تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر که رکوع نمازش را کامل انجام دهد هیچ ترس و وحشتی در قبر با سراغش نمی آید. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804801346




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بايگاني معاون عمليات نيروي زميني سپاه در گفتگوي تفضيلي با حيات: فتح خرمشهر دميده شدن روح تازه به ملت ايران بود


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: بايگاني معاون عمليات نيروي زميني سپاه در گفتگوي تفضيلي با حيات: فتح خرمشهر دميده شدن روح تازه به ملت ايران بود


تهران- حيات

سردار كوسه چي معاون تيپ حضرت ولي عصر (عج) در دوران دفاع مقدس و معاون كنوني عمليات نيروي زميني سپاه در حاشيه مراسم تجليل از حماسه سازان فتح خرمشهر كه در مجتمع الغدير برگزار شد، در گفتگويي اختصاصي به بررسي ابعاد عمليات بيت المقدس و تاثير فتح خرمشهر بر امنيت ملي امروز كشورمان پرداخته است كه متن اين گفتگو به شرح زير است:

حيات: طراحي عمليات بيت المقدس، مقدمات و ابعاد مختلف آن چگونه انجام شد؟
سردار كوسه چي: به اعتقاد من بايد شروع فتح خرمشهر را پس از حمله عراق به كشور و متوقف شدن آن در كرخه و كارون دانست. زيرا اساساً سخت ترين قسمت جبهه ما خرمشهر بود كه عراقي ها مي خواستند آن را به هر نحوي حفظ كنند زيرا هم براي عراق و هم براي ايران خرمشهر بسيار اهميت داشت.

حيات: اهميت خرمشهر براي عراقي ها در چه بود؟
سردار كوسه چي: خرمشهر از نظر اقتصادي يكي از بنادر مهم كشور است مي دانيد كه خرمشهر انتهاي خليج فارس محسوب مي شود. يعني زماني كه از دهانه هرمز وارد خليج فارس مي شويم انتهاي آن خرمشهر است. از اين رو اكثر واردات؛ صادرات از بندر خرمشهر مي شود كه اين امر باعث اهميت خرمشهر شده است.

حيات: به اصل سوال برگرديم،مقدمات عمليات چگونه بود؟
سردار كوسه چي: از پيروزي انقلاب زمان زيادي نمي گذشت. از طرفي ارتش به دليل فرار سران آن از هم پاشيده بود و در مقابل سپاه هم در ابتداي تشكيل خود بود واساساً براي جنگ آماده نبود بلكه سازماني بود كه عموماً به مسايل داخل كشور مي پرداخت. در چنين شرايطي دشمن به كشور حمله كرد و پيش بيني كرده بود سه روز تهران را تصرف مي كند اما همان روزهاي اول با مقاومت مردم روبه رو شد و فقط توانست تا كرخه و كارون پيشروي كند از اين رو اين پيشروي دشمن در مقابل هدف اوليه اش حداقل در تصاحب خوزستان هيچ بود. اين توقف دشمن و سازمان دهي نيروها را مي توان مقدمات عمليات بيت المقدس ناميد.

حيات: بحث از سازماندهي سپاه كرديد اين سازمان دهي چگونه و از چه زمان آغاز شد؟
سردار كوسه چي: پس از حدود يك سال از آغاز جنگ اولين عمليات سازماندهي سپاه در كنار ارتش در عمليات ثامن الائمه (شكست حصرآبادان ) صورت گرفت، در واقع اين عمليات تمرين سازماندهي گردان براي سپاه بود. پس آغاز سازماندهي سپاه از عمليات ثامن آغاز شد تا قبل از اين عمليات سپاه در كنار ارتش در خط مقدم جبهه ها عمدتاً پدافند و عمليات چريكي محدود انجام مي داد اما عمليات ثامن طراحي سازماندهي گرداني سپاه بود.

حيات: آيا سازمان دهي گردان ها سپاه قبل از اين عمليات به خاطر عدم استقبال نيروها بوده يا اساساً علتي ديگري داشته است؟
سردار كوسه چي: خير اينگونه نبوده كه نيروها استقبال كم داشته باشند اتفاقاً استقبال نيروها بسيار خوب بود. سازمان دهي سپاه در ابتدا اينگونه نبود اما پس از عمليات ثامن به اين فكر افتاديم كه حتي گردان ها هم سازمان دهي شوند و به صورت تيپ در بيايند كه نتيجه اين سازماندهي تيپ عمليات طريق القدس شد. پس از اين عمليات درجه جرأت ما در طرح ريزي و سازماندهي بيشتر شد و ما شاهد تيپ ها با استعداد لشكر بوديم.
در عمليات فتح المبين سپاه 10 الي 15 تيپ تشكيل داد.

حيات: پس بيت المقدس به صورت تدريجي پس از اين سه عمليات انجام شد؟
سردار كوسه چي: بله اين طور نبود كه ما يكباره تصميم به عمليات بيت المقدس بگيريم. در اين 5/1 سال كه از جنگ گذشته بود در ابتدا سپاه عمليات هاي چريكي محدود و پدافندي انجام مي داد اما پس از عمليات هايي چون ثامن؛ طريق القدس به خصوص فتح المبين كه سپاه در آنجا مناطق وسيعي را آزاد كرد و حدود 16 هزار اسير گرفت به تجربيات ارزنده رسيد و در آخر يكي از بزرگترين عمليات ها كه مي توان از آن به عنوان نقطه عطف جنگ ياد كرد همان بيت المقدس صورت پذيرفت.

حيات: علت اينكه از عمليات بيت المقدس به عنوان نقطه عطف جنگ ياد مي شود در چيست؟
سردار كوسه چي: اين مساله از جهات مختلف قابل بررسي و توجه است.
1- از نظر استعداد بكار گرفته شده 2- از نظر موقعيت جغرافيايي اين منطقه 3- وسعت منطقه زيرا وسعت آن برابري مي كرد با وسعت بسياري از عمليات ها تا قبل از آن 4- دستاوردها؛ غنايم و اسراي گرفته شده از عراق. بنابراين از هر نظر نقطه عطفي در عمليات هاي دفاع مقدس بود. اين عمليات با اين بزرگي يك شاهكاري در دفاع مقدس بود.

حيات: از بزرگي عمليات بيت المقدس كه منجر به آزادسازي خرمشهر شد بيشتر براي ما بگوييد؟
سردار كوسه چي: اين عمليات به مراتب حساس تر و وسيع تر نسبت به عمليات هاي گذشته بوده همان طور كه مي دانيد در جنگ هاي كلاسيك يكي از پيچيده ترين عمليات ها عبور از رودخانه است. در اين عمليات ما از كارون عبور كرديم و به آن طرف كارون كه بين 10 تا 20 كيلومتر فاصله آن تا جاده آسفالت بود رسيديم ما در اين عمليات توانستيم يك شبه از رودخانه عبور كنيم آن هم با نيروهايي كه اصلا آموزش كلاسيك نظامي نديده اند. اين يك كار بزرگ بود.

حيات: عبور از رودخانه چگونه انجام شد؟
سردار كوسه چي: براي عبور از رودخانه به صورت هاي مختلف عمل كرديم تعدادي تجهيزات و نيروها را ارتش با هاور كرافت منتقل كرد و بخش ديگري از آن ها با قايق منتقل شدند و نهايتا پس از اينكه مرحله اول عمليات تمام شد بر روي رودخانه پل شناور زديم.

حيات: به اعتقاد شما بزرگترين دستاورد عمليات بيت المقدس چيست؟
سردار كوسه چي: اين عمليات دستاوردهاي بزرگي داشت كه از آن ها مي توان به آزادسازي خرمشهر؛ آزادسازي منطقه وسيعي در غرب كرخه؛ دور كردن آتش دشمن از شرق كرخه ( پس از عمليات ثامن دشمن از شرق كرخه دشمن روي جاده آبادان اهواز تسلط داشت)اشاره كرد. بنابراين دور كردن آتش روي جاده آبادان – اهواز يكي ديگر از دستاوردهاي اين عمليات بود هم چنين از دستاوردهاي ديگر آن مي توان به تغيير استراتژي قدرت ها و به تكاپو افتادن آن ها اشاره كرد.

حيات: چرا پس از برتري موقعيت ايران در صحنه نبرد جنگ باز ادامه پيدا كرد؟
سردار كوسه چي: بله واقعاً ايران در آن مقطع در شرايط برتري قرار گرفت اما تعدادي از شهرهاي ما هنوز در دست دشمن بود از طرفي دشمن هم در شرايط ضعف قرار گرفته بود. به دنبال پيروزي ايران در فتح خرمشهر حاميان صدام او را بيشتر تجهيز كردند و به دنبال فرصتي بودند تا آتش بس صورت بپذيرد تا دوباره عراق را تجهيز كنند و در آخر اينكه هيچ كشور يا گروهي پيشنهاد تعيين غرامت يا مشخص شدن متجاوز را نكرد از اين رو دلايل ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر مشخص است.

حيات: بازتاب داخلي و خارجي فتح خرمشهر در جامعه چه بود؟
سردار كوسه چي: از طرفي مردم پس از يكسال و نيم منتظر پايان جنگ بودند طبيعي بود مردم خرمشهر و آبادان هم آواره بودند و پس از آزاد سازي خرمشهر روح تازه اي به ملت ايران دميده شد و روحيه آن ها چندين برابر شد اما در بعد خارجي براي چانه زني و حرف سياسي؛ اين فتح بزرگ قدرت ايران را بالا برد.
پس از آزادسازي خرمشهر دشمن به شدت در حال ضعف قرار گرفت و روحيه و قدرت ايران بيش از بيش بيشتر شد.

حيات: درباره مراحل دوم؛ سوم و چهارم عمليات بگوييد؟
سردار كوسه چي: مرحله دوم عمليات از آسفالت تا جاده مرز بود و در مرحله سوم هدفمان دور زدن و ورود به خرمشهر بود. در واقع ما شمال خرمشهر را تا 5 كيلومتري آن يعني تا نزديكي شلمچه طي كرديم. به طوري كه يگان ها از شلمچه تا كارون چيده شده بودند بعضي ها ماموريت داشتند تا در داخل شهر بروند و عده اي ديگر ماموريت بستن شهر. يگان ما و لشكر 27 محمد رسول ا.. (ص) در اين ميان ماموريت داشت جاده آسفالت بيرون شملچه و خرمشهر را تصرف كند و راه فرار دشمن را ببندد. اين در واقع خلاصه اي از مراحل اين عمليات بود.

حيات: آيا يگان شما و لشكر 27 محمد رسول ا.. (ص)در اين عمليات ادغام شدند؟
سردار كوسه چي: يگان ما زير مجموعه قرارگاه نصر به فرماندهي شهيد حسن باقري بود و اكثر مواقع با لشكر 21 حمزه ادغام مي شديم اما لشكر 27 در كنار ما مستقل عمل مي كرد.

حيات: نكته اي جالب از آزادسازي خرمشهر براي ما تعريف كنيد؟
سردار كوسه چي: قبل از فتح خرمشهر دشمن بعثي براي مقابله با چتربازان ما نخل ها را سوزانده بود و زمين هايي را هموار كرده بود و در درون آن آهن و ماشين ها را به صورت عمودي قرار داده بود تا نتوانند نيروهاي رزمنده در آن جا فرو بيايند اما با تمامي اين طراحي ها به لطف الهي خرمشهر از دست دشمن خارج شد.

حيات: براي آخرين سوال به اعتقاد شما تاثير فتح خرمشهر بر امنيت ملي امروز كشور چگونه است؟
سردار كوسه چي: همان طور كه مي دانيم در 200 سال گذشته هر جنگي كه در كشور رخ داده قسمتي از خاك كشورمان جدا شده است اما در دوران دفاع مقدس به ويژه در آزادسازي خرمشهر با دست خالي حتي ذره اي از خاك كشور به تصرف دشمن درنيامد. به اعتقاد من اين مساله براي دشمن يك اثر رواني دارد اين يعني امنيت ملي. در واقع اگر امروز اينقدر در مقابل دشممن قاطعانه صحبت مي كنيم و معتقديم اگر دشمني به ايران تجاوز كند با تمام وجود در مقابل آن مي ايستيم و ضربه اي محكم به آن مي زنيم جز به واسطه آن پيروزي بزرگ يعني فتح خرمشهر چيز ديگر نمي تواند باشد.
گفتگو : جواد شادان لو؛ عباس كلاهدوز
پايان پيام
 جمعه 3 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 503]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن