تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813277975




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيت‌الله سيد محمد خامنه اي:نقش فارس در حفظ حكمت اسلامي كم‌نظير است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آيت‌الله سيد محمد خامنه اي:نقش فارس در حفظ حكمت اسلامي كم‌نظير است
شيراز - خبرگزاري مهر: رئيس بنياد حكمت اسلامي صدرا با اشاره به نقش فارس در حفظ حكمت و فلسفه در طول دوران تاريخ گفت: فارس حق بزرگي بر گردن تمام دانشها نظير نجوم، رياضيات، منطق، حكمت و ... دارد.

به گزارش خبرنگار مهر در شيراز، آيت‌الله خامنه اي عصر پنجشنبه در همايش مكتب فلسفي شيراز كه به مناسبت سالروز ملاصدرا در شيراز برگزار مي‌شد گفت: وقتي صفويه روي كار آمد در فارس همه چيز براي تشيع آماده بود.

وي تصريح كرد: زماني كه صفويه كار خود را آغاز كرد در كشور قانوني وجود نداشت و با دعوت از علماي بلاد ديگر قضات تربيت شدند اما نيازي به آموزش فلسفه نبود چراكه از سالها قبل عرفان و فلسفه در استان فارس حفظ شده بود و در كشور وجود داشت.

رئيس بنياد حكمت اسلامي صدرا ياد آور شد: در برخي از روايات آمده كه در شيراز آن زمان هزار عارف مي‌زيسته كه برخي از آنها در بازار مشغول كسب بوده و برخي ديگر به رياضت و عبادت مي‌پرداختند.

آيت‌الله خامنه‌اي گفت: ما ناگزيريم اين ميراث عظيم فرهنگي، فلسفي را حفظ كرده و زماني‌كه در اين شهر صداي اذان بلند شد در گوشه‌اي ديگر نيز حكمت و فلسفه حضرت امير و نداي حكمت او بلند شود.

وي تأكيد كرد: بايد اين شهر قطبي شود كه ديگر افراد از بلادهاي ديگر براي فراگيري علومي مانند فلسفه و حكمت به اين شهر سفر كنند.

رئيس بنياد حكمت اسلامي صدرا اظهار داشت: يكي از خصوصيات مديران فارس در زمان حمله مغولان اين بود كه با تدبير امنيت شهر را حفظ كرده و نگذاشتند ميراثهاي اين سرزمين توسط مغولان از بين رود.

آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تاريخ اسلام وگسترش حكمت اشراق گفت: يكي از جريانهايي كه در حدود تاريخ خلفاي عباسي و اموي شكل گرفت به نام باطني ها و يا اسماعيلي ها بوده كه بسياري از بزرگان شيعي ما با اين جريان كه در تاريخ به آن كم توجهي مي شود ارتباط داشتند.

وي تصريح كرد: يكي از خصوصيات اين جريان مخفي شيعي كه برخي مواقع كارهاي نظامي نيز انجام داده و شرايط سختي را براي سلجوقيان به وجود مي آوردند توجه به علوم عقلي در دو يا سه بخش محسوب مي شود.

رئيس بنياد حكمت اسلامي صدرا گفت: اين سه بخش شامل فلسفه مشايي و ديگري در دو بخش حكمت اشراقي و عرفان است.

وي با اشاره به حكمت اشراق ادامه داد: شيراز يكي از مراكز مطمئن حفظ و حراست حكمت اشراق شد و شعاع اين موضوع حتي تا شامات هم توسعه يافت.

آيت الله خامنه اي تصريح كرد: در حكمت اشراق نكته‌اي است كه شيعه هميشه آن را نگه دشت كه همانا ميراث ولايت مي دانسته ضمن اينكه اين فلسفه ابزاري شد براي دفاع از تشيع به همين دليل آن زمان برخي خلفا به شدت به فلسفه مخالفت مي كردند.

به گزارش خبرنگار مهر در شيراز نشست هاي تخصصي اين همايش از ديروز آغاز شده و تا چهار خرداد ماه ادامه دارد.
 جمعه 3 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 294]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن