تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813104522




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه پايان سال تحصيلي؛90 روز دلهره و دلخوشي در راه است!


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به بهانه پايان سال تحصيلي؛90 روز "دلهره و دلخوشي" در راه است!
خبرگزاري مهر - گروه اجتماعي : روزهاي پاياني درس و مدرسه از راه مي رسد و اين يعني، خوشحالي بيش از 14 ميليون دانش آموز و در عين حال دلهره و اضطراب والديني كه دغدغه روزهاي بدون تفريح و سرگرمي را براي فرزندانشان دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، كم كم به پايان سال تحصيلي نزديك مي شويم و دانش آموزان از نشستن پشت ميز و نيمكت هاي كلاس درس، حداقل براي سه ماه آينده دور مي شوند و اين فرصتي است كه در صورت بي توجهي به آن، مي تواند تهديدي باشد براي خانواده هايي كه از هيچ گونه امكانات حمايتي در جهت غني سازي اوقات فراغت فرزندانشان برخوردار نيستند.

با نزديك شدن به روزهاي گرم سال، حرارت و شور و شوق نوجوانان و جوانان براي حضور بيشتر در فضاهاي عمومي بيشتر شده و از همين رو سعي دارند، به هر نحو ممكن از اين ايام بيشترين بهره را ببرند، بدون اينكه بدانند كه اين روزها مي تواند براي آنان، روزهاي پرخطر و دردسرسازي شود، اگر نخواهند برنامه اي براي چگونه گذراندن اين ايام داشته باشند.

بررسي ها نشان مي دهد، امكانات و فضاهاي تفريحي، ورزشي و... كشور متناسب با نيازهاي جمعيت مخاطب نيست و از اين رو، با كمبود شديد چنين فضاهايي در سطح جامعه مواجه هستيم. از طرفي علايق و خواسته هاي جوانان با محتواي برنامه هايي كه در اين قبيل مكانهاي فرهنگي، ورزشي و تفريحي ارائه مي شود، تا حدودي همخواني ندارد، به طوري كه اغلب اين برنامه ها به صورت عرضه محوري طراحي و اجرا گرديده و بيشتر جنبه مبهم و نامتناسب با شرايط سني جوانان داشته و باعث مي شود تا تمامي فرصت ها به راحتي آب خوردن از دست برود.

نارضايتي نزديك به يك سوم جامعه نوجوان و جوان كشور از برنامه هاي اوقات فراغت، گوياي اين امر است كه مسئولان هنوز نتوانسته اند در اين زمينه موفق باشند. در حالي كه اغلب پسران و دختران، "دولت" را مسئول اصلي تدارك برنامه هاي اوقات فراغت مي دانند.

البته اين واقعيت را نبايد از نظر دور داشت كه هر ساله بودجه هاي كلاني در جهت غني سازي اوقات فراغت در اختيار نهادهاي مختلف قرار مي گيرد اما به دليل بخشي نگري و عدم هماهنگي سازمانها و نهادهاي مربوطه، اين اعتبارات هدر مي رود. اين روندي است كه هر سال شاهد تكرار آن هستيم. در حالي كه برنامه ريزي درست و منطقي بايد يكي از برنامه هاي در اولويت و اساسي دولت باشد.

هيات وزيران بنا به پيشنهاد سازمان ملي جوانان و سازمان مديريت و برنامه ريزي سابق و به استناد سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق 1404، ماده 112 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، آيين نامه اجرايي برنامه ساماندهي اوقات فراغت جوانان را به تصويب رسانده تا شايد گره گشاي اين مشكل لاينحل در جامعه شود. در آيين نامه اجرايي اين سند، سازمان ملي جوانان موظف است با همكاري صدا و سيما، ضمن تدوين شاخص هاي كمي و كيفي مربوط به اوقات فراغت و نيازهاي فراغتي جوانان به عنوان مبناي ارزيابي نتايج حاصل از اجراي برنامه در طول سالهاي برنامه چهارم توسعه، اقدامات اجرايي مربوط به هر يك از برنامه ها را به همراه تقسيم كار ملي پيشنهادي تهيه و به تصويب ستاد برساند...

درصد بالايي از جوانان جامعه به علت نداشتن برنامه مناسب براي غني سازي اوقات فراغت در روزهاي تعطيل، ناچار هستند براي پركردن ساعات تعطيل خود، اوقات زيادي را در خارج از خانه و دور از والدين سپري كنند كه همين وضعيت مي تواند امكان افزايش رفتارهاي پرخطر را در سه ماه تعطيلات تابستاني افزايش دهد. متاسفانه بايد عنوان داشت به رغم اهميت زياد گذران اوقات فراغت، اين مسئله مانند بسياري از موضوعات ديگر، مورد غفلت تصميم گيران و سياست گذاران در دستگاههاي اجرايي قرار گرفته است.

به اعتقاد كارشناسان مسائل اجتماعي، اوقات فراغت زمان باقي مانده پس از كار روزانه است و فرد به هنگام آسودگي با شوق و رغبت اقدام به تفريحات، سرگرميها و توسعه آگاهيها و فعاليتهاي مفرح جهت رفع خستگي مي كند. در واقع اوقات فراغت زمينه ساز ايجاد نبوغ در نوجوانان و بهترين زمان براي يادگيري مهارتهاي اجتماعي و توجه به خواسته ها و نيازهاي فرهنگي آنان است.

واقعيت اين است كه در طول تابستان آمار بزه و رفتارهاي ناهنجار اجتماعي در بين قشر جوان افزايش مي يابد كه اين مسئله نشات گرفته از نبود برنامه هاي جذاب و مفرح براي غني سازي اوقات بيكاري است. به طوري كه همنشيني با دوستان ناباب و حضور در برنامه هاي محفلي، به بروز ناهنجاري كمك مي كند و در نهايت برخي از جوانان را در دام خود گرفتار مي سازد و اين مسئله باعث مي شود كه او قيد ادامه تحصيل را بزند و به دنبال كسب درآمدهاي كاذب و نامشروع باشد.

از سوي ديگر، بررسي پرونده هاي قضائي و گزارشات پليس نشان مي دهد كه بيشترين جرم و جنايات و دهها تخلف و بزه همواره در طول سه ماه تابستان رخ مي دهد كه اين موضوع با توجه به فرصت حضور بيشتر دانش آموزان در اماكن عمومي، مي تواند زنگ خطر و هشداري براي مسئولان مربوطه باشد.

جمعيت كثيري از جامعه را قشر محروم و كم درآمد تشكيل مي دهد كه بيشترين جمعيت نوجوان و جوان را در خود جاي داده است. از اين رو، با توجه به وضعيت اقتصادي اين قبيل خانوارها كه امكان تامين هزينه هاي شركت فرزندان شان در آموزشگاههاي علمي و كلاسهاي فرهنگي و هنري و باشگاههاي ورزشي را ندارند، بايد متوجه خطراتي كه سلامت جسمي و فكري اين قبيل افراد را تهديد مي كند، باشيم.

آنچه مسلم است، نوجوانان و بعضا گروههايي از نسل جوان جامعه در تشخيص ناهنجاريها، دچار اشتباه مي شوند كه اگر نخواهيم آنان را حمايت و هدايت كنيم، در پايان سه ماه تعطيلي، افرادي را خواهيم ديد كه ديگر ميل و رغبتي براي ادامه تحصيل نداشته و به جمع آسيب ديدگان و قربانيان اجتماعي افزوده شده اند. از اين رو، سه ماه تابستان در عين حال كه فرصتي براي غني سازي اوقات فراغت فرزندان اين مرز و بوم است، مي تواند به بحران نيز تبديل شود.
 جمعه 3 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 486]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن