.
اما جز تلويزيون، سينماي ايران هم وارد گود ساخت فيلم‌هاي زندگينامه‌اي از شخصيت‌هاي حقيقي تاريخي و معاصر شده كه از آن جمله مي‌توان به اين موارد اشاره كرد: "ملك سليمان" شهريار بحراني روايتي از دوره پيامبري حضرت سليمان (ع) است كه بر اساس روايت قرآني شكل گرفته و شرايط دوران زندگي آن حضرت و نحوه رسيدن به مقام پيامبري و فعاليت‌هايي را كه براي ابلاغ پيام خود انجام داده به تصوير مي‌كشد.
امين زندگاني، محمود پاك‌نيت، حسين محجوب، مهدي فقيه، ارژنگ اميرفضلي، عليرضا كمالي‌نژاد، الهام حميدي، علي بكائيان، باقر صحرارودي، سيروس صابر، محمدجواد بخشي‌زاده، امير مولوي و زهرا سعيدي در اين فيلم بازي مي‌كنند. حميد خضوعي ابيانه مدير فيلمبرداري و مجتبي فرآورده تهيه‌كننده از ديگر عوامل فيلم هستند كه توليد آن به پايان رسيده است.
"امام موسي صدر" با فيلمنامه محمدرضا گوهري از سال گذشته در مرحله تحقيق و نگارش است و كمال تبريزي به تهيه‌كنندگي منوچهر محمدي اين فيلم را كارگرداني مي‌كند. عوامل فني فيلم همه ايراني ولي بازيگران عرب هستند. شخصيت محوري داستان امام موسي صدر است كه در ايران بزرگ شده و به زبان فارسي تسلط كامل دارد و كليت داستان در چهل سال پيش مي‌گذرد. انتخاب بازيگر اين نقش مي‌تواند چالشي خاص را براي تهيه‌كننده و كارگردان رقم بزند.
"ابوطالب" با فيلمنامه سيدناصر هاشم‌زاده، احمدرضا گرشاسبي و مهدي گميني در مراحل پاياني نگارش بسر مي‌برد. اين فيلم به تهيه‌كنندگي محسن علي‌اكبري و كارگرداني احمدرضا معتمدي براي دريافت پروانه ساخت ارائه شده و تابستان وارد مرحله توليد مي‌شود. داستان فيلم به زندگي حضرت ابوطالب (ع) مي‌پردازد و بخش اعظم آن در يكي از شهرهاي سوريه كه زماني پايتخت روم شرقي بوده مي‌گذرد و مصر و لبنان هم ديگر لوكيشن‌هاي اين فيلم هستند.
 جمعه 3 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 335]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن