تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803335123




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي عمليات بيت المقدس در سالروزز آزادي خرمشهر خرمشهر، خونين شهر؛ 34 روز مقاومت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بررسي عمليات بيت المقدس در سالروزز آزادي خرمشهر خرمشهر، خونين شهر؛ 34 روز مقاومت


------------

استان خوزستان به علت داشتن ذخاير نفتي و موقعيت مهم خود بخصوص شهر خرمشهر به دليل ارتباط با درياي آزاد، ثروت عظيمي را در خود نهفته دارد. خرمشهر در ساحل سمت راست رودخانه كارون، مكاني كه اين رود به اروند رود مي پيوندد واقع شده است. اروندرود از به هم پيوستن دجله و فرات در محلي به نام «القرنه» واقع در خاك عراق و انضمام رود كارون به آن، در نوار مرزي تشكيل مي شود.

اين رودخانه پس از عبور از بصره از كنار خرمشهر مي گذرد و با كارون، رودخانه خروشان وعظيم اروند را تشكيل مي دهند و سپس به خليج فارس مي ريزد كه در انتهاي آن در عراق شهر مهم فاو است و در ايران آبادان و اروند كنار. به اين ترتيب 81 كيلومتر از طول اروند به عنوان مرز مشترك ايران و عراق است. شهر خرمشهر با وسعتي قريب به 96 كيلومترمربع، در منتهي اليه جنوب غربي جلگه خوزستان قرار دارد كه جمعيت آن، قبل از وقوع جنگ تحميلي 220 هزار نفر تخمين زده شده بود. فاصله هوايي آن تا تهران 660 كيلومتر است و فاصله زميني خرمشهر تا تهران هزار و يك كيلومتر. تا اهواز 128 كيلومتر، تا آبادان 15 كيلومتر، تا شلمچه 18 كيلومتر و تا بصره 54 كيلومتر.

خرمشهر به دليل نزديكي به منطقه استوايي از آب و هوايي گرم برخوردار است، اقتصاد خرمشهر قبل از انقلاب بركشاورزي، دامداري، ماهيگيري، صنايع ماشيني و دستي، حصيربافي و عبابافي و بازرگاني استوار بود و بيشترين درآمد مردم از خرما.

خرمشهر را به عبارتي مي توان شهر نخل، پرنده و آب دانست، چون آب و نخل در اين سامان پيوند ديرينه اي دارند.

پيشينه تاريخي خرمشهر
قواي بيگانه تا زمان وقوع انقلاب اسلامي 3 بار اين استان را مورد تعرض قرار دادند. نخستين بار در سال 1253 هجري قمري، بخشي از خوزستان توسط قواي عثماني اشغال شد. در جريان جنگ دوم جهاني نيز انگليسي ها بار ديگر با تعرض به خوزستان خرمشهر را به اشغال درآوردند تا از بندر آن، براي كمك رساني به روس ها استفاده كنند.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، خرمشهر براي بار سوم در سال 1359 هجري شمسي اشغال شد، اما اين بار اشغال آن به سادگي صورت نپذيرفت، زيرا در مقابل يورش دشمن مسلح به انواع سلاح هاي سنگين و نيمه سنگين، جواناني با حداقل تجهيزات به دفاع برخاسته بودند كه نه تنها براي رفع تجاوزگر از ميهن، بلكه براي اعتلا و حفظ اعتبار واقتدار اسلام و انقلاب اسلامي مي جنگيدند.

خوزستان در بحران پس از انقلاب اسلامي
پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، رژيم عراق تحركاتي را عليه نظام نوپاي جمهوري اسلامي ايران آغاز كرد و علاوه بر تحركات مرزي، اقدامات گسترده اي در داخل كشور، به ويژه در خوزستان و در پشتيباني از گروه هاي ضد انقلاب داخلي به عمل مي آورد كه علاوه بر اقداماتي نظير انفجار و خرابكاري، تحريكات مرزي عراق از جمله احداث استحكامات، شناسايي، نقل و انتقال و تجمع نيرو، حركات ايذايي، آزمايشي و تخريبي و... بتدريج افزايش مي يافت. در تاريخ 26 شهريور ماه سال 1359 رئيس جمهور عراق، صدام حسين، با لغو قرارداد 1975 الجزاير و تاكيد بر وضعيت روابط قانوني بر (اروند رود) به وضع قبل از مارس 1975، گفت: بايد تمام حقوق تعريف شده به حاكميت كامل عراق بازگردد.

آغاز جنگ عليه ايران
بعدازظهر 31 شهريور ماه سال 1359 خرمشهر زير آتش سنگين ارتش عراق قرار گرفت. انبوهي از آتش خمپاره ها و توپ هاي دشمن روي شهر، همه غافلگير شده بودند و حيران.

شهر در آتش مي سوخت و صداي انفجار لحظه اي قطع نمي شد. طولي نكشيد كه بيمارستان از انبوه مجروحان و شهيدان پر شد. زنان و كودكان و سالخوردگان، آواره بيابان ها و جاده ها شده بودند. مردم به خصوص جوانان روي به مسجد جامع و ديگر پايگاه ها آوردند تا براي مقاومت سازمان دهي شوند.

دفاع مردمي 34 روزه مقاومت
گروه هاي مقاومت به سرعت شكل گرفت و در محورهاي هجوم جنگ و گريز شروع شد.آن طرف توپخانه، تانك، خمپاره انداز، مسلسل هاي سنگين و قواي زرهي، اين طرف تفنگ ام 1، ژ3، بطري هاي آتش زا و چند آر، پي، جي.

34 روز مقاومت و تلاش در اين وضعيت اگر چه بسياري از مدافعان خرمشهر را به كام شهادت كشاند، ولي دشمن را در دستيابي سريع به اهدافش واشغال سريع خوزستان ناكام گذاشت. هر چند خرمشهر خونين شد و به دست دشمن افتاد.

چهارم آبان 1359 اشغال خرمشهر
روز 4 آبان 1359 خرمشهر اشغال شد. لكن حماسه ها، ايستادگي ها و جانبازيهايي كه در اين روزها شكل گرفت، افتخاري بزرگ را در تاريخ اين مرز و بوم به ثبت رساند.

طراحي عمليات بيت المقدس
تنها عاملي كه مي توانست موفقيت را در اين نبرد نابرابر نصيب يكي از طرفين كند، سرعت عمل در اقدامات بود. به همين خاطر بلافاصله پس از اتمام عمليات فتح المبين، به تمامي يگان هاي تحت امر قرارگاه مركزي كربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازي و تجديد قوا به شناسايي و طراحي عمليات بپردازند. قرارگاه مركزي كربلا با فرماندهي مشترك سپاه پاسداران و ارتش جمهوري اسلامي ايران هدايت عمليات را با سه قرارگاه اصلي قدس، فتح و نصر و يك قرارگاه پشتيبان فجر بر عهده داشت.

شناسنامه عمليات بيت المقدس
نام عمليات: بيت المقدس
رمز: يا علي بن ابيطالب (ع)
منطقه: غرب رودخانه كارون و شهرستان خرمشهر
مدت: دهم ارديبهشت تا سوم خرداد 1361

هدف
آزادسازي شهرهاي خرمشهر و هويزه و جاده اهواز - خرمشهر، خارج ساختن شهرهاي اهواز، حميديه و سوسنگرد و نيز جاده اهواز - آبادان از برد توپخانه دشمن و تأمين مرز بين المللي .
سازمان عمل كننده: سپاه و ارتش

مرحله اول عمليات
عمليات در بامداد 10 ارديبهشت ماه سال 61 با سه قرارگاه عملياتي قدس، فتح و نصر به فرماندهي قرارگاه مركزي كربلا آغاز شد و رزمندگان با عبور از كارون موفق شدند به جاده اهواز - خرمشهر دست يابند.

مرحله دوم عمليات
در اين مرحله كه در ساعت 22 و 30 دقيقه، 16 ارديبهشت 61 آغاز شد، رزمندگان قرارگاه هاي فتح و نصر در محور حسينيه به نوار مرزي رسيدند. بنابراين دشمن مجبور شد از هويزه و جفير عقب نشيني كند.

مرحله سوم عمليات
در ساعت 22، 19 ارديبهشت آغاز وهر چند تلفات و خسارتهاي سنگين بر دشمن وارد آمد، ليكن تمركز نيروهاي عراقي در خطوط پدافندي موجب شد رزمندگان نتوانند به اهداف تعيين شده دست يابند.

مرحله چهارم عمليات
در اين مرحله كه با سه قرارگاه عملياتي فتح، فجر و نصر در ساعت 22 و 30 اول خرداد 1361 آغاز شد، قرارگاه نصر توانست جاده خرمشهر - شلمچه را مسدود كند و قرارگاه فجر نيز موفق شد ضمن تاءمين پل نو در محور نهر ارائض نيروهاي خود را به اروند برساند.

در اين ميان قرارگاه فتح به دليل حساسيت و هوشياري فوق العاده دشمن نتوانست به اهداف مورد نظر دست يابد. دشمن براي از محاصره خارج كردن نيروهاي خود در اطراف نهر ارائض و پل نو از سمت غرب شلمچه و شرق خرمشهر پاتك هاي شديدي را آغاز كرد، ليكن با مقاومت يگان هاي خودي مستقر در منطقه مزبور اين پاتك ها به شكست انجاميد.

سپس نيروهاي دشمن مستقر در شمال شرقي خرمشهر براي دفاع هر چه بهتر از شهر به داخل شهر خوانده شدند.

پس از اين عقب نشيني نيروهاي عراقي در حالي كه با كمبود آب، غذا و مهمات مواجه بوده و در نتيجه مقاومت خود را بي تاثير مي دانستند، صبح روز سوم خرداد 61حلقه محاصره خرمشهر تنگ تر شد و انبوه نيروهاي دشمن كه 2 روز محاصره در هواي گرم طاقتشان را به سر آورده بود، مقاومت را بي تاثير دانسته و با خروج ازمواضع خود در تمام شهر، در چند ستون طولاني و كنار هم و در حالي كه تكبير مي گفتند و شعار «الموت لصدام» و«دخيل الخميني» سر مي دادند، خود را تسليم كردند.

به اين ترتيب خرمشهر كه پس از 34 روز مقاومت، در برابر دشمن، در تاريخ 4 آبان ماه 1359 اشغال شده بود بعد از 575 روز و طي 25 روز عمليات در ساعت 11 صبح روز سوم خرداد آزاد شد و خط پدافند مناسبي از طلاييه تا كوشك و شلمچه وحاشيه شمال اروند برقرار گرديد.

همچنين در اين عمليات كه به آزادسازي 538 كيلومتر مربع از اراضي اشغال شده انجاميد، هويزه، پادگان حميديه و جاده اهواز خرمشهر نيز آزاد شد. در اين عمليات 19 هزار تن از نيروهاي عراق اسير و 16 هزار تن ديگر كشته و يا زخمي شدند. همچنين 55 دستگاه تانك و نفربر، 50 دستگاه خودرو، ده ها قبضه توپ، 53 فروند هواپيما و 3 فروند هليكوپتر دشمن نيز منهدم شد. فتح خرمشهر موجب انفعال ارتش عراق شد. به گونه اي كه نظاميان عراق تا مدت زيادي نتوانستند از لاك دفاعي خود خارج شوند.

موفقيت اين عمليات حاصل فداكاري همه نيروهاي رزمنده بود و از جان گذشتگي حدود شش هزار شهيد (4460 شهيد سپاه و 1086 شهيد ارتش) و 24 هزار مجروح كه تقديم خاك پاك سرزمين ايران اسلامي شد.

بازتاب عمليات بيت‌المقدس (آزادسازي خرمشهر) در رسانه‌هاي بيگانه

در جريان آزادسازي خرمشهر و مراحل مختلف عمليات سخنان ضد و نقيضي از خبر پراكني استكبار براي تضعيف روحيه مردم ايران به كار گرفته شد كه فتح خرمشهر خط بطلان بر تمام اين توطئه‌ها كشيد.

گوشه‌هايي از اين خبر پراكني و رسوايي‌هاي استكبار؛

راديو آمريكا: پرزيدنت صدام از كمك اردن در جنگ عليه ايران قدرداني كرد. ايالات متحده جانبداري خود را از عراق افزايش داده است.

راديو دولتي انگليس: موفقيت در جنگ عراق امكان پيروزي نهايي ايران را بيش از پيش متحمل ساخته است. پيروزي كه در صورت تحقق نگراني كشورهاي خليج فارس و جهان عرب به طور كلي را بر خواهد انگيخت.

بي‌بي‌سي چند روز قبل از فتح خرمشهر؛ طبق گزارشات سربازان عراقي مواضع دفاعي مستحكمي را به دراطراف خرمشهر ايجاد كرده‌اند.

راديو آلمان: صدام حسين با سرمشق گرفتن از قهرمان تاريخي قصد داشت جهان عرب را از خطر رژيم مذهبي و متعصب ايران برهاند.

بي‌بي‌سي: همانطور كه بدون شك اطلاع داريد ديروز بندر خرمشهر پس از 20 ماه دوباره به دست نيروهاي ايراني افتاد. بدين ترتيب ايران هم رسما و هم اسما كاملا در جنگ پيروز شده است.

بي‌بي‌سي: سقوط سريع خرمشهر به خصوص باعث سرافكندگي عراق گشته است. طبق تخمين 30 يا 40 هزار سرباز از اين شهر دفاع مي‌كردند.

لازم به ذكر است كه موفقيت اين عمليات حاصل فداكاري همه نيروهاي رزمنده بوده واز جان گذشتگي حدود 6000 شهيد (4460 شهيد سپاه و 1086 شهيد ارتش) و 24 هزار مجروح مي‌باشد.

منبع: جامع دفاع مقدس
 جمعه 3 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 491]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن