تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812713469




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شهر عدل موعود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: شهر عدل موعود
تجليگاه تمام خرد و كمال هنر انساني بخش نخست علي اصغرپورعزت اشاره : شوق انتظار جان مايه حركت براي گذر از وضع موجود به سوي وضع مطلوب است ; حركتي كه بايد با شناسايي مقصد آغاز گردد و بدان سو متمايل شود; و در اين حال آحاد جامعه يا سالك راه نجاتند و يا غوطه ور در سيد قهقرايي جاهليت مدرن . شعور منتظران دستمايه ادراك حقيقت شهر عدل در امتداد نگاه آنان است ; منتظراني كه مكلف به احياي شهر صالحان بوده مسئول حفظ و حراست از آنند; شهري كه به آرزوها و تمايلات كمال جويانه و حق طلبانه انساني مي بخشد و تصويرگران آن بسيج آگاهانه گروه هاي متنوع و متكثر مردم براي تحقق جامعه موعود است ; شهري كه مختصات آن مقيد به اصول خردنامه و هنر است ; شهري كه روابط اجتماعي مردم آن نمايانگر تمام خردمندي و كمال زيبايي است . و در واقع سرشت تصوير بصيرت بخش از آينده موعود و راهبرد فوق فعال انتظار هزاره اي جامعه انساني همين عقلانيت و زيبايي است . واژه ها و اصطلاحات رهنما : .1 مسير حركت .2 مبدا و مقصد .3 شعور و ظهور .4 شهر صالحان .5 شهر خرد و زيبايي 60 تصويرپردازي بصيرت بخش .7 انتظار هزاره اي مقدمه هر آن كه عزم حركت مي كند طرحي از مسير و مقصد در انديشه دارد. انتظار نيز طليعه حركتي براي گذر از وضع موجود به سوي وضع مطلوب است ; حركتي كه بايد با شناسايي مقصد آغاز گردد; مقصدي كه اگر شناخته نشود مرگ آدمي چون مرگ جاهلي است در عميق ترين لايه هاي جهل ناآگاهي جمود و سكون ... اللهم عرفني حجتك فانك ان لم تعرفني حجتك ضللت عن ديني . اللهم لاتمتني ميته جاهليه و لا تزغ قلبي بعد اذ هديتني (1 ) من مات و ليس له امام فميتته ميته جاهليه (2 ) بديهي است كه چنين عقوبت سنگيني در برابر كوتاهي و تقصيري بزرگ تعيين مي شود. پس منظور از شناخت امام شناخت او برحسب ويژگي هاي ظاهري و نسب او نيست . مخاطب دعا حكيمي است كه به عبث حكم نمي كند و خود اساس عدل و ميزان است ; پس اگر مرگ ناآشنا با امام زمان (عج ) مرگ جاهلي است مراد از شناخت امام و آشنايي با او چيزي فراتر از شناخت ظاهري است . چه بسا گمراهاني كه او و اجدادش را به درستي تا مي شناختند ولي با راه شيوه حكومت و مقصد او ناآشنا بودند و به كام مرگ جاهلي فروافتادند . u ابراهيم بنابراين مقصود از اين شناخت شناختي شوق انگيز براي شروع حركت است ; حركت به سوي تحقق خواسته هاي او و امت او در احياي « شهر عدل » ; شهري كه در آن اهداف امام و امت و منتظر و منتظر به هم مي آميزند; شهري كه در امتداد صراط مستقيم و طريق الوسطي به دست صالحان تحقق مي يابد و به همان ها به ارث مي رسد(3 ) سخن از راهي طولاني است كه هر لحظه سكوت و غفلت از سير در آن ممكن است انحرافي جبران ناپذير در پي داشته باشد اما مختصات اين راه و مقصد آن (شهر عدل موعود) كدام است و چگونه مسير كاروانيان در آن استمرار مي يابد و احيا مي گردد بنابر دلالت هاي قرآني و روايي احياي اين شهر حاصل تلاش و كوشش نسلي از بني آدم است كه با مجاهدت خود به شايستگي زندگي در شهر عدل صالحان دست مي يابند; (و لقد كتبنا في الزبور من بعد الذكر ان الارض يرثها عبادي الصالحون ) (ان في هذا لبلاغا لقوم عبدين ) . (انبيا 105 و 102 ) 1 ـ و در زبور پس از تورات نوشتيم كه مسلما زمين را عباد صالح به ارث خواهند برد و به يقين در اين سخن پيام رسايي است براي قومي كه بنده خداوندند. ( .... وعدالله الذين امنوا منكم و عملوالصالحات ليستخلفنهم في الارض كما).... (نور 88 ) 2 ـ خداوند به كساني از شما كه ايمان آورند و اعمال صالح انجام دهند وعده داده است كه قطعا آنان را در زمين به خلافت خواهد رساند ... (4 ) در واژه هاي « صالحون » و « صالحين » حدي از صلاحيت مورد نظر است كه حضرت ابراهيم عليه السلام پس از آن همه مجاهدت و مقاومت در راه خدا در آخرت به آنان ملحق مي شود(5 ) آيه 105 از سوره انبيا بشارت مي دهد كه به زودي زمين از شرك و گناه پاكيزه مي گردد و جامعه اي صالح و موحد در آن زندگي خواهند كرد (6 ) آيه 55 سوره نور نيز به اهل ايمان و عمل صالح مژده مي دهد كه به زودي جامعه صالحي مخصوص آنان ايجاد مي شود و زمين در اختيار آنان قرار مي گيرد. دين آن ها متمكن گشته امنيت برقرار مي شود; امنيتي كه در سايه آن از شر كفار و منافقان در امان باشند و آزادانه خدا را عبادت كنند(7 ) و نعمتي كه خداوند ارزاني مي دارد پايدار است مگر اين كه مردم وضع خويش را به دست خويش دگرگون سازند : (ان الله لايغير ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم ) (رعد11 ) و خدا نعمتي را كه نزد گروهي است تغيير نمي دهد تا هنگامي كه آنان آن چه را در ضمير دارند تغيير دهند(8 ) اگر دليل بقاي يك نعمت شايستگي و صلاحيت است مي توان استفاده كرد كه با بازگشت به مراتبي از شايستگي و صلاحيت نعمت هاي از دست رفته باز مي گردد و شرايط زندگي اقوام بهبود مي يابد. مسير كسب شايستگي به سوي مقصدي آرماني و والا است ; مقصدي كه آشنايي با مختصات آن بر شوق منتظران مي افزايد و استقامت آنان را فزوني مي بخشد. بنابراين تصويرپردازي آينده موعود راهبردي است براي افزايش اشتياق منتظران به حيات در « شهر عدل » شعور و ظهور; دورنماي شهر عدل در امتداد نگاه منتظران گويا سير تاريخ حكايت مكرر تنهايي غم انگيز معصوم در راه وصال به شهر عدل است ; تنهايي وصف ناپذيري كه حيات دنيوي را با خار در چشم و استخوان در حلقوم و همزيستي با جاهلاني كه ظاهري از آدمي دارند در شمار دشوارترين شكنجه ها قرار مي دهد . (9 ) قابل تامل است كه تحقق « شهر عدل » وعده خداوند حكيم است ; حكيمي فارغ از قيود زمان و مكان كه عزم او بر تحقق چيزي همان وقوع آن است (واذا قضي امرا فانما يقول له كن فيكون ) . (10 ) حكيمي كه كار عبث نمي كند و نعمتش را فقط براي شايستگان پايدار مي سازد و حضور و حيات وي در شهر عدل را براي صالحان مخصوص ساخته است . (11 ) گويا شعور و بلوغ پيروان حلقه مفقوده معادله اي است كه پاسخ آن كليد افتتاح شهر عدالت است ; زيرا همواره مردم زمامداراني چون خود خواهند داشت . (12 ) با دقت در سيره معصومان عليهم السلام و با اعتقاد به وحدت رويه آنان در برخورد با انواع پديده ها(13 ) امكان تشخيص حق از باطل فراهم مي آيد. سيره اماماني كه همگي مفسر توضيح دهنده و متجلي كننده حقايق دين پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله بودند و در همه حال عين گفتار كردار و سيرت پيامبر را نمايان مي ساختند . (14 ) پس هرگاه شعور و بلوغ اجتماعي به ميزاني رسيد كه جامعه از شايستگي پيروي از معصومان برخوردار گردد آن ها به حكومت قيام نمودند و هرگاه جامعه به سوي ديگران شتافت طريق ديگري براي هدايت تدريجي مردمان برگزيدند . (15 ) امام در اوج كمال علمي و معنوي به امامت مي رسد و طبق حكم خالق اطاعت از امر او بر ديگران وجوب مي يابد; به طوري كه نه در حكم خدا تغييري ايجاد مي شود و نه در مشي امام . پس استدلال مي شود كه آن چه تحقق شهر كمال يافتگان صالحان و عدالت پيشگان را به تاخير مي اندازد ضعف در توان و تمايل (16 )! پيروان است . براساس اين استدلال بلوغ و شعور پيروان لازمه تحقق ظهور و قيام براي تحقق شهر عدل است ; بلوغ و شعور لازم براي ادراك حقيقت عدالت و تمايل به قيام و پايمردي براي احياي آن ! سيره معصوم عليهم السلام همواره بر حمايت از عامه مردم تاكيد داشته آنان را ستون دين ناميده و نقش آنان را در تحقق عيني حاكميت مورد توجه قرار داده است (ر . ك : جدول (1 ) جاي جدول يك عنوان جدول : جدول .1 گزيده سخنان امام علي « عليه السلام » درباره اهميت توجه به مردم و نقش آن ها در استقرار حكومت عدل و نفي استبداد . تاكنون هرگز شنيده نشده و در هر گزارش معتبري مشاهده نشده است كه روش معصومان عليهم السلام حتي براي نجات مردم به استبداد گرايش يابد . (17 ) براساس نظريه هاي رهبري مي توان چهار حالت كلي را در نظر گرفت كه در آن ها سبك مطلوب رهبري برحسب ميزان بلوغ و شعور پيروان تعيين مي شود در حالتي كه توانايي افراد براي فعاليت كم باشد و تمايل آن ها به انجام كار نيز اندك باشد كم ترين ميزان بلوغ و آمادگي در ميان پيروان مشاهده مي شود; در چنين وضعيتي استفاده از سبك هاي رهبري « دستوري و شبه استبدادي » توصيه مي شود. هنگامي كه توانايي افراد كم باشد ولي علاقه آن ها به انجام فعاليت زياد باشد سطح بلوغ پيروان متوسط يا نسبتا پايين برآورد مي شود و استفاده از سبك رهبري « استدلالي ـ تشويقي » توصيه مي گردد. در صورتي كه افراد از توانايي مطلوبي برخوردار باشند ولي علاقه اي به انجام كار نداشته باشند توصيه مي شود كه از سبك رهبري « مشاركتي » استفاده گردد. اما اگر وضعيت به گونه اي باشد كه افراد هم از توانايي مطلوب و هم از تمايل زياد به انجام كار برخوردار باشند رهبر مي تواند با استفاده از سبك « تفويضي » انجام كار را برعهده پيروان گذارده مسئوليت آن را نيز به ايشان تفويض نمايد. بنابراين چهار حالت كلي شكل مي گيرد (نمودار 1 ) جاي جدول جدول 1 : انواع سبك هاي رهبري متناسب با ميزان بلوغ پيروان (18 ) بدين ترتيب هنگامي از سبك دستوري استفاده مي شود كه كم ترين حد بلوغ در ميان كاركنان مشاهده شود; ولي با افزايش بلوغ كاركنان به تدريج از سبك هاي استدلالي مشاركتي و تفويضي نيز بايد استفاده كرد; اما به نظر مي رسد در حالتي كه سطح بلوغ مردمان پايين است هر حركتي براي تشكيل حكومت عدل با شكست مواجه مي شود و هرگونه تلاش براي نيل به اين مقصود همانند كشت در زمين ديگران است . (19 ) بنابراين هرچه ميزان بلوغ و شعور افراد جامعه افزايش يابد برامكان كاميابي در تحقق شهر عدل افزوده مي شود (نمودار 2 ) پانوشت ها : 1 ـ مفاتيح ص 1082 2 ـ پيام امام زمان ص 67 (به نقل از حركت العقول ـ2 ) 3 ـ ر . ك : قرآن كريم سوره انبيا آيه 105 و نهج البلاغه خطبه شانزدهم 4 ـ ر . ك : بررسي شخصيت اهل بيت در قرآن صص 213 و 214 5 ـ ر . ك : الميزان ج 1 صص 421 ـ 425 6 ـ همان ج 14 ص 492 7 ـ همان ج 15 صص 212 و 214 8 ـ همان ج 11 ص 468 9 ـ ر . ك : نهج البلاغه ترجمه امامي و آشتياني خطبه 3 ص 75 10 ـ بقره : 117 11 ـ ر . ك . سوره رعد 11 12 ـ ر . ك : حكمت اصول سياسي اسلام ص 405 13 ـ در زيارت جامعه كبيره آمده است « اشهد ان ... و ان ارواحكم و نوركم و طينتكم واحده ; يعني شهادت مي دهم كه ... و اين كه ارواح و نور و طينت شما (اهل بيت ) تجلي حقيقتي واحد است (مفاتيح ص 1004 14 ـ ر . ك : مرتضي مطهري مجموعه آثار (ج 18 ) صص 37 ـ38 15 ـ ر . ك : نهج البلاغه ترجمه امامي و آشتياني ج 1 خطبه 74 ص 183 و خطبه 3 صص 75 ـ 77 ) 16 ـ بلوغ و آمادگي افراد براي انجام هر كار را مي توان حاصل توانايي پيروان و تمايل آنها به انجام آن فرض كرد (ر . ك : علي رضاييان مديريت رفتار سازماني ص 414 ـ413 ) 17 ـ البته واضح است كه بايد ميان قاطعيت براي نيل به اهداف اجتماعي و استبداد تفاوت قائل شد 18 ـ براساس مديريت رفتار سازماني 403 ـ400 19 ـ ر . ك : نهج البلاغه ترجمه آيتي خطبه 5 ص 53
 پنجشنبه 2 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 247]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن